• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy Gdańsk dopłaci 74 mln do budowy dwóch podziemnych parkingów?

Katarzyna Moritz
1 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Firma Immo Park zaproponowała, ze zbuduje podziemne parkingi przy Podwalu Przedmiejskim i przy Podwalu Staromiejskim, na łącznie 555 miejsc. Firma Immo Park zaproponowała, ze zbuduje podziemne parkingi przy Podwalu Przedmiejskim i przy Podwalu Staromiejskim, na łącznie 555 miejsc.

Trudno powiedzieć, czy miasto skorzysta z propozycji firmy Immo Park, która chciałaby wybudować w śródmieściu Gdańska 555 podziemnych miejsc parkingowych, ale deklaruje, że wyłoży na to 24 mln zł, a od miasta oczekuje dodatkowych 74 mln. - Liczyliśmy się z koniecznością dopłaty, ale nie tak wysokiej - przyznaje zastępca prezydenta Andrzej Bojanowski.



Czy w Śródmieściu powinny powstać parkingi podziemne?

Gdańscy urzędnicy od kilku lat szukają chętnego do wybudowania podziemnych parkingów w śródmieściu. Po przekładanym kilkakrotnie terminie składania ofert w ramach koncesji na roboty budowlane (tzw. małe partnerstwo publiczno-prywatne), na "zaprojektowanie, sfinansowanie, wybudowanie i eksploatacja ogólnodostępnych parkingów kubaturowych w Gdańsku", we wtorek do gdańskiego magistratu wpłynęła jedna oferta. Złożyła ją firma Immo Park z Krakowa, należąca do portugalskiej grupy budowlanej Mota-Engil. Spółka ta w ramach PPP wybudowała już jeden parking we Wrocławiu.

Gdańsk proponował pięć lokalizacji parkingów w Śródmieściu. Jedna, przy Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, była obligatoryjna. Zaplanowano, że w tym miejscu powstaną 583 miejsca parkingowe.

Immo Park zaproponował, że w tym miejscu wybuduje jednak mniej, bo 256 miejsc. Wskazał natomiast drugą lokalizację, przy Podwalu Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska, między ul. Lawendową, murami obronnymi, ul. Straganiarską i ul. Tobiasza, aż do Targu Rybnego wraz z boiskiem szkolnym, gdzie chciałby zbudować parking na 299 miejsc. Tu z kolei - według szacunków miasta - miały zmieścić się aż 593 auta.

Krakowianie wyliczyli, że budowa 555 miejsc parkingowych pochłonie 97,9 mln zł, czyli koszt budowy jednego miejsca oszacowali na ponad 176 tys. zł. Spółka liczy na dopłatę od miasta w wysokości 74,3 mln zł. Z kolei wybudowane garaże miałaby eksploatować przez 40 lat (480 miesięcy), a dopiero po tym terminie przekazać je miastu.

Te warunki wyraźnie różnią się od tych, jakich oczekiwało miasto. Przypomnijmy: partner prywatny miał otrzymać koncesję na użytkowanie parkingów przez 30 lat, a miejskim wkładem w inwestycję miał być grunt i oddanie części naziemnej strefy parkowania w zarządzanie, a nie wkład pieniężny.

Teraz okazuje się, że grunty zostaną oddane do eksploatacji na 40 lat, a miasto ma dołożyć do inwestycji 74,3 mln zł. Dlaczego?

- Dlatego, że to się klientowi "nie spina" biznesowo. Nam także się to nie opłaca, ale my musimy realizować inwestycje publiczne - wyjaśnia Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - Jesteśmy zadowoleni, że jest oferta, ale nie spodziewaliśmy się takiej kwoty dopłaty. Szacowaliśmy, że przy budowie dwóch parkingów, będziemy musieli dołożyć maksymalnie 50 mln zł. Zaproponowanej kwoty nie można negocjować. W tej chwili jesteśmy umiarkowanie optymistyczni, ofertę przeanalizujemy w ciągu 28 dni i wtedy ogłosimy naszą decyzję.

