• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fałszywe przywileje dla aut "na prąd"

Michał Jelionek
9 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Bezpłatne korzystanie ze stacji szybkiego ładowania - to póki co jedyny przywilej dla posiadaczy eko-samochodów z Gdańska. Bezpłatne korzystanie ze stacji szybkiego ładowania - to póki co jedyny przywilej dla posiadaczy eko-samochodów z Gdańska.

Na naszych drogach sukcesywnie przybywa samochodów z napędami hybrydowymi i elektrycznymi. Niektóre polskie miasta, w tym Gdańsk i Sopot, premiują właścicieli samochodów przyjaznych środowisku. Na jakie korzyści mogą liczyć posiadacze takich pojazdów w Trójmieście? W porównaniu do innych miast, niestety na niewielkie.



Czy właściciel auta "na prąd" powinien być zwolniony z poboru opłat w strefie płatnego parkowania?

Symboliczne abonamenty albo całkowite zwolnienie z opłat za parkowanie w SPP (strefa płatnego parkowania), darmowe korzystanie ze stacji szybkiego ładowania, przejazd buspasami czy wjazd do wybranych stref ograniczonego ruchu - to kilka przywilejów przysługujących właścicielom aut hybrydowych i elektrycznych w wybranych miastach Polski.

Do programu nagradzania kierowców dbających o środowisko przystąpiło kilka aglomeracji, m.in. Warszawa, Wrocław, Kraków, Toruń, Katowice czy Gdańsk. Każde miasto indywidualnie ustala zakres udogodnień dla eko-samochodów. Sprawdziliśmy, na co mogą liczyć kierowcy z Trójmiasta.

Z takim też zapytaniem zgłosił się do nas Pan Jacek, czytelnik portalu Trojmiasto.pl. Właściciel samochodu z napędem hybrydowym zapoznał się z treścią uchwały i osobiście zgłosił się do gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni po specjalny identyfikator zwalniający go z opłat za parkowanie. Został odesłany z kwitkiem.

- Zgodnie z uchwałą chciałem uzyskać plakietkę uprawniającą do parkowania samochodu bez opłat. Udałem się do biura ZDiZ w Gdańsku. Na miejscu dowiedziałem się, że nie wyznaczono miejsc do bezpłatnego parkowania aut elektrycznych oraz hybrydowych, i w zasadzie uchwała nie działa - zakomunikował czytelnik.
To niestety prawda. Na terenie Gdańska właściciele samochodów "na prąd" mogą liczyć wyłącznie na korzyść w postaci bezpłatnego korzystania ze stacji szybkiego ładowania. Żeby uzyskać dostęp do trzech gdańskich terminali ładujących (na ul. Karwieńskiej zobacz na mapie Gdańska, Partyzantów zobacz na mapie GdańskaZawodników zobacz na mapie Gdańska) najpierw należy zgłosić się ZDiZ po specjalną kartę.

We wspomnianej uchwale nr. XLVI/1033/13 z dnia 28 listopada 2013 roku czytamy:
"Ustala się zerową stawkę opłaty dla kierowców unieruchamiających pojazdy elektryczne i hybrydowe na specjalnie wydzielonych stanowiskach postojowych w SPP - na podstawie identyfikatora zerowej stawki opłat lub dokumentu wydanego na podstawie świadectwa homologacyjnego zawierającego informacje właściwe dla pojazdów elektrycznych i hybrydowych".

Fragment opublikowanej uchwały budzi spore wątpliwości i wprowadza zainteresowanych kierowców w błąd. Mówi przecież o zwolnieniu z opłat w miejscach, które nie istnieją. Brzmi absurdalnie. Jak udało się ustalić, "specjalnie wydzielone stanowiska postojowe w SPP", o których mowa w powyższej treści, dopiero powstaną, ale będą to wyłącznie terminale ładujące. Zatem o bezpłatnym parkowaniu (na miejscu parkingowym, nie na stanowisku ładującym) w SPP właściciele eko-pojazdów muszą zapomnieć.

