- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (139 opinii)
- 2 Paraliż drogowy na północy Gdyni (178 opinii)
- 3 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (98 opinii)
- 4 Ten kierowca musi kochać Jezusa (131 opinii)
- 5 Pomorskie Targi Autokosmetyki po raz drugi (20 opinii)
- 6 "Popis" tego kierowcy to kiepska reklama dla marki BMW (257 opinii)
Jak likwidacja fotoradarów przełożyła się na statystyki kolizji i wypadków?
Po likwidacji fotoradarów i odebraniu uprawnień do korzystania z takich urządzeń strażom miejskim i gminnym - kierowcy odetchnęli z ulgą. Z dróg zniknęły zarówno stacjonarne, jak i mobilne urządzenia. Dziś pewne jest, że usunięcie wszystkich fotoradarów było błędem, bo zmotoryzowani zaczęli jeździć szybciej, a to niestety przełożyło się na większą liczbę wypadków i kolizji drogowych w niektórych lokalizacjach Trójmiasta.
- Każde miejsce, z którego zniknęły fotoradary, należy rozpatrywać indywidualnie. Warto jednak odwołać się do przygotowanego we wrześniu 2016 roku raportu Instytutu Transportu Drogowego, który wskazuje, że po zlikwidowaniu gminnych fotoradarów aż o 46 proc. wzrosła liczba ofiar śmiertelnych w tych miejscach. Takie wnioski uzyskano po analizie sytuacji w 43 miejscowościach na terenie całego kraju. Mało tego, po zlikwidowaniu urządzeń aż 73 proc. kierowców przekracza w tych miejscach dozwoloną prędkość - tłumaczy nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Gdańsku.
W Trójmieście chyba najlepszym przykładem niepotrzebnie zlikwidowanych fotoradarów jest leśny odcinek ul. Słowackiego . Jeszcze do niedawna na krętej drodze w kierunku centrum Gdańska stały trzy maszty z fotoradarami. Dziś nie ma żadnego, a liczba wypadków w tym miejscu wyraźnie się zwiększyła.
Przypomnijmy, że w tym miejscu maszty z fotoradarami zostały usunięte z pobocza drogi pod koniec czerwca 2014 roku.
Czytaj także: Rekord kolizji i wypadków na ul. Słowackiego
W roku 2016, w okresie od 1 stycznia do 31 lipca, na odcinku łączącym obwodnicę z Wrzeszczem policja odnotowała 204 kolizje i 8 wypadków, w których osiem osób zostało rannych, a jedna zginęła. W tym roku, w analogicznym okresie, doszło tam do 175 kolizji i 12 wypadków. Ucierpiało 11 osób, jedna zmarła.
Dla porównania, przed likwidacją fotoradarów na leśnym odcinku ul. Słowackiego interwencji policji - szczególnie po kolizjach - było znacznie mniej. W roku 2014, od początku stycznia do końca lipca doszło do 114 kolizji i 16 wypadków, w których rannych zostało 19 osób.
2014 - 130 zdarzeń drogowych - 114 kolizji, 16 wypadków (19 osób rannych)
2015 - 125 zdarzeń drogowych - 118 kolizji, 7 wypadków (7 osób rannych)
2016 - 212 zdarzeń drogowych - 204 kolizje, 8 wypadków (8 osób rannych, 1 zginęła)
2017 - 187 zdarzeń drogowych - 175 kolizji, 12 wypadków (11 osób rannych, 1 zginęła)
- Liczby mówią same za siebie. Warto również przedstawić dwie statystyki całoroczne. W roku 2010 na ul. Słowackiego odnotowaliśmy łącznie 204 zdarzenia drogowe. Sześć lat później, już po likwidacji fotoradarów w tym miejscu, ta liczba wzrosła do 333 zdarzeń. Z całą pewnością na taką różnicę liczby incydentów złożyła się suma różnych czynników, a prawdopodobnie kluczowym z nich była obecność fotoradarów, które sprawiały, że kierowcy zwalniali w tym miejscu - dodaje Ciska.
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - to zdecydowanie najczęstsza przyczyna kolizji i wypadków na ul. Słowackiego. Przypomnijmy, że na całym leśnym odcinku obowiązuje ograniczenie prędkości do 70 km/h.
Czytaj także: Śmiertelny wypadek kobiety w ciąży na Słowackiego
W tym wypadku zginęła kobieta w ciąży.
