Wiadomości

stat

Mazda MX-5 RF: sztywny kaptur robi różnicę

Filigranowa Mazda MX-5 RF.
Filigranowa Mazda MX-5 RF. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl

Od oficjalnej światowej premiery czwartej generacji Mazdy MX-5 minęły już prawie trzy lata. Teraz przyszedł czas na drugą wersję kultowego modelu. Do trójmiejskiego salonu BMG Goworowski wjechała właśnie "RF-ka", czyli Mazda MX-5 ze składanym sztywnym dachem.



Która wersja Mazdy MX-5 podoba ci się bardziej?

klasyczny roadster z miękkim dachem

28%

"RF-ka" ze sztywnym dachem

61%

nie podoba mi się MX-5

11%
  • zakończona

  • łącznie głosów: 189
Na wstępie wypada wytłumaczyć, co tak naprawdę kryje się pod tajemniczym dopiskiem "RF". Skrót w języku angielskim oznacza Retractable Fastback, czyli samochód w nadwoziu fastback z otwieranym dachem. Innymi słowy... targa.

Ceny podstawowej wersji Mazdy MX-5 RF rozpoczynają się od 100 900 zł, a to oznacza, że model z twardym dachem jest droższy od klasycznego roadstera o 11 tys. zł.

"RF-ka", podobnie jak wersja z miękkim dachem, oferowana jest w trzech wariantach wyposażenia - SkyEnergy, SkyPassion i SkyFreedom. Do wyboru mamy dobrze znane silniki benzynowe: 1.5 o mocy 131 KM oraz 2.0 generujący moc 160 KM. Obie jednostki napędowe współpracują z 6-biegową manualną skrzynią biegów. W odróżnieniu od roadstera, MX-5 RF w topowej wersji SkyFreedom oferowana jest również z 6-stopniowym automatem. To nowość w ofercie MX-5.

Oczywiście najistotniejszą zmianą w nowym modelu jest elektrycznie otwierany sztywny dach. Proces składania i rozkładania "kaptura" trwa zaledwie 13 sekund. Dach można otwierać i zamykać w trakcie jazdy, przy maksymalnej prędkości wynoszącej 10 km/h. Twardy dach z całym mechanizmem zwiększył masę własną pojazdu o zaledwie 45 kg.

RF to kompromisowe rozwiązanie dla osób, które chcą łapać promienie słońca podczas jazdy, ale nie do końca przepadają za przeciągami występującymi w kabrioletach. Jak już wspomnieliśmy, nowy model Mazdy ma nadwozie typu targa z charakterystycznie obudowaną i opadającą ku tyłowi linią dachu. Dlatego też podniesione do góry szyby i wysoka ścianka za plecami podróżujących szczelnie chronią przed nadmiernym przepływem powietrza.

Czytaj także: Mazda MX-5 - mały, ale wariat

Osoby, które kiedykolwiek miały okazję poprowadzić Mazdę MX-5 doskonale wiedzą, że miejsca we wnętrzu tego filigranowego auta jest jak na lekarstwo (osoby powyżej 185 cm wzrostu mogą zapomnieć o tym aucie). Wiedzą również, że przecież nie o przestrzeń w przypadku MX-5 chodzi. W tym samochodzie frajdę czerpie się przede wszystkim z właściwości jezdnych. "RF-ka" wybitnie słucha się swojego sternika, jedzie dokładnie tak, jak tego chce kierowca. Kluczem do sukcesu jest masa japońskiego roadstera, która została rozłożona w idealnych proporcjach pomiędzy przednią i tylną osią. W ciasnych zakrętach samochód dosłownie przykleja się do asfaltu, jest niesamowicie zwinny, a my mamy nad nim pełną kontrolę.

160-konny silnik po przełączeniu w tryb sportowy (wystarczy przycisnąć guzik zlokalizowany tuż przy dźwigni skrzyni biegów) zamienia się w zrywnego potworka. Zresztą nie ma się czemu dziwić, MX-5 ma napęd na tylną oś, sporą moc i bardzo niską masę. "RF-ka" ze sztywnym dachem i automatyczną skrzynią biegów waży zaledwie 1080 kg.

2-litrowy "benzyniak" pozwala osiągnąć prędkość 100 km/h w 8,5 sekundy, natomiast prędkość maksymalna równa jest 194 km/h. Podczas testów średnie spalanie RF w cyklu mieszanym wyniosło 7,6 litrów paliwa na 100 km.

Wspomniany automat można obsługiwać przy pomocy łopatek znajdujących się przy kierownicy. W trybie normalnym skrzynia płynnie trafia w odpowiednie biegi, nieco bardziej rwaną zmianę biegów odczujemy w trybie sportowym przy niższych prędkościach. Osoby, które chcą czerpać jeszcze więcej radości z jazdy, mimo wszystko powinny skonfigurować swoją MX-5 ze skrzynią manualną. W tym aucie "wachlowanie" krótkimi i szybkimi przełożeniami to sama przyjemność.

Wypada napisać kilka słów o klaustrofobicznym wnętrzu MX-5. Trzeba przyznać, że kokpit został bardzo stylowo i przytulnie skrojony. Ograniczona przestrzeń powoduje, że kierowca zawsze pod ręką ma niezbędne przełączniki i pokrętła.

MX-5 pomimo niewielkich gabarytów została wyposażona w szereg systemów bezpieczeństwa. Na tej liście znajdziemy m.in. system ostrzegający przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDW), system adaptacyjnego doświetlenia zakrętów (AFLS), system automatycznego przełączania świateł drogowych na mijania (HBC), system monitorowania martwego pola (BSM) czy system monitorowania ruchu poprzecznego przy cofaniu (RCTA).

Cennik Mazdy MX-5 otwiera kwota 100 900 zł. W tej cenie otrzymamy podstawowe wyposażenie SkyEnergy z silnikiem benzynowym o pojemności 1.5 litra i mocy 131 KM. Testowany egzemplarz został wyceniony na 133 500 zł.

Samochód do testów udostępniła firma BMG Goworowski

Tak prezentuje się klasyczny roadster MX-5.
Tak prezentuje się klasyczny roadster MX-5. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (34)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.