Czytaj także: Stacje ładowania aut na prąd powstają w Gdańsku

- Obecnie kierowcy posiadający auta hybrydowe i elektryczne mogą za darmo korzystać ze stacji ładowania w Gdańsku. A w momencie kiedy takowe stanowiska powstaną wewnątrz strefy płatnego parkowania, w trakcie postoju na ładowanie, również będą zwolnieni z opłat. Taki jest plan i polityka miasta. Póki co, przywilejem jest jedynie darmowe ładowanie na istniejących stacjach - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ Gdańsk.
Nieco inaczej sytuacja wygląda w Sopocie. Osoby posiadające samochody hybrydowe albo elektryczne mogą zgłosić się do ZDiZ po specjalny identyfikator, który zezwala bez ograniczeń parkować w płatnych strefach. Warunek jest jeden: należy być zameldowanym w Sopocie. "Przepustka" wydawana jest na rok, a aktualnie z takimi plakietkami porusza się 15 aut.

Miejsca

Opinie (92) 2 zablokowane

  • Słabo (14)

    Tego typu auta powinny być promowane - trzeba doceniać technologię.
    I niech "miłośnicy motoryzacji" nie płaczą, ze prawdziwe samochody już się skończyły, bo ich ukochane pełnoletnie Audi i VW TDI jeszcze długo będą istnieć na polskich drogach.

    • 58 31

    • (3)

      Popieram jeżeli chodzi o auta elektryczne.
      Jeżeli zaś chodzi o hybrydy to już nie - dlaczego cwaniaczek w Lexusie z 400 konnym silnikiem spalinowym o pojemności 5 litrów miałby parkować za darmo? Tylko dlatego, że oprócz takiego paliwożernego potwora pod maską znajduje się dodatkowy silniczek elektryczny o mocy 50 koników? Hybrydy to fałszywe auta na prąd, więc i przywileje mogą być fałszywe.

      • 45 2

      • hybryda to nie "elektryk"!!! (2)

        on ma dodatkowe wspomaganie silniczkiem elektryczny.
        Pełne elektryki to np nissan leaf - i nie jest to reklama.
        VW i inni też mają w pełni elektryczne samochody.

        • 15 0

        • sprawdz kecie lesny definicje auta hybrydowego np. toyota auris itp. baranie (1)

          • 2 12

          • Nie wyzywaj tylko podaj tę definicję. Kompletnie nic nie wniosłeś do dyskusji poza kwasem.

            • 10 0

    • (6)

      tylko że auta "na prąd " nie są ekologiczne !!!!!!
      Ponieważ prąd w naszym kraju nie jest ekologiczny, ponieważ jest w sposób rażąco nieekologiczny wytwarzany. Dopóki sposób wytwarzania energii elektrycznej sie nie zmieni to auta te są bardziej szkodliwe dla środowiska niż normalne jeżdżące na benzynę czy olej napędowy!!!! Nie wspominając już o koszcie środowiskowym wytworzenia samego auta, zwykły samochód mniej obciążą środowisko.
      Zacznijcie ludzie myśleć!!!!

      • 25 11

      • odpady z elektrowni atomowej też nie są ekologiczne - a nawet dużo bardziej niebezpieczne w rękach polskich cwaniaczków, którzy będa to trzymać na polu za lasem... a skasują jak za silos wykuty w klifie jak w Szwecji. W mojej opini - w związku z naszym bogactwem narodowym który na węglu stoi - należałoby opracować technologię super filtrów na kominy.

        • 6 5

      • (2)

        Też zacznij myśleć. Może domyślisz się więc, że silnik spalinowy w samochodzie ma bardzo małą wydajność, większośc energii ze spalonego paliwa się marnuje. Inaczej jest z bardziej wydajnymi elektrowniami węglowymi. Po drugie samochody zanieczyszczają centra miast, elektrownie węglowe zlokalizowane są znacznie dalej.

