• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bezpośrednia likwidacja szkód z korzyścią dla kierowcy

Michał Jelionek
27 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Bezpośrednia likwidacja szkód to możliwość zgłoszenia szkody, która miała miejsce nie z twojej winy, u swojego ubezpieczyciela. Bezpośrednia likwidacja szkód to możliwość zgłoszenia szkody, która miała miejsce nie z twojej winy, u swojego ubezpieczyciela.

Od niemal roku, a dokładnie od 1 kwietnia 2015 roku, w Polsce działa system bezpośredniej likwidacji szkód. Co to takiego, jak działa w praktyce i jakie korzyści daje kierowcom? Tłumaczymy poniżej.



Co myślisz o wprowadzeniu systemu BLS?

Dzięki systemowi bezpośredniej likwidacji szkód (w skrócie BLS) poszkodowany w stłuczce czy kolizji drogowej nie musi zgłaszać się po odszkodowanie do ubezpieczalni sprawcy. Teraz cały proces przejmuje na siebie zakład, w którym poszkodowana osoba wykupiła polisę OC.

To nasze towarzystwo ubezpieczeniowe zajmie się oględzinami rozbitego pojazdu, wyceni naprawę oraz wypłaci nam odszkodowanie.

Jest to o tyle wygodne rozwiązanie, że my, poszkodowani kierowcy, nie musimy walczyć z obcym towarzystwem ubezpieczeniowym o wypłatę stosownego odszkodowania, które i tak w ostatecznym rozliczeniu pokryje całkowity koszt naprawy naszego pojazdu.

- Do tej pory postępowanie likwidacji szkód prowadził nieznany przez poszkodowanego ubezpieczyciel sprawcy, czyli ten, z którym poszkodowanego nie wiązały żadne relacje. Teraz poszkodowanego będzie wspomagał wybrany przez niego ubezpieczyciel. Poszkodowany będzie więc kontaktował się z firmą, którą zna i której zapłacił składkę. Jakość obsługi staje się więc istotnym składnikiem wyboru OC - tłumaczy Marcin Tarczyński z Polskiej Izby Ubezpieczeniowej.
- System BLS zmniejsza formalności poszkodowanych oraz ułatwia ubezpieczycielom wzajemne rozliczanie się z wypłaconych odszkodowań. BLS jest usługą bezpłatną i każdy klient może skorzystać z niej dobrowolnie - dodaje Agnieszka Rosa z Grupy PZU.
Czytaj także: Potrącenie pieszego nie z naszej winy. Kto zapłaci za naprawę auta?

Od wielu lat taki system z powodzeniem funkcjonuje w krajach Europy Zachodniej. We Francji korzystają z BLS od 1968 roku, w Belgii od 1972 roku, a we Włoszech od 1978 roku. Jak już wspomnieliśmy, ujednolicony system BLS został wprowadzony w naszym kraju 1 kwietnia 2015 roku. Przystąpiło do niego osiem towarzystw, które swoim zasięgiem obejmują około 68 proc. całego rynku OC w Polsce (licząc wartość zebranych składek).

BLS oferują: Concordia Ubezpieczenia, Ergo Hestia, PZU, Uniqa, Warta, Aviva, Liberty Ubezpieczenia oraz Gothaer. W naszym kraju wyłącznie te zakłady rozliczają się między sobą w zakresie BLS. Według założeń Polskiej Izby Ubezpieczeniowej - liczba towarzystw w systemie będzie się systematycznie powiększać.

- Zasada działania BLS jest bardzo przejrzysta: zarówno poszkodowany, jak i sprawca zdarzenia, muszą posiadać wykupione OC w firmach, które widnieją w systemie BLS - dodaje.
Należy jednak pamiętać, że skorzystanie z bezpośredniej likwidacji szkód wiąże się z pewnymi obostrzeniami. Przede wszystkim szkoda musi mieć miejsce na terenie naszego kraju, a jej wartość nie może przekroczyć 30 tys. zł (98 proc. szkód nie przekracza tej kwoty). Ponadto, BLS nie obejmuje szkody, w której uczestniczyły więcej niż dwa pojazdy oraz szkody osobowej. System obejmuje wyłącznie pojazdy zarejestrowane w Polsce.

- Rodzaj zdarzeń, które mogą zostać objęte BLS jest ściśle określony. Szkody likwidowane w ramach BLS to przypadki typowe, najczęściej spotykane na drogach. I jest to jedno z podstawowych założeń systemu. Szkody niekwalifikujące się do BLS to mniejszość spośród wszystkich zdarzeń drogowych - wyjaśnia Jarosław Matuszkiewicz, dyrektor zarządzający ds. likwidacji szkód w Uniqa.
- W prostych szkodach komunikacyjnych wypłacamy odszkodowanie natychmiast po telefonicznym przyjęciu zgłoszenia. Jeżeli zgłoszenie wymaga głębszej analizy naszym klientom przypisujemy indywidualnego opiekuna szkody, z którym poszkodowany ma bezpośredni kontakt mailowy i telefoniczny - mówi Marcin Seklecki, zastępca dyrektora biura likwidacji szkód w Ergo Hestia.
Czytaj także: Wzrosły kary za brak OC

Czy nowa jakość usług świadczonych przez zakłady ubezpieczeniowe wpłynęła na wzrost cen polis OC?

- Nie, ponieważ sam BLS nie ma wpływu ani na zmniejszenie, ani na zwiększenie cen. Podobnie jak nie wpływa na wysokość odszkodowania, bo przecież jego wysokość zależy od rozmiaru szkody. Ideą BLS jest to, aby kierowca kupując OC wiedział, że jeśli coś mu się przydarzy, zajmie się nim ten ubezpieczyciel, u którego kupił ubezpieczenie. Ceny ubezpieczeń OC w tej chwili rosną. Nie ma to jednak związku z BLS, a z coraz wyższymi świadczeniami płaconymi osobom poszkodowanym - zakończył Tarczyński.

