• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec chaosu na chodnikach dzięki płatnemu parkowaniu?

Krzysztof Koprowski
20 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Przesuń aby
porównać

Gdańsk rozpoczął długo wyczekiwaną poprawę oznakowania Stref Płatnego Parkowania. Na razie na tym korzystają piesi, bo auta przestały zajmować nienależne im części chodników. Niestety, urzędnicy przygotowali już rozwiązanie, które sprawi, że niekontrolowane parkowanie niebawem wróci.



Czy Straż Miejska w Gdańsku dba o komfort pieszych?

Gdańsk bardzo długo zwlekał z odpowiednim oznakowaniem Stref Płatnego Parkowania. Nie pomogły nawet apele kierowców, którzy - co bardzo rzadko się zdarza - sami chcieli ograniczyć liczbę miejsc parkingowych, byle tylko jednoznacznie wskazać je w przestrzeni ulic.

Czytaj też: Pracownik ZDiZ pogubił się w strefie płatnego parkowania

Dopiero teraz, gdy pojawiły się sprzyjające warunki atmosferyczne oraz po wydaniu ostatecznego orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego, rozpoczęto wyznaczanie miejsc do postoju w SPP.

- Oznakowujemy strefy w inny sposób niż dotychczas, ponieważ ustabilizowało się wreszcie orzecznictwo w tej kwestii. Do ubiegłego roku Wojewódzkie Sądy Administracyjne oraz Naczelny Sąd Administracyjny wydawały liczne sprzeczne orzeczenia dotyczące tego, jaki ma być prawidłowy sposób oznakowania SPP. W drugiej połowie ubiegłego roku pojawiło się natomiast orzeczenie NSA, które w jasny, niebudzący wątpliwości sposób określiło to, jak właściwie znakować strefy - mówi Maciej Radowicz, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
  • Parkowanie na ul. Jaśkowa Dolina
  • Parkowanie na ul. Konopnickiej.
  • Parkowanie na ul. Brzozowej
  • Parkowanie na ul. Sobótki
  • Parkowanie na al. Grunwaldzkiej.
  • Al. Grunwaldzka 70 - zdjęcie z 17 marca.
  • Al. Grunwaldzka 70 - zdjęcie z 17 lutego.
  • Al. Grunwaldzka 70 - zdjęcie z 12 lutego.
  • Al. Grunwaldzka 70 - zdjęcie z 10 lutego.
Pierwszą dzielnicą, w której wprowadzono nowe oznakowanie jest Wrzeszcz. Kierowcy sumiennie stosują się do białych linii na ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska, Konopnickiej zobacz na mapie Gdańska, Brzozowej zobacz na mapie Gdańska czy Sobótki zobacz na mapie Gdańska. Nieco gorzej sytuacja wygląda na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie oprócz nieznacznego przekraczania linii, wciąż bezkarni czują się kierowcy parkujący wzdłuż słupków - szczególnie na wysokości budynku Grunwaldzka 72 zobacz na mapie Gdańska.

Warto zauważyć, że większość miejsc wyznaczono z wykorzystaniem przewymiarowanych jezdni, a nie uszczuplając jeszcze bardziej przestrzeń dla pieszych: np. na jednokierunkowej Zator-Przytockiego zobacz na mapie Gdańska linie pojawiły się w całości na jezdni, zaś na al. Grunwaldzkiej i ul. Jaśkowa Dolina zdecydowano się nieco zwęzić szerokie pasy ruchu.

Miejsca do parkowania na ul. Zator-Przytockiego wyznaczono wzorem krajów Europy Zachodniej bezpośrednio na jezdni, a nie kosztem chodnika. Miejsca do parkowania na ul. Zator-Przytockiego wyznaczono wzorem krajów Europy Zachodniej bezpośrednio na jezdni, a nie kosztem chodnika.
Nowe oznakowanie okazało się więc szybszym i tańszym w realizacji sposobem na zagwarantowanie pieszym przestrzeni na chodnikach niż montowanie na nich kolejnych słupków.

Czytaj też: Ile słupków potrzeba, by zmienić złe prawo?

Niestety, władze miasta stworzyły już furtkę do omijania nowych regulacji. Mowa o połączeniu znaków B-39 (Strefa Ograniczonego Postoju) z informacją o posiadaczach identyfikatorów, których ten znak nie będzie dotyczył.

