• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Które opony wybrać: zimowe czy całoroczne?

Michał Jelionek
21 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Grubość bieżnika ma znaczenie. Grubość bieżnika ma znaczenie.

Jedni nie wyobrażają sobie jazdy zimą bez... "zimówek", drudzy stawiają na tryb oszczędnościowy i przez 12 miesięcy korzystają wyłącznie z opon całorocznych. Jeszcze inni, najodważniejsi, w trakcie zimowych wojaży testują możliwości opon letnich. Każdorazowo, przygotowując się do pierwszych śniegów, kierowcy stają przed frapującym dylematem: które opony wybrać?



W okresie zimowym korzystam z opon:

Austria, Niemcy, Szwecja, Finlandia, a nawet Turcja - to tylko nieliczne europejskie kraje, w których kierowcy mają obowiązek stosowania opon zimowych. W Polsce, pomimo podjętych prób wdrożenia dość kontrowersyjnego przepisu, pomysł nie znalazł zwolenników i spalił na panewce.

W naszym kraju ponad przepisami znajduje się zdroworozsądkowe myślenie zmotoryzowanych. Każdy dobrowolnie decyduje, na jakich oponach mierzyć będzie się z oblodzonymi i ośnieżonymi drogami.

Pamiętajmy jednak, że dobrej jakości ogumienie to podstawa naszego bezpieczeństwa. To jedyny element auta, który ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią. A ta, szczególnie w okresie zimowym, lubi płatać figle.

Sezonowe czy całoroczne?

To odwieczny dylemat zmotoryzowanych. Zaznaczmy, że nie ma opon idealnych, a przy doborze odpowiedniego ogumienia nie znajdziemy złotego środka. Niestety, wybór opon to ciąg kompromisów, które my, kierowcy, musimy zaakceptować. Z jednej strony stawiamy na większe bezpieczeństwo, z drugiej zaś na oszczędność i wygodę.

Dla wielu, szczególnie kierowców starszej daty, opony zimowe to wymysł producentów, którzy usilnie próbują wygenerować potężne zyski. Czy w tej sytuacji warto zaufać oponom całorocznym?

Sprawdź, gdzie w Trójmieście wymienisz opony

Głównym argumentem przemawiającym za oponami "uniwersalnymi" jest ich cena. Ten rodzaj ogumienia jest tańszy od zimowych konkurentek. Ponadto, nie tracimy cennego czasu na wymianę opon, której dokonujemy przecież dwa razy w roku.

"Wielosezonówki" to swego rodzaju kompromis między oponami letnimi a zimowymi. Z doświadczenia wiadomo jednak, że integracja właściwości jezdnych opon, które docelowo mają zastosowania w zupełnie odmiennych warunkach atmosferycznych, nie do końca się sprawdza. Z całą pewnością opony całoroczne poradzą sobie w warunkach umiarkowanie dokuczliwej zimy. Co jednak w przypadku siarczystych mrozów i wszechobecnego śniegu?

- W przypadku ogumienia całorocznego idealnie sprawdza się powiedzenie: jeśli coś jest do wszystkiego, to jest też do niczego. Opony sezonowe są tworzone z odpowiednich materiałów, dzięki czemu zapewniają dużo lepsze osiągi. Opona letnia ma przede wszystkim bieżnik, który oferuje lepszą przyczepność, a to przekłada się na krótszą drogę hamowania - tłumaczy Filip Fischer z oponeo.pl.

Lista trójmiejskich sklepów oponiarskich

Opony wielosezonowe to dobre rozwiązanie dla właścicieli aut o niezbyt imponujących osiągach, którym pojazd służy głównie do jazdy po mieście. Pamiętajmy jednak, że tego typu ogumienie mocno ściera się podczas letnich upałów, co niestety prowadzi do gorszej przyczepności pojazdu, a w efekcie wydłużonej drogi hamowania. Wyeksploatowanie odczujemy szczególnie zimą.

Ogumienie sezonowe, w tym przypadku zimowe, tworzone jest ze zdecydowanie bardziej elastycznej mieszanki gumy. "Zimówki" wyposażone w głęboki bieżnik efektywnie ugniatają śnieg podczas jazdy, a tym samym, biały puch nie przylega do opony. Pozwala to na lepsze "klejenie" pojazdu z nawierzchnią.

