• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jesienne niespodzianki na drogach. Będzie już tylko gorzej

Michał Jelionek
30 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wystrzał opony - jak reagować?
Zalegające liście, oślepiające słońce... jesienne warunki drogowe nie należą do najłatwiejszych. Zalegające liście, oślepiające słońce... jesienne warunki drogowe nie należą do najłatwiejszych.

Nie jest tajemnicą, że jesień to obok zimy najtrudniejszy okres dla zmotoryzowanych. Przymrozki, mokre jezdnie, mgły czy szybciej zapadające ciemności - to tylko początek listy niesprzyjających warunków. Podpowiadamy jak bezpiecznie przejechać przez jesienne pułapki.



Niesprzyjające warunki drogowe: które sprawiają ci największe trudności?

Polska złota jesień bywa cudowna. To przecież idealna pora na niedzielny spacer czy fotograficzne inspiracje, ale z pewnością nie na prowadzenie auta. Warunki bywają naprawdę bardzo trudne i niebezpieczne. Na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę?

Przymrozki i liście na drodze

Przymrozki to chyba najbardziej zdradliwe zjawisko dla zmotoryzowanych. Występują na drogach późnymi wieczorami, w nocy i wczesnym rankiem. Wtedy gdy temperatura powietrza przy gruncie nieznacznie spada poniżej 0 stopni Celsjusza. To bardzo niepozorny stan, w którym cienka skorupa lodowa nie jest do końca zamarznięta, a nawierzchnię pokrywa bardzo śliska warstwa wody. Mamy do czynienia z tzw. "czarnym lodem", czyli niebezpieczną i niewidoczną powłoką, która może doprowadzić do tragicznych w skutkach zdarzeń.

Jesień to czas gubienia przez drzewa liści, które następnie zalegają na drodze i stanowią niemałe utrudnienie dla zmotoryzowanych. Nie lekceważmy takiego zjawiska i pamiętajmy, że liście w połączeniu z padającym deszczem imitują warunki przypominające oblodzoną jezdnię, na której droga hamowania wyraźnie się wydłuża.

Moto-poradnik: złe nawyki kierowców

Jeżeli nie jesteśmy pewni stanu nawierzchni - to zaleca się w bezpiecznym miejscu, na pustej i mokrej drodze rozpędzić pojazd do wyższej prędkości, a następnie wyhamować do zera. Tym samym zbadamy, jak śliska jest nawierzchnia i jak w takich warunkach zachowuje się nasze auto.

- Pamiętajmy, czarna jezdnia wcale nie oznacza, że jezdnia nie jest śliska. Poranne przymrozki i wspomniany "czarny lód" są dla większości kierowców wielkim zaskoczeniem. Na takiej nawierzchni możemy zwiększyć bezpieczeństwo przez zmniejszenie prędkości, a jeśli już wpadniemy w poślizg - pozostaje nam hamowanie awaryjne i omijanie niebezpieczeństwa. Nowoczesne układy ABS i ESP pomogą nam utrzymać kontrolę nad pojazdem, ale nie wybronią nas z każdej sytuacji - tłumaczy Radek Ciepliński ze szkoły bezpiecznej jazdy EnjoyDriving.
Mgły

To bardzo popularne i często występujące zjawisko podczas jesiennej aury. Przy mocno ograniczonej widoczności pamiętajmy przede wszystkim o zachowaniu odpowiedniej odległości do poprzedzającego auta i umiejętnie dostosowujmy prędkość do trudnych warunków drogowych. Nie korzystajmy ze świateł drogowych, bo te mogą jedynie pogorszyć naszą widoczność.

- Przy jeździe w ograniczonej widoczności, we mgle, zmniejszamy prędkość, tak byśmy mogli zatrzymać się bezpiecznie przed przeszkodą, którą będziemy w stanie zobaczyć. W takich warunkach korzystajmy ze świateł przeciwmgielnych, które pozwolą nas dostrzec z większej odległości. Ale jednocześnie pamiętajmy, by je od razu wyłączać, kiedy widoczność zwiększy się powyżej 50 metrów, a także, gdy bezpośrednio za nami jedzie samochód, który nas widzi, ponieważ możemy go oślepiać - dodaje.
Mocno ograniczona widoczność spowodowana mgłą - pamiętajmy o zdjęciu nogi z gazu i zachowaniu bezpiecznego odstępu od poprzedzającego auta. Mocno ograniczona widoczność spowodowana mgłą - pamiętajmy o zdjęciu nogi z gazu i zachowaniu bezpiecznego odstępu od poprzedzającego auta.
Oślepiające słońce

Kochamy słońce, ale często daje nam się ono mocno we znaki. Szczególnie dokuczliwe jest nad ranem i po południu. Dokładnie wtedy, kiedy znajduje się bardzo nisko nad horyzontem. Wówczas promienie, które odbijają się od "szklanej" nawierzchni uderzają prosto w nasze oczy. Niekiedy słońce jest na tyle uporczywe, że na próżno szukać pomocy w daszkach przeciwsłonecznych.

