• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ford Mustang II, czyli auto na kryzys

BaWo,Mart,Ps
29 czerwca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Ford Mustang II to prawdziwy Yankee. Stworzony na ciężkie czasy, w których świetnie sobie poradził.



Mniejszy, słabszy i mniej bezkompromisowy. A mimo to kultowy. Forda Mustanga II, zaprojektowano i wdrożono do produkcji w szczycie kryzysu paliwowego. Na jego charakterze odcisnęły się też bezlitośnie nowe amerykańskie normy bezpieczeństwa. Mimo to stał się klasykiem.

Mniejszy, mniej paliwożerny i nieco "oszczędnościowy". To jednak rasowy przedstawiciel amerykańskiej motoryzacji. Mniejszy, mniej paliwożerny i nieco "oszczędnościowy". To jednak rasowy przedstawiciel amerykańskiej motoryzacji.
Napędy hybrydowe, zmniejszanie silników spalinowych, odchudzanie i zmniejszanie nadwozi - po latach rozpasania, przyszedł czas na skromność. Coś takiego miało już miejsce, kiedy na świecie szalał kryzys paliwowy.

Wszystko zaczęło się w październiku 1973 roku, kiedy to na skutek embarga państw zrzeszonych w OPEC zastosowanych wobec Stanów Zjednoczonych po wybuchu wojny izraelsko-arabskiej, cena baryłki ropy skoczyła o 600 procent, do nieznanej wtedy wartości 35 dolarów.

Drastyczne kroki dystrybutorów ropy uderzyły w Japonię, Europę Zachodnią i przede wszystkim USA, zamykając ponad pięćdziesięcioletni okres nieskrępowanej konsumpcji tego strategicznego surowca. Ameryka po raz pierwszy od II Wojny Światowej zobaczyła, co znaczą kolejki przed pustymi stacjami benzynowymi. Do tego doszło ograniczenie prędkości do 55 mil na godzinę.

W tych warunkach wielcy producenci masowo rezygnowali z produkcji słynnych "musclecarów", takich jak Plymouth Barracuda, czy Dodge Challenger. Zmniejszano też ofertę 6-metrowych krążowników szos o pojemnościach silników dochodzących do siedmiu litrów.

Zmianom nie oparł się także absolutny hit tamtych czasów, czyli Ford Mustang. Z fabryki wyjechał w 1964 roku, jako lekkie, dziś powiedzielibyśmy kompaktowe, coupe i cabrio. Jego koncepcja wzorowana była na sportowych samochodach europejskich. Konkurencyjna cena i świetnie wyposażenie sprawiły, że z miejsca stał się przebojem. Na niektóre wersje trzeba było oczekiwać nawet kilka miesięcy.

Klasyczny Mustang utrzymał się w produkcji do 1968 roku. Potem zaczął gwałtownie tyć i nabierać mocy. W ten sposób z kategorii "pony car", awansował do ligi potwornych "musclecarów".

Mustanga II zaprojektowano roku 1973 w oparciu o dokładnie odwrotne założenia. Produkowano go zaledwie cztery lata (1974 - 1978). Był mniej agresywny i lepiej wyposażony od swoich poprzedników. Miał delikatniejszą linię. Lepiej się prowadził i spalał zdecydowanie mniej paliwa. Zamiast cztero- i siedmiolitrowych potworów o mocy dochodzącej do 400 KM, pod jego maską pojawiła się cicho pracująca rodzina silników, o pojemnościach od 2 do 4 litrów i mocach najwyżej 140 KM. W reklamach nie stawiano już na siłę i agresję. Miejsce kaskaderskich wyczynów zastąpił miejski lifestyle.

Metamorfoza z dzikusa w mieszczucha trwała do 1994 roku. Dopiero wtedy Ford postanowił dodać Mustangowi trochę pieprzu. Historia zatoczyła zaś koło w 2004 roku, kiedy na rynek wjechał kolejny "musclecar" ze znaczkiem Forda. Ale to już zupełnie inna historia.
BaWo,Mart,Ps

Opinie (22) 3 zablokowane

  • bardzo fajne autko

    • 19 1

  • (1)

    jakie szczęście, że wtedy nikt nie słyszał o TDI

    • 40 2

    • Ta, niesamowite, zwłaszcza biorąc pod uwagę popularność diesla w USA

      • 0 3

  • Niezła rakieta ojjj nałapał bym na nie sporo lasek w Sopocie,wszystkie malolaty byłyby moje ale mój Golf 1.8 z (2)

    turbodoladowaniem tez daje rady i łowy sa obfite

    • 33 6

    • (1)

      ile lasek wchodzi do tego Golfa?
      kiedyś do malucha weszło 12 studentów

      • 0 1

      • jedna , drewniana po dziadku

        służy do podpierania klapy bagażnika bo stare amorki po 20 latach siadły a na nowe kasy nie ma....

        • 5 1

  • Najlepsze auto na zakupy czy do odebrania dziecka z przedszkola do daewoo tico

    sama mam takie w kolorze "wieprzowy metalik"

    • 25 6

  • jest piękny, its beautiful!!

    aczkolwiek wolę shelby z 67 ;p

    • 12 1

  • to są auta!!! a nie jojowate pokemony (1)

    rasowy skurczybyk choć jego starszy brat miał ładniejszą linię aczkolwiek brutalniejszy był dodge chalenger bodajże z 1972 (Film Znikający punkt)

    • 14 1

    • zaparszam do obejrzenia

      • 2 0

  • Kilka ciekawostek na temat koncernu FORDa.

    Model Pinto miał wadę konstrukcyjną polegającą na tym, że przy uderzeniu w tył instalacja elektryczna powodowała zapłon benzyny z uszkodzonego baku i oczywiście pożar całej kabiny.
    Ford miał dwa wyjścia:
    1 - zmienić część linii produkcyjnej i naprawić swój błąd;
    2 - dalej wypłacać odszkodowania rodzinom osób, które spłonęły w Pinto.
    Wybrano wariant nr.2 jako bardziej opłacalny.
    Następną ciekawostką jest to, że Henry Ford nigdy nie jeździł autami swojej firmy.
    Wiadomo, że jego ulubionym autem był Rolls- Royce Silver Ghost.

    • 1 0

  • opel ford stolec wort! (2)

    • 5 13

    • (1)

      co to jest wort?

      • 4 0

      • wort znaczy wart.
        Tak sie godo na wsi.
        Bo każdy Wiesio z polskiej wsi kocha golfa/paska TDI

        • 9 2

  • kapitaliści (1)

    Klasyka motoryzacji !!! Wtedy nikt nie zastanawiał się nad szukaniem absurdalnych oszczędności polegających na zastanawianiu się czy śrubkę o średnicy 8 mm można zastąpić 6 mm .

    • 7 1

    • teraz kropelką kleju kapną i śrubka w kieszeni.... :)

      • 2 0

  • nie ma jak Chevrolet Impala

    z 67' :)

    • 8 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze wiadomości

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Czym jest Autodrom Pomorze?

 

Najczęściej czytane