• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Auto parkuje samo (niebawem samo pojedzie)

BaWo
13 maja 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 09:13 (13 maja 2008)

Czujniki parkowania - standard. Sensory wykrywające samochód w martwym polu lusterek i ACC, czyli radarowy system wspomagający Cruise Control - prawie standard. Teraz zaś Park Assistant, czyli system, który sam zaparkuje nasz pojazd. Czekamy na kolejny wynalazek. Taki, który zastąpi kierowcę.



Automatyczny system parkowania to urządzenie, które bez udziału kierowcy zaparkuje auto nawet w bardzo wąskiej luce na ulicy lub pod hipermarketem. Jak dotąd coś podobnego było dostępne jedynie najdroższych limuzynach klasy premium. Teraz to rozwiązanie zawitało pod samochodowe strzechy.

Swój system "Park Assist Vision", zamontowany na pokładzie passata , zaprezentował właśnie Volkswagen. PAV może wprowadzić passata z milimetrową dokładnością na miejsce parkingowe. Kierowca wybiera jedynie zaproponowane miejsce na monitorze systemu nawigacji, przestawia dźwignię automatycznej skrzyni biegów na "P" i wysiada.

Dwie kamery umieszczone w lusterkach zewnętrznych po obu stronach są odpowiedzialne za pomiar wielkości luki parkingowej. Komputer analizuje sygnały wideo i przejmuje sterowanie nad układem kierowniczym i napędowym. Po uruchomieniu przez kierowcę procesu parkowania "Park Assist Vision", wykorzystując elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego, elektroniczny hamulec postojowy, skrzynię biegów DSG i pracę silnika, wjeżdża tyłem według obliczonego przedtem kursu w lukę parkingową. Dwie dalsze kamery z przodu i z tyłu oraz czujniki ultradźwiękowe nadzorują manewr i zatrzymują auto, gdy jest to konieczne. Kierowca może w każdej chwili zdalnie przerwać ten proces pilotem.

Nowy system wspomagający kierowcę jest w fazie testowania. Na rynku powinien pojawić się w ciągu kilku najbliższych miesięcy.

Podobne systemy wprowadzili w swoich samochodach już inni producenci aut, np. Toyota. Do tej pory jednak żaden z nich nie mógł funkcjonować bez kierowcy wewnątrz samochodu. Ten w czasie manewrów autem był potrzebny do naciskania dwóch kluczowych elementów wyposażenia auta, czyli pedałów gazu i hamulca.
BaWo

Opinie (7) 7 zablokowanych

  • hmm, technika techniką (2)

    a czy producent lub dealer VW odpowiadają za ewentualne szkody spowodowane działaniem systemu PAV? Świetnie sobie wyobrażam, jak taki Park Assistant nie zauważa wystającego haka w poprzedzającym samochodzie i dziobie w niego przednim zderzakiem. Albo nie widzi stosunkowo cienkiego słupka od znaku drogowego z tyłu i wgina tylny zderzak. Albo ma problem z wystającym betonowym elementem ogrodzenia, który znajduje się NAD linią zderzaków, ale w maskę już się wpasowuje. Dwa ostatnie przykłady są autentyczne, parkowali ludzie, nie automaty, jakoś nie sądzę, żeby taki PAV był inteligentniejszy... Warto by było jakieś dodatkowe ubezpieczenie zamówić.

    • 0 0

    • Powiedziałbym raczej, że nie warto.

      Nie warto dodatkowego ubezpieczenia zamawiać, bo i tak z nas zdzierają. Ostatnio wzrosło OC.

      A tak w ogóle...co to za przyjemność z jazdy/parkowania. Dla mnie to kolejna zachcianka dla nowobogackich. Każdy kierowca powinien umieć parkować sam, a nie posługiwać się komputerem.

      • 0 0

    • To Ty wybierasz miejsce do zaparkowania i to ty ponosisz za to odpowiedzialność. Nie rozumiem po co tu dorabiać jakąś teorię i wyjątki od wyjątków?

      • 0 0

  • Czujniki parkowania staja sie coraz czulsze i coraz dokładniejsze a do takiego systemu nap ewno nie wsadzaja tych z alegro.
    Pozatym było powiedziane o kamerach z przodu z tyłu i po bokach to drugie.

    Jestem pewny ze wszystko zalezy od algorytmu ustawienia czulosci tego systemu kamera teoretycznie nie ma ograniczenia jedynie oprogramowanie interpretujace co jest przeszkoda a co nie.

    Po trzecie kierowca ma mozliwość przerwania parkowania.
    Po czwarte samohody maja coraz bardziej ograniczoną widoczność do tyłu pozatym nie kazdy dobrze sobie radzi z parkowaniem a tak twoja zona sobie podjezdza pod hipermarket wysiada staje obok samochod i wciska przycisk i koniec z tłumaczeniem nie zauważyłam.

    • 0 0

  • Moze pod niemieckim supermarketem

    Czy taki system bedzie mial jakas poprawke na polskie drogi i o zgrozo polskich kierowcow.
    Jak probuje parkowac tylem pod blokiem to na mnie trabia albo staja za mna zderzak w zderzak i czekaja az zrobie kolko i wroce na swoje miejsce. Sasiedzi :D. Pod supermarketem nie wspomne co sie dzieje. Najlepiej jest przed swietami. Jakos nie wroze sukcesow temu systemowi.

    • 0 0

  • i juz jest blad!

    widzial z Was ktos system, ktory sie awaryjnie zatrzymuje zdalnie? a co bedzie jak bateryjka w pilocie padnie? auto dalej bedzie wykonywac manewr? zdalnie, to mozna tv wylaczyc, ale nie ruchome 1,5 tony. powodzenia

    • 0 0

  • pierdoły

    dziennikarzyna coś napisze i nie wiadomo z czym to jeść, po pierwsze jakiego rodzaju manewr parkowania to auto wykona???
    koperta? czy zwykłe przejechanie 2ch metrów do tyłu? generalnie dyletantctwo dziennikarzy mnie powala, nie odnosi się to tylko do tego artykułu.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CVT?

 

Najczęściej czytane