Moto-poradnik: hamowanie

- Słońce, odblaski w wilgotnej jezdni, olśnienia zmniejszają znacznie pole widzenia. W takich sytuacjach w szkole bezpiecznej jazdy EnjoyDriving zalecamy stosowanie dobrych okularów ze szkłami polaryzacyjnymi. Ponadto, prawidłowa pozycja za kierownicą pomoże skutecznie wykorzystać samochodową osłonę przeciwsłoneczną - podpowiada Radek Ciepliński.
Krótsze dni

Jesień to ten czas, w którym dni są zdecydowanie krótsze. Widno robi się około godz. 7, natomiast o godz. 16 widoczność jest już mocno ograniczona. Ciemności zastajemy, gdy większość z nas wychodzi z pracy i wraca samochodem do domu. Pamiętajmy, że w tym czasie ruch jest wzmożony. Pomimo dużego zmęczenia kilkugodzinną pracą - wytężmy naszą koncentrację i z większą ostrożnością zwracajmy uwagę na innych uczestników ruchu, a przede wszystkim na pieszych (ciemne ubrania, parasole, kaptury - to elementy, które nie działają na korzyść pieszych).

- Jesień i zima to okresy, w których więcej czasu jeździmy po zmroku. W tych przypadkach powinniśmy stosować zasady podobne do tych podczas jazdy nocą. Przy każdym zatrzymaniu warto sprawdzić również, czy światła pojazdu nie są zabrudzone. Jeżeli są - koniecznie je wyczyśćmy - dodaje.
Ubiór

Pamiętajmy przede wszystkim, żebyśmy za "kółkiem" czuli się swobodnie. Ubiór na popularną "cebulkę" nie jest wskazany.

- Grube, ciepłe ubrania, a przede wszystkim kurtki i płaszcze krępują ruchy kierowcy. W sytuacji awaryjnej będzie nam trudniej wykonać zdecydowany skręt kierownicą. Kolejnym aspektem ubioru są warstwy, które tworzą się pomiędzy ciałem a pasem bezpieczeństwa. Żeby pas prawidłowo pracował, powinien przylegać możliwie blisko ciała, dlatego zdejmijmy lub rozepnijmy kurtkę i poprowadźmy go pod nią - zakończył ekspert.

Miejsca

Opinie (46) 2 zablokowane

  • rowerzysci (15)

    i jeszcze ci .... rowerzysci

    • 41 20

    • jesień (2)

      Każdy rowerzysta powinien mieć ubezpieczenie oc, bo na czerwonym swietle przeważnie jada

      • 13 7

      • to nawyki przeniesione z jazdy samochodem :P

        • 13 6

      • A co ma jedno do drugiego?

        • 0 0

    • (2)

      odpukać ale od kiedy odstawiłem auto i korzystam na co dzień z roweru wszystkie podane przez autora problemy przestały mnie dotykać :)

      • 8 5

      • chyba jak wozisz rower w autobusie ? (1)

        Od kiedy rowerzyście nie przeszkadza zimno, śliska powierzchnia, mgła, słońce w oczy, ciemność po 16 ?

        • 5 2

        • Odpowiadam

          1. Zimno to kwestia stroju. O komfort cieplny nie jest trudno a przynajmniej się nie spocisz. To upał latem jest dużo większym problemem.
          2. Śliska powierzchnia - umiarkowany problem, wymaga więcej ostrożności na zakrętach. Na prostej praktycznie bez znaczenia.
          3. Mgła - całkowicie bez znaczenia przy prędkościach rowerowych. Wymaga oświetlenia dla bezpieczeństwa biernego.
          4. Słońce w oczy - całkowicie bez znaczenia bo nie patrzy się nad linię horyzontu jak w aucie ale pod sporym kątem w dół. Nie ma też refleksów od rys czy zabrudzeń na szybie.
          5. Ciemność - j.w. oświetlenie + odblaski. Najwygodniej na dynamo w piaście z podtrzymaniem napięcia - po prostu wsiadasz i jedziesz a świeci samo niezależnie od warunków.

