• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolor spalin prawdę ci powie

mJ
30 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Po kolorze spalin łatwo postawić odpowiednią diagnozę. Po kolorze spalin łatwo postawić odpowiednią diagnozę.

Pokaż mi na jaki kolor "kopci" twoje auto - a powiem co mu dolega. Barwy spalin wydobywających się z rury wydechowej naszego pojazdu są trochę jak objawy chorób u pacjenta. Nie potrzebujemy wyszukanej wiedzy żeby na podstawie dymu dowiedzieć się co doskwiera naszemu pojazdowi.



W jakim stopniu znasz się na mechanice samochodowej?

Dym ulatniający się z w pełni sprawnego i odpowiednio dogrzanego auta powinien być bezbarwny. Kłopot pojawia się w momencie, w którym zauważymy niepokojący kolor kłębiących się spalin. Wówczas wiedz, że z silnikiem twojego auta dzieje się coś złego i prawdopodobnie jest to zalążek poważniejszej awarii. Roztropni kierowcy nie powinni bagatelizować sygnałów dymnych.

- Tak naprawdę najczęściej spotykamy trzy różne barwy dymu - niebieski, biały albo czarny. Jeżeli zauważymy, że spaliny przybrały któryś z wymienionych kolorów, niezwłocznie udajmy się do warsztatu samochodowego celem zdiagnozowania problemu - tłumaczy Daniel Szczepański, właściciel serwisu Automax.

Czarny dym

Smolista czerń wydobywających się z rury wydechowej spalin to domena silników wysokoprężnych. I o ile pojawienie się niewielkiego, krótkotrwałego obłoku podczas mocniejszego "depnięcia" to całkowicie normalne zjawisko - to już niepokoić powinno utrzymywanie się dość intensywnego zadymienia nawet przy spokojnej jeździe. Problem najczęściej dotyczy układu wtryskowego i uszkodzonych wtryskiwaczy albo całej pompy. Z taką wadą powinniśmy udać się do mechanika.

- Czarne, gęste dymienie w dieslu zazwyczaj spowodowane jest zużyciem wtryskiwaczy, które podają zbyt dużo paliwa. Ponadto, winowajcą może być uszkodzony czujnik masy powietrza (przepływomierz). Czarny dym powoduje również zablokowany zawór recyrkulacji spalin, czyli tzw. EGR. W przypadku jednostek benzynowych - prowodyrem może być złe ustawienie zapłonu lub uszkodzona sonda lambda - wyjaśnia Adam Leśniak z serwisu Lamber.

Biały dym

Biały kolor buchających spalin to częsty obrazek towarzyszący rozruchowi pojazdu w zimowy poranek. To naturalny efekt odparowywania zgromadzonej w układzie wydechowym wody. Zazwyczaj, biały dym ustępuję po niedługiej chwili. Problem pojawia się w momencie, w którym po przejechaniu kilku kilometrów zadymienie nie znika, a za naszym autem ciągnie się szaro-białe kłębowisko. To zły znak.

- Kolor biały wskazuje awarię układu chłodzenia. Oznacza to, że płyn chłodzący ma kontakt z układem wydechowym. Najczęściej jest to awaria uszczelki pod głowicą lub odkształcony blok silnika. Tego typu usterkę stosunkowo łatwo zdiagnozować przy pomocy urządzenia badającego zawartość spalin w układzie chłodzenia - zdradza Jacek Potkański z Auto-Serwis.

Niebieski dym

Ten dość nietypowy kolor obłoku wynika z obecności w komorach spalania oleju silnikowego, który następnie ulega procesowi spalania. Winowajcą takowej nieprawidłowości może być niesprawna turbosprężarka powodująca wyciekanie oleju do układu dolotowego. Ponadto, czynnikiem powodującym spalanie mogą być zużyte uszczelniacze zaworowe wraz z prowadnicami zaworowymi oraz pierścieniami tłokowymi.

