baza modeli

Marka 

Model 

wszystkie modele

wydarzenia

Najczęściej czytane

piszcie do nas

Jesteście klubem, stowarzyszeniem lub grupą związaną z motoryzacją? Organizujecie spotkania, zloty? Poinformujcie o tym innych!

motonews@trojmiasto.pl

Jeep

Jeep Compass

produkowany od 2007 (1 opinia)

Jeep Compass to pojazd o atrakcyjnej stylizacji za konkurencyjną cenę w stosunku do swej wielkości, osiągów i niskiego zużycia paliwa oraz pierwszy krok firmy Jeep w segmencie kompaktowych pojazdów SUV, zmierzający do przyciągnięcia nowych klientów.

Jeep Compass jest pierwszym samochodem tej marki, który w wersji napędzanej silnikiem wysokoprężnym zużywa poniżej siedmiu litrów paliwa na 100 km w cyklu mieszanym. Jest to także pierwszy Jeep o podstawowym napędzie na koła przednie i w pełni niezależnym zawieszeniu, zapewniającym wysoki komfort podróżowania i znakomite własności jezdne. Dzięki swej konkurencyjnej cenie staje się nowym pojazdem w gamie Jeep z napędem 4x4 i daje szansę na dalszy wzrost popularności tej marki.

- Jako kolejny etap naszego rozwoju, Jeep Compass to pojazd nowoczesny o niewielkim apetycie na paliwo i przystępny cenowo, kierowany do klienta młodego, który nie myślał dotąd o zakupie auta marki Jeep – powiedział Thomas Hausch, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu światowego w Chrysler Group. Jest to nowy rodzaj samochodu dla innego, niż tradycyjny nabywca Jeep’a i dzięki prestiżowi marki ma szanse skutecznej konkurencji w klasie kompaktowych SUV.

Jeep Compass wpisuje się w światową ekspansję firmy: od trzech modeli w roku 2005 do siedmiu w 2007 – a więc najszerszej gamy pojazdów, oferowanej równocześnie w całej 65-letniej historii marki Jeep. Pod koniec 2007 roku na rynkach świata dostępne będą: Jeep Commander, Jeep Grand Cherokee, Jeep Cherokee (Liberty w Ameryce Płn.), nowy Jeep Wrangler i czterodrzwiowy Wrangler Unlimited oraz Jeep Compass, Jeep Patriot.

Na rynkach światowych Jeep Compass oferowany będzie z seryjnym napędem 4x4, w wersjach Sport i Limited, przystosowanych do ruchu prawo- i lewostronnego.

Nowoczesna interpretacja tradycji
Przyciągając nowych klientów, która „nie zauważała” przedtem pojazdów oznaczonych logo Jeep, efektowny i wyrafinowany Jeep Compass służy poszerzeniu światowego zasięgu tej marki.

- Jeep Compass to nowy wyraz stylistyczny w gamie pojazdów Jeep – stwierdził Trevor Creed, wiceprezes ds. projektowania. Pojazd ten wychodzi naprzeciw gustom klientów, która oczekuje od Jeep’a nowoczesności i elegancji lecz w połączeniu z własnościami oraz zaufaniem jakie tradycyjnie wiąże się z tą marką.

W samochodzie nie zabrakło charakterystycznej siedmiodzielnej kraty chłodnicy, okrągłych reflektorów i trapezoidalnych nadkoli. Kilka nowych akcentów różni go jednak od tradycyjnej, markowej stylizacji. Ostro pochylona szyba przednia, ekspresyjny rysunek maski silnika i głęboki pas przedni nadają sylwetce współczesności i agresywności. Unikalna rzeźba błotników stanowi świeżą, ‘atletyczną’ interpretację trapezoidalnych, typowych dla Jeep’a nadkoli. Stylowe wnętrze Compassa jest zaskakująco obszerne, łącząc wysoki komfort z funkcjonalnością i uniwersalnością zastosowań.

Użyteczność przede wszystkim
Wnętrze Compass’a oferuje nieco więcej niż tylko miejsca siedzące i przestrzeń na niezbędny sprzęt. Dzięki wysokiej pozycji fotela, kierowca stale panuje nad otoczeniem. Przestrzeń na nogi dla pasażerów z tyłu wynosi prawie 1000 mm, a pojemność ładunkowa sięga 1277 litrów po złożeniu tylnych siedzeń.

W dodatku do pokaźnej pojemności i możliwości aranżowania wnętrza przewidziano także bogate wyposażenie użytkowo-funkcjonalne, niespotykane z reguły w kompaktowych pojazdach typu SUV – między innymi:

- boczne kurtynowe poduszki powietrzne;
- opcjonalne: system audio Boston Acoustic Premium Sound z dziewięcioma głośnikami i subwooferem oraz dwoma odchylanymi głośnikami w klapie bagażnika; po jej otwarciu można słuchać muzyki podczas różnych zajęć w plenerze;
- dwufunkcyjna lampa oświetlenia bagażnika z samoczynnie ładowanym akumulatorem, która może służyć jako poręczna latarka po wyjęciu z oprawy sufitowej;
- przesuwny o 76 mm podłokietnik środkowy (wygodny dla kierowców niższych wzrostem) ze schowkiem na telefon komórkowy lub odtwarzacz MP3;
- składane na płasko oparcie fotela przedniego pasażera, tworzące praktyczny stolik;
- dzielone 60/40 i składane oparcie kanapy tylnej z możliwością komfortowego pochylenia;
- wyjmowana i łatwozmywalna, niezwykle trwała winylowa podłoga bagażnika UltraFloor™;
- pokrycie siedzeń z tkaniny YES Essentials® – łatwe w pielęgnacji, plamo-odporne, niepłowiejące i antybakteryjne, zapobiegające także utrwalaniu się nieprzyjemnych zapachów.

Napęd 4x4 i bezpieczeństwo
Na rynkach światowych Jeep Compass posiadać będzie seryjny system napęd 4x4 Freedom Drive I.