          Realne ograniczenia dla rowerowania to właśnie upał, silny wiatr z opadem i świeży śnieg. Reszta to kwesta przygotowania roweru i ubioru oraz nastawienia.

          Dochodzi realna oszczędność czasu. W moim wypadku to około 2 godziny tygodniowo: pół godziny na czasie dojazdu a reszta to sport na który nie muszę już się wybierać wieczorami.

          O oszczędności pieniędzy nie wspomnę ale ogólnie używany sensowny holender wliczając wszystkie koszty zwrócił się z nawiązką w niecały rok.

          • 10 3

    • Te , blondynka

      droga nie należy tylko do Ciebie i nie jesteś na niej sama!

      • 5 3

    • Bez oświetlenia na środku drogi i jeszcze macha łapami (2)

      • 7 2

      • macha łapami - sygnalizuje skręt (1)

        ale jak się kupiło prawko od Ukraińców to się tego nie wie

        • 4 2

        • Oj chłopaku jesteś tak błyskotliwy, że normalnie Ukraińcy nawet takich mają.

          • 0 2

    • Re: polskim kierowcom (3)

      "Najfajniejsze" jest to, kiedy przesiadam się z samochodu na rower, a inni kierowcy, nie znający przepisów o ruchu drogowym lub je ignorujący, pouczają mnie jak i którędy mam jechać rowerem, podczas kiedy jadę prawidłowo. Już dawno straciłem do nich cierpliwość i już nie odpowiadam im uprzejmie. Zajmijcie się durni kierowcy własną jazdą! Niemal każdy z was ma na sumieniu nieprzestrzeganie przepisów drogowych przynajmniej kilka razy dziennie, o braku uprzejmości na drodze już nawet nie wspominając. Nawet, jeżeli jakiś rowerzysta jedzie nieprawidłowo, to g*wno wam do tego! Od egzekwowania nieprawidłowości na drodze jest policja, a nie wy, z waszym trąbieniem i darciem ryja. Przy okazji przypominam o zakazie używania sygnałów dźwiękowych nie w celu ostrzeżenia i w terenie zabudowanym.

      • 6 6

      • Tylko po co ta napinka? (2)

        Po prostu napisz o co chodzi.
        1. Przed skrzyżowaniem rowerem można jechać środkiem pasa
        2. Można wyprzedzać powoli jadące pojazdy z ich prawej strony.
        3. Obligatoryjnie korzystać trzeba wyłącznie z dróg rowerowych i to tych prowadzących w tym samym kierunku w którym jedziemy. Większość tzw. 'ścieżek rowerowych' to ciągi pieszo-rowerowe a nie drogi rowerowe i rowerzysta nie ma obowiązku korzystania z tych ciągów
        4. Jazda możliwie blisko prawej krawędzi to jazda w śladzie prawych kół samochodów a nie jazda na żyletkę od krawężnika

        Coś jeszcze warto dodać?

        • 8 1

        • prawie masz rację

          minister-imbecyl podpisał nowelizację rozporządzenia. Teraz CPR o dowolnej szerokości jest obowiązkowy - nawet taki, na którym się dwóch pieszych nie może minąć.

          • 0 0

        • Dodać to, że rowerzysta ma prawo w ogóle być na jezdni

          • 0 1

    • Są potłuczeni

      muszą tacy być bo by nie byli rowerzystami przecież :)

      • 0 0

  • (4)

    Stan dróg to jest najniebezpieczniejszy aspekt ruchu drogowego.

    • 35 5

    • To prawda

      nie da się przez to śmigać po mieście

      • 3 2

    • Chłopska na wysokości Sp. 60

      Trzy dziury zagrażające bezpieczeństwu - jedna na lewym pasie tuż przy krawężniku na 0,5 metra od jego lini, druga 10 m dalej po prawej stronie zapadnięta studzienka. Trzecia dziura w asfalcie. Czekam aż mi pierdyknie coś dzwonię po policje i ubezpieczalnia wchodzi w gre.