Koncepcja parkingu przy Podwalu Przedmiejskim. Pierwotnie zakładano, że będzie tu 583 miejsc, ale oferta Immo Park zakłada budowę 256. Koncepcja parkingu przy Podwalu Przedmiejskim. Pierwotnie zakładano, że będzie tu 583 miejsc, ale oferta Immo Park zakłada budowę 256.
Wynagrodzeniem partnera mają być opłaty parkingowe i wynajem powierzchni komercyjnej. Dlatego należy przypuszczać, że gdy parkingi powstaną opłaty do niskich należeć nie będą. We Wrocławiu spółka Immo Park zbudowała i prowadzi trzypoziomowy parking "Nowy Targ" posiadający 334 miejsca. Za pierwszą godzinę postoju trzeba zapłacić 5 zł, za każdą kolejną - 5,5 zł. Całodzienna karta postojowa kosztuje 69 zł, tygodniowa - 250 zł. Są też różnego rodzaju abonamenty np. nocny miesięczny to koszt 190 zł, a roczny całodobowy to koszt ponad 4,8 tys. zł.

- Jeśli umowa zostanie podpisana, postawimy wymóg, że parkingi muszą powstać w ciągu trzech lat od podpisania umowy - zapowiada Dariusz Wołodźko z gdańskiego magistratu.

Pomysł budowy parkingów w Śródmieściu liczy co najmniej osiem lat. W tym czasie padały różne deklaracje, z których nic nie wyszło. W 2013 roku budową zainteresowało się sześć firm, po roku zostało ich pięć, dziś zgłosiła się jedna.

Obecnie mamy w Gdańsku około 5 tys. miejsc parkingowych, a szacuje się, że potrzebnych jest ponad 7 tys. Miasto liczy, że zaoferowana liczba miejsc postojowych, wraz z tymi, które mają powstać w ramach budowy centrum Forum Radunia, rozwiązałaby problem parkowania w śródmieściu.

Co można kupić za 74 mln zł?

2 szkoły z basenem i salą gimnastyczną, każda dla ponad 630 uczniów - 72 mln zł
4 nowe składy SKM - 70,8 mln zł
7 lat realizowania budżetu obywatelskiego - 77 mln zł
9 dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo wraz z serwisem - 77,4 mln zł
74 autobusy przegubowe, 18 metrowe - 74 mln zł

Opinie (159) 3 zablokowane

  • To bardziej absurdalne, niż żart z workami do segregacji. (14)

    A jesli nie nie żart z okazji 1.04 to proponuję udać się do specjalisty od głowy. W trybie pilnym.

    • 259 13

    • Mamo, ja wariat! (3)

      Kup mi komisariat!

      Przypomnę, że odnoga linii tramwajowej na Bulońską kosztowała 23mln zł, a i tak ścibulili kilka milionów, czego efektem był kolejny przetarg.

      Dopłata 74mln do 256 miejsc parkingowych, to jest prawie 300'000 zł dopłaty do jednego miejsca. Za te pieniądze powinny być bezpłatne do końca świata i o jeden dzień dłużej z obsługą lokaja.

      • 86 5

      • To ja już wolę lotnisko w Gdyni za 90 mln (2)

        (10 mln to Kosakowo dało w ziemi)

        • 16 3

        • do tego jeszcze trzeba blisko 100 mln zł na płytę postojową (tzw. kod C) no i minim. 20 mln rocznie dopłat (1)

          • 14 0

          • 20 mln? Do odśnieżania płyty?

            To nie ECS...

            • 0 0

    • Za te pieniądze można kupić 30 000 000 kilometrów przejazdów taksówką. (1)

      Nikt tego nie wyjezdzi, nawet jak imasto zafunduje darmowy przejazd do centrum kazdemu mieszkancowi.

