• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mazda 6. I że cię nie opuszczę...

Marcin Tymiński
1 września 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Mazda 6 - oficjalnie obecna w Polsce dopiero od kwartału, wysokie wyniki sprzedaży zawdzięcza głównie "szóstce". Mazda 6 - oficjalnie obecna w Polsce dopiero od kwartału, wysokie wyniki sprzedaży zawdzięcza głównie "szóstce".

To nie jest krótkotrwała fascynacja, poryw namiętności. Ona nie mogłaby zostać kochanką, ani "tą drugą". Mazda 6 to osobniczka ładna, mądra i w dodatku z charakterem. Takiej się nie rzuca i nie zostawia. Po prostu idealna żona. Niemożliwe? A jednak...

Poprowadzenie linii bocznej okien przypomina nieco innego Japończyka - Lexusa GS. Poprowadzenie linii bocznej okien przypomina nieco innego Japończyka - Lexusa GS.
Pulsuje na niebiesko przy każdym dotknięciu, niebieska techno-wstawka do kolorystyki konsoli utrzymanej w czerwonej tonacji. Pulsuje na niebiesko przy każdym dotknięciu, niebieska techno-wstawka do kolorystyki konsoli utrzymanej w czerwonej tonacji.
Japończycy też lubią porządek. Wnętrze Mazdy 6 jest przemyślane i uporządkowane. Japończycy też lubią porządek. Wnętrze Mazdy 6 jest przemyślane i uporządkowane.
Z zewnątrz i wewnątrz. Wyglądem przyciąga wzrok i o to chodziło. Pokazuje, że nie jest nudna, powolna, albo nie daj Boże - do bólu użytkowa. W przypadku samochodu o nieco sportowych ambicjach, to słowo od razu sprawia, że konie mechaniczne pod maską tracą dech. Projektanci Mazdy 6 zapatrzyli się na trochę na Lexusa GS (zwłaszcza z boku można dostrzec podobieństwa), trochę też widać zerkali na Audi, ale nie jest źle. Przeciwnie jest bardzo dobrze - design "Szóstki" jest niepowtarzalny i nie da się jej z niczym pomylić.

We wnętrzu znajdziemy parę oryginalnych rozwiązań. Centralny przycisk na desce rozdzielczej podświetlany na niebiesko wzbudza refleksję, czy to przejaw designerskiej swobody, czy raczej techno-lansiarski gadżet. Boczne linie drzwi poprowadzone trochę w stylu lat osiemdziesiątych, klasyczne zegary i czerwone podświetlenie. Eklektycznie. Jakby Mazda stanęła nieco na rozdrożu z dwoma drogowskazami: maksymalnie nowocześnie i mała nutka nostalgii. To wnętrze, zwłaszcza detale prowokują do dyskusji. A to świadczy o tym, że producentowi udało się stworzyć samochód niebanalny. Ergonomia, komfort użytkowania? Bez zarzutu.

Silnik i skrzynia biegów

Dwa litry pojemności, 147 KM, sześć biegów. Jednostka napędowa (jakże sucho brzmi to określenie na serce tak stylowego pojazdu) bardzo żwawo wkręca się na wysokie obroty, które - jak to silnik benzynowy - lubi najbardziej. W dolnym zakresie obrotów też nie jest źle, tak więc znaczącego spadku dynamiki nie odczują także leniuchy nie lubiące za bardzo zmieniać biegów. Skrzynię biegów zestopniowano bardzo poprawnie. W przypadku Mazdy na pewno nie grozi nam społeczna kampania w rodzaju "bo silnik miał za mało koni", "bo skrzynia była źle zestopniowana" ze zdjęciem smutnej i poobijanej Mazdy. Niech nikomu nie przyjdzie do głowy podnosić na samochód rękę ze względu na pracę silnika albo skrzyni. Daje wielką frajdę i już.