- Ten, kto będzie miał identyfikator wydany przez zarządcę drogi, zaparkuje auto wszędzie tam, gdzie pozwalają na to przepisy Prawa o Ruchu Drogowym, a na mandat narazi się m.in. wtedy, gdy zostawi auto zbyt blisko skrzyżowania, na drodze lub pasie dla rowerów, albo gdy nie zapewni pieszym 1,5 metra szerokości chodnika - wyjaśnia Wojciech Siółkowski, rzecznik prasowy Straży Miejskiej w Gdańsku. - Każdy, kto nie będzie miał identyfikatora, będzie mógł wjechać na teren SOP oraz zatrzymać się na czas do jednej minuty. Jednak zaparkować będzie mu wolno tylko na miejscu płatnym, oznakowanym znakami pionowymi i poziomymi.
Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?

Oznakowanie wjazdu do Strefy Płatnego Parkowania. Oznakowanie wjazdu do Strefy Płatnego Parkowania.
Odmiany tabliczek T-30, wskazujących poprawne ustawienie pojazdu. Odmiany tabliczek T-30, wskazujących poprawne ustawienie pojazdu.
Takie rozwiązanie oznacza, że mając identyfikator nadal będzie można bezkarnie parkować na zniszczonych trawnikach oraz chodnikach w dowolny sposób (o ile nie zostanie zamontowana jedna z tabliczek T-30).

Czytaj też: Akcja przeciwko parkowaniu na trawnikach

- Na terenie SOP niektóre odcinki ulic i chodniki dodatkowo mogą być objęte bezwzględnym zakazem postoju (znak B-36). Na obszarze objętym takim zakazem nie wolno parkować nikomu bez względu na to, czy ma identyfikator SOP czy nie - podkreśla Siółkowski i jednocześnie przyznaje, że przy braku znaku B-36 i tabliczek T-30 Straż Miejska nie będzie miała żadnych podstaw prawnych do podjęcia interwencji.
Straż miejska nie ma także narzędzi do karania kierowców, którzy lekceważą oznakowanie poziome i parkują przekraczając wymalowaną białą linię.

- Linia jest znakiem drogowym poziomym. Przejechanie linii krawędziowej ciągłej jest wykroczeniem, za które kierowca może dostać mandat. Jednak w tym przypadku ukarać sprawcę może tylko policja, ponieważ straży miejskiej nie przyznano uprawnień do podejmowania interwencji w takim zakresie. O ile nie zachodzą inne przesłanki (mniej niż 1,5 m wolnego chodnika, droga rowerowa, bliskość skrzyżowania itp.) za samo przejechanie linii krawędziowej ciągłej strażnikowi miejskiemu nie wolno wypisać mandatu - dodaje rzecznik gdańskiej Straży Miejskiej.
Czytaj też: Na remontach chodników korzystają głównie auta

Straż miejska jest bezradna wobec takich kierowców. Ukarać ich może tylko policja. Straż miejska jest bezradna wobec takich kierowców. Ukarać ich może tylko policja.
Harmonogram prac nad nowym oznakowaniem SPP zakłada jego wykonanie: w dniach 20/21 marca w rejonie Politechniki Gdańskiej oraz w dzielnicy Aniołki, 21/22 i 22/23 marca w rejonie ul. Dyrekcyjnej zobacz na mapie Gdańska oraz na Przymorzu, 24/25 i 25/26 marca na terenie Starego i Głównego Miasta.

W ostatniej kolejności, pod koniec marca, nowe oznakowanie pojawi się w Oliwie, gdzie jeszcze dokonywane są ustalenia w zakresie nowej organizacji ruchu. Terminy te mogą ulec zmianie w razie wystąpienia niekorzystnych warunków atmosferycznych.

Strażnicy zapowiadają, że nie będą już pobłażliwie spoglądać na kierowców, którzy m.in. parkują na przystankach komunikacji miejskiej. Strażnicy zapowiadają, że nie będą już pobłażliwie spoglądać na kierowców, którzy m.in. parkują na przystankach komunikacji miejskiej.
Niezależnie od oznakowania SPP, Straż Miejska w Gdańsku zapowiada koniec z pobłażaniem kierowcom, którzy lekceważą zasady parkowania. Od poniedziałku, 20 marca, strażnicy będą nadzorowali pod kątem zachowań właścicieli samochodów wybrane ulice w Śródmieściu, a następnie w kolejnych dzielnicach miasta.