      • 39 3

      • przy tych kosztach nie tylko taxi

        ale calkowicie bezplatna komunikacja publiczna dla wszystkich
        nie tylko dla tu zameldowanych
        TO JEST REALNE
        i rycie ziemi nie bylo by potrzebne
        a istniejace parkingi dla inwalidów wystarczyly by "z palcem"

        • 7 2

    • Mam nadzieję, że to żart (1)

      Skąd te ceny??? Całoroczny parking w centrum Londynu kosztuje £1200 a w jakimś Gdańsku chcą prawie tyle samo?!

      • 49 4

      • z wyliczanki pewnie

        Jeżeli założyć, że wszystko byloby z kredytu na 6%, to przy mniej więcej 100 mln trezba spłacać rocznie 6 mln samych odsetek. Nie mówiąc nic o splacie kapitału, czy o zwrocie na kapitale, który jest droższy niż kredyt. Jak się 6 mln podziel przez ilość dni i godzin, to wyjdzie coś 700 zł na godzine, światek piątek i niedziela, czyli jakieś 140 samochodów non stop na parkingu przez 24 godziny na dobę, tylko po to by spłacić odsetki.

        • 4 2

    • (1)

      Dokładnie. Miasto dołoży 75 baniek żeby prywaciarz mógł opłaty pobierać. Albo budujemy z publicznych, i wtedy albo jest za darmo, albo opłaty płyną do kasy Miasta - albo opłaty płyną do prywaciarza, ale wtedy niech buduje za swoje.

      • 60 1

      • Co, ze szkołą tak mogli zrobić to z parkingiem nie mogą?

        Albo pizzerią?

        • 4 2

    • Prima aprilis ;):) (1)

      Naturalnie.

      • 15 2

      • Coś nie dementują, więc kto wie :-O

        W tym porąbanym bardaku przechodzą ostatnio takie absurdy, że trudno stwierdzić co prawda, a co fałsz.
        Najlepszy żart na dziś to i tak pełne samozadowolenia auto-podsumowanie rządów prowincjonalnej "doktórki" i jej dworzan.

        • 15 2

    • Zerknij na choćby 3 wcześniejsze artykuły w tym temacie. Jeśliby miał to być żart, to jakiś słaby, tym bardziej że podane kwoty, lokalizacje i inne rzeczy są jak najbardziej prawdziwe.

      • 8 2

    • 180 tys. jedno miejsce parkingowe.....

      smród korupcji.

      • 12 2

  • 74 mln to chyba ktoś na głowę upadł. (6)

    W centrum to trzeba dążyć do zmniejszania ruchu samochodów a nie budować parkingi za olbrzymie pieniądze. Idiotyczny pomysł.

    • 167 41

    • mhm..spoko (2)

      A ludzie niech sobie na piechotę chodzą albo rowerami. I dziennie 1,5 h na dojazdy zamiast 30 minut.

      • 19 29

      • miszczu,

        w Śródmieściu jest kilka PŁATNYCH parkingów i ZAWSZE są na nich wolne miejsca, bo są PŁATNE. Nie są zatem potrzebne kolejne, bo po prostu będą puste.

        • 53 10

      • A co jest złego w chodzeniu piechotą? Nie mam samochodu i jakoś mi go nie brakuje.

        W przypadku większych zakupów raz na ruski rok biorę taksówkę i gitara gra.
        Wszędzie można dojechać autobusem, tramwajem albo skm.

        Centrum Gdańska - Główne i Stare Miasto powinno być wyłączane z ruchu samochodowego. Parkingi na obrzeżach dzielnic - pod placem Zebrań Ludowych, na terenach stoczniowych, przy Podwalu Przedmiejskim.

        • 39 11

    • Nie bój, nie bój

      To taki parking dla Panów prezesów, którym firma będzie opłacała postój, żeby szlachta mogła dalej wozić tyłek, a szaraczkom się będzie organizowało akcje: korzystajcie z komunikacji miejskie/rowerów.

      • 11 5

    • Niech każdy stawia nawet na trawnikach, (1)

      aby nie utrudniał innym przejazdu.