- Warto również nieco uspokoić kierowców, którzy widząc w jadącym przed nimi samochodzie cieknącą wodę z wydechu - są przekonani, że to efekt uboczny korzystania ze złej jakości paliwa. To oczywiście nieprawda. To zjawisko naturalne. Skoro wilgotność powietrza w dni deszczowe wynosi 100 proc., to właśnie powietrze spalane jest z paliwem. W aucie, którym poruszamy się na krótkich odcinkach, układ nie ma za dużo czasu na odpowiednie rozgrzanie, a tym samym woda nie ma jak odparować. Stąd właśnie powstaje efekt sączenia wody z wydechu - dodaje Leśniak.

Za twoim autem kłębi się gęsty dym? Nie zwlekaj i jak najszybciej udaj się do warsztatu samochodowego. Za twoim autem kłębi się gęsty dym? Nie zwlekaj i jak najszybciej udaj się do warsztatu samochodowego.
mJ

Miejsca

Opinie (62) 4 zablokowane

  • (4)

    Ten czarny dym na ostatnim zdjęciu to niestety częsty widok na naszych drogach. 20-letnie Audi, BMW albo pasaty, z reguły ludzie zamiast paliwa leją olej z frytkownic albo przepalankę...

    • 61 22

    • Wszystkie chłopy polskiej wsi jeżdżą furą TDI

      zakaz wjazdów do centrum miast takimi złomami , jak w Berlinie

      • 20 7

    • Paranoja

      Tak, mówcie sobie dalej, że to co widać jest trujące, a jak nie widać to jest zdrowe. Zatem zapraszam na teren po próbie jądrowej. NIe ma żadnego dymu, a czy jest to zdrowe? Nie popieram takiego samochodu, ale ta wymyślona teoria, że czarny dym jest rakowtórczy, a przeźroczysty już nie, jest beznadziejna. Rząd Was ogłupia i tyle. Wiecie co będzie jak na diesle ponakładają dodatkowe opłaty? Cały transport by napchać Wasze brzuchy przed komputerem jedzie na dieslu. Ale to już zbyt daleko idące rozumowanie. Dlaczego chorujecie w Trójmiescie najczęsnciej na nowotwory w Polsce? Bo macie najwięcej samochodów? A warszawa? Śląsk? Jeden korek, jeden smog, jeden dym. I co? Nic. Ogłupieni propagandą jestescie, która tylko robi grunt pod strzał w diesle. A wtedy płacz, że drogo. Bezyne Wam wywindują w górę tak, że się popłaczecie, gdy diesel będzie niszowy, wysokoopodatkowany. Psioczcie dalej na drugiego człowieka bo rozumuje inaczej niż Wy. Państwo tylko na to czeka.

      • 17 5

    • podpisałeś sie debil ? masz racje

      • 8 4

    • Blachosmrody-von

      • 0 4

  • TDI musi kopcić (4)

    A mi sprzedawca mojego golfa czwórki TDI mówił, że dizel musi kopcić. Niemcowi też kopcił. I ja mu wierzę!

    • 61 12

    • he

      Das szajse auto

      • 13 3

    • refleksja

      Bo kupiłeś samochody dla Polaków...
      Inni ludzie takim czymś by nie jechali.

      • 3 2

    • zapomniał dodać że NOXy z tego kopcącego dymu

      spowodują choroby nowotworowe u ciebie i twoich pasażerów?

      • 4 3

    • 10/10:)

      • 3 1

  • Automax śmiechu warte... (5)

    Taki ekspert od zadymienia a firma nie potrafiła ustalić usterki w silniku 1.5 dci, następny był tuchołka totalna porażka, wymienili dwa wtryski dwie pompy i dalej nic, na szczęście są fachowcy i auto śmiga nadmienię, że moje auto to nie jakiś parch tylko Megane z 2008 roku.

    • 11 9

    • Francuzy takie są, chociaż ja mam przejechane 250tyś Renaut Kangoo II i z DCI nigdy nie miałem problemu..