        • 8 7

        • Wydajność polskich bloków węglowych

          to 35-40%.
          Dolicz do tego duże straty przesyłu (wszystkie są na południu Polski).
          Baterie około 80% sprawności i silnik i sterownik ok 85%.
          Przemnażając wychodzi ok 20%.
          Dla silników spalinowych przyjmowane jest 20-25%

          • 4 0

        • heeh

          nie wychylaj się lepiej z tym "myśleniem" bo niestety nie masz racji. prąd w Polsce jest mega nieekologiczny. Z tego co pamiętam to do gniazdka trafia tylko 20-30% wartości opałowej. Auto to syf a elektrownia węglowa też. Jedyne co można uznać za zaletę to to, że ten syf w przypadku prądu jest gdzieś w środku Polski ;)

          • 4 2

      • Zależy, kiedy je ładować.

        Bilansowanie produkcji energii nie jest takie proste i myślę, że jeśli ładuje się takie auto w nocy to jest to dość pro ekologiczne, nawet jeśli elektrownia jest węglowa. I tak w nocy generatory chodzą. A zwykły samochód też trzeba wyprodukować, a i spalić musi. Popularyzując ten napęd za jakiś czas różnice mogą być żadne porównując wpływ na środowisko procesu produkcji.

        • 4 0

      • ale ty jestes kretyn

        bo niby elektrownia atomowa jest ekologiczna tak samo jak odpady z niej :)

        • 0 1

    • Jak żyć?

      Jestem wstrząśnięty tragedią tych ludzi ....

      • 4 3

    • preferowane powinny być wyłącznie "flotowe" samochody elektryczne

      dostępne w systemie "car sharing".

      Prywatne samochody elektryczne zajmują miejsce tak samo jak każdy inny samochód, obniżając produktywność przestrzeni miejskiej.

      Miejsca do parkowania zwykłych samochodów można wykorzystać bardziej produktywnie - parkingi zwiększają odległości w mieście.

      • 3 1

    • elektryczne nie są ekologiczne

      elektryczne pojazdy w Polsce są tak ekologiczne jak parowozy

      • 1 1

  • Niestety (5)

    promowanie takich aut stoi w sprzeczności z interesami producentów ropy naftowej.
    Podobnie jak wszystkie inne napędy, typu na wodę, na holzgaz, na rzepak.

    • 32 8

    • co mają producenci ropy naftowej do władz miasta i ZDiZ? (1)

      • 3 4

      • może Lobbing ?

        • 1 0

    • (2)

      Samochód na wodę?

      • 2 0

      • (1)

        jest coś takiego, de facto silnik jest na wodór, a woda jest jego najłatwiejszym do zdobycia źródłem

        • 1 1

        • No dobrze

          ale czy ten wodór jest wytwarzany z wody w aucie? Bo jeśli nie i tankuje się bezpośrednio wodór to mówienie o aucie na wodę jest nadużyciem. To tak jakby powiedzieć o autach elektrycznych, że są na węgiel bo przecież prąd jest u nas w kraju głównie z niego wytwarzany.

          • 2 0

  • (2)

    Po co w ogóle promować jeźdżenie samochodem?

    • 24 28

    • ano po to by miasto zarabiało (1)

      i miało pieniądze z podatków ;) to taki mały przykładzik

      • 5 6

      • a teraz pomysl, ile miasto wydaje co roku na drogi

        nadal uwazasz, ze miasto zarabia na samochodach? Strefy platnego parkowania sa platne nie z powodow ekologicznych, a pojemnosci miasta.

        Nie rozciagniesz Srodmiescia, jak gumowego pasa. Jest tam niewiele miejsca i dlatego nalezy placic za parkowanie. Jak komus sie nie podoba moze przyjechac taksowka lub autobusem (rower czy piesza wedrowka tez dozwolone).

        Samochody elektryczne nie sa ekologiczne, bo produkcja i utylizacja baterii jest bardzo kosztowna dla srodowiska. Tyle, ze same te samochody nie dymia w centrum. Troche zysku, ale wiecej podniety ludzi bez instynktu myslenia.