      • 3 8

      • dałęm plusa za ironię, żeby nie było wątpliwości

        • 1 0

  • Parkometia (6)

    Parking pod Targiem Węglowym ma sens ale opłaty nie powinny być wyższe niż w okolicy. Parkingi przy Krewetce i T-mobilu stoją puste ze względu na zawyżone opłaty. Nikt o zdrowych zmysłach nie zaparkuje na pół godziny płacąc za godzinę.

    • 77 14

    • opłaty na ww. parkingach nie są zawyżone. (5)

      są adekwatne do miejsca, w którym się znajdują. Z kolei parkingi naziemne organizowane w Śródmieściu przez ZDiZ mają ZANIŻONE ceny, podyktowane idiotyczną ustawą ogólnopolską. Ceny miejsc postojowych organizowanych przez miasto powinny być zależne od strefy, w której się znajdują. Im bliżej centrum- tym drożej. Jak chcesz podjechać pod drzwi - zapłać za przywilej. Proste, nie? Mało tego. SKANDALEM jest brak parkomatów na parkingach przy 3go Maja (przy UM), Rogaczewskiego, Strzeleckiej (przy Sądzie), Pohulance (przy szpitalu). Załatwienie tam czegoś w ciągu dnia graniczy z cudem, bo GKA parkuje od 7 do 17.

      • 24 16

      • przecież to urzędasy niższego szczebla zastawiają

        ci wyższego szczebla mają miejsca za bramą a te szaraki muszą codziennie polować w okolicy na wolne miejsce. A że urzędasów co roku przybywa to i coraz trudniej miejsce znaleźć

        • 29 3

      • są zdecydowanie zawyżone skoro nie ma na nich kompletu (2)

        • 17 4

        • a może to przejaw sknerstwa kierowców (1)

          i słabość egzekwowania przepisów o parkowaniu w nielegalnych miejscach, np. na trawnikach?

          • 8 15

          • ależ sknerstwo kierowcow to warunek brzegowy

            zeby ich sklonic do oplat jak w Rajchu, trzeba zaczac od zlotowki
            i stopniowo podnosic ceny, bazujac na ugruntowujacym sie przyzwyczajeniu

            kierowcy powinni tez miec alternatywy. platny parking tuz przy celu, bezplatny dalej. a dzis hgw i metne zasady, brak P&R nalezacych do komunikacji piblicznej jak w Wawie, sama komunikacja publiczna zatomizowana, podzielona, badziewiacka, droga

            polaczyc taryfy Trojmiejskich przewoznikow mozna by jedna prosta decyzja administracyjna. No, dwoma, bo w pierwszysm etapie trzeba by albo zrownac taryfe SKM z reszta. ale mozna by alternatywnie w pierwszym etapie polaczyc taryfy ZTM i ZKM i poczekac az zadlawia SKM podkradajac klientow, bo nikt juz nie pojedzie skm z Gdanska do Gdyni, skoro taniej i wygodniej choc moze nieco wolniej bylo by. autobusem.

            tylko dla co tepszych biurew tematy parkingow i komunikacji publicznej sa rozdzielne. to jest jeden temat. drogi na skroty nie zadzialaja, trzeba:
            - polaczyc przewoznikow
            - zrobic parkingi P+R na tanich peryferyjnych gruntach
            - dopiero wtedy robic drogie parkingi wielopietrowe w centrum

            • 3 2

      • Polemikant

        Poobserwuj ile osób przybywając do kina parkuje na parkingu w krewetce?Co innego parking na Targu Węglowym gdzie przybywając do teatru w stroju wieczorowym trzeba przejść przez pół miasta.

        • 5 3

  • Można taniej. (2)

    Niech ogłoszą zaprojektuj i wybuduj i założę się, że Budimex oba wybuduje za mniej niż te 70 baniek co miasto niby ma dopłacić.

    • 44 9

    • Z tą dopłata to jakiś żart :)

      Za 70 MLN można spokojnie wybudować parkingi bez udziału jakieś śmiesznej firmy.

