• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

475 kierowców z Pomorza straciło prawo jazdy

Michał Jelionek
22 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Kierowcy boją się utraty prawa jazdy, dlatego zwalniają, w efekcie czego dochodzi do mniejszej liczby wypadków drogowych. Kierowcy boją się utraty prawa jazdy, dlatego zwalniają, w efekcie czego dochodzi do mniejszej liczby wypadków drogowych.

18 września minęły dokładnie cztery miesiące od wprowadzenia w życie zaostrzonych kar dla zmotoryzowanych. Od tego momentu uprawnienia do prowadzenia pojazdami straciło 475 kierowców z całego Pomorza.



Czy od momentu wprowadzenia nowych przepisów jeździsz wolniej?

Po równo miesiącu obowiązywania nowych przepisów, na drogach województwa pomorskiego uprawnienia do kierowania pojazdami straciło 86 osób. W okresie od 18 maja do 18 września, czyli po równych czterech miesiącach, ta liczba wzrosła do 475. Ze statystyk wynika, że dziennie na pomorskich drogach z prawem jazdy żegnały się średnio cztery osoby.

Zmotoryzowani tracą uprawnienia na okres trzech miesięcy za dopuszczenie się najcięższych naruszeń drogowych, a przede wszystkim przekroczenia dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o 50 km/h.

W samym Trójmieście uprawnienia odebrano 262 kierowcom: 140 w Gdyni, 112 w Gdańsku oraz 10 w Sopocie.

Pozostaje zadać pytanie: czy znowelizowane przepisy przyczyniły się do poprawy bezpieczeństwa, a tym samym zmniejszenia liczby wypadków na drodze? Odpowiedź brzmi: tak. Nieznacznie, ale faktycznie na naszych drogach coraz rzadziej dochodzi do tragicznych zdarzeń.

Sprawdź za co stracisz prawo jazdy

W ciągu czterech miesięcy obowiązywania nowych przepisów, na drogach całego Pomorza doszło do 1034 wypadków, w których zginęło 61 osób, a 1301 zostało rannych. W analogicznym okresie w roku 2014 policjanci odnotowali 1145 wypadków, w których śmierć poniosły 64 osoby, a 1516 zostało rannych.

Różnice może nie wydają się wielkie, nie mniej jednak trend jest pozytywny. Można powiedzieć, że każde rozwiązanie, które ma pozytywne przełożenie na spadek liczby wypadków oraz ofiar jest słuszne z punktu widzenia dobra ogólnospołecznego. Pomimo początkowych kontrowersji, kierowcy przyzwyczaili się do nowych przepisów i chyba każdy zdaje sobie sprawę z konsekwencji bardzo zresztą niebezpiecznego działania. Zatrzymywanie uprawnień jest uciążliwe dla kierowcy, nie jest jednak ostateczne. Świadomość możliwości zatrzymania uprawnień z pewnością stopuje najbardziej krewkich amatorów szybkiej jazdy - tłumaczy mł. asp. Tomasz Latusek z Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.
Statystyki Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku. Statystyki Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (111) 1 zablokowana

  • Za recydywę po pijaku - dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów. (11)

    A Kurski jeszcze ma prawko ?

    • 121 10

    • (3)

      64 osoby zabite w 4 miesiące ?!?!
      To nie trzeba katastrofy by tyle samo osób zginęło.
      Tragedia !!! - a ludzie klaszczą w samolocie jak wylądują - szybciej powinni bić brawo za każdym razem jak dojadą bezpiecznie do domu.

      • 35 2

      • (2)

        pełna zgoda co do zabierania prawka nietrzeźwym... najlepiej na stałe... bo z debilizmu się nie wyrasta...

        natomiast co do ograniczeń prędkości....

        ludzi nie zabija szybka jazda i brawura młodych kierowców...

        spójrzcie w szpitalne dokładne statystyki...

        większość osób ginie, bo pani 30-50 lat się zagapiła, i z niewielką prędkością po kimś przejechała/potrąciła ;)

        zabieranie prawka za zbyt szybką jazdę NIC nie zmieni.... to przepisy są idiotyczne.... w niektórych miejscach można jechać znacznie więcej niż 50...

        nikt normalny nie wskoczy pod pędzące auto
        a jeśli jakiś świr chce się zabić - to i tak żadne ograniczenia temu nie zapobiegną...

