• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak dbać o dach w kabriolecie?

Michał Jelionek
13 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Usługa czyszczenia i impregnowania dachu kosztuje około 300 zł. Usługa czyszczenia i impregnowania dachu kosztuje około 300 zł.

Jazda kabrioletem z otwartym dachem to wielka frajda i czysta przyjemność. Wie o tym każdy, kto choć raz w życiu miał okazję przejechać się "bezdachowcem" w ciepły dzień. Nic dziwnego zatem, że wszyscy właściciele kabrio ze zniecierpliwieniem wyczekują fali gorąca, która pewnie kiedyś zaleje Trójmiasto. Zanim to jednak nastąpi - czas oczekiwania można wykorzystać np. na odpowiednie zabezpieczenie i pielęgnację dachu.



Czy chciał(a)byś posiadać kabriolet?

Poczuć wolność, wiatr we włosach i muskające naszą twarz promienie słońca - bezcenne. Za wszystko inne zapłacimy kartą... No właśnie, posiadanie kabrioletu to wielka przyjemność, ale niestety również dodatkowe obowiązki i wydatki. Należyta opieka i regularna konserwacja dachu to podstawa. Warto o tym pamiętać, a na pewno żywotność dachu kabrioletu znacznie się wydłuży.

Dachy kabrioletów dzielimy na twarde (hard top) oraz miękkie (soft top). I o ile z tymi pierwszymi nie ma większych problemów - to już klasyczne poszycia wymagają zdecydowanie większej uwagi. Konstrukcja stalowych dachów - oprócz oczywiście okresowej konserwacji mechanizmów - w zasadzie jest bezobsługowa.

Zabawa zaczyna się przy dachach miękkich, które niegdyś wykonywano z winylu czy też innych tworzyw sztucznych (np. poliakrylu). Takie poszycia można spotkać głównie w starszych modelach. Z czasem producenci aut przerzucili się na dachy materiałowe, które wymagają od właścicieli szczególnej opieki. Ale za to odwdzięczają się z nawiązką, bo kabriolet z takim "kapturem" prezentuje się jak milion dolarów.

- Regularna pielęgnacja miękkiego dachu to kluczowy element w utrzymaniu jego dobrej kondycji na długi czas. Wymaga dokładnego oczyszczania i okresowej impregnacji, aby zapobiegać wnikaniu wilgoci oraz zabrudzeń w sploty tkaniny, z której został wykonany - tłumaczy Marcin Zawisza z CarSPA.
Co zrobić, żeby utrzymać miękki dach w należytej kondycji? Przede wszystkim skrupulatnie go czyścić i impregnować. Co zrobić, żeby utrzymać miękki dach w należytej kondycji? Przede wszystkim skrupulatnie go czyścić i impregnować.
Co zatem należy zrobić, żeby sumiennie i efektywnie zadbać o miękki dach? Przede wszystkim skrupulatnie go czyścić. Osoby, które sądzą, że pójście na łatwiznę i "wykąpanie" całego nadwozia łącznie z dachem w myjni automatycznej to dobry pomysł - są w dużym błędzie. Twarde szczotki są w stanie uszkodzić stosunkowo delikatny dach. Podobnie jest w przypadku myjni bezdotykowych. Wszelkie mycie pod mocnym strumieniem wody niestety nie jest wskazane w przypadku płóciennych poszyć.

- Miękkie dachy kabrioletów należy myć ręcznie. Wskazane jest używanie specjalnych, delikatnych szczoteczek bądź szmatek, a także dedykowanych preparatów, które nie są agresywne i nie pozostawiają plam - zaleca Marcin Kopiński z SNB Gdańsk.
Do mycia dachów miękkich można użyć zwykłego szamponu samochodowego, który kosztuje około 10 zł. Warto jednak zainwestować kilka złotych więcej i kupić kosmetyki dedykowane kabrioletom. Takie produkty często sprzedawane są w zestawach, które składają się ze środka czyszczącego i impregnatu. Zestawy ze średniej półki kosztują zwykle od 50 do 100 zł.

- Czyszczenie miękkiego dachu to kluczowa czynność w jego należytym utrzymaniu. Podczas codziennej eksploatacji dach narażony jest na liczne zabrudzenia, a tymi najbardziej uporczywymi są: ptasie odchody, żywica z drzew, a także wszelkie zanieczyszczenia drogowe. Pamiętajmy również, że dach podatny jest na płowienie i przebarwienia spowodowane promieniami słonecznymi - dodaje.

Jeżeli podczas padającego deszczu zauważycie, że woda nie spływa z dachu, tylko wsiąka w jego strukturę - to znak alarmujący o nieprawidłowościach. Najwyższa pora na impregnację. Jeżeli podczas padającego deszczu zauważycie, że woda nie spływa z dachu, tylko wsiąka w jego strukturę - to znak alarmujący o nieprawidłowościach. Najwyższa pora na impregnację.
Jak działać? Najpierw dokładnie spłukujemy dach zimną wodą, a następnie przy użyciu miękkiej szczotki albo szmatki wcieramy detergent czyszczący. Szczotkujmy "z włosem", czyli od przodu auta ku tyłowi. W ten sposób nie uszkodzimy włókien materiału. Po kilku minutach spłukujemy dach wodą i czekamy do całkowitego wyschnięcia. Jeżeli zależy nam na szybszym wyschnięciu wypranego dachu - osuszanie można przyspieszyć ręcznikiem z mikrofibry (ok. 25 zł).