Miejsca

Opinie (16) 4 zablokowane

  • A co z notorycznym zaniżaniem odszkodowań od Towarzystw Ubezpieczeniowych?? (7)

    A do tego uzależniają wypłatę pełnego należnego odszkodowania od przedstawienia faktur za części i naprawy...

    Z jednym TU będę się sądzić... wypłacili najpierw 400 zł, po odwołaniu 1200 a o kolejne 2000 zł muszę iść do sądu.

    Pójdę i wygram - trzeba iść po swoje. A ubezpieczenia nie kosztują mało.... A potem wypinają się na "klienta"

    • 50 4

    • (2)

      nic, bo Bolek jest ważniejszy.

      • 7 11

      • Bolek mnie w ogóle nie interesuje. Nie interesuje mnie nic co dzieli NARÓD POLSKI !! (1)

        A tym hienom u władzy tylko o to chodzi, by nas poróżnić. Rzucają nam kolejne "afery" by odwrócić uwagę od tego, co robią z tym krajem.

        Co do Bolka i Lolka i innych... mam postulat i napiszę do poniżej.

        • 12 3

        • Nikt kto pełnił jakąkolwiek funkcję publiczną do 1989 roku

          Ma zakaz jej pełnienia od 2017 roku !! !! !!

          Wszystkich won ze stołków, bez znaczenia czy donosił czy nie, czy kradł i kombinował, czy nie.

          A... I poproszę instytucję odwołania (p)osła np poprzez referendum w jego okręgu wyborczym.

          Stop złej władzy!!

          • 12 2

    • Poszukaj Eventus w ogłoszeniach i po problemie (1)

      • 2 2

      • "Kancelarie odszkodowawcze" chętnie odkupują szkody bo sami wtedy idą do sądu i biorą to co się Tobie należy za 30 % tego.

        Więc są jakąś tam opcją ale niewiele lepszą niż same TU.

        • 7 0

    • (1)

      jak ja mialem kolizje pare lat temu, pojechalem do salonu i tam im zlecilem robote, sami sie rozliczali z ubezpieczycielem. ja nie mialem zadnego klopotu

      • 1 0

      • Jeżeli chcesz jeździć autem naprawianym (tzn. jest sens naprawiać) to właśnie tak trzeba zrobić - pojechać do serwisu autoryzowanego i niech oni się potem szarpią. Ale częśc osób po prostu nie chce już jeździć takim autem, przyjmuje $ i uszkodzone auto sprzedaje...

        • 2 0

  • Ja akurat mam wszystko (od mieszkania po auta) ubepieczone w Allianz, a jak widze - nie ma tej firmy w tym systemie. Nie mam pojęcia dlaczego. Ale jak porównywałem jeszcze z 2 lata temu - oferowali dla mnie najlepsze stawki...

    • 3 3

  • "Nie ma to jednak związku z BLS, a z coraz wyższymi świadczeniami płaconymi osobom poszkodowanym - zakończył Tarczyński"

    zgadza się, odszkodowania rosną bo jest masa spraw w sądach - głównie z OC.
    a dlaczego w sądach? bo ubezpieczyciele mają gdzieś orzecznictwo zaniżają odszkodowania co najmniej o 50%, wiedzą że KNF ani Rzecznik Ubezpieczonych nie robią nic dla Poszkodowanych. Te instytucje to fikcja, pozostaje sąd. A to oznacza zapłacenie z własnej klasy wadium, zaliczki na biegłych i liczenie że sędzia będzie przytomny, aha i drobiazg - proces w sprawach komunikacyjnych i urazowych w Gdyni Gdańsku Wejherowie to z reguły minimum 2 lata. system BLS to marketingowa ściema.

    • 12 0

  • Wspaniale! (2)

    Moja agentka przysłała mi wczoraj ofertę na OC moich aut. Wszystkie wzrosły średnio o 20%! Takie udogodnienie, udogodnienie dla kont ubezpieczycieli!

    • 7 0

    • Pińcet plus się samo nie uzbiera z powietrza..

      • 0 0

    • Podwyzka skladek

      Podwyzka skladek miala miejsce w listopadzie, a nastepna byla w grudniu. Takie zycie.. Zobaczcie jak podniosly sie skladki na angliki - wczesniej bylo to jak za normalne auto, 700-900zl, teraz 2500-3500..

      • 2 0

  • Pan Tarczyński mało wie wręcz nic nie wie!!!

    Powodem wzrostu tegorocznych ubezpieczeń oc jest knf,która stwierdziła iż firmy ubezpieczeniowe urabiały klientów twierdząc iż nie można naprawiać w systemie serwisowym tj na częściach oryginalnych gdyż taka naprawa na drogich częściach zwiększa wartość auta co jest śmieszne.Oczywiście jest różnica między zamiennikiem kiepskiej jakości od oryginału spełniające normy więc firmy ubezpieczeniowe lubiły takie wyceny,które uwzględniały wyłącznie takie części.Dziś każdy ma prawo wymagać oryginalnych części i to ubezpieczyciel musi udowodnić iż naprawa na częściach oryginalnych zwiększa wartość auta a nie poszkodowany.

    • 6 0

  • Do Redakcji

    Nie Gothear tylko Gothaer. Pozdrawiam.

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 4 0

  • EuCO Odszkodowania

    http://www.euco-odszkodowania-gdansk.pl
    Pomoc w uzyskaniu należnego odszkodowania z polisy OC

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Nissan Leaf to samochód z napędem:

 

Najczęściej czytane