• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak wygląda egzamin na motocykl?

Michał Jelionek
3 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Osoby, które przymierzają się do egzaminu na motocyklowe prawo jazdy - koniecznie muszą obejrzeć nasz materiał filmowy. Pokazujemy w nim - krok po kroku - jak zaliczyć egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii A, które uprawnia do poruszania się na motocyklu.



Wolisz jazdę samochodem czy motocyklem?

Egzamin praktyczny na motocyklowe prawo jazdy składa się z dwóch części. Pierwsza z nich odbywa się na placu manewrowym, a druga w ruchu drogowym. Nie jest tajemnicą, że największe trudności kandydatom na kierowców sprawiają zadania na placu manewrowym. I właśnie na nich skupiliśmy się w naszym materiale.

Zanim przejdziemy do omawiania zadań, warto podkreślić, że błędy podczas egzaminu dzielimy na te, które automatycznie kończą egzamin oraz błędy mniejszej wagi, dające drugą szansę.

- W zakresie każdej kategorii prawa jazdy, kontakt z pachołkiem czy wyjechanie poza linię - to błędy skutkujące natychmiastowym zakończeniem egzaminu z wynikiem negatywnym. Takie błędy jak najechanie na linię, brak płynnej jazdy, podparcie się stopami, ominięcie bramki w niektórych zadaniach czy nieuzyskanie wymaganej prędkości - dają możliwość kolejnej próby - wyjaśnia Paweł Rogowski, egzaminator koordynator Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Gdańsku.
1. Przygotowanie do jazdy

O co chodzi? Pierwsze zadanie dzielimy na trzy części. Rozpoczynamy od sprawdzenia stanu technicznego motocykla. Osoba egzaminowana musi sprawdzić dwa losowo wybrane elementy pojazdu bezpośrednio odpowiedzialne za bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Zazwyczaj jest to jeden z płynów eksploatacyjnych bądź sygnał dźwiękowy, a także jedno ze świateł. Należy również pamiętać o sprawdzeniu stanu łańcucha. Elementy losowane są przez komputer, a osoba zdająca na wykonanie tej czynności ma nie więcej niż 5 minut.

W drugiej części ocenie podlega właściwe wykorzystanie stroju ochronnego. Osoba egzaminowana zakłada kamizelkę, ochraniacze oraz kask ochronny.

Ostatnia część pierwszego zadania polega na przemieszczeniu motocykla. Zdejmujemy jednoślad z podpórki, przeprowadzamy go przy unieruchomionym silniku i ponownie podpieramy go na stopce. Pamiętajcie, że podczas przemieszczania maszyny możecie maksymalnie trzy razy zmienić kierunek poruszania. Zadanie proste, ale należy uważać, żeby przypadkowo nie najechać na linię stanowiska. Co istotne, motocykl można przemieścić na dwa sposoby - idąc obok niego albo siedząc w siodle. Ostatnią czynnością, którą należy wykonać jest przygotowanie się do jazdy, czyli zajęcie odpowiedniej pozycji na motocyklu oraz ustawienie lusterek.

Popełniane błędy: niewłaściwe sprawdzenie świateł bądź płynów.

Nie jest tajemnicą, że najtrudniejsza część egzaminu na prawo jazdy kat. A ma miejsce na placu manewrowym. Nie jest tajemnicą, że najtrudniejsza część egzaminu na prawo jazdy kat. A ma miejsce na placu manewrowym.
2. Ósemka

O co chodzi? Zadanie rozpoczyna się z wyznaczonego pola. Osoba egzaminowana powinna upewnić się o możliwości jazdy i płynnie ruszyć. Pamiętajcie o włączeniu świateł, jeśli nie zrobiliście tego wcześniej. Wjeżdżacie w prostokąt, w którym ustawione są dwa pachołki. Musicie pięciokrotnie wykonać przejazd po łukach w kształcie cyfry 8.

Popełniane błędy: podpieranie się stopami, najechanie na linie oraz wyjechanie poza stanowisko zadania.

***

3. Slalom wolny

O co chodzi? Podobnie jak w przypadku "ósemki", osoba egzaminowana powinna upewnić się o możliwości jazdy, a następnie płynnie ruszyć ze specjalnie wyznaczonego pola. Zadanie polega na dwukrotnym przejechaniu pomiędzy pięcioma bramkami. Warto zaznaczyć, że przy drugim przejeździe nie ma obowiązku wykonania tego manewru z zatrzymania.

Popełniane błędy: podpieranie się stopami, najechanie albo potrącenie pachołka, ominięcie bramki.

