• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk przetestuje pojazd bez kierowcy

Michał Jelionek
25 maja 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Autonomiczny mikrobus będzie testowany na ulicach Gdańska. Autonomiczny mikrobus będzie testowany na ulicach Gdańska.

Za dwa lata na ulice Gdańska ma wyjechać pojazd bez kierowcy. Wszystko dzięki temu, że miasto bierze udział w europejskim projekcie poświęconym rozwojowi pojazdów autonomicznych. Pojazd Ligier EZ-10 może pojawić się w Gdańsku w 2019 r. To póki co melodia przyszłości, ale kto wie, być może za kilka lat te samojezdne wynalazki zastąpią na naszych drogach klasyczne autobusy.



To część projektu SOHJOA Baltic, którego założeniem jest opracowanie planów obsługi i promocji inteligentnego autonomicznego transportu ostatniej mili dla obszaru Morza Bałtyckiego. Projekt ma wykazać, że w pełni zautomatyzowany transport publiczny pozwoli ograniczyć emisję CO2, a także obniżyć koszty operacyjne oraz zwiększyć wydajność komunikacji publicznej. Aktualnie opracowywane są wytyczne, które muszą zostać spełnione, aby takie pojazdy mogły poruszać się po drogach publicznych w ramach transportu zbiorowego.

Inicjatorem pomysłu jest Uniwersytet Nauk Stosowanych Metropolia w Helsinkach. Finowie testy na drogach publicznych rozpoczęli już w 2015 roku, kiedy to na ulice miasta Vantaa wyjechały pierwsze egzemplarze samojezdnego EZ-10. Rok później autonomiczne busy można było spotkać w Helsinkach, Espoo i Tampere. Pilotażowa operacja zakończyła się w listopadzie.

Finowie, którzy mają aspiracje zostać liderem autonomicznej mobilności, wznawiają testy. Pojazdy ponownie wyjadą na ulice Helsinek, Tallina i Konsberg. Mieszkańcy tych miast mieli już okazję sprawdzić działanie innowacyjnych mikrobusów. W kolejnych latach nieco mniej zaawansowane testy zostaną przeprowadzone w Gdańsku, duńskim Vejle oraz łotewskim regionie Zemgale.

- Testy planowane są dopiero w 2019 roku, ale już teraz Referat Mobilności Aktywnej czeka duże wyzwanie, gdyż musimy bardzo dobrze przygotować się do tych badań. Chcemy sprawdzić samojezdny pojazd pod każdym możliwym kątem i wycisnąć z testów jak najwięcej. Wielowymiarowy projekt badawczy ma za zadanie wskazać w praktyce jakie korzyści niesie za sobą zautomatyzowanie transportu zbiorowego. Będziemy przy tym korzystać z wiedzy innych krajów, w tym przede wszystkim Finlandii, która jest najbardziej doświadczona w tej dziedzinie. Jesteśmy przekonani, że zastosowanie takich rozwiązań na świecie to już tylko kwestia czasu, również w Polsce - tłumaczy Cyprian Maciejewski z biura prasowego Miasta Gdańsk.
Trzeba przyznać, że autonomiczny pojazd prezentuje się dość specyficznie, bo tak naprawdę nie wiadomo gdzie jest jego przód, a gdzie tył. EZ-10 mierzy 4 m długości, 2 m szerokości i 2,75 m wysokości, a rozstaw osi to 2,8 m. Takie wymiary pozwalają przewieźć sześciu pasażerów w pozycji stojącej. Ponadto mikrobus został wyposażony w podest ułatwiający podjazd wózkowi inwalidzkiemu.

Niewielki samojezdny pojazd pomieści sześć osób. Niewielki samojezdny pojazd pomieści sześć osób.

Opinie (115) 7 zablokowanych

  • (8)

    Zaraz go albo ukradną albo rozkradną, albo, w najlepszym wypadku, ... zanieczyszczą ... Taki kraj, tacy ludzie, taka karma.

    • 101 46

    • jeśli będziesz w domu i nie wsiadał do niego to jestem spokojny że autobus cały i czysty będzie dalej jeździł

      • 7 4

    • powinni zainwestować w elektryczne pojazdy (2)

      a nie takie małe busiki. opłaca się w ogóle kierowcy wozić tylko 6 pasażerów? no i co z inwalidami? oni chyba też mają prawo jeździć!