Czytaj także: Przygotowanie auta do zimy

Czy rzeczywiście zwolennicy opon wielosezonowych oszczędzają więcej pieniędzy? Nie do końca. Pamiętajmy, że z ogumienia całorocznego korzystamy przez 12 miesięcy, niemal dzień w dzień. Mieszanka "uniwersalnych" opon zużywa się z większą intensywnością, a tym samym częściej musimy wymieniać wysłużone ogumienie na nowy zestaw. Niewykluczone, że w przeliczeniu, zakup dwóch kompletów: letnich i zimowych, będzie bardziej opłacalny dla naszego portfela niż inwestycja w opony całoroczne. Tym bardziej, że producenci opon na każdym kroku kuszą ciekawymi promocjami.

Jeżeli ponad wszystko stawiamy bezpieczeństwo - wybierzmy opony sezonowe. Dodajmy jednak, że żadna opona zimowa nie zapewni nam odpowiedniej trakcji, jeżeli głębokość bieżnika nie osiągnie przynajmniej 4-5 mm. Zasada jest banalnie prosta: im przepustowość kanalików jest większa, tym większa ilość wody zostanie odprowadzona, a to z kolei wpłynie na lepszą przyczepność pojazdu.

Szersze czy węższe?

To niezwykle ciężki temat. Ilu ekspertów, tyle opinii. Wśród wielu polskich kierowców pokutuje przekonanie, że opony zimowe powinny być węższe od letnich o jeden rozmiar. Czy słusznie?

Dobra przyczepność i sterowność - to podstawowe kryteria wyboru opon. W zimowych warunkach, za szerszym ogumieniem przemawiają dwa argumenty: większa powierzchnia styku z drogą oraz bardziej skomplikowana budowa "zimówek". Wspomniane zalety walnie przyczyniają się do lepszej przyczepności auta. Dodatkowo, szersze "gumy" zdecydowanie skuteczniej radzą sobie z ubitym śniegiem czy w pokonywaniu zakrętów.

Czytaj także: Przygotowanie motocykla do zimy

Z kolei w walce z głębokim śniegiem, błotem pośniegowym czy wodą, lepiej wypadną opony węższe. Ich głównym atutem jest jednostkowa siła nacisku na podłożę, dzięki której ogumienie wręcz wgryza się w nawierzchnię, a nasze auto z większą łatwością pokona kolejne kilometry. Niestety, węższe opony to automatycznie wydłużona długość hamowania pojazdu.

- Producenci samochodów nie bez powodu rekomendują do swoich aut konkretne rozmiary opon. To właśnie pod nie ustawiane są systemy bezpieczeństwa, np. ABS i ASR, które przy węższej oponie mogą nie działać prawidłowo. Czasami zdarza się, że węższe opony zimowe są rekomendowane przez producentów danych samochodów, ale zdarza się to przede wszystkim w przypadku pojazdów o większej mocy. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku mocniejszych aut należy zachować ostrożność przede wszystkim na zakrętach, ponieważ nawet niewielkie dodanie gazu może sprawić, że mniejsza o jeden rozmiar opona straci przyczepność - dodaje Fischer.

Przed podjęciem decyzji, które opony wybrać - przeanalizujmy, w jakich warunkach przyjdzie nam jeździć. Jeżeli poruszamy się głównie po odśnieżonych drogach w mieście, nie kombinujmy, postawmy na "zimówki" w identycznym rozmiarze jak opony letnie. Jeśli mieszkamy poza miastem lub pokonujemy odległe trasy, na których często zalega śnieg, a widok pługów to rzadkość - warto przemyśleć zakup zimowych opon w nieco węższym rozmiarze.

Pamiętajmy jednak, że nawet najlepsze "zimówki" wyposażone w głęboki bieżnik nie zapewnią nam całkowitego bezpieczeństwa. Kierowcy inwestując w najdroższe zimowe ogumienie, często nadużywają zaufania i wiary w możliwości topowych "gum". To spory błąd. Ponad wszystko stawiajmy myślenie i przewidywanie, w końcu zima to najbardziej wymagający test dla każdego zmotoryzowanego.

Opinie (195) 5 zablokowanych

  • (11)

    W Niemczech jest obowiązek stosowania opon zimowych tylko wtedy, gdy na jezdni leży śnieg.

    • 26 4

    • autor kompletnie zielony (8)

      Bez żadnego zacięcia sportowego i motoryzacyjnego. Nigdy nie testował jazdy dynamicznej, sportowej po sniegu i nie ćwiczył posligow na sniegu na placu, korzystając przy tym z dobrych, szerokich opon zimowych i letnich.

      • 6 20

      • (3)

        Mowa w tekscie o oponach, ktore maja zapewnic bezpieczenstwo normalnym, codziennym kierowcom, ktorzy dojezdzaja do pracy octavia, passatem czy innym megane. A nie o oponach dla pseudo kubicy w swojej wyzylowanej calibrze.

        • 41 2

        • (2)

          Pseudokierowca to morze TY. Kiero ma racie. Ty pseudo kierowca jak wpadniesz w poślizg to rozwalisz wszystko na drodze i powiesz że nic nie dało się zrobić a ja i kiero wyjdziemy z poślizgu bez większego problem bo żeby być bezpieczny prowadzić na drogach trzeba umieć prowadzić a nie udawać kierowcę jak większość was na ulicach!!!!!!!

          • 1 10

          • jak na razie to "morze" za wcześnie z lekcji polskiego wyszedłeś, jak twoje umiejętności sa takie jak "morze" to ... (1)

            • 14 0

            • Może na morzu driftuje ?

              • 4 0

      • Szerokie opony zimowe? (2)

        I kto tu jest zielony?

        • 11 1

        • 225 55 17 Continental Winterspor w Audi A8 Quattrot (1)

          Dla jednych szerokie, dla innych nie

          • 5 4

          • 225 w Audi A8 mają taki nacisk na cm2 jak 155 w Oplu Corsie

            to auto jest prawie 2 razy cięższe. do tego auta to wąskie opony

            • 15 0

      • na drogach śnieg masz jak jedziesz o 4:00 z Kartuz do roboty w Gdańsku, później masz ubity śnieg podobny do lodu a później już sam lodzik, więc na tych szerokich oponach jak chcesz pojeździć po śniegu to musisz wybrać się na pole

        • 12 0

    • nieprawda (1)

      w Nemczech obowiazek jest od konca pazdziernika do konca lutego

      • 6 1

      • Nie ma obowiazku

        Jest przyjete od listopada do marca jak zrobisz wypadek na letnich to masz Problem z ubezpieczalnia a policje moze ci dac Mandat i punkty karne za niebezpieczenstwo w ruchu drogowym ale nie ma przymusu wymiany na zimowe

        • 3 1

  • Prawda jest taka (2)

    że na lodzie żadna opona nie daje rady (chyba że kolce).
    Oczywiście jestem zwolennikiem tzw: zimówek.

    • 62 3

    • Zimowa daje

      Nie znasz sie. Piszesz bzdury. Pewnie pracujesz w jaikmś domu pogrzebowym i namawiasz wszytkich żeby nie zmieniali opon, chcesz zarobić na pogrzebach?

      • 1 21

    • uważam

      że na zimę najlepszy jest tramwaj :)

      • 5 0

  • Najlepsze opony to sliki (7)

    bo mają największą powierzchnię styku z jezdnią czyli zapewniają najlepszą przyczepność.

    Tyle w temacie.

    • 15 29

    • halooooo jest tam kto?

      mowa o osobówkach nie wyścigówkach i sezonie zimowym haloooo.
      chyba że jesteś kierowca bombowca, wtedy lepiej nie siadaj za kółkiem.

      • 20 3

    • W młodych, szalonych latach byłem zmuszony testować ,,slicki'', gdy zaskoczyl śnieg. Ogolnie trudna jazda.

      • 13 0

    • aquaplaning :)

      • 4 0

    • hehe popatrz jakich opon używają w motorsporcie

      slicki tylko na suchą I gładką nawierzchnię

      • 6 0

    • Pała z fizyki.

      Na suchym asfalcie tak. Gorzej jak między oponą a asfaltem jest deszcz, śnieg, piasek!

      • 1 0

    • (1)

      no już kilka osób nabrałeś ;)

      • 4 0

      • raczej kilka osób zna się na żartach.

        • 2 0

  • (10)

    Turcja to nie Europa.

    • 36 15

    • chorowało się w podstawówce i nie chodziło na geografię? (3)

      wikipedia albo wujek google prawde ci powie.

      • 7 14

      • Nie zrozumiałeś przesłania (2)

        Geografia i mapa, to nie wszystko.

        • 13 5

        • (1)

          Turcja nie jest i geograficznie i mentalnie w Europie; to że bardzo niewielka część Tracji należąca do Turcji leży po europejskiej stronie, w żaden sposób nie czyni jeszcze z Turcji państwa europejskiego.

          • 19 0

          • no jakby tak na to patrzec to Rosja tez lezy w Azji

            a Kaszuby w Polsce

            • 3 1

    • a miał ty kiedyś mapkie w łapce? :D

      • 4 11

    • Izrael też nie a grają w Mistrzostwach Europy (2)

      • 5 0

      • Arabow maja na co dzien ,to graja ME

        • 1 0

      • Mają tyle swoich w Europie i Polsce, że czują się Europejczykami.

        • 5 0

    • Polska to nie Zachód.

      Niestety jeszcze długo nie (jeśli w ogóle).

      • 3 0

    • do podstawówki!

      Geografia sie kłania ;-)

      • 1 2

  • Nie ważne Dębica czy Gooyear. (10)

    Ważne że zimówka! Całoroczne są dobre dla niedzielnych kierowców.

    • 37 35

    • ostatnio publikowali test oponek (2)

      I dobre uniwersalne wypadły tylko 10% gorzej od dobrych śniegowych I 10% lepiej od słabych śniegowych. Sam I tak wole śniegówki bo nie zużywam ich latem

      • 10 0

      • tak? (1)

        podaj żródło

        • 4 1

        • Se wygogluj

          • 3 1

    • Ważne (4)

      Ważne jaka marka. Miałem do czynienia z róźnymi oponami, bo przerobiłem kilkanaście aut. Marka opony sporo gwarantuje. To tak jak z autami - Dacia to też auto, tak jak i Porsche, ale jednak róznica jest.

      Co do rodzaju - polecam całoroczne, ale tylko MARKOWE (inne się nie sprawdziły) - jeżdzę już teraz tylko na Goodyear, Vredstein lub Michelin. Jeżdzę sporo więc niedzielny nie jestem. Polecam takie rozwiązanie, choć takie opony tanie nie są. w zimie sprawują się bardzo dobrze, a odpada temat wymian i "nagłego" nadejścia zimy.
      Dla referencji - jedno auto 300kM na tyle, drugie 240kM na 4x4 + małe do miasta 90kM na przodzie.

      • 5 2

      • w dieslu i skorze ? (3)

        • 2 0

        • (2)

          Heh. Benzyny i jeden w skórze, bo nie było opcji bez...
          Skóra jest jak opona letnia - w zimie nie jest fajna ;)

          • 2 0

          • fajna jest skora nawet w zimie (1)

            Jeżeli ma się ogrzewane el. fotele, cebulaczki.

            • 4 0

            • Fotele mam ogrzewane i klimatyzowane (nie tylko wentylowane) - mimo to z doświadczenia wg mnie najlepszy zestaw na zimę to dobry jakościowo materiał/welur + ogrzewanie siedzeń.

              • 4 0

    • do miasta tylko całoroczne (1)

      Dębica Navigator
      - Renault Clio,Opel Astra, Ford Mondeo,
      Hankook H730
      - Audi A3
      Opony całoroczne, wyjazd z domu pod górkę przebiegi roczne 10-12 tyś, 90 % miasto. Nigdy nie miałem problemów. Polecam Hankooki lepsze i cichsze.
      pozdr

      • 2 2

      • Hankook najgorsze jakie znam, navigatora już dawno nie produkują zastąpili ten model navigatorem2, są to dwie ròżne opony z innej mieszanki i z innym bieżnikiem.

        • 2 0

  • Obowiązkowe zimowe w innych krajach? (3)

    A czy przypadkiem ten obowiązek nie obejmuje w tych krajach opon zimowych lub właśnie całorocznych? Innymi słowy czy tam nie chodzi po prostu o zakaz używania opon letnich w zimie, a nie o obowiązek używania wyłącznie zimowych?

    akurat tu u nas, w trójmieście, nad morzem - zimy sa raczej łagodne. Opony zimowe są przydatne w jeździe w śniegu i w ostrych mrozach. Ile - w skali roku - mamy tu dni z ostrym mrozem lub ze śniegiem leżącym na jezdni?

    zdarzają się niestety gołoledzie, albo ubity na twardo "lodośnieg" - ale tu żadne opony nic nie pomogą, chyba że z kolcami. A te są w polsce zakazane.

    • 46 4

    • Zobacz mapke w tekscie

      • 0 3

    • (1)

      Zwykle, gdy w kraju wymagane są opony "zimowe", wlicza się też do tej grupy opony całoroczne z oznaczeniem M+S (mud + snow)

      • 5 0

      • Ano właśnie.

        Kraje na tej mapce, w których rzekomo jest obowiązek używania zimowych opon to w rzeczywistości kraje, gdzie dopuszcza się do użytku w okresie zimowym zarówno typowe zimówki jak opony całoroczne!

        • 4 0

  • (11)

    Opona całoroczna jest raczej droższa od zimówki, w przypadku moich opon good year vector 4seasons o 150zł na sztuce. W testach zimówek ADAC te goodyeary były na drugim miejscu bijąc wszystko chyba poza continentalem ts 830, czy jakoś tak. Do tego dochodzi koszt wymiany 2x100zł rocznie dla felg 16", co jeszcze można przełknąć, ale przełknąć nie mogę jak buc w wulkanizacji, podnosząc mi samochód uszkadza mi podwozie (wgniata ranty pod oryginalny podnośnik),a potem nieumiejętnie ściągając i zakładając opony niszczy felgi.
    W wulkanizacji nikt nie powie, że całoroczne opony są lepsze/równe zimówkom, bo straciłby zarobek.

    • 44 6

    • masz depresje i jesteś znerwicowany (1)

      spokojnie to tylko samochód, rzecz nabyta więc nie spinaj się tak bardzo człowieku. Zawsze możesz przesiąść się do komunikacji miejskiej. Wtedy żaden "buc" prostaku nie będzie ci rantów wgniatał.

      • 3 29

      • Spokojnie, bo nie Twój...

        Pomyśl o innych...

        • 11 3

    • To trzeba jeździć tam, gdzie cackaja się z samochodem, np. w Oliwie koło Polanki i kawałek od Bazynskiego, szczegóły na google.

      • 4 0

    • Tylko że wg producenta.... (4)

      ...współczynnik przyczepności na mokrej nawierzchni
      GoodYear 4 seasons - E
      Good Year Ultra Grip (zimowa) - C
      Good Year EfficientGrip (letna) - A
      Tak że 4 seasons wypada blado , jeśli planujesz oszczędzać na bezpieczeństwie to czemu nie.

      • 7 2

      • Nie patrz na literni, ale na wyniki testów (3)

        W pierwszej lepszej gaziecie moto o tym trąbią.

        • 5 2

        • Trąbią i trąbić będą , bo co maja napisać jak producent gorszych opon płaci im za reklamę więcej.

          • 5 1

        • (1)

          wprowadzenie literek do oznaczeń było dobrym pomysłem. Różnica pomiędzy oponą z A i E oznacza 12 metrową różnice w drodzę hamowania na mokrej nawierzchni od zawrotnych 80km/h... Co to jest w końcu... tylko 3 długości auta.... (ironia)

          • 2 0

          • czyli jednak najlepsza letnia bo ma A? (ironia)

            • 2 0

    • ... (1)

      2x100zł za opony 16 cali?

      To gdzie Ty wymieniasz te opony???

      Ja wymieniam za 40zł, na alusach 17 cali

      • 9 4

      • chyba u mietka w garażu, a wyważanie robi na trzonku od miotły.
        Porządny serwis to 80-100 PLN za komplet, za 4 dychy to co najwyżej "wentylki" kupisz.

        • 12 3

    • Proponuję w takim razie . . .

      Wymienić je w warunkach domowych przy pomocy łyżki od butów i samemu sobie wgniatać zgnite ranty,i czasu sobie dać tyle ile dusza zapragnie na cackanie się ze swoim "cackiem" . . . A nie obrażać i obwiniać wszystkich którzy się tym zajmują codziennie . . .Nie pracuję w wulkanizacji ale słyszę już przy okazji wymiany opon "A znowu kolejka i co to tak długo trwa" - toż do jasnej ciasnej każdy ma tylko dwie ręce i czas też nie jest gumowy tylko taki sam dla każdego . . .Więcej zrozumienia . . .

      • 4 1

  • Znam takich co kupują auta za 40 tyś, a opony do auta kupują używane z raichu jak najtańsze. (7)

    To trzeba mieć pomyślunek, ale w cebulandii tak już jest :D

    • 50 5

    • a ja na odwrót (2)

      mam samochód za 10 tys. a opony nowe nokian za 1,2tys zł. Podstawa to bezpieczeństwo :)

      • 14 1

      • Nokiany są gównianej, ruskiej produkcji (1)

        Wszystko tylko nie nokian!!!
        Finowie sprzedali ruskim fabrykę imod tego czasu- porażka...

        • 5 5

        • lepszy nowy nokian niż używany goodyear od niemca co płakał gdy sprzedawał.

          • 11 1

    • ja znam takich co auta mają za 200k złotych a zalują na zimowki 10k zl/kpl

      to jest dopiero siara

      • 10 0

    • Za 40 tyś kupisz najtańsze auto, z segmentu mini. To jakie mają kupować opony? Lepsza używana opona niż cały samochód "używany" ;p

      • 2 5

    • Znam takich co kupują auta za 40 tyś, a opony do auta kupują używane z raichu jak najtańsze.

      Zmień znajomych...

      • 4 1

    • ty znowu lansujesz tych "cebulaków"

      koleś, zrozum....określenia cebulaki cebulandia NIKT nie używa...chyba że w Kartuzach w barze piwnym

      • 3 0

  • Ważne. (7)

    Uważam, że zimówki powinny być obowiązkowe a jeśli niestety nie uda się tym z wiejskiej wprowadzić tego (zresztą mało życiowych ustaw wprowadzają dla kowalskiego) to firmy ubezpieczeniowe powinny mieć zapis w swoich przepisach wew. Przecież jazda na letnich to jak jazda na sankach wiem bo sam kiedyś za małolata przejeździłem teraz wstyd za to!!!

    • 10 18

    • wazne (5)

      Do komentarza ponizej wiem ze na lodzie itd opona mala pomoze ale chodzi o zdrowy rozsadek np jaskowa dolina pamietam jak dzis zima 2010 grudzien bylo ostro a gosc stoi na jaskowej na gorze przed radem wtajemniczoni wiedza i zjezdza bokiem zachaczajac lewy pas bo ma letnie!!!

      • 6 0

      • przed rądem??? (4)

        • 5 0

        • (1)

          to po francusku ;) le rądo ;)

          • 5 0

          • po francuzku - la rądo

            • 6 0

        • (1)

          może trądem ?

          • 2 0

          • round a bound jak mawia lord Vader sat nav

            jupsiiiii

            • 4 0

    • a skoro takiego zapisu nie maja

      to znaczy że wiedzą że ci na letnich na śnieg I tak z garażu nie wyjadą bo sie nie da. Jeżeli natomiast jakoś im sie to uda to jadą 10km/h więc I tak zagrożenia nie ma. Dla mnie to głupota ale nie boje sie tych ludzi

      • 2 0

  • No bardzo fajnie, że pytamy o wybór opony sprzedawcę tejże. (4)

    Co on nam powie ciekawego? Oczywiście, żeby kupować komplet na zimę i lato. A co innego ma nam powiedzieć?
    A ze swojego doświadczenia mogę dodać, że opony całoroczne, których używałem kilka lat temu spisywały się w zimie bardzo dobrze. Jestem nawet bliski stwierdzenia, że lepiej niż zimówki.

    • 31 9

    • a co za różnica czy masz 2 komplety czy jeden (2)

      Jeśli jeździsz równo i odpowiednio dużo, tak, że opony nie zdążą "sparcieć" przed utratą bieżnika?

      "Przebieg" całorocznej opony będzie równy sumom przebiegów zimowej i letniej, zatem całoroczne szybciej się zużyją.

      Najbardziej, jeśli już to zależy zakładom wymieniającym opony... ;)

      • 2 0

      • Guma się starzeje i traci właściwości, więc "dobrą" zimowkę wyrzucisz (1)

        a caloroczną zużyjesz.

        • 6 0

        • Po co się kłucimy o portfele sąsiada?

          • 1 0

    • Takie brednie

      Nie stac cie na zimowki rozumiem ale po co wciskasz kit I swoje teorje spruboj zimowek bedziesz widzial roznice. Znam jednego speca ktory w drodze powrotnej z nart rozwalil sie I ledwo z tego wyszedl teraz juz nie oszczedza. Zastanow sie czy moglbys pozniej patrzec w lustro jesli stalo by sie cos twoim bliskim I wiedzialbys ze moze byloby inaczej na innych oponach.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu należy marka Acura?

 

Najczęściej czytane