      • 5 0

    • Aby państwo mogło ścigać kierowców za ich głupotę i nieodpowiedzialność, najpierw samo musi być kryształowe jak żona cezara. Najpierw dobre drogi, a potem zwalanie winy i karanie kierowców. Ukarać raz zarząd dróg (powiatowy czy gminny) za drogę w katastrofalnym stanie, tak samo jak się karze kierowców. Bo kierowcy nikt nie pyta czy ma kasę np. na naprawę hamulców, tylko hamulce muszą być sprawne i kropka! Jak nie to samochód ma stać w garażu. Analogicznie powinny być traktowane zarządy dróg.

      • 2 2

    • Ja bym napisał stan umysłów co niektórych...

      • 0 0

  • (2)

    Taką jesień jak do tej pory poproszę do 23 grudnia. Później na święta troszkę śniegu a od 1 stycznia wiosna niech przychodzi.

    • 44 1

    • (1)

      na rower fajnie ale za rok susza x2

      • 2 4

      • Racja. Potrzeba przynajmniej miesiąca dobrych opadów. Najlepiej tak rozłożone w czasie. Mogę pójść na kompromis: niech pada w nocy, a w dzień będzie słońce :)

        • 12 0

  • Najważniejsze jest myślenie i przewidywanie. Co niektórym przydałby się jeszcze przypomnienie od policji że istnieje regulacja świateł.

    • 18 0

  • Musze jechać boczną i wąską drogą w kierunku Kartuz (2)

    i boję się miejscowych buraków w starych Vectrach lub Golfach IV którzy wyskakują z przeciwka ścinając zakręt bo w tym czasie rumiana gęba patrzy w telefon. Policja jest tam widywana raz w roku po dożynkach i skąd oni maja wiedzieć jak się zachowywać.

    • 26 3

    • To zamiast do Kartuz, zacznij jeździć do Gdyni. (1)

      • 2 1

      • A co przeniosłeś swój grób z Milwina też do Gdyni?

        • 0 1

  • Do reakcji (5)

    Ja proponuje, aby redakcja napisała artykuł jak pieszy czy rowerzysta powinien się zachowywać, żeby nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych. Czyli odblaski, nie wbieganie na ulice przed maską z myślą, że kierowca dostrzeże ubraną na czarno istote i zareaguje odpowiednio wcześniej i przede wszystkim żeby owi uczestnicy ruchu rośnie włączyli myślenie.

    • 23 2

    • Miało być również*

      • 4 0

    • (3)

      Od kierowcy wymaga się aby zatrzymał samochód w miejscu.

      • 4 2

      • Jest na to magiczna metoda dostosowanie prędkości do warunków. (1)

        Innymi słowy zostaw samochód w domu i idź piechotą ;-)

        • 3 5

        • Nie ma takiej magicznej metody.

          Chyba że stoi w miejscu.

          • 2 1

      • Co jest niemożliwe.

        • 0 1

  • (2)

    Ta już się zaczęła panika z zakładaniem opon zimowych haha

    • 5 8

    • Samochod to podobno wygoda...

      ...pomijając korki, wieczne wydatki na paliwo, ubezpieczenia, naprawy itd. itp.

      Wiec kiedy kończy się wygoda a zaczyna stres?

      • 1 0

    • Jeszcze nie, bo czekają aż śnieg zacznie padać i wtedy pobiją się pod wulkanizacją o kolejkę

      • 3 0

  • Panie Michale (1)

    "Piekna zlota jesien bywa cudowna."maslo maslane .

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 5 5

    • Pewno miało być "Cudowna złota jesień bywa piękna"

      :D

      • 0 3

  • Pamiętajmy o zachowaniu bezpiecznego odstępu od poprzedzającego auta! (1)

    Jak widzę te masy lemingów za kierownicą co nie zachowują żadnej odległości to aż niedobrze mi się robi.
    Kto was szkolił, czy może na którym bazarze kupiliście swoje prawka? ;)

    • 8 1

    • to nie jedź lewym jak gamoń.

      • 0 2

  • Jak mam zdjąć nogę z gazu skoro pod maską 225KM ? (2)

    • 4 3

    • Nie da się.

      • 3 1

    • na tyle cię nie stać

      na tyle cię nie stać , to raz
      ci co mają wiedzą jak tego używać , to dwa
      a jak wiedzą to i potrafią jechać zgodnie z kodeksem bez pokazywania jaki to jestem szybki ...

      • 0 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ACC?

 

Najczęściej czytane