        • 10 15

        • powiem więcej (1)

          powinno się podnieść dozwoloną prędkość w mieście, a jednocześnie wymusić prawnie kulturę i zachowanie wobec pieszych. Mało kto jeździ przepisowe 50 km/h chociaż teraz coraz więcej się wlecze 40 km/h

          • 6 3

          • Powinno się zezwolić na 200 km/h w mieście

            I nakazać jazdę "szybką, ale bezpieczną", za brak dynamizmu karać odebraniem prawa jazdy. A żeby jechać dynamiczniej, powinno się zezwolić na 0.9 promila. Wtedy wolno jeżdżący nie zabijaliby wcale, czyli właściwie nie byłoby ofiar, bo już teraz młodzi-dynamiczni i nietrzeźwi praktycznie nie powodują wypadków.
            A za kapelusz w aucie mandat 500 zł!

            • 2 0

    • (1)

      Osobom z ankiety ktore nie zamierzaja jezdzic wolnuej gratuluje i zycze aby w pierwszej kolejnosci zabijali siebie a nie nas. Predkosc to smierc.

      • 3 7

      • "Predkosc to smierc." - nasr*ne w głowie masz, pranie mózgu TVN Ci zrobił ;)

        • 10 5

    • Dałeś się zmanipulować (4)

      Pijani kierowcy osobówek spowodowali w ubiegłym roku tylko niecałe 4 % wszystkich wypadków, w których zginęło 214 osób. TRZEŹWI kierowcy zabili w tym czasie 3 000 osób! Policja i media tak zmanipulowali Ci głowę, że myślisz o pijanych kierowcach, że są głównym problem bezpieczeństwa drogowego. Niestety głównym problemem są trzeźwi jak wieprz kierujący.

      • 9 3

      • tak czy sr*k " Piłeś ? Nie jedź !!!" żelazna zasada bo raz się uda a drugi raz już nie

        • 1 2

      • a jaki jest stusunek pijanych do trzeźwych? (2)

        i ilu pijanych akurat uczestniczyło w wypadku a ilu było w ogóle?

        • 1 1

        • Napisałem przecież, że pijani spowodowali ok. 4 % ogółu wypadków, a więc reszta, 96 % to byli trzeźwi. Odpowiednio 1 311 wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych i 33 970 przez trzeźwych. Co ciekawe, 6 % ogółu wypadków SPOWODOWANYCH przez trzeźwych, w których UCZESTNICZYLI nietrzeźwi (czyli wina leżała po stronie trzeźwych) zginęło 256 osób! Czyli zginęło więcej osób niż z "rąk" nietrzeźwych (214). Te statystyki są ogólnodostępne na stronie policji. Wystarczy je przeczytać i wyciągnąć własne wnioski, a nie takie jakie chce nam przedstawić policja z mediami na czele.

          • 1 0

        • A gdyby porównać liczbę osób które prowadziły pojazd po spożyciu (oczywiście takich statystyk nie ma, bo nie wszystkich którzy prowadzili ujęto), z liczbą spowodowanych przez nich wypadków, to okazałoby się, że większe jest prawdopodobieństwo, że będąc trzeźwym spowodujesz wypadek, niż będąc nietrzeźwym. No cóż, prawda boli.

          • 1 0

  • świetnie! zabierajcie debilom lejce, to będzie bezpieczniej (6)

    i mniejsze korki - taki bonus

    • 73 11

    • mi się podobał pomysł rekwirowania samochodów

      za jazdę pod wpływem. Nawet jeżeli auto jest służbowe czy należy do ojca, żony, listonosza czy proboszcza. Wtedy taki delikwent musi się zadłużyć i lata na to pracować, albo najlepiej - nie pić przed jazdą, bo jak machanie nabitą bronią.

      • 17 8

    • jeszcze za mało

      żeby ruch był płynniejszy

      • 2 0

    • (2)

      i paliwo po 9.50

      • 3 1

      • (1)

        9,5 za mało

        • 0 0

        • litr paliwa po 100zł!

          • 0 0

    • Jestem ciekaw jak media by się rozpisały gdyby to PIS wprowadził takie przepisy

      pewnie by było coś o państwie policyjnym i że jest wielka nagonka na biednych kierowców.