***

4. Slalom szybki

O co chodzi? Wkraczamy w decydującą fazę egzaminu praktycznego, ponieważ wiele osób właśnie na tym zadaniu kończy swoje podejście. W tym zadaniu - tradycyjnie już - ocenie podlega upewnienie się o możliwości jazdy oraz płynne ruszenie, dwukrotny przejazd przez bramkę początkową, slalom pomiędzy trzema pachołkami oraz wyjazd przez bramkę końcową. Zaznaczmy, że średnia prędkość jednego z przejazdów nie może być mniejsza niż 30 km/h. Na zaliczenie zadania osoba zdająca ma dwie próby (w każdej po dwa przejazdy). W praktyce oznacza to, że kandydaci mają aż cztery przejazdy i tylko w jednym z nich wymagane jest osiągnięcie wspomnianej prędkości. Jeśli uda się osiągnąć w jednym z przejazdów średnią prędkość 30 km/h, to już drugi przejazd można wykonać z dowolną prędkością. Slalom szybki należy pokonać na drugim lub trzecim biegu.

Popełniane błędy: potrącenie bądź ominięcie pachołka, nieosiągnięcie wymaganej prędkości.

Po zaliczeniu kilku zadań na placu manewrowym kandydat na kierowcę wyrusza w miasto. Po zaliczeniu kilku zadań na placu manewrowym kandydat na kierowcę wyrusza w miasto.
5. Ominięcie przeszkody

O co chodzi? Teraz możecie odetchnąć, będzie z górki. Tradycyjnie, upewnijcie się o możliwości jazdy i płynnie ruszcie do dwóch przejazdów pasem ruchu z ustawioną przeszkodą, którą należy ominąć raz z prawej, a raz z lewej strony. Wymagana prędkość obu przejazdów wynosi 50 km/h i mierzona jest tylko na bramce wjazdowej. W tym zadaniu nie ma wyznaczonego stanowiska startowego, dlatego jeśli będziecie mieć problemy z rozpędzeniem się do wymaganej prędkości - możecie maksymalnie wydłużyć najazd ruszając z narożników placu.

Popełniane błędy: potrącenie pachołka, brak wymaganej prędkości.

***

6. Ruszanie z miejsca na wzniesieniu

O co chodzi? Zatrzymujecie motocykl na wzniesieniu i ruszacie do przodu. Proste? Proste. W trakcie wykonywania tego zadania silnik nie może zgasnąć, a motocykl stoczyć się do tyłu więcej niż 20 cm.

Popełniane błędy: osoby egzaminowane nie mają problemów z tym zadaniem, jeśli już takowe się zdarzą, to dotyczą wspomnianego stoczenia motocykla oraz zgaśnięcia silnika.

***

7. Hamowanie awaryjne

O co chodzi? To ostatnie zadanie, które wcale nie musi zostać wykonane na placu manewrowym. Egzaminator może nakazać osobie zdającej wykonanie hamowania awaryjnego w ruchu drogowym. Jednak z racji bezpieczeństwa - z reguły zadanie odbywa się na placu PORD. Hamowanie należy wykonać przy prędkości minimum 50 km/h, a kierujący do zatrzymania motocykla musi użyć przedniego i tylnego hamulca.

Popełniane błędy: w tym zadaniu raczej błędy się nie zdarzają.

Miejsca

Opinie (80) 2 zablokowane

  • "egzamin na motocykl"? znaczy jak się zda to jest się motocyklem?

    • 3 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak wygląda egzamin na motocykl

    Nie ma zadnej roznicy !!!

    • 0 0

  • własny kask na egzaminie (5)

    pyt. do tych co zdali egzamin na kat.A czy na egzaminie można mieć własny kask (nie garnek emaliowany z kuchni) tylko normalny integralny + pełen strój , pytam ponieważ obecnie jeżdzę na 125 ale chciałbym zrobić kat.A z uwagi na turystykę motocyklem - niestety na trasie 125 słabo sobie radzi, do miasta idealna

    • 1 0

    • Nie, gdyż w kasku zamontowany jest interkom PORD (3)

      Zakładasz kominiarkę (ich jednorazową albo swoją) plus ich kask, resztę stroju możesz mieć swojego, a nawet musisz.
      Jeżdżę CBR600 po mieście - radzi sobie bardzo dobrze, jest wąska, mieści się między autami, dobra ochrona przed wiatrem przy wysokich prędkościach, dobrze się prowadzi, tylko pali jak auto 7-8l z pasażerem, także na miasto 125ka to bardzo dobry pomysł. Niestety, nie mam miejsca w garażu na dwa motocykle, więc z konieczności leję i jeżdżę...