Freedom Drive I to układ stałego, aktywnego napędu na cztery koła z możliwością załączenia trybu ‘Lock’ (blokady) – dający pewność zachowania się pojazdu na drodze, a szczególnie przydatny w złych warunkach pogodowych i niskiej przyczepności kół do nawierzchni. Doskonale sprawdza się w codziennym użytkowaniu. Układ może pracować w trybie zblokowania obu osi (blokada sprzęgła centralnego ‘Lock’) – umożliwiającym sprawne poruszanie się w głębszym piasku, śniegu i innych tego typu podłożach w warunkach obniżonej trakcji.

W samochodzie Jeep Compass zdolności trakcyjne i bezpieczeństwo wzajemnie się wspomagają. Standardowe wyposażenie wszystkich wersji pojazdu obejmuje:

- wielostopniowe czołowe poduszki powietrzne;
- boczne kurtynowe poduszki powietrzne;
- elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP;
- wspomaganie hamowania awaryjnego BAS;
- układ zapobiegania wywróceniu się pojazdu ERM;
- układ przeciwblokujący hamulców ABS z wykrywaniem pogorszonego podłoża o niskiej przyczepności;
- system kontroli trakcji z wykorzystaniem hamulców kół jezdnych.

W wersjach eksportowych prześwit pojazdu wynosi 200 mm, a kąt natarcia / zejścia i rampowy – odpowiednio 21/ 32 i 20 stopni. Standardowym wyposażeniem wersji Compass Sport są koła aluminiowe o średnicy 17 cali, jako opcja dostępne są koła 18-calowe. Wersja Limited posiada seryjne koła aluminiowe o rozmiarze 18 cali, opcję zaś stanowią 18-calowe aluminiowe koła chromowane.

Inżynieria klasy światowej

Jeep Compass wyposażono w zespół napędowy, odznaczający się osiągami, zużyciem paliwa oraz stopniem zaawansowania konstrukcyjnego klasy światowej. Podstawową jednostką napędową pojazdu jest benzynowy Silnik Światowy (World Engine) o pojemności 2,4 litra, mocy 125 kW (170 KM DIN) i momencie obrotowym 220 Nm ze zdwojonym układem zmiennych faz rozrządu, który powoduje optymalizację krzywej momentu obrotowego w całym zakresie prędkości obrotowej. Przy niskim zużyciu paliwa Silnik Światowy wytwarza więcej mocy, pracuje ciszej i płynniej niż silniki pozbawione układu Dual VVT.

Dostępna jest również nowoczesna jednostka wysokoprężna o pojemności 2,0 litrów z układem bezpośredniego wtrysku wysokociśnieniowego, turbosprężarką o zmiennej geometrii kierownic i czterema zaworami na cylinder. Silnik ten rozwija moc 103 kW (140 KM DIN) i moment 310 Nm – plasując Compass’a wśród czołówki swego segmentu pod względem mocy, momentu obrotowego i oszczędności paliwa.

Również opcjonalnie – z silnikiem benzynowym o pojemności 2,4 litra dostępna jest bezstopniowa skrzynia biegów CVT2. Jest to przekładnia drugiej generacji, pozwalająca wykorzystać w pełni potencjał silnika i wyposażona w system AutoStick® umożliwiający ręczną zmianę sześciu symulowanych przełożeń. W porównaniu z tradycyjną czterostopniową automatyczną skrzynią biegów, przekładnia CVT2 daje możliwość zaoszczędzenia około 6-8 procent używanego paliwa.

Produkcja
Produkcję samochodów Jeep Compass rozpoczął w II kwartale 2006 roku odnowiony zakład Belvidere Assembly Plant (stan Illinois). Silnik Światowy o pojemności 2,4 litra wytwarzany jest w nowoczesnym zakładzie Global Engine Manufacturing Alliance (GEMA) w Dundee (stan Michigan).

- Ofensywa produktów Jeep’a trwa i będzie wciąż kontynuowana dzięki takim pojazdom jak Jeep Compass – mówi Stephane Labous, dyrektor światowego marketingu i komunikacji w Chrysler Group. Nowy Wrangler umacnia pozycję tej marki, a Compass to oferta dla klientów z segmentu kompaktowych SUV. Jeep Compass ma dotrzeć do nabywców młodych duchem, którzy dotąd nie myśleli o kupnie auta marki Jeep. Do jego zalet należy także zaufanie i prestiż, jakimi cieszy się marka Jeep i niewygórowana, cena, która przemawia to tej grupy klientów. Nie bez znaczenia jest także duch przygody, z którym kojarzy się marka Jeep.

Standardowe wyposażenie
Poza wymienionym wyżej wyposażeniem obejmującym kwestie bezpieczeństwa, jest następujące:

- system napędu 4x4 Freedom Drive I;
- układ kotwiczenia fotelików dziecięcych ISOFIX;
- zamek centralny z funkcją ryglowania wraz ze wzrostem prędkości jazdy;
- elektrycznie sterowane okna z funkcją szybkiego opuszczania;
- elektrycznie składane i regulowane, podgrzewane lusterka zewnętrzne;
- regulacja pochylenia kolumny kierownicy;
- ręczna regulacja wysokości fotela kierowcy;
- składane płasko oparcie fotela przedniego pasażera;
- dzielone 60/40 i składane tylne siedzenia z możliwością pochylania oparć;
- przesuwny podłokietnik środkowy z zawiasowym schowkiem na telefon komórkowy lub odtwarzacz MP3;
- dwufunkcyjna, wyjmowana lampa oświetlenia bagażnika z samoczynnie ładowanym akumulatorem;
- wyjmowana i zmywalna winylowa podłoga bagażnika;
- roleta ochronna przestrzeni bagażowej;
- komputer pokładowy EVIC;
- filtr przeciwpyłkowy;
- pomocnicze gniazdko prądowe 12V;
- zamykany korek wlewu paliwa;
- lampy przeciwmgielne.