      • 1 1

  • A matołów jak jeździło po ulicach (6)

    tak jeździ i wcale nie brakuje

    • 67 1

    • (4)

      zgadza się, tylko że matoły to nie tylko ci którzy jeżdżą za szybko, ale również ci, którzy:
      - jeżdżą za wolno (pierdoły drogowe)
      - jeżdżą bezmyślnie
      - wyprzedzają niebezpiecznie
      - stawiają bezsensowne znaki
      - kontrolują prędkość nie tam, gdzie jest niebezpiecznie, ale tam gdzie łatwo nałapać dużo kierowców i wystawić dużo mandatów
      - nie dochowują należytej staranności w zakresie stanu technicznego DRÓG

      Problem nadmiernej prędkości nie jest ani jedynym, ani głównym problemem. Celowo robi się z tego główny temat, bo to jest stosunkowo łatwo zmierzyć. I łatwo zrobić nagonkę.

      • 16 6

      • (3)

        ja widze wielu takich, ktorym sie nie podoba ze jade za wolno bo 50km/h (zgodnie z ograniczeniem).
        poprawę zacznij poprawę od siebie

        • 4 2

        • (2)

          bo ograniczenia są złe i bezsensowne? mają cel czysto fiskalny? ustawiał je dureń? nie widzisz tego?

          • 2 2

          • (1)

            Nie dyskutuj z lemingiem. Jemu nic nie pomoże. Stoi znak, więc on rozum wyłącza i wszelka krytyka na nic

            • 3 2

            • Jaśnie oświecony wie czym kierowali się ludzie stawiający ograniczenia

              Ignorant z ciebie i tyle. Walczysz z systemem łamiąc przepisy drogowe, bo wiesz lepiej, że tu ograniczenia nie powinno być. Tragedia.

              • 0 0

    • zapomniałem się podpisać

      • 0 0

  • Nieznajomość prawa szkodzi (3)

    Pozdrawiam wszystkich, którzy oddali prawo jazdy w myśl przepisów niezgodnych z konstytucją.

    • 46 48

    • Żaden uprawniony organ tak nie orzekł. (2)

      • 6 5

      • Dziwi mnie plusowanie twojego wpisu. Może niech plusujący sami "prewencyjnie" oddaliby swoje prawa jazdy, co?

        • 2 4

      • Gdybys potrafil samodzielnie myslec i gdybys znal przepisy...

        To nie potrzebowalbys orzeczenia, a na chwile obecna nie bylbys przyglupem.

        • 3 1

  • odbierać koncesje i licencje na prowadzenie szkól "Nauki Jazdy " - tam się to wszystko zaczyna ... (6)

    • 16 19

    • co się tam niby zaczyna? (3)

      'eLki' nie przekraczają prędkości. I chociaż jeżdżą na 'podwójnym gazie' - to tu akurat w dosłownym znaczeniu ;-)

      • 5 1

      • (2)

        Ale często się slyszy - "z elka to musimy jechac 50 ale jak już bedziesz sam jezdzil to wieeesz..."

        • 2 7

        • ja tego nie usłyszałem... (1)

          • 4 2

          • On robił prawko u szwagra Janusza

            A Janusz ma pseudonim Kubica, bo zasuwa jak mówi: "ile fabryka dajeeeee"

            • 2 1

    • zabierać również świadectwa maturalne , dyplomy itd . (1)

      • 2 3

      • Te dzisiejsze świadectwa maturalne i dyplomy z prywatnych szkół, które przepuściłyby nawet małpę - byle płaciła

        to i tak są nic nie warte.

        • 8 0

  • Zabrać wszystkim (7)

    Proponuję zabrać prawko wszystkim:
    0 zabitych
    0 rannych

    • 40 21

    • (2)

      i zero korków

      dobry pomysł

      • 7 2

      • Ja jeden mogę mieć prawko, bom świetny kierowca (1)

        Z Gdyni do Pruszcza jadę w 15 minut. Ktoś lepszy?

        • 5 0

        • ja w 5 :P

          • 0 0

    • Dokładnie!
      Wszystkie samochody utopić w Zatoce.
      Winnych powiesić, pozostałych rozstrzelać.

      • 2 1

    • Wszystko wszystkim zabrać

      • 5 0

    • ofiar będzie jeszcze więcej!!!!!!!!!!!!!

      zaduszą się w SKM, autobusach, trajtkach i tramwajach...