        • 9 4

  • (10)

    hybryda to nie auto elektryczne tylko z dodatkiem - prądu ... jak będzie miał Pan auto w 100% elektryczne to warto walczyć - hybrydą nie da się jeździć bez benzyny.

    • 57 3

    • (5)

      Mało tego, hybryda np. Lexus NX300 zużywa 2x więcej paliwa niż mały samochód np. Toyota Aygo. Nie rozumiem więc dlaczego hybrydy mają być premiowane?

      • 18 0

      • porównujesz SUVa do smarta? (2)

        • 2 10

        • Nie porównuje tylko raczej objaśnia, (1)

          że określenie "hybryda" nie musi dotyczyć pojazdów które charakteryzują bardzo małą emisją spalin. Promując hybrydy ze względu na ich ekologię dajemy korzystniejsze warunki posiadaczowi pojazdu którego spalanie nawet porównując do pojazdów o podobnych parametrach, wcale nie jest mniejsze.

          Będąc na czasie jestem ciekawy czy to jest zgodne z konstytucją? :-)

          • 4 1

          • No to już żeś trochę pojechał

            Z Twojego wywodu wynika, że silnik w porównaniu z podobnym spalinowym jest nawet mniej ekologiczny. W takim razie po co hybryda? W opisywanym przypadku ten mały silniczek elektryczny ma za zadanie zwiększyć wydajność spalinowego i jest to właśnie wyraźnie osiągane w jeździe miejskiej. Ten silnik pomimo swojej dużej pojemności wyprodukuje mniej spalin niż odpowiedni bez "wspomagania".

            • 0 1

      • (1)

        żeby bogatym żyło się lepiej, a ty biedaku jeździj aygo

        • 5 5

        • własnie powiem Ci że jeden typ w Gdańsku przerabia samochody na elektryki - z tego co wstępnie mi wiadomo to koszt rzędu 20 tyś + buda z zawieszeniem i elektryką, Bardzo poważnie się zastanawiam nad tym tematem, chłop daje gwarancje na silnik i robotę. Później do wymiany zawieszenie jak w zwykłym aucie i akumulatory żelowe co parę lat.

          • 2 2

    • Hybryda

      Zszedł Pan z tematu. Nasi Radni uchwalili, m.in. w Pana imieniu (jeżeli jest Pan z Gdańska), że hybrydy i auta na prąd mogą parkować za darmo w strefie płatnego parkowania. I o to się rozchodzi Panie Inżynierze.

      • 0 1

    • Co prawda nie jestem specjalistą (1)

      Ale mi się wydaje, że w hybrydach można wybrać pomiędzy benzyną, prądem i benzyną ze wspomaganiem elektrycznym

      • 1 2

      • To zależy w jakich

        Są różne konstrukcje takiego silnika.

        • 0 0

    • bez benzyny jedziesz gdy tylko włączysz tryb EV

      • 0 0

  • Polski prąd jest z węgla. (7)

    Tak sobie myślę, więc czemu mówią eko ?

    • 42 14

    • (5)

      Problemem miast jest smog, elektrownie węglowe działają w oddaleniu od aglomeracji, mają więc mniejszy wpływ (aczkolwiek i tak za duży) na złą jakośc powietrza niż samochody w centrum miasta.

      • 5 10

      • w jakiem ku... oddaleniu od miast??? (2)

        wiedz gdzie w Gdańsku jest elektrownia?? prawie w centrum.

        • 12 6

        • (1)

          Gdzie w Gdańsku znajduje się elektrownia....

          • 1 2

          • Elektrociepłownia Wybrzeże S.A.

            Swojska 9

            • 0 1

      • Okej rozumiem Twoją myśl, jednakże Dwutlenek i tak jest produkowany tak czy tak. (1)

        Eko to wg. mnie by były na wodór lub wodę. Ale na prąd ? Dalej nie przekonywuje mnie to. No i co potem ze zużytymi bateriami ? Jak wygląda ich utylizacja.