- Mamy liczne sygnały od mieszkańców i dzielnicowych radnych, którzy proszą o zdecydowane działania wobec kierowców parkujących pojazdy wbrew przepisom. Od pewnego czasu niemal połowa zgłoszeń na alarmowy numer 986 dotyczy wykroczeń drogowych. Także z przeprowadzonej przez nas jesienią ankiety wynika jednoznacznie, że zdaniem mieszkańców niewłaściwe parkowanie jest najpoważniejszym problemem porządkowym w Gdańsku. Bardzo wiele skarg dotyczy zastawiania chodników i utrudniania ruchu pieszym - mówi Andrzej Czeran, zastępca komendanta Straży Miejskiej w Gdańsku ds. prewencji.
Strażnicy szczególnie będą zwracali uwagę na: brak pozostawienia 1,5 metra przestrzeni dla pieszych na chodnikach, postój na drogach i pasach rowerowych, pozostawienie pojazdów w obrębie skrzyżowań i odległości mniejszej niż 10 metrów od nich, parkowanie w zatokach przystankowych i w odległości mniejszej niż 15 metrów od znaku drogowego oznaczającego przystanek, nieuprawnione korzystanie z miejsc dla niepełnosprawnych oraz brak abonamentów do wjazdu na teren Strefy Ograniczonej Dostępności.

Czytaj też: Auta zastawiły zatokę autobusową, więc ZTM zawiesił przystanek

Wysokość mandatów za wybrane wykroczenia związane z parkowaniem:

- nieuprawnione pozostawienie auta na miejscu przeznaczonym dla osoby niepełnosprawnej - 500 zł i 5 punktów karnych + odholowanie pojazdu

- pozostawienie auta na skrzyżowaniu (lub mniej niż 10 metrów od niego) - 300 zł i 1 punkt karny

- za pozostawienie auta na przejściu dla pieszych lub przejeździe dla rowerzystów (oraz bliżej niż 10 metrów od nich) - od 100 do 300 złotych i 1 punkt karny

- złamanie zakazu postoju, pozostawienie auta na drodze dla rowerów, utrudnianie wjazdu lub wyjazdu, parkowanie w zatoce przystankowej (oraz do 15 m od znaku drogowego oznaczającego przystanek), zasłonięcie znaku lub sygnału drogowego - 100 zł i 1 punkt karny

- niszczenie trawników i zieleńców - od 20 do 500 zł

- brak abonamentu uprawniającego do wjazdu na teren Strefy Ograniczonej Dostępności - od 20 do 500 zł + 5 punktów karnych

Miejsca

Opinie (258) 2 zablokowane

  • jakim to trzeba być (2)

    ślepym a w dodatku ignorantem aby parkować jak kierowcy fiesty i 500. Kierowca fiesty powinien iść na badanie wzroku, jak nie widzi prostej grubej linii to co dopiero innych oznaczeń. Kierowca 500 chyba nie zna przepisów ruchu drogowego i powinien iść ponownie na kurs

    • 18 1

    • oj tam... oj tam... (1)

      Czepiasz się ! Jakby zaparkował bliżej krawężnika, to przecież mogłoby mu urwać drzwi podczas wysiadania !!! Bo na pewno nie pomyślałby o tym, że można spojrzeć w lusterko wsteczne lub odczekać na zmianę świateł ok 30 sek !!!

      • 5 0

      • 30 SEKUND!? Dla kogos kto odlicza kazda nanosekunde i z tego powodu nie wyobraza sobie zycia bez samochodu? Przeciez to dokladnie pol minuty, a tyle zaoszczedzil wyprzedzajac trzech skodziarzy na podwojnej ciaglej i mrugajac dlugimi na obwodnicy. Czlowieku znaj umiar.

        • 1 0

  • "Koniec chaosu na chodnikach dzięki płatnemu parkowaniu?" (1)

    Nie, koniec chaosu jest dzieki poprawnemu oznakowaniu miejsc!

    Chaos byl przez miasto, ktore kreski biala farba nie potrafilo przez 10 lat namalowac. I zrobili to tylko dlatego, zeby moc chamsko doic kierowcow bez ganiania sie po sadach jak kierowcy zaczeli byc bardziej swiadomi swoich praw i obowiazkow miasta co do wymaganego oznakowania.

    ZDiZ to najgorszy rak Gdanska. Pasozyty na przyklad pare lat temu zasiedlily nowe biuro przy Wyspianskiego. A do dzisiaj kierowcy sobie urywaja zawieszenia na zapadnietych studzienkach przed tymze biurem. Naprawic problem - nie ma komu. A kierowce wydoic - o to bardzo chetnie! Nawet stawiajac parkometr w srodku blota. Zenada.