      • 1 0

    • do Adama

      A bułki do Twojego sklepu to chyba bryczką dostarczą

      • 0 0

  • Niekonstytucyjne? (3)

    Nowy Rzecznik Praw Obywatelskich nie ma się czym zajmować? Naprawdę? Jeżeli dzięki takim przepisom ktoś nie straci życia przez wariata na drodze to zabierać, karać, egzekwować. Czemu za granicą Polak się pilnuje, jedzie karnie zgodnie z przepisami a w kraju szaleje? Ten przepis ma temu zapobiec. I dobrze. I trzeba pamiętać że przekroczenie o 50 km w terenie zabudowanym to najczęściej aż o 100% za dużo więc i kara musi być dotkliwa. Jestem kierowcą, jeżdżę dzień w dzień i uważam że te zmiany idą w dobrym kierunku. Bac powinni się tylko piraci drogowi - wariaci drogowi.

    • 46 32

    • Prawo musi być spójne. Posłowie odwalili fuszerkę, to taki jest tego efekt. Myślisz, że dlaczego politycy nagłośniej krzyczą o in-vitro, aborcji, eutanazji itp? Bo nie wymaga to żadnej wiedzy, żadnej pracy. Później trzeba uchwalić jakąś ustawę i mimo armii doradców nie potrafią sklecić czegoś co jest spójne z wcześniejszymi przepisami. To ich praca, za którą dostają ciężkie pieniądze, skoro to spaprali to niech poprawią - taka rola trybunału aby im to punktował.

      • 14 3

    • TAK! Niekonstytucyjne! (1)

      Nie może być tak że milicjant jest, milicjantem ,katem i sędzią w jednej osobie.
      Art. 45 Konstytucji RP mówi wyraźnie: "Każdy ma prawo do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy, niezależny, bezstronny i niezawisły sąd." KAŻDY. Nie może być tak że pies zabiera ci prawko i koniec, nie możesz się nigdzie odwołać. A może się policmajster pomylił?, a może używał niedozwolonego nielegalnego sprzętu jak Iskra-1, a może używał nielegalnego sprzętu jak Iskra-1 i na dodatek niezgodnie z instrukcją tego sprzętu? A jest to nagminne. A dlaczego jak nieoznakowany patrol goni za tobą na dwupasmówce poza miastem ale oznaczonej jako teren zabudowany (trasa kwiatkowskiego) to kierowca radiowozu nie straci prawka, które powinien zabrać mu jego kolega.
      Art. 135. mówi wyraźnie "1a)Policjant zatrzyma prawo jazdy za pokwitowaniem w przypadku UJAWNIENIA CZYNU polegającego na: a) kierowaniu pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym..." Tak więc przepis nie rozróżnia, policjanta, strażaka, karetki, czy wieziesz żonę do szpitala bo rodzi. Przepisu i (pazernych milicjantów) to nie obchodzi. Ujawnili czyn przekroczenia o 50 w zabudowanym? Ujawnili, to powinni sobie a z automatu sami zabierać prawka. Wszak wideorejestrator mierzy prędkość radiowozu a nie pojazdu ściganego czy tam kontrolowanego. Przepisy uchwalili debile bez mózgu. Idea była dobra, ale wykonanie jak zwykle o kant pupy rozbić. Zawsze jak ograniczane są twoje prawa (a prawo jazdy już z nawy na to wskazuje) masz prawo do sądu. I tylko o to się rozchodzi.

      • 18 10

      • pies psowi krzywdy nie zrobi
        prorok psowi też nie
        jedyny sposób - wyeliminować jednych i drugich z gry

        • 1 1

  • (2)

    No i znow sciemniacie nawet w anonimowych ankietach. Wiekszosc jezdzaca zgodnie z przepisami. Jasne! A swistak siedzi!

    • 11 10

    • rozejrzyj się na drodze (1)

      Jednak więcej ludzi preferuje zachowawczy styl jazdy. Często i gęsto widać narwańców, ale są oni mniejszością

      • 5 3

      • Po prostu on sunie 30/h i wszyscy jego zdaniem "zapie*niczają"

        • 5 2

  • Wniosek o mniejszej liczbie wypadków mocno naciągany (7)

    Na liczbę wypadków wpływ ma także infrastruktura drogowa, rosnąca kultura kierowców, warunki atmosferyczne, lepsze auta itd. a nie tylko zabieranie praw jazdy !!!!