Jeep Compass Sport
Do standardowego wyposażenia wersji Sport należy także: radioodtwarzacz AM / FM / CD, cztery głośniki o wymiarach 152 x 229 mm, klimatyzacja manualna, tkaninowe pokrycie siedzeń, metalizowane obwódki wskaźników i podłokietników drzwiowych, krata chłodnicy i zderzaki w kolorze nadwozia, czarne klamki drzwi, czarny reling dachowy, aplikacja na klapie tylnej w kolorze nadwozia i obręcze aluminiowe o średnicy 17 cali.

Wyposażenie opcjonalne obejmuje: dodatkowe boczne poduszki powietrzne w fotelach przednich, 6-płytowy radioodtwarzacz AM/FM/CD/MP3, 9-głośnikowy system audio Boston Acoustic Premium Sound Group (wraz z dwoma odchylanymi głośnikami w klapie bagażnika), system nawigacji z pełnowymiarowym wyświetlaczem, elektrycznie sterowane okno dachowe z funkcją szybkiego otwierania i zamykania, intensywnie przyciemnione szyby , system monitoringu ciśnienia w ogumieniu oraz 18-calowe obręcze aluminiowe. Tkaninowe pokrycie siedzeń klasy Premium YES Essentials.

Jeep Compass Limited
Oprócz standardowego wyposażenia wersji Sport, Jeep Compass Limited posiada seryjne: skórzane pokrycie siedzeń, fotel kierowcy z regulacją podparcia lędźwiowego, przednie fotele podgrzewane, koło kierownicy z przyciskami sterowania audio i obszyciem skórzanym, tempomat, metalizowaną boczną listwę nadwozia i pasa przedniego/tylnego, intensywnie przyciemnione szyby oraz koła aluminiowe o średnicy 18 cali.

W dodatku do listy opcji dla wersji Sport – dostępne są 18-calowe aluminiowe obręcze chromowane.

Zestawy tuningu optycznego
Do samochodów Compass Sport i Limited na rynkach światowych Jeep oferuje zestaw tuningu optycznego, które dodając wiele ekspresji – akcentują poczucie wolności i wielkiej przygody.

Zestaw „Driving Lamps” składa się z dwóch reflektorów drogowych o mocy 55 watów, każdy w solidnej obudowie z tworzywa sztucznego, mocowanych na przednim zderzaku u podstawy kraty chłodnicy. Reflektory nadają Compassowi bardziej „bojowego” wyglądu i znacznie polepszają widoczność podczas jazd nocą.

Nowoczesny klasyk
Stylizacja Compassa wywodzi się z historii Jeep’a, eksponując siedmiodzielną kratę chłodnicy, okrągłe reflektory oraz trapezoidalne nadkola. Od tradycyjnej, markowej estetyki wyróżnia się jednak kilkoma nowymi elementami.

Odmienny zarys karoserii, ostro pochylona szyba przednia, ekspresyjny kształt maski silnika i głęboki pas przedni nadają sylwetce współczesności i pewnej agresywności. Ostateczny kształt szyby czołowej, przedniego pasa i słupków przednich powstał w tunelu aerodynamicznym pod kątem oszczędności paliwa i redukcji hałasów strug opływającego powietrza; przetłoczenie na tylnej krawędzi maski silnika kieruje je ponad wycieraczkami.

Rozstaw osi Compassa wynosi 2635 mm a kół – 1520 mm. Szerokie rozmieszczenie kół jezdnych wpływa na wzrost stabilności pojazdu oraz komfortu jazdy.

Duży rozmiar kół i ogumienia, a także konstrukcja zawieszenia zapewnia znaczny prześwit, równy 200 mm. Także i z tyłu ilość miejsca dla pasażerów i bagażu udało się powiększyć dzięki zwartemu układowi zawieszenia.

Czarne, pokaźnej wielkości lusterka boczne - dopracowane w tunelu aerodynamicznym, które powiększają pole widzenia, obniżając jednocześnie opory powietrza. Klamki drzwi przednich umieszczone są tradycyjnie, zaś klamki tylne wkomponowano w słupek C, by zachować wypukłe przetłoczenie drzwi. Złudzenie pojedynczego okna bocznego pomiędzy słupkami A i D tworzą czarne aplikacje pośrodku, płasko wklejona ostatnia szyba nadwozia, czarna listwa krawędziowa okien i czarny reling dachowy. Ciągnie się on wzdłuż całego dachu i obok funkcji dekoracyjnej służy też do odprowadzania wody deszczowej. Bagażnik dachowy ma pięć uchwytów do mocowania bagażu.

Przedłużeniem linii dachu jest aerodynamiczny "rufowy" spoiler nadokienny, który nie ogranicza widoczności i zawiera dodatkowe, 6-diodowe światło STOP oraz spryskiwacz wycieraczki szyby tylnej.

Pojedyncza klapa bagażnika zapewnia łatwy dostęp do obszernego wnętrza. Jej konstrukcję tworzy jednoczęściowy panel wewnętrzny i zewnętrzny – a niezwykły kształt pochodzi z zagłębienia belki oświetlenia tablicy rejestracyjnej na całej szerokości. Modularne światła tylne wieńczą narożniki karoserii ponad tłoczonym na listwie zderzaka napisem „Compass”, zwieńczonego czarnym tworzywem antypoślizgowym dla ułatwienia dostępu do przestrzeni ładunkowej.

Funkcjonalne i pomysłowe wnętrze
Stylowe wnętrze Compassa jest zaskakująco obszerne, łącząc wysoki komfort z funkcjonalnością i uniwersalnością zastosowań i oferuje nieco więcej niż tylko miejsca siedzące i przestrzeń na niezbędny sprzęt. Dzięki wysokiej pozycji fotela – podwyższonego o 51 mm w stosunku do Dodge Caliber’a – kierowca zachowuje stałe poczucie panowania na drogą.

We wszystkich odmianach Compassa dostępne są dwie odmiany dwutonowej kolorystyki wnętrza, praktyczne schowki na desce rozdzielczej i konsoli podłogowej oraz dający się dowolnie aranżować układ siedzeń i przestrzeni bagażowej. Oparcie fotela przedniego pasażera składa się na płasko, tworząc rodzaj podręcznego stolika a ponadto umożliwia przewóz długich przedmiotów – od 2-metrowej drabiny do nart lub snowboardu. Oparcie tylnej kanapy jest dzielona w proporcji 60/40 i składa się niemal na płasko, a regulowany kąt pochylenia oparć zapewnia maksimum komfortu podróżowania.