Właściwości jezdne

Na każdym wizerunku musi się pojawić jakaś rysa, gdyż wiadomo, że jeżeli coś jest przedstawiane jako ideał, absolut czy cokolwiek innego nieskazitelnego itd. to gdzieś musi być haczyk. W "Szóstce" też jest. A jest nim bardzo twarda praca zawieszenia. To nie jest supersportowe auto, które wymagałoby aż tak twardych nastawów. Ową niedogodność rekompensuje jednak cała reszta związana z tematem "właściwości jezdnych". Samochód trudno wyprowadzić z równowagi nawet pokonując bardzo szybko zakręty z wyłączoną elektroniczną smyczą przeciwdziałającą poślizgom. Kierowca ani na chwilę nie traci poczucia panowania nad pojazdem. Nie ma jednak sensu aż tak żyłować samochodu, bo nie do tego został stworzony. Traktowany z rozsądkiem odwdzięczy się tym, co w dzisiejszych czasach jest niestety najważniejsze, czyli zużyciem paliwa. Nie ma się co bać dwulitrowego silnika, bo jeśli nie zechce się nam za często wkręcać obrotów na czerwone pole i gnać jak szaleni do przodu, a oponami piszczeć na zakrętach, to Mazda odwdzięczy się całkiem rozsądnym zużyciem paliwa w granicach 9 litrów z "ogonkiem" w mieście i 8 litrów na trasie.

Podsumowanie

Kupując Mazdę 6 decydujemy się na związek z nieprzeciętnym samochodem łamiącym konwencjonalne myślenie o japońskiej szkole tworzenia samochodów. Mazda 6 jest komfortowa, dobrze się prowadzi, a jej dynamika to czysta przyjemność. Radości z jej posiadania nie burzą drobiazgi w rodzaju plastików przeciętnej jakości czy wspomnianego już twardego zawieszenia. "Szóstka" potrafi się zżyć mentalnie ze swoim właścicielem. Nie każdemu producentowi udaje się stworzyć coś takiego. Konkurentowi Mazdy - Nissanowi udało się to jedynie w przypadku supersportowego coupe - Skyline. Mazda osiąga tę trudną sztukę w segmencie tradycyjnych sedanów i hatchbacków.

Cena testowanego egzemplarza bez dodatkowego wyposażenia - 87 tys. zł.

Opinie (32) 1 zablokowana

  • Sponsorowane artykuły Rulezzz

    Sponsorowane artykuły Rulezzz znaczy rządzą;p

    • 1 1

  • Mazda reaktywacja...

    Po całej serii naprawdę nędznych stylistycznie wozidełek - może poza MX5 - na czele firmy stanął chyba w końcu jakiś kumaty CEO bo z każdym projektem wypuszczają coraz fajniejsze autka - 3 6 w kombiaku CX7 czy RX8 jak dla mnie bomba i pomyśleć że zaczynali od produkcji obrabiarek

    • 3 0

  • Auto przypadło mi do gustu, ładne stylistycznie, wnętrze również ok. Może silnik mógłby być trochę mocniejszy jak na 2-litrową jednostkę. Z wnętrza pojazdu, jedyne co mi się nie podoba patrząc na te obrazki, to pokrętła na konsoli środkowej, jak w nowych toyotach, kurcze, krążki od hokeja to ja wolę na lodowisku oglądać :)

    • 1 1

  • Mazda git (2)

    jestem użytkownikiem Mazdy 626 z 2000 roku z silnikiem diesla (101KM). oprócz tego, że auto jest relatywnie głośne, to pozostałe elementy są OK - spalanie poniżej 5,5 l/100km, duży komfort jazdy, elastyczny silnik, przestrzenne wnętrze, etc.
    ceny części zamiennych są wysokie - cóż Japończyk, szczególnie, gdy nie są dostępne "od ręki", tylko trzeba zamawiać z Belgii poprzez ASO.
    A Mazda 6 - cóż inna kategoria pojazdu, design nowoczesny, własciwości trakcyjne jeszcze lepsze niż w 626. gbyby nie ta cena, to ... kazałbym zapakować na miejscu :)

    • 3 0

    • silniki diesla niesa elastyczne (1)

      nie myl pojec

      323GTR

      • 0 0

      • ee

        a czy to ze moment obrotowy jest juz od niskich obrotow nie nadaje silnikowi elastycznosci?

        • 0 0

  • chciałbym

    • 1 0

  • Mazda 6. I że cię nie opuszczę... (2)

    nic dodać nic ująć, jeżdżę 6 od roku, najlepsze auto jakie dotychczas miałem, jeśli kiedyś będą wymieniał to zapewne na nową szóstkę :)
    niesamowite zawieszenie, prowadzi się jak marzenie, w środku bardzo wygodna, przestrzenna, to auto płynie, aż korci żeby przydepnąć...