      I jeśli już chcesz serwisować Renault to polecam Ci do tego tylko i wyłącznie RENO CAR na kartuskiej.

      Serwisuje u nich zawsze tanio szybko mi zrobią jakąś pierdułkę

      • 3 7

    • megane z 2008 roku to nie parch :-) czyżby??? (2)

      wiec tak, auto od nowosci w moich rekach, serwisiowane w aso jak instrukcja przykazala, po gwarancji przy przebiegu 110kk obrocilo na panewce! Totalna porazka, przebiegi 30kk na jednym oleju (ASo tak zaleca) to katorga dla tego silnika, panewki wyjechane, pierscienie wytarte do granic wytrzymalosci, trza bylo wymienic silnik. to nie koniec przy 120kk siadly wtryski a niedlugo po tym pompa wtryskowa. Paliwo zawsze na orlenie! to nie koniec, wymienilem juz trzeci komplet lozysk amortyzatorow przod, wada fabryczna! to nie koniec, wymienilem juz 2 maglownice, wiecznie stukaja. I te swierszcze w drzwiach! Auto oszczedne na paliwie, poza tym totalna porazka. Ludzie jak chcecie byc kumplami z mechanikami, byc z nimi na ty, to kupcie sobie reno bo ja juz nie kupie nigdy tego zlomu, to powinno w dniu wyprodukowania od razu jechac do huty

      Obiektywnie odradzam zakup auta z tym silnikiem! Wtrysk rozsypał mi się przy 136k. Pompa nie zdążyła, sprzedałem w ostatniej chwili. Nigdy więcej! Jak napisał ktoś wcześniej, jeśli chcesz zaumplować się z mechanikami kupuj! Na okrągło coś szwankuje. Dla zainteresowanych! zapoznajcie się z moją pełną opinią. Jedyna rewelacyjna rzecz w tym wynalazku to klimatronik, super sprawny już po kilku sekundach po odpaleniu

      już bardziej lanserska jest dacia sandero :-)

      • 15 0

      • wow, ktoś ma gorzej niż ja :)

        • 5 1

      • akurat olej ms lepszy lotos niż orlen.

        • 0 0

    • auto max

      To jednak parch

      • 1 0

  • Nie zwlekaj?? POlski kierowca a raczej pirat drogowy ma to gdzieś jaki dym ma z rury wydechowej! (9)

    I jeszcze miałby za to płacić? W końcu on zatruwa wszystkich wokoło tylko nie siebie bo rurę ma z tyłu!! Jakim cudem takie auta przechodzą badania techniczne!!
    I niestety autor nic nie wspomniał o tym, że takie szkodniki na drogach przede wszystkim zatruwają nas wszystkich, a to co jest uszkodzone w tym aucie ma tu już niewielkie znaczenie!! Ołów z tych spalin odkłada się w nas bezpowrotnie!! Dlatego trzeba takich karać bezlitośnie!! Jak burak zapłaci 500 zł to nie będzie musie opłacało oszczędzać na naprawie. Drogówka czy straż miejska jak tylko zobaczy takiego buraka za kierownicą powinni z miejsca zatrzymywać dowód rejestracyjny! Wystarczy wyjść na ulice i ciągu 10 minut wielu takich zobaczysz!!

    • 16 17

    • ołów??!! (5)

      weź ty się w łeb puknij, skąd w benzynie bezołowiowej ołów??

      • 9 5

      • Podłacz sie do rury oddechowej bezołowiowa na pewno ci niezaszkodzi:)

        • 0 3

      • (1)

        przecież to oczywiste, że z akumulatora

        • 5 0

        • miszcz

          • 2 0

      • sam się puknij pajacyku nawet w bezołowiowej 98 jest ołów!!!

        minimum 5mg/litr!!!

        • 1 1

      • ołów

        ...z rafinerii.

        • 0 0

    • minusy swiadczą że tak własnie jest

      • 1 3

    • Obawiam się, (1)

      że ten ołów odłożył się w twoim mózgu. Bezpowrotnie!