Przestrzeń na nogi dla pasażerów z tyłu wynosi prawie 1000 mm, a pojemność ładunkowa sięga 1277 litrów po złożeniu tylnych siedzeń.

Zestaw wskaźników o pokaźnej jak na kompaktowy pojazd typu SUV wielkości składa się z czterech „zegarów” o czarnych tarczach z białymi cyframi, pomarańczowymi wskazówkami i podświetleniem LED. W wersji Limited wskaźniki obramowane są metalicznymi obwódkami.

Deska rozdzielcza zawiera wygodne schowki. Pojedyncza skrytka przed pasażerem z otwieranymi do dołu drzwiczkami pozwala schować dokumenty czy instrukcję obsługi, a otwarta kieszeń powyżej jest idealna na różne drobiazgi.

W metalizowanej konsoli środkowej będącej w harmonii ze wskaźnikami – umieszczono zamykane wyloty powietrza oraz radio z półeczką pod spodem, pokrętła wentylacji i klimatyzacji oraz u podstawy – selektor skrzyni biegów. Elementy te są łatwo dostępne dla kierowcy i pasażera.

Dodatkowe schowki znajdują się w poszyciu drzwi: przednie kieszenie oprócz map mieszczą nawet sześć płyt CD. Do standardowego wyposażenia należą cztery głośniki o wymiarach 152 x 229 mm – po jednym w każdych drzwiach. Jednakże najwyższą jakość dźwięku zapewnia opcjonalny system Boston Acoustic Premium Sond.

Czarno-srebrny selektor przekładni automatycznej CVT2 z napisem Jeep, przypominający wyglądem dźwignię Commandera – porusza się po ścieżce, której pozycje PRNDL są podświetlone dla ułatwienia jazdy w nocy.

Wysokie osiągi i potencjał
Ekonomiczny, funkcjonalny i przyjazny oraz dysponujący napędem 4x4 Jeep® Compass to pierwszy krok Jeep’a w niezwykle konkurencyjnym segmencie kompaktowych pojazdów typu SUV. Freedom Drive I jest układem stałego, aktywnego napędu na cztery koła z możliwością załączenia trybu ‘Lock’ – zwiększającym poczucie bezpieczeństwa na drodze bez względu na porę roku. Doskonale sprawdza się w codziennym użytkowaniu, na śniegu i w deszczu. Układ może pracować w trybie zblokowania obu osi (blokada sprzęgła centralnego "Lock") – umożliwiającym sprawne poruszanie się w głębszym piasku, śniegu i na innych tego typu podłożach w warunkach obniżonej trakcji. System Freedom Drive I stanowi wyposażenie seryjne samochodów Jeep Compass na rynkach światowych, tj. poza Ameryką Północną.

Nowe rozwiązania napędu 4x4
Sercem układu napędowego 4x4 jest elektronicznie sterowany zespół sprzęgłowy ECC, połączony z tylnym mechanizmem różnicowym. System ECC jest łatwiejszy w zestrojeniu, bardziej precyzyjny i lżejszy niż sprzęgła wiskotyczne lub wirnikowe.

Przenoszenie mocy na koła tylne via ECC odbywa się dwustopniowo. Sterowane elektromagnetycznie sprzęgło wstępne wykorzystuje mechanizm krzywkowo-kulowy do aktywacji sprzęgła głównego, które z kolei przesyła odpowiedni moment obrotowy na oś tylną w oparciu o zliczaną przez moduł kontrolny prędkość, promień skrętu i stopień poślizgu kół pojazdu. Aby zapewnić należyty podział momentu obrotowego i najlepszą trakcję – ECC współdziała z elektronicznym programem stabilizacji toru jazdy ESP oraz systemami ABS i kontroli trakcji BTCS.

Włączanie trybu zblokowania osi odbywa się pociągnięciem chromowanego uchwytu w kształcie litery „T” obok selektora skrzyni biegów. W trybie „Lock” ECC stale przekazuje maksymalny moment obrotowy na oś tylną (do 60 procent).

Z układem ESP zintegrowany jest hydrauliczny system BAS, wspomagający hamowanie awaryjne. Standardowym wyposażeniem Compassa jest także system przeciwdziałania wywróceniu się pojazdu ERM, który korzystając z czujników ESP – ocenia ryzyko ”wywrotki” i w razie potrzeby przyhamowuje odpowiednie koło oraz moduluje otwarcie przepustnicy – aby ustabilizować ruch pojazdu. Do standardu należą również system ABS i kontroli trakcji BTCS – wykorzystujący hamulce kół jezdnych.

Silnik klasy światowej
Rodzina Silników Światowych Chrysler Group wywodzi się z joint venture DaimlerChryslera, Hyundai Motor Company i Mitsubishi

Podstawową jednostką napędową Compassa jest benzynowy o pojemności 2,4 litra ze zdwojonym układem zmiennych faz rozrządu VVT, powodującym optymalizację krzywej momentu obrotowego w całym zakresie prędkości obrotowej. Silnik ten rozwija moc 125 kW (170 KM DIN) oraz moment oborowy 220 Nm i przy niższym zużyciu paliwa wytwarza więcej mocy, pracuje ciszej i płynniej niż jednostki pozbawione układu Dual VVT. Wyposażony w World Engine Jeep Compass należy do najlepszych konstrukcji w swym segmencie pod względem mocy i momentu obrotowego, prędkości maksymalnej i przyspieszenia oraz zdolności uciągu. W zakresie zużycia paliwa natomiast – jest porównywalny z pojazdami o niższej pojemności skokowej silnika.