    • 47 8

    • oczywiście masz rację (4)

      ale spadek o blisko 10% w jeden rok to niezły wynik. I nowe prawo na pewno się do tego przyczyniło.

      • 5 3

      • (1)

        przyczyna mogła być jakakolwiek, np. lepsza infrastruktura albo komunikacja miejska. Tylko drogówka chce wyciągać proste i łatwe wnioski. No cóż, jakby tam byli inteligenci, to by przecież tam nie pracowali, tylko jakąś uczciwą robotą by się zajęli.

        • 3 6

        • W rok zmieniła się infrastruktura drogowa, poprawia komunikacja i uwaga - kultura kierowców!

          No nie mogę. Dobre żarty.

          • 0 0

      • Stary, jak zamkniesz i zaorasz 50% dróg, to będziesz miał 50-procentowy spadek liczby wypadków! A jak zlikwidujesz wszystkie samochody to stuprocentowy!

        Mucha po urwaniu ostatniej nóżki, straciła węch.

        • 5 1

      • ceny paliwa - mniej buractwa teraz jeździ. bo nie stać kaszubowozów np na codzienny lans w Gdyni

        i tylko raz w tygodniu do sopotu na białe i zielone wpadną :P A potem żółto i brązowo w majtach jak wracają

        • 1 2

    • Zgadzam sie z Toba

      Bo jak wiadomo powszechnie (mam nadzieje), są trzy rodzaje kłamstw: kłamstwa, bezczelne kłamstwa i statystyki (M. Twain)

      • 7 0

    • Że co?

      Kultura kierowców? Chyba w tej materii jeszcze nic się nie zmieniło, chamstwo nadal króluje.

      • 2 0

  • Gdańsk Jana z Kolna 2 pasy (11)

    Ograniczenie do 50 km/h. Codziennie stoją.

    • 59 1

    • (7)

      Klasyczny przykład d_bila za biurkiem i radarem. Tam można spokojnie jechać 70-80 km/h. Jeśli ktoś w tym miejscu obawia się jechać z taką prędkością gdy jest sucho (nie gołoledź, nie śnieg), to znaczy że nie umie jeździć. Stawianie tam ograniczenia do 50 jest czystym debilizmem, nastawionym na tworzenie korków.

      Kto korzysta na korkach? Producenci paliwa. I tylko oni.

      • 24 8

      • zasadnicze pytanie, po co jechać tam szybciej? (6)

        • 10 23

        • Po co jeździć szybciej, czy po co wogóle jeździć? (5)

          Jana z kolana to ulica przy której nie ma praktycznie żadnych budynków mieszkalnych. Z jednej strony tory, z drugiej ruiny stoczni. Szerokie dwa pasy w jednym kierunku. Na całej długości brak świateł bo i po co. Żadnych skrzyżowań nie ma. Więc jaki sens jest tam ograniczenie do 50? No jaki. Drogówka doskonale wie że tam łatwo można pompować statystyki. I wtedy ten łysol Konkolewski, najświętszy kierowca III RP, może sie później brendzlować w Tvnach jacy to oni skuteczni są. Na grunwaldzkiej jakoś nie stoją. W czwartki w oliwie też ich nie widać.

          • 18 6

          • a co jezd w czfartki w oliwie? ścigamy sie teras tam? (3)

            • 1 5

            • polska jenzyka to trudna jenzyka, ja cinszko pisac po polska umiec (2)

              • 2 0

              • (1)

                a po jaką cholerę jechać jana z kolna 80 skoro i tak przy ecs utkniesz w korku

                • 2 5

              • W drugą stronę też utknę... na światłach? No na chwilę na zielonym trójącie.

                • 0 0

          • stoją w czwartki stoją...

            przy orlenie i przy bimecie

            • 0 0

    • I tak staniesz na swiatlach

      • 3 1

    • gdynia, rozowa, w kierunku centrum - ograniczenie 50 ... ;)

      • 0 1

    • To jest chore

      ale kiedyś ktoś przejrzy na oczy

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze wiadomości

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Co przedstawia logo Skody?

 

Najczęściej czytane