      • 2 1

      • ty niepodszywaj sie pod kogos kim nie jestes twój prawdziwy nick to bezrozumny:)

        • 0 2

  • Megane (1)

    Megane to akurat jest parch.

    • 27 9

    • nie tyle megane

      co sam silnik 1.5 dci

      • 6 1

  • Wtryski tam od razu...

    W wielu silnikach diesla czarny dym jest objawem braku powietrza - sprawdzić przepływomierz, ewentualnie mechanizm klap wirowych w kolektorze dolotowym (przerabiałem to u siebie - typowy problem np. w Vectrze C z fiatowskim 150 KM dieslem) - auto dostaje za mało powietrza w stosunku do dawki paliwa, zwiększa się spalanie, pogarsza dynamika i zauważalne jest czarne dymienie. A słynne wtryski są w porządku. Nie każdy diesel to TDI :)

    • 21 0

  • A na zdjęciu golf przygotowany na wyścigi 1/4 mili z programem. (5)

    • 22 0

    • (3)

      TDI na 1/4? niby można, ale po co ?

      to jak walenie konia lewą rękną, niby wiesz jak to robić, ale jakoś tak dziwnie

      • 19 0

      • re (2)

        a jak ktoś jest lewo ręczny i wali lewą a prawą jest dziwnie ?

        • 9 0

        • (1)

          Nie będę wnikał w to którą ręką się onanizujesz.

          • 1 0

          • Najlepiej wali się "na obcego" - siadasz najpierw na ręce i jak już ci zcierpnie wtedy walisz..

            • 1 0

    • mój tedeik w kombi b5 130 Km (dwie czerwone td) to bierze wszystko

      skutery, rowery, wózki, ciągniki i kombajny od kiedy przeszedł tuning i zrobiłem glebę to nawet pod blok nie zajeżdżam bo jest studzienka na 0,5 cm wystająca, mam spojlery, diody, aluchy, ciemne szyby, czarny mat i umcyk 2000W z wooferem a moja Kamila robi mi na szybko 1/4 mili z połykiem... zresztą wszystkim robi:P

      • 11 2

  • Niebieski dym jest też oznaką oleju opałowego lub spożywczego. (2)

    Gryzie człowieka wtedy niemiłosiernie.

    Ale cóż - szwagry heheszki wiedzą lepiej a i przeca środowisko naturalne mają w d., byleby nie wydawać pieniędzy.

    • 13 1

    • Gdynia

      Tzw. efekt GPU i GWE...

      • 5 2

    • kolor oliwkowy świadczy natomiast o wlaniu oliwy z oliwek

      ale wtedy ładnie pachnie

      • 4 0

  • Dizle powinny jeździć po polach.

    I wtedy dymu mniej.

    • 12 8

  • Pani panie mj ale brednie!!!! (7)

    materiały skopiowane z jakiegoś forum dla januszów mechaniki a fakty są takie że:
    Niebieski dym to nie tylko objaw uszkodzenia turbiny czy spalania oleju ale coś zupełnie normalnego w autach z silnikiem wankla czy tańszych autach typu opel citroen renault dacia baa nawet w instrukcjach obsługi jest napisane jak byk że auto ma prawo spalać 1l oleju na 1000 do 10 000km :-) i wszystko to w autach spełniających normę euro 5 benzynowych a także w autach z silnikami wysokoobrotowymi.

    Czarny dym to objaw braku lub wycięcia filtra cząstek stałych w tzw silnikach diesla Co skutkuje tak powszechnymi zachorowaniami w miastach w tym w gdańsku na nowotwory płuc i nowotwory pęcherza układu moczowego wśród kierowców.
    Nie wierzycie to popytajcie kierowców i operatorów sprzętu budowlanego czy wózków widłowych z silnikami diesla w wieku 45 i więcej lat w tym minimum 10lat w zawodzie jak tam ich pęcherz i drogi moczowe.
    Europejskie współczesne diesle nie dymią nigdy nawet podczas wypalania sadzy w filtrze cząstek stałych!!!