Nowoczesna,16-zaworowa jednostka wysokoprężna o pojemności 2,0 litrów posiada wysokociśnieniowy układ wtrysku bezpośredniego oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii kierownic spalin. Elektroniczne sterowanie wtryskiwaczy zapewnia wysoką moc i moment obrotowy oraz optymalne zużycie paliwa. Napędzany tym silnikiem Jeep Compass należy do czołówki swej klasy pod względem mocy i momentu obrotowego, prędkości maksymalnej i przyspieszenia oraz siły pociągowej i skromności apetytu na paliwo. Rozwija moc 103 kW (140 KM DIN) i maksymalny moment obrotowy 310 Nm. Opcjonalnie w gamie akcesoriów posprzedażnych Mopar® – dostępny jest filtr cząsteczek stałych (PDF).

Przekładnie
Standardowym wyposażeniem samochodu Jeep Compass z silnikiem o pojemności 2,4 litra jest pięciostopniowa manualna skrzynia biegów Magna Driveline T355 z nadbiegiem, zsynchronizowan na wszystkich przełożeniach do przodu. Sześciostopniowa, ręczna przekładnia Aisin BG6 o trzech wałkach wewnętrznych przeznaczona jest dla silnika wysokoprężnego 2.0 CRD.

Obie skrzynie charakteryzują się wysokimi osiągami, znaczną trwałością, niskim poziomem hałasów mechanicznych oraz płynnością zmiany przełożeń. Ma to bezpośredni wpływ na oszczędność w zużyciu paliwa. Dźwignia zmiany biegów umieszczona jest dla wygody kierowcy u podstawy konsoli środkowej.

Opcją w samochodzie napędzanym silnikiem World Engine o pojemności 2,4 litra jest automatyczna bezstopniowa skrzynia przekładniowa najnowszej generacji CVT2, funkcjonalnie przewyższająca poprzednio stosowane rozwiązania tego rodzaju. Pracuje w sposób ciągły i bezstopniowy, a nieskończona liczba przełożeń pozwala na utrzymanie optymalnych obrotów silnika. Zamiast tradycyjnego zespołu kół zębatych i sprzęgieł kłowych lub taśmowych – do zmian stosunku przełożenia „na wejściu i na wyjściu” – wykorzystywane są dwa koła pasowe o zmiennej średnicy, połączone stalowym paskiem.

Dzięki systemowi elektronicznego sterowania, przekładnia pracuje w sposób podobny do klasycznej skrzyni biegów – lecz przy mniejszym zużyciu paliwa. Przykładowo – podczas przyspieszania nastąpi odpowiedni do prędkości wzrost obrotów silnika – zamiast ich „rozkręcania” do maksymalnej wartości.

W porównaniu z tradycyjną czterostopniową skrzynią automatyczną, przekładnia CVT konstrukcji Chrysler Group powoduje obniżenie zużycia paliwa o 6 do 8 procent. Eliminacja zmiany poszczególnych biegów „do góry” pozwala prawie natychmiast blokować przekładnię hydrokinetyczną podczas przyspieszania, utrzymując ten stan przy zmianach prędkości obrotowej. Efektem jest brak poślizgów występujących w przekładniach stopniowanych oraz wyższa sprawność kinetyczna, szczególnie w warunkach ruchu miejskiego. Polepszają się także ogólne osiągi pojazdu oraz elastyczność napędu w trakcie wyprzedzania, szczególnie w zakresie prędkości pomiędzy 50 a 100 km/h.

Systemy audio
Montowane w Compassie systemy audio zdolne są zaspokoić najróżniejsze potrzeby słuchaczy. Zestaw standardowy obejmuje jednopłytowy radioodtwarzacz AM/FM/CD i cztery głośniki drzwiowe o wymiarach 152 x 229 mm. Opcjonalnie dostępny jest radioodtwarzacz sześciopłytowy, zdolny do odczytu płyt CD z plikami muzycznymi MP3.

Unikalną ofertą w segmencie kompaktowych pojazdów typu SUV jest system audio Boston Acoustic Sound. W jego skład wchodzi ośmiokanałowy wzmacniacz mocy, cztery szerokopasmowe głośniki o wymiarach 152 x 229 mm zamontowane w drzwiach, dwa głośniki wysokotonowe o średnicy 64 mm na desce rozdzielczej, dwa średniotonowe głośniki o średnicy 89 mm w odchylanym panelu klapy bagażnika oraz subwoofer ze wzmacniaczem dwukanałowym. Daje to możliwość słuchania ulubionej muzyki w dowolnym czasie i miejscu.

W ramach akcesoriów posprzedażnych Mopar® dostępny jest także specjalny adapter umożliwiający podłączenie odtwarzacza iPod® do systemów audio Compassa. (iPod jest znakiem towarowym Apple Computer Inc., zastrzeżonym w USA i innych krajach świata). Mopar jest czwartą marką Chrysler Group i wyłącznym dostawcą oryginalnych akcesoriów oraz części do pojazdów Chrysler, Jeep i Dodge. Szeroki wachlarz produktów obejmuje również dodatkowe wyposażenie do samochodów Jeep Compass.

Systemy audio nowego Compassa charakteryzują się zrównoważeniem tonalnym, naturalnie szerokim pasmem przenoszenia dźwięku oraz reprodukcją pozbawioną zakłóceń. Pasmo przenoszenia jest niemal płaskie, co jest cechą pożądaną w przypadku głośników typu audiofilskiego stosowanych w tym pojeździe.

Nawigacja satelitarna
Opcjonalny system nawigacji satelitarnej zintegrowany jest z odtwarzaczem sześciopłytowym AM/FM/CD/DVD. Ekran wyświetlacza o przekątnej 147 mm umieszczony jest w środkowej części tablicy przyrządów – łatwo dostępnej zarówno dla kierowcy jak i przedniego pasażera.

Do określania pozycji pojazdu, wytyczania tras przejazdu i kolejnych zakrętów wykorzystywane są mapy zapisane na pojedynczej płycie DVD, sygnały GPS, oraz żyroskop.