      • 0 12

      • No właśnie

        Co z inwalidami?? Jak mają wjechać po tej platformie dla niepełnosprawnych do pojazdu...

        • 3 0

      • Ty czytałeś w ogóle ten artykuł

        czy tak pitolisz aby pitolić?

        • 1 0

    • Racja

      Dziki kraj, dzicy ludzie.

      • 1 1

    • jezeli nie wpuscimy do niego ludzi z wyborczej to nie bedzie chlewu

      • 1 1

    • Blachary zamienią go w biba-bus

      • 1 0

    • kierowcy zawodowi beda niszczyc

      to przeciew wbrew ich interesom

      • 0 0

  • (1)

    gadzina mała

    • 17 4

    • strach się bać coś takiego wypuścić na ulice z polskimi kierowcami
      godzinami będzie to stało, żeby może ktoś go wpuścił do ruchu

      • 5 1

  • janusze będą godzinami rozprawiać jak to możliwe ze skręca (3)

    ze nie trzeba ON tankować

    • 35 8

    • (2)

      Wystarczy że ty nie wiesz. Trabant już wypucowany, kółka plakiem spsikane na wiosenkę? Diody założone?

      • 9 2

      • (1)

        Trabant w dobrym stanie jest i tak wart wiecej niż passeratti quattroporte tdi

        • 0 1

        • Jutro w biedrze, mają być ledy do dziennych na ślinę klejone! Podac dalej!

          • 1 0

  • (13)

    Jakoś nie ufam tym samochodzikom...nie da się pogodzić aut autonomicznych i tych prowadzonych przez ludzi albo jedno albo drugie.Fajnie ze ma funkcję czytania znaków drogowych sygnalizacji itp,ale czy przewidzi zachowania na drodze hondziarzy i golfiarzy na GWE i GPU

    • 77 17

    • (11)

      Według badań ubezpieczalni najgorsi w Polsce są z GD, a do najbezpieczniejszych należą GWE

      • 10 25

      • chyba w burdelu te badania robiles (4)

        • 21 9

        • (2)

          "Na podstawie około 370 tys. kalkulacji, eksperci porównywarki OC/AC (...) sprawdzili także, z których miast wojewódzkich pochodzi najwięcej szkodowych kierowców. Okazało się, że na czele tego zestawienia znalazły się Wrocław i Gdańsk. Niemal co piąty kierowca z obu tych miast zadeklarował, że był sprawcą przynajmniej jednej stłuczki lub wypadku. Z kolei na przeciwległym biegunie znalazły się Gorzów Wielkopolski, Kielce i Lublin."

          • 3 4

          • Kielce.. Lublin... Gorzów... to tam mają ulice ?

            • 2 2

          • A od kiedy GWE

            są z miasta wojewódzkiego? Skoro badanie dotyczyło miast wojewódzkich to na jakiej podstawie Twoje wnioski?

            Poza tym, takim "badaniem" to sobie można tyłek podetrzeć. Oceniano po prostu liczbę zgłoszonych szkód. Nikt nie oceniał ich wielkości ani nie sprawdził jaki jest procent niezgłaszanych szkód. Wyciąganie takich wniosków jak powyższe to bardzo duże nadużycie.

            • 3 0

        • ty masz H#$%ja zamiast mózgu to i takie masz porównania piracie drogowy

          • 2 3

      • (4)

        Nie są z Gd, a mają rejestrację Gd. Wg statystyk w ciągu roku przybywa ok 20 tysięcy samochodów rejestrowanych w Gdańsku na osoby, których miejsce urodzenia jest inne niż 3miasto.

        • 9 6

        • (2)

          Co to ma do rzeczy?! A jeśli z jakichś cudownych powodów ma, to w każdym mieście takie zjawisko występuje, więc Gdańsk nie jest tu wyjątkiem...

          • 3 1

          • (1)

            To ma do rzeczy ze to k&#^#%# z wejherowa i gdyni palancie

            • 3 6

            • A jak ktoś mieszkał w Warszawie i przejeździł tam 20 lat, a potem przeprowadził się do GD, to znaczy, że jest gorszy od rodowitego gdańszczanina co autem jeździ raz w tygodniu? Tu się j**ij...