    Biały dym w dużych ilościach to właśnie objaw uszkodzenia tzw turbiny i/lub układu chłodzącego w wypadku chłodzenia cieczą. W wypadku tzw diesla często prowadzi do rozbiegania silnika i najczęściej spalenia się całego auta z powodu braku umiejętności wyłączenia silnika (należy zdławić dopływ powietrza lub "strzelić" ze sprzęgła na wysokim biegu w wypadku aut z mechaniczną skrzynią biegów)

    Niestety jesteśmy śmietniskiem europy skupującym stare samochody z powodów głównie biedy a nie kolekcjonerstwa.
    Filtr kabinowy dla alergików z wkładem z węgla aktywnego to niestety minimum szczególnie dla osób poruszających się po trójmiejskich ulicach.
    Cały region to zagłębie 15-25letnich TDIków które emitują nowotwory złośliwe a tymczasem komisja europejska zamiast zwalczać emisję NOXów zwalcza emisję dwutlenku węgla.

    Wiecie że wszędzie w europie za wycięcie filtra cząstek stałych grozi horrendalna kara a w Polsce nie!!!

    • 33 9

    • słusznie...

      najlepsze jest to, że kaszubscy specjaliści od "tjuningu" myślą, że jak sobie wytną katalizator, to poprawią osiągi w swoich szrotach typu 1.6 benzynka albo 1.9 tdi... Do tego koniecznie wielki układ wydechowy :P Zabawne, że najczęsciej takie zabiegi zmniejszają im moc w silniku (dlaczego? to se poczytajcie na forach). Ludzie, litości! Z takich badziewi nie próbujcie robić sportowych aut metodami chałupniczymi, bo wychodzicie jedynie na debili i prostaków.

      • 8 1

    • (1)

      Ogarnij się ziomuś ze swoimi teoriami, bo zwyczajnie nie masz racji. W Polsce, Disesle bez DPF wyjeżdżały z salonów jeszcze w 2007/2008 roku. Posiadam takiego diesla, którym wyjechałem z salonu.

      Rak w Pomorskim nie jest bezpośrednio związany z ilością aut napędzonych ON. Wystarczy sprawdzić statystyki.

      W skrócie, dałeś sobie wcisnąć kit kolego :)

      • 6 5

      • Dokładnie tak

        mam dwa auta (norma EURO 4) - jedno z 2006, polski salon, 1.9 CDTI (Fiat JTD 16v) bez DPF, drugie z 2008, polski salon, 1.9 TDI również bez DPF - oba oczywiście nie były weń wyposażone fabrycznie. W Polsce DPF pojawił się jako wyposażenie obowiązkowe później niż w Niemczech.
        A teraz do nowych diesli wchodzi AdBlue... Porażka. Właścicielom Passatów B8 BiTDI z dumnymi 500 Nm życzę miłego sikania do baku ;)

        • 2 0

    • DPF (2)

      Filtr cząstek stałych to wymysł producentów na wyciąganie kasy - wymiana filtra i skutki uboczne jego "wypalania". Czarny dym czyli stałe cząstki osadzają się w płucach i są naturalnie z nich wydalane - co oczywiście nie jest zdrowe. Natomiast po zwąchaniu takich "czystych" spalin ten cały syf dostaje się w krwioobiegu i odkłada się w różnych ciekawych miejscach.

      • 4 8

      • jesusu maryjny ekspert goni eksperta (1)

        weź dopij kawkę i skończ już jeden z drugim wywody z d-py...

        • 8 3

        • nie przeszkadzaj

          • 1 1

    • Cała grupa VAG...to jeden wielki kant...

      ...na który nabierają się biedni Polacy...żałosne:)

      • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaka trójmiejska firma jest przedstawicielem marki MINI?

 

Najczęściej czytane