Zestaw głośnomówiący UConnect
Oferowany w ramach akcesoriów posprzedażnych Mopar® zestaw UConnect opiera się na technologii Bluetooth®, umożliwiającej bezprzewodowe połączenie pomiędzy pokładowym odbiornikiem, a odpowiednio przystosowanym telefonem komórkowym. UConnect pozwala prowadzić rozmowę przez telefon komórkowy przy pomocy specjalnego mikrofonu i głośnika bez odrywania rąk od kierownicy.

Do najważniejszych funkcji systemu UConnect należy:
- wybieranie głosowe: umożliwia wybieranie numerów telefonicznych lub dostęp do zapamiętanych haseł przy pomocy komend głosowych;
- książka audiotelefoniczna: pozwala przechowywać do 32 nazw (haseł głosowych) z czterema numerami telefonicznymi każde, czyli łącznie 128 numerów telefonicznych;
- wyciszenie głośnika: umożliwia zachowanie dyskrecji rozmowy;
- przeniesienie rozmowy: pozwala przenieść prowadzoną rozmowę z indywidualnego telefonu komórkowego na zestaw głośnomówiący UConnect i z powrotem;
- opcje językowe: system może rozpoznawać komendy głosowe w języku angielskim, francuskim, niemieckim, włoskim, hiszpańskim i holenderskim;
- multi-phone: możliwość jednoczesnej współpracy systemu UConnect z pięcioma telefonami komórkowymi.

Zwiększona wytrzymałość zderzeniowa
Elementy nadwozia Compassa tworzą strukturalną klatkę, chroniącą pasażerów w razie wypadku. Udział stali o podwyższonej wytrzymałości i stali tłoczonej na gorąco w konstrukcji karoserii wynosi 40 procent, co oznacza rzeczywiście wysoki stopień zastosowania zaawansowanych technologii metalurgicznych.

Słupki środkowe „B” wykonane są ze stali walcowanej o określonych własnościach i tłoczonej na gorąco. Na konstrukcję słupka składa się wykonana ze stali miękkiej część dolna, pochłaniająca energię udaru – oraz część górna ze stali o najwyższej wytrzymałości – niezbędna dla zwiększonej ochrony jadących.

Dla zabezpieczenia pasażerów drugiego rzędu siedzeń przed uderzeniem z boku zastosowano poprzecznicę ze stali walcowanej na gorąco, śrubowaną do nadwozia pod kanapą tylną. W przypadku kolizji bocznej poprzecznica współdziała z pianką wypełniającą drzwi tylne w przenoszeniu energii uderzenia z jednej strony pojazdu na drugą, odbierając do 60 procent tej energii. Dodatkową ochronę pasażerów stanowią belki wzmacniające wewnątrz drzwi przednich i tylnych.

Elementem konstrukcji Compassa są także hydroformowane profile przednie i górne wsporniki poprzeczne. Do niedawna elementy tego typu używane były tylko w większych pojazdach dostawczych i sportowo-użytkowych (SUV), lecz dzięki postępowi technicznemu można dzisiaj wytwarzać przekroje zamknięte o mniejszej średnicy i cieńszych ściankach – nadające się do stosowania w pojazdach SUV typu kompaktowego – jak Jeep Compass. Oszczędność na masie pojazdu powiększa więc swobodę montażu różnego rodzaju dodatkowych komponentów.

Stal dwufazowa, z której wykonano przednie i tylne podłużnice nadwozia, wzmocnienia tunelu centralnego oraz poprzecznice podłogowe należy do produktów najnowocześniejszej metalurgii. W razie zderzenia czołowego, pochłanianie energii w sposób kontrolowany odbywa się we współdziałaniu struktury karoserii i właściwości materiału. Dzięki wzmocnieniom tunelu i poprzecznicom podłogowym ze stali dwufazowej podwyższa się również – w porównaniu ze stalą konwencjonalną – odporność obciążeniowa podłużnic nadwozia. Wzrasta także jego sztywność, a w efekcie i komfort jazdy oraz stopień wyciszenia wnętrza.

Skuteczne wyciszenie wnętrza
W samochodzie Jeep Compass zastosowano najwyższej klasy uszczelnienia i substancje klejące, które zapewniają obniżenie do minimum hałasów mechanicznych, aerodynamicznych i mechanicznych.

Stosowane do niedawna tylko „podskórne” uszczelnienia połączeń elementów nadwozia występują teraz także i na zewnątrz karoserii, podnosząc jej sztywność oraz wpływając na obniżenie poziomu hałasów, drgań i wibracji (NVH). Drzwi Compassa posiadają potrójne uszczelnienie akustyczne i przeciwwilgociowe, a ciągła uszczelka ramki okna zapewnia skuteczne zabezpieczenie przed hałasami aerodynamicznymi i przeciekami wody.

Ograniczeniu hałasów mechanicznych we wnętrzu służy „pakiet NHV”, na który w 2,4-litrowym Silniku Światowym składają się wałki wyrównoważające, wyciszony kolektor dolotowy, wykładziny głuszące komory silnika, błotników, nadkoli i wnęk kół, izolowane przewody klimatyzacji, trójwarstwowa blaszano-tworzywowa miska olejowa, specjalnie selekcjonowane łożyska i popychacze rozrządu silnika, materiały izolacyjne tablicy przyrządów oraz dźwiękochłonne wykładziny podłogowych. Podobnie wyposażony jest Jeep Compass z silnikiem wysokoprężnym 2.0 CRD, również posiadającym wałki wyrównoważające.

Automatyzacja i zwiększona wydajność

Produkcja pojazdów Jeep® Compass rozpoczęła się w zakładzie Belvidere Assembly Plant (stan Illinois) zaledwie po czterech miesiącach od uruchomienia w styczniu 2006 roku produkcji samochodów Dodge Caliber. Dla Chrysler Group oznacza to sukces wdrażania nowych metod produkcji, które pozwalają wytwarzać trzy lub nawet cztery modele na jednej linii. Trzecia zmiana w zakładzie Belvidere pracuje od lipca bieżącego roku, a w czwartym kwartale do produkcji wchodzi Jeep Patriot.