Kolizji jest coraz więcej, dlatego też w tym miejscu coraz częściej widujemy policjantów drogówki, kontrolujących prędkość poruszających się aut. W ciągu ostatnich dwóch lat funkcjonariusze odebrali blisko 100 praw jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 50 km/h w terenie zabudowanym na leśnym odcinku ul. Słowackiego. W celu poprawy bezpieczeństwa zaproponowano również proces uszorstnienia nawierzchni feralnego odcinka drogi. Pomysłodawcy wierzą, że poprzez zwiększenie przyczepności zdecydowanie poprawi się bezpieczeństwo w tym miejscu, a tym samym zmniejszy się liczba kolizji.
2009 - 228 zdarzenia drogowe - 207 kolizji, 21 wypadków (1 osoba zginęła, 22 osoby ranne)
2010 - 204 zdarzenia drogowe - 191 kolizji, 13 wypadków (18 osób rannych)
2011 - 202 zdarzenia drogowe - 188 kolizji, 14 wypadków (18 osób rannych)
2012 - 215 zdarzenia drogowe - 197 kolizji, 18 wypadków (23 osoby ranne)
2013 - 230 zdarzenia drogowe - 210 kolizji, 20 wypadków (2 osoby zginęły, 20 osób rannych)
2014 - 248 zdarzania drogowe - 224 kolizji, 24 wypadki (31 osób rannych)
2015 - 234 zdarzenia drogowe - 221 kolizji, 13 wypadków (16 osób rannych)
2016 - 333 zdarzenia drogowe - 319 kolizji, 14 wypadków (1 osoba zginęła, 17 osób rannych)
Demontaż pierwszej atrapy fotoradaru na ul. Słowackiego.
2014 - 92 zdarzenia drogowe - 91 kolizji (w tym 8 na wysokości fotoradaru), 1 wypadek
2015 - 96 zdarzeń drogowych - 95 kolizji (8), 1 wypadek (2 osoby ranne)
2016 - 108 zdarzeń drogowych - 108 kolizji (10), 0 wypadków
2017 - 114 zdarzeń drogowych - 113 kolizji (9), 1 wypadek (1 osoba ranna)
Podobnie sytuacja wygląda w Gdyni na ul. Wielkopolskiej . Po usunięciu fotoradaru statystyki zdarzeń drogowych pozostały na podobnym poziomie.
2014 - 69 zdarzeń drogowych
2015 - 56 zdarzeń drogowych
2016 - 72 zdarzenia drogowe (1 osoba zginęła)
2017 - 66 zdarzeń drogowych (1 osoba zginęła)
(w przypadku tego miejsca posiadamy jedynie dane ogólne, bez podziału na kolizje i wypadki)
Z powyższych statystyk jasno wynika, że zlikwidowanie wszystkich masztów fotoradarów było sporym błędem. Wiele osób zastanawia się, dlaczego zdecydowano się na taki ruch na bardzo wymagającym odcinku ul. Słowackiego. Prawdopodobnie już samo pozostawienie atrap fotoradarów wpłynęłoby na zmniejszenie liczby kolizji w tym miejscu. Nie jest tajemnicą, że szare skrzynki na przydrożnych masztach czy tabliczki informujące o kontroli prędkości działają na wyobraźnię kierowców, którzy na ich widok automatycznie zdejmują nogę z gazu.
Miejsca
Opinie (222) 8 zablokowanych
-
2017-08-04 08:18
Sugeruję zmianę tytułu artykułu: Ratumjy miejsca pracy strażników miejskich! (1)
Po zmianie przepisów widać doskonale, do czego byli potrzebni i ile miast likwiduje SM w całości. Maszynka do zarabiania kasy. Fuj.
- 5 4
-
2017-08-04 16:22
No właśnie zaskakująco niewiele likwiduje. Były obawy, że zlikwiduje dużo więcej.
A wiesz, że straże w Gdańsku, Sopocie i Gdyni nigdy nie miały fotoradarów? Więc w kontekście Słowackiego lub Wielkopolskiej twoja ironia jest jakby nietrafiona.
- 0 1
-
2017-08-04 08:22
Słowackiego........
Dla przypomnienia....... na Słowackiego to nie wina tylko zdjętych fotoradarów, ale - pomijając kierowców - przyczepności (szorstkości) nawierzchni :P
- 1 2
-
2017-08-04 08:28
jaka jest statystyka po wycince drzew przy drodze?
- 0 0
-
2017-08-04 08:54
Dobry kierowca jeździ zgodnie z przepisami. Jak dla mnie może stać co 100 metrów fotoradar, drogówka może za mną jeździć non stop.
- 4 1
-
2017-08-04 08:55
Mniej kolizji, ale więcej wypadków... (1)
Hmm...no dobrze w 2014 jest mniej kolizji, ale więcej wypadków czyli zdjęcie fotoradarów, zwiększyło ilość stłuczek, ale zmniejszyło ilość poważnych zdarzeń.