              • 1 1

        • Zadufanie w sobie poziom master. Wszyscy z nich, albo większość to nie rodowici Gdańszczanie. Co gorsza wy w te bajki naprawdę wierzycie.

          • 2 0

      • Pewnie GD króluje w stłuczkach i statystykach, ale ...

        jest tak tylko dlatego, że ci co je powodują to tak na prawdę właściciele aut GDA, GWE, GKA, GPU - tylko specjalnie rejestrują je na rodzinę z miasta (GD), aby wstydu na drodze uniknać z taką blachą rodzimą gdyby miał się pokazać. I tu zaczyna sie problem, bo robią nam czarny PR. Później wychodzi, ze GD przoduje w statystykach ...

        • 1 0

    • Polska i Gdańsk są 100lat za murzynami,przyszłosc to autonomiczne pojazdy i komunikacja

      • 3 5

  • i fajnie (3)

    • 13 7

    • niech powiedzą kiedy nie wychodzić z domu (1)

      • 2 1

      • Olo

        Za dwa lata jełopie

        • 1 2

    • i kierowcy straca prace
      a wiec i zmaleja stawki wynagrodzen.

      • 0 0

  • Takie coś zamiast melexów (2)

    i będzie spokój (chyba) bo to wie jak ma jechać, nie stanie na zakazie, nie zajedzie drogi, nie pobije konkurencji.... itp

    • 45 3

    • może gdyby to zastąpiło TAXI (1)

      Algorytm zawsze znajdzie adres i optymalną trasę, automat zawsze wyda resztę i paragon. Plus wszystkie wyżej wymienione korzyści z kultury na drodze.

      • 4 1

      • xDD

        I fajne, wygląda na to że za kilka lat, możemy poozbyć się taksówkarzy, którzy cannot into konkurencja

        • 2 1

  • (5)

    Pojazd bez kierowcy jest jak...

    • 12 6

    • Mizeria bez ogórków..

      Suomi ;D

      • 13 1

    • Ten pojazd wbrew pozorom ma kierowcę (1)

      tylko nie jest nim człowiek a komputer.

      • 1 2

      • ile mu placa?

        • 0 0

    • Więzień bez kuli u nogi

      Człowiek to najgorszy element w każdym pojeździe...

      • 1 0

    • jak miejsce pracy

      bez pracownika

      • 0 0

  • (19)

    Ponoć największym problemem jest zachowanie się w sytuacji krytycznej np. na ten elektryczny pojazd który jedzie prawidłowo. Nadjeżdża nieprawidłowo inny samochód ciężarowy (kierowca stracił przytomność) i chce go staranować. Program musi wybrać czy unika katastrofy i zjeżdża na chodnik z pieszymi czy zderza się z tą ciężarówką
    W zasadzie to problem natury moralnej.
    Znacie jakieś sensowne rozwiązanie w takie i podobnych sytuacjach, wariantów może być do woli.

    • 29 8

    • (2)

      ten od minusa, to jaki wybór trzech pieszych czy trzech pasażerów?

      • 7 1

      • Najlepiej zarówno pieszych, jak i pasażerów ;)

        • 1 0

      • Bo przecież każdy kierowca

        zareaguje odpowiednio w przeciągu sekundy w takiej sytuacji. To jak postąpi ten autobusik zależało będzie od zaimplementowanego algorytmu czyli też od człowieka - im mądrzejszy i bardziej przewidujący będzie programista tym lepiej zachowa się autobusik.

        • 0 0

    • (3)

      Gdzieś czytałem, że wybór będzie taki, jaki dokonałby człowiek-kierowca. Czyli zapewne ratuj się sam.

      • 4 0

      • (2)

        nie
        wybór będzie taki jaki uzna programista

        PS a jak spotkają się dwa pojazdy na drodze ograniczonej z jednej strony skałą a z drugiej przepaścią?

        • 5 1

        • jak nie będą skomunikowane

          to oba wybiorą przepaść :)

          • 2 0

        • Nie zrozumiałeś. Napisałem, że wybór będzie taki, jakiego dokonałby człowiek. Czyli programista, na podstawie "badań" napisze kod tak, aby odpowiadał typowemu zachowaniu Kowalskiego. A że Kowalski jest jaki jest, to wybierze własne życie nad życiem innych.

          • 1 0

    • (2)

      Moralny wybór tylko w teorii. Człowiek nie ma czasu na morały w ułamku sekundy.

      • 5 5

      • (1)

        tutaj inna sytuacja, tu trzeba postanowić wcześniej ja w takiej sytuacji postąpić, tu na zimno trzeba wpisać aby zjechał na chodnik albo aby postąpił inaczej
        Wybranie co ma zrobić to decyzja programisty - czyli według mnie ma on problem moralny a czsu dosyć

        • 5 1

        • Nie tyle programista, co szef programisty, a może nawet polityk? Inne będzie zachowanie automatycznego samochodu, gdy na chodniku będzie szedł polak, a inne gdy będzie szedł... ciemnoskóry imigrant?

          • 3 4

    • a co jak wyjedzie mu rowerzysta? (1)

      przejedzie rowerzystę czy ucieknie na drzewo zabijając pasażera?

      • 3 0

      • Najpierw rowerzysta, później drzewo ;)

        • 1 0

    • jest jeszcze trzecia opcja (1)

      działo szybkostrzelne albo granatnik na dachu tego malucha zrobi z ciężarówki sito i utoruje drogę. Etycznie i ekonomicznie to najbardziej opłacalne rozwiązanie.

      • 2 1

      • GAU-8, jak w A-10, żeby świetne efekty dźwiękowe były ;)

        • 1 0

    • Pasażerowie przeżyją. (2)

      Dlaczego? Bo przecież nikt nie napisze kodu "Zabij się". Ja sam bym tak nie robił, i najwazniejszy czynnik, to ominąć wielką ciężarówkę.
      Piesi, mają czas na reakcję i ewentualnie na przeżycie, w końcu ten busik jest wolny i lżejszy niż taka ciężarówka, plus ciężarówka spychając nas, może nas odrzucić i tak na pieszych, zwiększając swój zasięg rażenia. Bezsensu byłoby jechać na czołówkę...

      No i najważniejsze. Nikt nie kupi samochodu, który będzie ważył życie innych ponad życiem kupującego..

      • 6 0

      • (1)

        To zależy jaki "pakiet" wykupisz, kupując auto. W bieda wersji dostaniesz własną śmierć gratis. Życie pasażerów będzie dopiero w wersji Pro.

        • 7 0

        • Parkowanie równoległe jako DLC, a prostopadłe jako płatna miesięczna subskrypcja ;)

          • 4 0

    • Niech losuje.

      Lub może policzyć, biorąc pod uwagę liczbę ludzi zagrożonych w obu przypadkach, to że piesi nie są niczym chronieni, a pasażerowie mają (powinni mieć) pasy, poduszki itp., prędkości pojazdów, statystyczną przeżywalność w podobnych przypadkach. Czynników uwzględnianych może być bardzo dużo, a efekt różny, zależnie od sytuacji.

      • 2 0

    • jest prosty wybor

      wyslac te wszystkie wozy autonomiczne na poligony.

      • 0 0

  • jeden taki na automatycznym pilocie we mgle sie roztrzaskał...

    wrak do tej pory niszczeje w obcej ziemi

    • 18 18

  • na naszych drogach się pogubi albo zniszczy (3)

    - dziury, koleiny, zapadnięte studzienki
    - niewymalowane pasy
    - niezdarte nieaktualne oznakowania
    - bezsensowne znaki
    - piach na jezdni

    • 48 4

    • Ha,ha!

      Już to widzę jak jedzie przez te nikomu niepotrzebne chore skrzyżowania równorzędne ;)

      • 13 2

    • Zostanie zniszczony przez piratów drogowych wymuszajacych pierwszeństwo.

      Dlaczego skierowali go na testy do Gdańska tak zacofanego miasta w UE własnie dlatego ze unas jest najwiecej piratów drogowych ,poto by tutaj przeszło testy jak na poligonie.

      • 12 4

    • A jak ogarnie mini ronda jak na Ujeścisku? Nie ogarnie tego swoją autonomią ...

      Janusz z ZDiZ nie ogarnia, a co dopiero to coś.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rozpoczęcie Sezonu Klasycznie 2024

25 zł
zlot

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

W lutym tego roku wprowadzono nowy rozkład jazdy autobusów w Gdańsku. Między innymi których linii dotyczyły zmiany?

 

Najczęściej czytane