    • 0 1

    • ta.. (1)

      Jasne, nie zapomnij tylko zatkać dziur w podłodze, w swoim kadecie.

      • 0 0

      • twoj golf tak ma?

        pozdro

        • 0 0

  • Spóźnione zamówienie... (5)

    Czekam na moją 6tkę już czwarty miesiąc i wygląda na to, że przybędzie dopiero w drugiej połowie września. Cóż...tyle się naczekałem to chyba te 3 tygodnie jakoś przeżyję :-) . Na takie auto warto poczekać. Jeździłem nim trochę i na jazdach próbnych i autem kolegi, które ze względu na benzynowy silnik, przyszło szybciej. I...nie jestem zawiedziony! Ten samochód projektował kierowca dla kierowcy. Wszystko czego potrzebujemy jest tam, gdzie powinno być i takie jak powinno być. Obsługa intuicyjna, naprawdę udany design i wnętrza i nadwozia. Wszystko bardzo dobrej jakości, nawet te twarde plastiki, które nie wyglądają na takie. Audio z Bluetooth - wielki pozytyw, chociaż osobiście nie słyszałem brzmieniowej przepaści pomiędzy fabrycznym zestawem, a BOSE, które jest za dopłatą. Plus jest taki, że BOSE ma Bluetooth, a fabryczne nie. Bardzo dobrze, że Mazda postawiła wreszcie na emocje. Zawsze robiła bardzo dobre auta, tyle, że stylistyka celowała w ich niemiecką grupę docelową, czyli emerytów po 60tce. Jedyny model, który zawsze stał dumnie na czele to nieśmiertelna MX-5. Wprowadzenie nowej 6tki, 3tki, CX-7 i sympatycznego vana serii 5 postawiło Mazdę w rzędzie producentów, którzy oferują nie tylko do bólu poprawne (czytaj: nudne) auta, ale oprócz jakości i dobrej polityki cenowej, trafiają także w serca młodych (ciałem i duchem) kierowców. Super, oby tak dalej!

    • 1 0

    • (1)

      ...to jeszcze polecam zakupić lornetkę i od dziś codziennie wizytować na Westerplatte, lustrując wszystko to, co dzieje się po drugiej stronie w Nowym Porcie. Dowiesz się przy okazji, jakie przyspieszenie na zimnym silniku ma Twoja Mazda, czy hamulce ma skuteczne i jak trzymają opony na szybko pokonywanych łukach. Wiesz, takie lokalne F1, ale przynajmniej z darmową miejscówką na trybunie :))

      • 2 0

      • Mało tego jeszcze zdarzaja się stłuczki bo młodzi gniewni przesarżują i zaliczą ścianę na pokładzie. Zreszta kierowcy lawet też nie są święci.

        • 1 0

    • hmmm (1)

      trochę Ci współczuję tyle czekać... mi powiedzieli w salonie, że musiałbym czekać ok. 3 miesiące, więc podzwoniłem tu i tam i miałem nową mazdę za tydzień (sprowadzoną z Niemiec). Jeżdżę już nią blisko 2 miesiące i chyba jedyne na co można narzekać to zawieszenie, oczywiście gdy się jedzie po typowej polskiej drodze :(

      • 0 0

      • uuu

        no to jestes gosc, rozumiem ze masz cieple?

        • 0 0

    • czekaj

      niezawiedziesz sie

      • 0 0

  • Honda Civic 2.2C-DTI

    To jest to!!!!!!!!!!

    • 1 0

  • bardzo porządne auto

    gusta są różne ale w swojej klasie i cenie wyjątkowo sensowne auto, jak dla mnie pomimo rzeczywiście efektownego wyglądu - podobieństwo nadwozia do Lexusa, sportowy design, to plusem jest to że auto jest praktycznie bezawaryjne i na rynek europejski robione w Japonii.

    • 1 0

  • w usa takie jezdzily 10 lat temu a polocki ... hahahaha,zalosne! (2)

    co robi bieda

    • 0 1

    • no

      a ciebie w tutaj w Polsce niestac na bilet SKM

      • 0 1

    • żal

      • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywa się cykl imprez, dedykowany posiadaczom sportowych modeli Porsche?

 

Najczęściej czytane