      • 20 3

    • A moja firma jest dobra

      i ja wezmę tylko 84 mln bez przetargu.

      • 2 2

  • No raczej, że dopłaci.

    A co, nie stać Gdańska? Miliard zadłużenia więc 74 bańki nie robią różnicy. Droga redakcjo, proszę dać już spokój z tymi żartami na 1 kwietnia.

    • 48 7

  • A co, a jak 80 do równego dopłacimy?

    Budka z goframi też będzie.

    • 22 3

  • Trzeba ograniczać ruch samochodów, a nie budować parkingi!!!

    • 45 31

  • Ale bzdura...

    Gdyby miasto było mądre (a nie jest) to te 74mln wręczyłoby domom dziecka, przedszkolom, żłobkom tudzież szpitalom.
    Ale nie... lepiej promować parkingi w centrum dla zakochanych w swoich blachosmrodach tłuściochach.

    Autom w centrum mówimy kategorycznie STOP!

    • 47 52

  • Parking podziemny pod ulicą Długą. (5)

    Jak podała GW jest plan i chętny na wykonanie parkingu pod samym centrum miasta. Parking i ewentualnie w przyszłości linia metra pod samym ratuszem. Jeden z przystanków ma być na Wyspie Spichrzów i na Żabim kruku. W przyszłości ma to być wstęp do likwidacji ulicy Podwale Przedmiejskie.

    • 14 9

    • Dodam tylko, że metro w Gdańsku ma być jedynym na świecie połaczeniem kolejki z łodzią podwodna. (1)

      • 17 2

      • A nie z kosmodromem? Eeeee to słabo.

        • 7 0

    • Taaaaaa..... (2)

      a wcześniej osuszycie Bałtyk? Głupota jednak nie zna granic!

      • 6 2

      • niewiarygodne (1)

        To teraz się zastanów i pomyśl jak bardzo zostały u Ciebie i tobie podobnych obniżone oczekiwania. Miska pełna w miarę bezpiecznie i by starczyło na ratę. Czasem wyskok do restauracji/kina/klubu ale nie częściej niż raz na trzy msc i nie wydać więcej jak 150 zł. W mieście niech chociaż ulice wyremontuja albo koncert za darmo dadzą. Zero marzen, zero cywilizacji.

        • 1 4

        • no niewiarygodne!

          To teraz się zastanów i pomyśl jak bardzo jesteś ograniczony! Chodzi o wysokość wód gruntowych!!!!!! W tym celu trzeba by osuszyć Bałtyk, żeby pod Długą wybudować parking podziemny. Włącz myślenie cywilizacyjne zero!!

          • 4 1

  • Proponuję tańsze rozwiązanie. (5)

    Zapomnieć o takich inwestycjach.

    • 62 6

    • (4)

      Jak zrobią płatny to ludzie przeniosą się gdzie indziej tam gdzie jest bezpłatny.
      No chyba , że opłaty będą przystępne dla każdego.

      Tak jak na ul. Rybaki Górne - zrobili płatny parking i nikt nie parkuje bo 3 zł to majątek zwłaszcza dla nadzianych rodziców ze szkoły prywatnej-osiekowej , za to pod domami mieszkańcy nie mają gdzie zaparkować.

      • 16 3

      • (1)

        Ci z szkoły osiekowej, to w 3/4 sługusy armii budyniowej.

        • 11 3

        • A od kasy rozumu nie przybywa.

          • 4 1

      • żadne opłaty nie są przystępne dla każdego (1)

        dziwne, że są osoby, które stać na wypasionego SUVa, parkują nielegalnie na trawniku gdy obok jest płatny parking, a nie ma systemu lawet do wywożenia nielegalnie parkujących w mieście.

        • 5 1

        • bo auto na kredyt i to we franku , leczą mnie nowobogaccy z wypasionym autem ... z kratką - jak hycle

          • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbył się pierwszy przejazd przez Trójmiasto Mikołajów na motocyklach?

 

Najczęściej czytane