- Widoczne są już realne korzyści wynikające z elastyczności produkcji, która staje się dla nas atutem w konkurencji rynkowej – mówi Frank Ewasyshyn, wiceprezes ds. produkcji Chrysler Group. Zdolność montażu trzech modeli przy nakładach, jakie dotąd wymagał jeden, to oczywisty zysk dla firmy. Dzięki zdolności wielomodelowej na pojedynczej taśmie w Belvidere, uruchomienie Compassa kosztować będzie tylko 15 procent tego, co zainwestowaliśmy w ten zakład do produkcji Dodge Caliber.

W nowym systemie wytwarzania kluczową rolę odgrywa wyposażenie spawalni nadwozia w roboty zastępujące stosowane dotąd oprzyrządowanie ściśle specjalistyczne. Do produkcji różnych modeli nadwozi wymagana jest tylko wymiana manipulatorów w automatach spawalniczych – której dokonuje się automatycznie w czasie „przechodzenia” do kolejnego pojazdu na linii. System elastycznego wytwarzania w Belvidere umożliwia ponadto różnicowanie „product-mix” w granicach 0-100 procent podczas jednoczesnej produkcji trzech modeli pojazdów.

Wdrożenie produkcji wielomodelowej na pojedynczej linii montażu wymagało szeregu zmian w procesach wytwarzania. Przykładem jest zastosowanie lekkich tłoczników do blach nadwoziowych, co przynosi w skali Chrysler Group oszczędności sięgające 60 procent dotychczasowych kosztów ich przygotowania. Złożoność jednoczesnej produkcji trzech modeli na jednej linii montażowej wymaga także wdrożenia nowych metod zaopatrzenia materiałowego produkcji. Kolejnym przykładem zmian w zmodernizowanej fabryce Belvidere jest centrum sekwencyjnego zaopatrzenia produkcji, które zarządza dostawą 1797 asortymentów części i komponentów stosowanych do produkcji samochodów Jeep Compass i Dodge Caliber. Oprócz tego centrum sprawdza ich parametry, grupuje w zestawy (moduły) i dostarcza podzespoły na linie montażowe w systemie „just-in-time” (dokładnie na czas) oraz steruje zakładową gospodarką kontenerową. Stosowana metoda wstępnie zmontowanych modułów montażowych zmniejsza ilość poszczególnych komponentów niezbędnych do budowy Compass’a i Caliber’a – podnosząc w ten sposób wydajność i jakość produkcji oraz ergonomię pracy.

Zajmujący powierzchnię niemal 344.000 m2 Belvidere Assembly Plant zatrudnia 2650 pracowników w systemie dwuzmianowym i jest siedzibą organizacji związkowych UAW Locals 1268 i 1761. Swą działalność zakład rozpoczął w roku 1965 od produkcji samochodów Plymouth Fury oraz Dodge Monaco.

Nowe technologie i procesy wytwarzania będą wdrażane przez Chrysler Group również w zakładach Sterling Heights Assembly Plant (stan Michigan) oraz St. Louis South Assembly Plant (Fenton, stan Missouri).

Dane techniczne Jeep® Compass
Poniższe dane oparte są na informacjach aktualnych na dzień publikacji i dotyczą wersji przeznaczonych dla Europy, które mogą się różnić od wersji przeznaczonych na inne rynki świata.

rodzaj nadwozia: pięciodrzwiowe, typu SUV;
zakład produkcji: Belvidere, stan Illinois, USA;

Silniki:
1. Światowy World Engine benzynowy, pojemność 2,4 litra, rzędowy, 4-cylindrowy, elektronicznie sterowany kolektor dolotowy systemu Electronic Active Charge Motion Control, dwa wałki wyrównoważające;
dostepność: wersje Sport i Limited;
- pojemność skokowa: 2359cm3;
- średnica cylindra x skok tłoka: 88,0 x 97,0 mm;
- rozrząd: DOHC napędzany łańcuchem, 16 zaworów, zdwojony elektroniczny układ zmiennych faz rozrządu Dual VVT, bezpośrednie popychacze mechaniczne;
- wtrysk paliwa: elektroniczny sekwencyjny wielopunktowy, bezprzelewowy;
- konstrukcja: kadłub aluminiowy odlew ciśnieniowy, tuleje cylindrowe suche żeliwne, głowica cylindrów z odlewu aluminiowego, wał korbowy stalowy, kuty;
- stopień sprężania: 10,5:1;
- moc maksymalna: 125 kW (170 KM) przy 6000 obr/min.;
- moment maksymalny: 220 Nm przy 4500 obr/min.;
- maksymalna prędkość obrotowa: 6400 obr / min., ograniczona elektronicznie;
- kontrola emisji spalin: dwa katalizatory spalin, podgrzewane sondy lambda, wewnętrzne właściwości silnika;
- norma czystości spalin: Euro 4.

2. Wysokoprężny o pojemności 2,0 litrów, turbodoładowany, rzędowy, 4-cylindrowy;
- dostępność: wersje Sport i Limited;
- pojemność skokowa: 1968cm3;
- średnica cylindra x skok tłoka: 81,0 x 95,5 mm;
- rozrząd: DOHC napędzany paskiem zębatym, 16 zaworów, popychacze hydrauliczne;
- wtrysk paliwa: elektroniczny wysokociśnieniowy, bezpośredni wtrysk paliwa typu Bosch U1-P2;
- konstrukcja: kadłub z odlewu żeliwnego, głowica cylindrów z odlewu aluminiowego, wał korbowy stalowy, kuty;
- stopień sprężania: 18,0 :1
- moc maksymalna: 103 kW (140 KM) przy 4000 obr/min.;
- oment maksymalny: 310 Nm przy 1750-2500 obr/min.;
- maksymalna prędkość obrotowa: 5000 obr/min., ograniczona elektronicznie;
- kontrola emisji spalin: chłodzony układ recyrkulacji EGR, katalizator utleniający;
- norma czystości spalin: Euro 4.