Wypadek drogowy - to zdarzenie w ruchu drogowym, w wyniku którego osoba poniosła śmierć lub doznała obrażeń ciała powyżej 7 dni albo powstała szkoda w mieniu.
O kolizji - mówimy zaś, kiedy są uszkodzenia mienia, czyli rozbite samochody, uszkodzony płot, słup. O kolizji mówimy także, kiedy w zdarzeniu nikt nie ucierpiał.
I jest to określenie stosowane przez policjantów, nie ma takiego podziału oficjalnie.
Przydałaby się ilość pojazdów jaka przejeżdża tamtędy, wtedy można mówić o realnych badaniach, bo tak to jak na razie dane są na korzyść zdjęcia fotoradarów, a nie jak sugeruje autor.
Przy czym jestem zdania, że fotoradary mogłyby być użyteczna gdyby łapano wariatów drogowych, a nie osoby, które przekroczą prędkość bo pojechały z górki, a najczęściej tak to się kończy.
P.S. Sama jeśli już muszę jechać samochodem jeżdżę nie przekraczając 50km/h i to też nie jest dobre.
Na prawo jazdy powinny być po prostu jakieś testy na myślenie, bo tylko rozum jest w stanie powstrzymać ludzi przed pochopnym działaniem.- 0 0
-
2017-08-04 16:24
Przeczytaj początek swojego wpisu i zastanów się dlaczego brak mu logiki.
- 0 0
-
2017-08-04 08:57
autor mija się z prawdą
2013 - 230 zdarzenia drogowe - 210 kolizji, 20 wypadków (2 osoby zginęły, 20 osób rannych)
2014 - 248 zdarzania drogowe - 224 kolizji, 24 wypadki (31 osób rannych)
likwidacja fotoradarów czerwiec 2014
2015 - 234 zdarzenia drogowe - 221 kolizji, 13 wypadków (16 osób rannych)
Czyli po likwidacji fotoradarów tylko o 4 zdarzenia drogowe więcej niż przed (w granicach błędu statystycznego).
Dopiero w 2016 się działo, ale tu już nie było fotoradarów od półtora roku, więc zaważyło na zwiększonej liczbie zdarzeń coś innego, a nie likwidacja fotoradarów:
2016 - 333 zdarzenia drogowe - 319 kolizji, 14 wypadków (1 osoba zginęła, 17 osób rannych)- 2 4
-
2017-08-04 09:03
Niemiarodajne dane
W celu uwierzytelnienia podanych informacji, należałoby chociażby podać wzrost natężenia ruchu na podanych odcinkach, żeby zobaczyć, czy wartość względna incydentów rosła.
- 1 2
-
2017-08-04 09:04
jj
jak juz pisalem na Slowackiego jest sliska nawizchnia i dla tego sa wypadki
- 0 2
-
2017-08-04 09:04
kasy brakuje w gminie? (3)
Znowu kombinują żeby zdzierać z nas kasę.
Zlikwidować Straż Miejską a pieniądze przeznaczyć na naprawę jezdni albo dać Policji to ilość wypadków spadnie.Jak można malować białe linie na dziurach za grube pieniądze jak np.Wita Stwosza.- 2 2
-
2017-08-04 16:27
W Gdańsku straż nigdy nie miała fotoradaru, więc nikt z nikogo nie zdzierał. (2)
Straż jest finansowana przez samorząd, policja przez państwo. Samorząd nie ma na policję właściwie żadnego wpływu. Uważasz, że Gdańsk powinien dać pieniądze ministrowi z Warszawy, żeby ten wydawał je według własnego uznania?
- 0 0
-
2017-08-04 16:33
To łatać drogi za zmarnowane pieniądze na SM albo dla domu dziecka na Abrachama. (1)
- 1 1
-
2017-08-05 08:41
A wtedy ty będziesz mógł bezkarnie parkować swojego sztrucla na środku skrzyżowania.
Albo przed Neptunem.
- 0 0
-
2017-08-04 09:08
aa (2)
slowackiego w sumie to nowa ulica zbudowana bardzo oszczednie nie ma skrawka pobocza a miejsca wtym lesie jest dosc ,i te drzewa przy lukach nic nie widac a za rogiem korek i na chamowanie juz za pozno
- 1 5
-
2017-08-04 09:10
Jak jedziesz z przepisową prędkością to nie jest za późno.
- 5 0
-
2017-08-04 16:29
Chamowanie czyli bycie chamem?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.