    • 26 5

    • widać na zdjęciach łamanie przepisów ruchu drogowego

      dodatkowe oznakowanie nie jest potrzebne,
      gdzie i jak parkować uczysz się na kursie

      • 0 1

  • zapraszam na dolny Wrzeszcz ul Waryńskiego Danusi itd zobaczcie jak tam wygląda straż miejska nie widzi problemu a dodzwonić się do strazy nie sposób pozdrawiam bezradnych tej dzielnicy

    • 11 0

  • Jasne !!! Super porządek ! Władza PO ma słuszny kierunek

    a te obrazki na chodnikach są pomalowane tradycyjnie akwarelami? Pewnie tak, jak w całym mieście i za max 3 miesiące nie będzie po nich śladu. Co miastowi urzednicy robia z prawdziwymi farbami do malowania ulic/dróg za które płacimy z podatków?

    • 10 1

  • Parkowanie na skrzyżowaniu...

    Jeśli ktoś nie wie jak to wygląda - to zapraszam pod komisariat policji w Oliwie na ul.Kaprów.
    Najczęściej w karygodny sposób stoją auta... operacyjne polycyji lub ich prywatne...

    • 10 0

  • STRAZ WIEJSKA jest do niczego zobaczcie chocby na przymorzu jak zastawione sa trawniki autami (1)

    zero reakcji strazy wiejskiej od lat!! Jak nienadaja sie doniczego to zlikwidowac zatrudnic policjantów!!

    Ale jeszce bardziej głupi pomysł to likwidacja trawników by juz legalnie te blachosmrody mogły sobie bezpłatnbie stawiac autam i zatruwac okolice

    • 12 4

    • Jeżeli teren jest dzierżawiony, to ani straż ani policja nie ma nic do gadania.

      • 0 0

  • Mam drukarkę i parkuję gdzie marzę...

    • 0 1

  • (5)

    ciekawe kiedy dojdą z farbą na ulicę szczecińską (okolice śląskiej). Tam czeka ich pewna niespodzianka. Zimą drogowcy radośnie ustawili znaki, które pierwotnie miały wskazywać strefę płatnego parkowania. Niestety zalegający śnieg przykrył drogę rowerową i po jego stopnieniu mamy pierwszy w Polsce parking na drodze rowerowej. Ciekawe czy mądre głowy jeszcze dodatkowo wymalują na niej miejsca postojowe?

    • 18 1

    • tam nie ma i nigdy nie było drogi rowerowej po co siejesz zamęt. (4)

      • 0 1

      • (3)

        Spójrz na oznaczenia poziome i rowerowa mapę gdańska. Byla i jest

        • 0 0

        • kontra ruch ( zezwolenie na jazdę pod prąd rowerzystom ) to jeszcze nie droga rowerowa (2)

          mieszkam obok i zapewniam cię że nigdy tam żadnej drogi (wyodrębnionej z chodnika ) ani pasa (wyodrębnianego z jezdni ) rowerowego NIE było.

          • 1 0

          • (1)

            to po co były linie na asfalcie - zarówno na szczecińskiej, jak i na odcinku śląskiej?

            • 0 0

            • linie są przy skrzyżowaniu. chodzi o to żeby kierowca nie zjeżdżał maksymalnie w lewo (przy skręcie w lewo) po to żeby rowerzysta mógł pojechac pod prąd, bo jest tam kontraruch dla rowerzystów

              • 0 0

  • tak jak na zdjęciu to dezinformacja kierowców

    wyrzucamy znak: zakaz postoju w godz.9-17 - bo trzebaby określić czas postoju - w tym przypadku to nonsens zupełny
    wyrzucamy znak: nie dotyczy kart OZW DGM - to porażka policji,straży miejskiej i służb ustawiających te znaki - nikt nic nie wie o co chodzi.
    zostawiamy znak : Postój płatny
    wyrzucamy znak: sektor AW bo to też dezinformuje kierowców...

    ludzie zlitujcie się nad sobą i nad kierowcami

    • 2 5

  • Kiedy służby zajmą sie

    egzekwowaniem Kar dla radnych za brak odmalowanych pasów ,ludzie zgłaszajcie każdy przypadek nielegalnemu PObieraniu opłat ... dwa znaki malowanie na ziemi i znak w innym wypadku jest to nie legalne!
    miasto zwraca kase!

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Liftback to:

 

Najczęściej czytane