        • 6 0

        • Elektroliza wody jako źródła wodoru

          jest wykorzystywana w raptem 3-4%. W 50% wodór uzyskuje się w procesie reformingu metanu parą wodą, w trakcie którego powstaje wodór i dwutlenek węgla. Póki co jest to najekonomiczniejsza metoda.

          • 0 0

    • węgiel jest naturalny

      a wiec ekologiczny hehehe no i można kupić eko groszek, a to już sama natura hehehh

      • 9 1

  • (4)

    Nie bądź łosiem bierz V8 ( póki jeszcze wolno) :)

    • 41 3

    • (1)

      Już mam i za chwilę będę miał kolejne V8 tylko w nowszej budzie :)

      • 5 1

      • żartowałem ,ale chciałem choć przez hwilke was podrarznić.

        • 4 4

    • nie lepiej V12? (1)

      po co małe v8 ;)

      • 5 1

      • Ee, to trochę jak trzecie jądro. No jest ich więcej, ale co z tego?

        • 3 1

  • Nasze Państwo powinno popierać samochody elektryczne. (1)

    Powietrze jest bardzo zaniczeczyszczone. Rocznie przez zanieczyszczenie powietrza umiera w naszym kraju 50 tys. ludzi. Przedwczesne zgony obywateli oraz koszty leczenia wynoszą w Polsce 100 mld $ rocznie. Natomiast rząd i władze samorządowe robią niewiele w tej sprawie. Łaskawie wydzielają miejsca parkingowe (co jest fikcją) dla samochodów elektrycznych. To jest żenująca głupota. Samochody elektryczne powinny być wspierane na wszelkie możliwe sposoby: darmowe ładowanie w centrach miast, darmowe parkowanie, zwolnienie z podatków itd. W ostatecznym rozrachunku i tak wyjdzie korzystniej niż VW pasek w tedeiku, który przez 20 lat trucia zabije 1 osobę.

    • 12 15

    • To moze lepiej propowac komunikacje publiczna w duzych miastach

      bo przy okazji tez poprawia ogolny stan zdowia (ludzie korzystajacy z komunikacji publicznej sa statystycznie rzadziej otyli niz Janusze z Passatow).

      Dodatkowo - Solaris, Newag, czy Pesa to firmy polskie. Toyota nie.

      • 5 1

  • bajzel po gdańsku

    • 6 2

  • Nic na siłę (1)

    Auta na prąd nie powinny być promowane. Potencjalnych nabywców powinna zachęcać cena pojazdu, jego użyteczność, koszty eksploatacji i wygoda ładowania.

    To nie lobby paliwowe blokuje rozwój takich pojazdów, ale brak standardu akumulatorów, które można szybko wymienić na stacji i jechać dalej. Takie akumulatory powinny pasować do auta dowolnego producenta i spełniać normy, dzięki którym będzie wiadomo, że po włożeniu 1 baterii przejedziemy np. 200 km, z prędkością 70 km/godz, w bezwietrzny dzień, przy temperaturze 0*C.

    Na razie szansę mają jedynie hybrydy, które umożliwiają jazdę na benzynę, kiedy skończy się prąd.

    Jeśli miasto coś funduje, to znaczy, że jego mieszkańcy zrzucają się na coś. Jak skorzystam na tym, że ktoś z drugiego końca miasta będzie sobie jeździł za moje pieniądze?

    • 21 8

    • Cena?

      Ciekawe, nie wiedziałem, że hybrydy i elektryczne mogą (narazie) zachęcić ceną, nawet OC jest droższe (ale tylko w Polsce), bo innych części do tego trzeba, i auta mają maksymalny moment obrotowy dostępny od razu, więc to też się polskim ubezpieczycielom nie podoba,

      • 0 0

  • W naszym kraju ten temat lezy i kwiczy, a to stad ze w urzedach panuje przekonanie ze to ciepla posadka i ci ludzie nie sa nastawieni na żaden rozwój.

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Co roku na terenie Trójmiasta odbywają się Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski. Jak nazywa się to wydarzenie?

 

Najczęściej czytane