      • 1 0

      • pytanie o cbr (2)

        resztę mam tj. kurtka z protektorami , jeansy rownież z protketorami , no i rekawice shimy , odnośnie cbr czy przy 175cm wzrostu spokojnie na postoju dotkne nogami asfaltu i czy takacbr da rade pierwsze moto

        • 0 0

        • Oczywiście, spokojnie dosięgniesz nogami asfaltu (1)

          Czy da radę na pierwsze moto - oczywiście, tak. Sam CBR600F4i kupiłem trzy lata po zdaniu kat A i to na starych zasadach, czyli na 250tce, a skoro to piszę, to jeszcze żyję i nie zaliczyłem żadnej gleby :) A prawie 200 na "niemieckiej autostradzie" było, żadnych drgań przy tym, niepokojących wibracji i dość dobra ochrona przed wiatrem w złożeniu, czego na GS500 osiągnąć się nie da.
          Jak na początek nie będziesz przekraczać 7 tys. obr to będzie ok, tylko weź pod uwagę, że przez pewien czas nie wykorzystasz połowy potencjału CBR600 a pali jak auto 7-8, tego nie zmienisz, są to cztery cylindry, pięćsetka pali połowę.
          W razie gleby 500tkaa ma o wiele niższe koszty naprawy. Tylko przednia czacha nowa w serwisie (upper cowl) kosztuje 4500 zł brutto, a leci zawsze.
          Zawsze możesz skorzystać z wypożyczalni - jest jedna duża, uczciwa za Gdańskiem, gdzie dają strój, kask itp. Ceny nie są niskie, ale warto się przekonać, czy dany motocykl Ci pasuje.
          Warto też skorzystać ze szkoły jazdy doszkalającej np. szkoła "na kolanie" w Gdyni.

          • 1 0

          • Dodam, że na początek warto kupić egzemplarz ze słabszymi plastikami

            Nie warto szukać ideału, bo takich nie ma, a jak są, to w kosmicznych cenach, nawet jak się ma kasę. Cena przez drobne obtarcia idzie mocno w dół, a w jeździe nie przeszkadza. W razie gleby będzie mniejsza strata, jak trzeba będzie spawać i lakierować albo zakupić chińczyki. Oby był sprawny mechanicznie, wszystko aby się w miarę trzymało kupy, nie rzęziło i nie wymagało drogich wymian eksploatacyjnych.
            Zmienić na ideał zawsze można po jednym czy dwóch sezonach.

            • 0 0

    • Nie można. Zgodnie z ustawa to ośrodki ruchu drogowego zapewniają: kaski z nagłośnieniem/łączność egzaminatora z osoba egzaminowana oraz kamizelkę. W Twoim zakresie jest posiadanie rękawic i jak masz kominiarkę oraz odpowiednie spodnie i butu.

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak wygląda egzamin na motocykl

    jak zwykle popisujecie się polszczyzną ... egzamin na motocykl ..... egzamin prawa jazdy na motocykl......!!!!!!!!!!!

    • 2 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak wygląda egzamin na motocykl

    Ich Moto jest niesprawne (1)

    Witam zdawałem 4 razy na ich motocyklu za każdym razem nie wykonałem zadania nr 2 . Nadmieniam że na motocyklu jezdze od 7 sezonów . Przed 5 egzaminem wykupiłem dodatkowe jazdy u instruktora z możliwością podstawienia motocykla na egzamin . 5 podejscie było moim ostatnim .
    Różnica w motocyklach jest taka że ten podstawiony ma o wiele mniejsze rury zabezpieczające oraz sprawne sprzęgło które bierze na samym początku . Zapraszam i polecam panów Bartka i Przemka plac manewrowy obok Pord na terenie parkingu strzeżonego.

    • 0 3

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Tak wygląda egzamin na motocykl

      Ja akurat ich nie polecam... W szczególności Bartka... Facet nie ma żadnego podejścia do klienta... Totalnie... Olewa, nie przyjeżdża na umówione jazdy, w ostatnim momencie odwołuje jazdy, nie uczy niczego, tylko zostawia ci motocykl i radź sobie sam człowieku. I jeszcze cena 250 zł za podstawienie motocykla. Porażka na całej linii... A i dodam na koniec, że jego plac to jedna wielka masakra. Mały, dziurawy. Nie polecam...

      • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak wygląda egzamin na motocykl

    mam prawko na motocykl

    zdałem prawo jazdy na motocykl nie jest łatwo ale nie każdy musi jeździć motocyklem

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak wygląda egzamin na motocykl

    333

    Zwłaszcza wredna nacja w długich kudlach wystających spod kasku robi wrażenie och ach jaka jestem cudowną na tym moto

    • 0 1

  • Prawo jazdy

    A ja prawo jazdy na motocykl mam z offshoreidcardscom i nie żałuje!Po co zdawać egzamin i się stresować jak na motocyklu i tak mnie policja nie złapie xD

    • 0 3

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak wygląda egzamin na motocykl

    gratulacje od egzaminatora

    Mi egzaminator po egzaminie C powiedział że jeżdżę jak szmata i nigdy nie będzie ze mnie kierowcy zawodowego, w połowie egzaminu stwierdził że chyba nie zdałem przez co aż ręce mi chodziły, koledze inny egzaminator pod koniec zaczął rzucać k...ami

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaka trójmiejska firma jest przedstawicielem marki MINI?

 

Najczęściej czytane