Skrzynie przekładniowe:
- pięciostopniowa manualna: standard z silnikiem benzynowym World Engine 2,4 litra; typ Magna Driveline T355: pięciostopniowa z nadbiegiem, zsynchronizowana na biegach do przodu, sterowanie cięgnowe;
- automatyczna przekładnia bezstopniowa: opcja z silnikiem benzynowym World Engine 2,4 litra; typ Jatco CVT: przekładnia bezstopniowa, blokada przekładni hydrokinetycznej, sterowanie elektroniczne, funkcja ręcznej zmiany przełożeń Auto Stick

Układ napędowy
- rodzaj: typ Freedom Drive I: stały napęd 4x4, elektronicznie sterowane sprzęgło z możliwością zblokowania obu osi w trybie "Lock";
- mechanizm różnicowy przedni: otwarty;
- mechanizm różnicowy tylny: otwarty.

Zawieszenie
- przednie: niezależne, kolumny McPherson, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłu;
- tylne: niezależne wielowahaczowe, sprężyny śrubowe, stabilizator drążkowy, amoryzatory gazowe.

Układ kierowniczy
- rodzaj: przekładnia zębatkowa, wspomaganie hydrauliczne;
- przełożenie całkowite: 16,4 : 1;
- średnica zawracania (między krawężnikami): 10,8 m z obręczami i ogumieniem 17cali, 11,3 m z obręczami i ogumieniem 18 cali;
- ilość obrotów kierownicy: 2,89 z obręczami i ogumieniem 17 cali; 2,76 z obręczami i ogumieniem 18 cali;

Koła i ogumienie
Sport: aluminium, 17 x 6,5 cala, 215/60R17 BSW; koło zapasowe - kompaktowe (pełnowymiarowe w opcji);
Limited: aluminium, 18 x 7 cali, 215/55R18 BSW; koło zapasowe kompaktowe.

Hamulce
- przednie: 294 x 26 mm, tarcze wentylowane; zaciski - 57 mm jednotłoczkowe, pływające; powierzchnia czynna - 1442 cm2;
- tylne: 262 x 10 mm, tarcze lite; zaciski - 35 mm jednotłoczkowe, pływające; powierzchnia czynna - 894,6 cm2;
- systemy dodatkowe: wspomaganie podciśnieniowe, siłownik jednomembranowy o średnicy 254 mm ABS standard; kontroli trakcji - standard (z użyciem hamulców kół jezdnych), ESP - standard, wspomaganie hamowania awaryjnego BAS - standard

Wymiary
- długość: 4405 mm;
- szerokość - 1810 mm (bez lusterek bocznych);
- wysokość - 1630 mm (1740 z bagażnikiem dachowym);
- rozstaw osi: 2635 mm;
- rozstaw kół przednich: 1520 mm;
- rozstaw kół tylnych: 1520 mm;
- zwis przedni: 876 mm;
- zwis tylny: 893 mm;
- prześwit: 200 mm;
- kąt natarcia: 210 mm;
- kąt zejścia: 320 mm;
- kąt rampowy: 200 mm;
- współczynnik Cx: 0,40.

Wymiary wewnętrzne
- ilość miejsc: 2 z przodu, 3 z tyłu;
Przód pojazdu (wg SAE)
- przestrzeń na głowę: 1033,7;
- przestrzeń na nogi: 1032,1;
- szerokość na poziomie ramion: 1386,1;
- szerokość na poziomie bioder: 1328,7;
- zakres regulacji foteli: 260;
Tył pojazdu (wg SAE)
- przestrzeń na głowę: 1013,9;
- przestrzeń na nogi: 999,7;
- przestrzeń na kolana: 44,1;
- szerokość na poziomie ramion: 1371,9;
- szerokość na poziomie bioder: 1295,1.

Pojemność ładunkowa (wg ISO)
- z kompletem pasażerów: 334 litra - do górnej krawędzi tylnej kanapy, bez zagłówków; 436 litra – mierzone do sufitu;
- tylne siedzenia złożone: 738 litra - do górnej krawędzi tylnej kanapy, bez zagłówków; 1277 litra – mierzone do sufitu.

Masy I pojemności
- masa własna: 1460 do 1585 kg z silnikiem 2,4 l; 1540 do 1610 kg z silnikiem Diesla 2.0 CRD;
- masa dopuszczalna: 1980 kg; 2010 kg;
- masa holowanej przyczepy: 1500 kg;
- z hamulcami pomocniczymi: 1500 kg;
- bez hamulców pomocniczych: 450 kg;
- maks. nacisk dyszla na hak 75 - aks. obciążenie dachu: 68 – na bagażnik dachowy;
- zbiornik paliwa: 51,1 litrów;
- pojemność układu olejowego (z nowym filtrem): 4.7 l – silnik 2,4 l; 4.2 l – silnik 2.0 CRD;
- pojemność układu chłodzenia: 6.8 l – silnik 2,4 l; 7,3 l – silnik 2.0 CRD;

Osiągi (silnik 2,4 litra: skrzynia manualna i automatyczna, silnik 2,0 litra)
- przyspieszenie 0-100 km/godz.: 10,7; 11,3 sek.; 11,0 sek.;
- prędkość maksymalna km/godz.: 183; 185; 189.

Zużycie paliwa (w l/100km wg EU)
- cykl miejski: 10,5; 11,5; 8,3;
- cykl pozamiejski: 7,6; 8,3; 5,4;
- cykl mieszany: 8,7; 9,5; 6,5;
- zawartość CO2 w spalinach (g/km): 206; 226; 177.

dane techniczne:

Wersje: SPORT 2.0 CRD M6 Freedom-Drive, LIMITED 2.0 CRD M6 Freedom-Drive
    Dodaj opinię

    Dodaj opinię

    Odpowiedz

    niezawodność
    1
    2
    3
    4
    5
    komfort
    1
    2
    3
    4
    5
    ekonomia
    1
    2
    3
    4
    5
    wrażenia z jazdy
    1
    2
    3
    4
    5
    Tytuł:
    Treść:
    Autor:
    E-mail (opcjonalny):
    Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
    zamknij

    Opinie (razem: 1)

    Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

    - jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.