Płócienny dach podatny jest na przyciąganie przeróżnych włosków (np. ze szczotki). Dlatego po osuszeniu można go profilaktycznie "wygłaskać" rolką klejącą do ubrań (ok. 7 zł). Cały proces mycia dachu powinniśmy wykonywać w miejscu zacienionym.

Finalnym krokiem czyszczenia dachu jest jego zabezpieczenie preparatami posiadającymi filtr UV i powłokę hydrofobową. Z doświadczenia wiemy, że nie warto oszczędzać na impregnatach.

- Końcowa impregnacja dachu jest bardzo istotna, gdyż zapobiega wchłanianiu wilgoci oraz spowalnia jego brudzenie. Wysokiej jakości kosmetyki do pielęgnacji tkanin posiadają silne właściwości odpychające wodę i zabezpieczają miękki dach przed promieniowaniem UV, zapobiegając jego blaknięciu - radzi Zawisza.
Pamiętajmy, aby dobrać preparat do rodzaju tkaniny, z której został zrobiony dach kabrioletu. Warto również przed jego naniesieniem na całą powierzchnię dachu, przetestować jego działanie na mało widocznym fragmencie poszycia. Sprawdźmy, jak dany środek zachowuje się w reakcji z dachem naszego auta.

Czytaj także: Szukamy kabrioletu na upalne dni

Przy okazji mycia dachu warto również skontrolować poziom oleju w pompie dachu. Przy okazji mycia dachu warto również skontrolować poziom oleju w pompie dachu.
Przy myciu nie można zapomnieć o tylnej szybce, która przecież jest integralną częścią dachu.

- Takie szybki podatne są na zarysowania. Zaleca się zabezpieczyć ją powłoką hydrofobową, która spowoduje łatwiejsze odprowadzanie wody z powierzchni oraz poprawi widoczność podczas jazdy w deszczu. Nie mniej istotne jest również regularne "odżywianie" uszczelek, które szczególnie przy miękkiej konstrukcji dachu intensywnie pracują, a co za tym idzie - mogą szybciej się zużywać, przepuszczać wilgoć do wnętrza auta oraz wydawać podczas jazdy niechciane dźwięki - dodaje.
Przy okazji mycia warto profilaktycznie skontrolować poziom oleju w pompie dachu. Pamiętajmy również, aby przed pierwszym złożeniem dachu po jego umyciu, ten był całkowicie suchy. W ten sposób unikniemy pojawienia się np. pleśni.

Zapewne zastanawiacie się, jak często należy dach czyścić i zabezpieczać? Fachowcy radzą, aby robić to przynajmniej raz w roku. Jeżeli nie macie ochoty czy też czasu na samodzielne mycie oraz zabezpieczenie dachu - takową usługę można zlecić profesjonalistom zajmującym się auto-detailigiem. Cena kompleksowej usługi wynosi około 300 zł.

Regularne mycie i impregnowanie dachu z całą pewnością zaprocentuje w przyszłości. Systematyczna pielęgnacja wzmacnia i chroni poszycie, ale również znacząco wpływa na jego estetyczny wygląd. A przecież dach w kabriolecie to gwóźdź programu, najważniejszy i najbardziej reprezentacyjny element, który wyróżnia go na tle zwykłych samochodów.

Jak cię widzą, tak cię piszą - w przypadku kabrioletów czysty i utrzymany dach ma istotne znaczenie. Jak cię widzą, tak cię piszą - w przypadku kabrioletów czysty i utrzymany dach ma istotne znaczenie.

Miejsca

Opinie (47)

  • Tunap

    Ja stosuje zestaw firmy Tunap - Petarda ! Czasochłonna czynność ale warto.

    • 0 0

  • Jak się ma golfa 3 w kabrio to nic nie przecieka.
    A latem laski nad kaszubskimi jeziorami same zdejmują majtki przez głowę.
    Bjedaki...

    • 0 0

  • Na lato mam motocykl - o wiele fajniejszy niż kabriolet - nie stoi się w korku :) (2)

    Nie zajmuje wiele miejsca w garazu, nie trzeba całego miejsca postojowego. Radość z zostawienia wszystkich aut z tyłu - bezcenna przy 3s do setki. Czuć wiatr, choć niekoniecznie we włosach - bez kasku raczej nie da się jeździć.
    Myslałem o cabrio, ale motocykl jako zabawka na ciepłe dni jest o wiele bardziej praktyczny i tańszy w utrzymaniu.
    A na resztę roku i do pracy - auto.

    • 3 3

    • (1)

      Lecz gdzie indziej kompleksy lamusie

      • 1 4

      • kompleksy ?prawde napisał kompleksy to ty masz.

        • 0 0

  • Proszę red. Jelionka o poradę w sprawie dachu.

    Odkleja się podsufitka w moim 126 p. Już podtrzymuję ją monopadem a nawet kijkami do nordic. W dodatku przecieka nad uszczelką przedniej szyby. I tak już od lat. Liczę na fachową poradę pana Jelonka.

    • 2 2

  • a czy kabriolet z miekkim dachem bedzie praktyczny umnie na biegunie pólnocnym? (1)

    Polska to nie południe europy ,ale jak ktos niema rozumu to moze kupowac co chce.

    • 0 1

    • Kartuzy to nie północny biegun

      • 0 0

  • warsztat

    Czy ktoś orientuje się gdzie w Trójmiescie jest dobry warsztat zajmujący się naprawą usterek w dachach cabrioletów?

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Arteon i T-Roc to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane