Mazda 121 (produkowany od 1985 do 1995) (70 opinii)

Mazdę 121 wprowadzono do produkcji w listopadzie 1985 roku, jednak najbardziej popularna jej wersja pojawiła się w Europie 6 lat póżniej. Niejedna osoba wtedy patrząc na to auto stwierdzała, że kształty ma... jajka.

Pierwsza wersja 121 produkowana była w latach 1985-1991. Na początku samochód o nieco kanciastej sylwetce napędzał motor o pojemności 1.1 l i mocy 50 KM, jednak najpopularniejszą jednostką był silnik 1.3 litra i mocy 55 KM, który zapewniał dobrą dynamikę, a jednocześnie nie zużywał zbyt wiele paliwa. Ta wersja 121 jest dziś dostępna w Polsce jako Kia Pride. Wnętrze i stylistyka pozostały niezmienione, przy nieznacznych modyfikacjach nadwozia. Typowymi usterkami z tego okresu produkcji auta są: obluzowujący się stałe kabel pomiędzy rozrusznikiem i alternatorem, nadmierne zużycie sprzęgła oraz zawieszanie Bendixu rozrusznika.

Kolejny etap produkcji to lata 1990-1995. Do Europy auto dotarło rok po premierze. Wyróżnia się pomysłowo zaprojektowanym oraz funkcjonalnym nadwoziem, które (szczególnie w kolorze żółtym) nieodparcie przypomina jajko. Podstawowy (gaźnikowy) silnik benzynowy o pojemności 1.3 litra i mocy 53 KM, nieznacznie unowocześniono, a później pojawiła się bardziej dynamiczna jednostka o pojemności 1.3 litra (72 KM), w której zastosowano pełen wtrysk. Nadwozie typu sedan w tej klasie jest rzadko spotykane, ale dzięki temu samochód może zabrać więcej bagaży - pojemność bagażnika wynosi aż 290 litrów. Dodatkową przestrzeń można uzyskać po złożeniu tylnej, dzielonej kanapy. Na płycie podłogowej tej wersji w 1996 opracowano Mazdę Demio (do 1999 sprzedawano ją tylko w Japonii, później wprowadzono ją na rynek europejski). Zaletą tej wersji jest stosunkowo duża niezawodność, komfortowe zawieszenie oraz przestronne wnętrze (tylne siedzenie raczej tylko dla 2 osób). Wady to niski poziom wyposażenia (również w opcji), nietrwały hamulec ręczny oraz korozja układu wydechowego.

Trzecia generacja auta, opartego już na podzespołach Forda Fiesty, miała swój debiut w 1996 roku. We wnętrzu znalazło się sporo miejsca na podręczne bagaże i drobiazgi (kieszenie w drzwiach, zamykany schowek po stronie pasażera wraz z podstawkami pod dwie puszki, mały pojemnik w centralnej konsoli). Dzięki dobremu zawieszeniu silnika, a także innym rozwiązaniom technicznym osiągnięto niski poziom hałasu i wibracji, zbliżony do wartości znanych raczej z aut wyższej klasy. Z przodu samochodu w zawieszeniu sięgnięto po kolumny McPhersona wraz ze stabilizatorem. Z tyłu mamy zawieszenie na belce skrętnej. W opcji dostępne były m.in. poduszka powietrzna dla kierowcy z napinaczami przednich pasów bezpieczeństwa oraz immobiliser uruchamiany elektronicznie kodowanym kluczykiem. Dużo miejsca na przednich fotelach. Zaletami tej wersji są: łatwość prowadzenia oraz niezły komfort jazdy na wybojach krótkich i długich, wadami: mało miejsca z tyłu oraz duże zużycie paliwa.

W lutym roku 2000 rozpoczęto sprzedaż na polskim rynku nowej Mazdy 121 (na zdjęciu u góry). Dzięki dokonanym zmianom stylistycznym auto jest teraz samochodem o bardziej wyrazistych liniach nawiązujących do większej o jeden numer Mazdy 323.

Dane techniczne:

Silniki: 1324 ccm moc maksymalna, 104 Nm przy 3700 obr./min., 1299 ccm, moc maksymalna
Wymiary: 381x167x147 cm

niezawodność
4.1
komfort
4.1
ekonomia
3.9
wrażenia z jazdy
4.2
Średnia ocen
4.1

Inne modele marki Mazda:

121, 5, 626, BT-50, CX-7, CX-9, MX-3, MX-5, RX-8,

Foto Moto

    Opinie (70)

    Dodaj opinię

    Dodaj opinię

    Odpowiedz

    Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
    zamknij

    Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

    - jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

    Wydarzenia