• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Moto-poradnik: jak sobie radzić z przyczepą kempingową

mJ
2 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wystrzał opony - jak reagować?

Moto-poradnik: przyczepa kempingowa

W dzisiejszych czasach karawaning nie jest już chyba tak popularną formą turystyki jak niegdyś, jednak w dalszym ciągu ma pokaźną rzeszę swoich fanów na całym świecie. Mamy wakacje, zatem pora odświeżyć swoją wiedzę na temat podróżowania z przyczepą kempingową na haku.



Czy kiedykolwiek podróżowałe(a)ś z przyczepą kempingową?

Niewiadów N-126 to chyba najpopularniejsza przyczepa kempingowa, która kiedykolwiek przemierzała polskie drogi. Swego czasu była niczym Ferrari wśród przyczep kempingowych, a w duecie z popularnym Fiatem 126p tworzyła małżeństwo niemal idealne. Tę nierozłączną dwójkę często widywano na bułgarskich Złotych Piaskach.

N-126 to również nasz główny bohater materiału wideo. Jednak nie o modelach przyczep, a o praktycznych radach mowa w tekście oraz w filmowym poradniku.

Z całą pewnością starzy wyjadacze karawaningu na temat ciągnięcia przyczepy kempingowej wiedzą niemalże wszystko. Warto jednak nieco odświeżyć swój zasób wiadomości. Mamy nadzieję, że nasz poradnik pomoże przede wszystkim tym, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z przyczepami kempingowymi.

Przyczepa kempingowa - cena, wyposażenie, wynajem. Ile kosztuje przyczepa kempingowa? Przyczepa kempingowa - cena, wyposażenie, wynajem. Ile kosztuje przyczepa kempingowa?

Przyczepa kempingowa lekka



Przyczepy kempingowe dzielimy według ich masy na dwie grupy: lekkie oraz inne niż lekkie. Do tych pierwszych zaliczają się wszystkie przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) nieprzekraczającej 750 kg. Do ich ciągnięcia upoważnia posiadanie prawa jazdy kategorii B. Dodatkowo, tego typu przyczepy nie muszą być wyposażone w hamulec najazdowy. Dopuszczalna, łączna DMC zestawu, czyli samochodu i przyczepy lekkiej nie może przekroczyć 4250 kg.
Przykład:
DMC auta - 2000 kg
DMC przyczepy - 750 kg (przyczepa lekka)
Łączna DMC zestawu - 2750 kg
Do ciągnięcia upoważnia prawo jazdy kat. B

Przyczepa inna niż lekka i kod 96

W dzisiejszych czasach większość przyczep kempingowych waży średnio około 1200-1500 kg. Taka waga kwalifikuje przyczepę do drugiej grupy, czyli innej niż lekka. Jeżeli ciągniemy przyczepę ciężką, a łączna DMC całego zestawu nie przekracza 3,5 tony - wystarczy nam prawo jazdy kat. B. Jeśli przekroczy, musimy postarać się o dodatkowy wpis, czyli tzw. kod 96. Zaznaczmy jednak, że posiadając takowe uprawnienie, w dalszym ciągu możemy ciągnąć zestaw o DMC nieprzekraczającej 4250 kg. Żeby zdobyć kategorię B 96 nie trzeba przechodzić przez dodatkowe szkolenie. Wymagane jest jednak zdanie egzaminu praktycznego.
Przykład:
DMC auta - 1800 kg
DMC przyczepy - 1200 kg (przyczepa inna niż lekka)
Łączna DMC zestawu - 3000 kg
Do ciągnięcia upoważnia prawo jazdy kat. B

Przykład:
DMC auta - 2500 kg
DMC przyczepy 1500 kg (przyczepa inna niż lekka)
Łączna DMC zestawu - 4000 kg
Do ciągnięcia upoważnia prawo jazdy kat. B + kod 96

Najcięższe działa, czyli kat. B+E

Kierowcy planujący podróżowanie dużym zestawem - którego łączna masa przekracza 4250 kg - muszą posiadać prawo jazdy kat. B+E (dopuszczalna masa całkowita przyczepy nie może przekroczyć 3500 kg, a całego zestawu 7000 kg). Aby takowe uprawnienia zdobyć, należy przebrnąć przez obowiązkowy kurs (20 godzin nauki teoretycznej oraz 15 godzin nauki jazdy). Cena kursu to średnio około 1100-1200 zł. Należy również doliczyć opłatę za przystąpienie do egzaminu (200 zł).
Przykład:
DMC auta - 3000 kg
DMC przyczepy - 1900 kg (przyczepa inna niż lekka)
Łączna DMC zestawu - 4900 kg
Do ciągnięcia upoważnia prawo jazdy kat. B+E

Moto-poradnik: złe nawyki kierowców

W praktyce, w większości przypadków wystarczającym rozwiązaniem jest rozszerzenie swoich uprawnień o kod 96. Dzięki takiemu dodatkowi możemy stworzyć całkiem pokaźny zestaw. Warto przed podłączeniem zestawu sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym auta jaką przyczepę możemy ciągnąć naszym samochodem (rubryki O.1 i O.2). Pamiętajmy jednak, że rzeczywista masa przyczepy kempingowej nie może przekroczyć rzeczywistej masy samochodu.

Przyczepa kempingowa: zapięcie i załadowanie



Wakacyjna podróż rozplanowana w najdrobniejszych szczegółach. Pora przygotować przyczepę do wyprawy. Rozpoczynamy od prawidłowego zapięcia.

- To nic skomplikowanego. Zaczynamy od złączenia zaczepu kulowego z zaczepem od przyczepy. Następnie podłączamy linkę hamulca. Kolejnym etapem jest podłączenie elektryki. Teraz upewnijmy się czy wszystko jest odpowiednio sprzężone. Na końcu spuszczany hamulec ręczny przyczepy i możemy ruszać w drogę - tłumaczy Radosław Ciepliński z EnjoyDriving.

Moto-poradnik: hamowanie

Przed wyjazdem, zadbajmy o dobre rozmieszczenie ładunku w przyczepie. Zasada jest prosta: cięższe i większe przedmioty umieszczamy jak najniżej w pobliżu osi. Lekkie bagaże można przewozić nieco wyżej, na półkach. W przypadku nieumiejętnego rozłożenia środka ciężkości i wyraźnym obciążeniu tyłu przyczepy - będziemy narażani na bardzo niebezpieczne "wężykowanie". Ładowność, czyli maksymalną masę ładunku przyczepy można obliczyć w bardzo prosty sposób. Wystarczy od DMC przyczepy kempingowego odjąć jej masę własną.

- Jeżeli podróżujemy z przyczepą, a DMC całego zestawu przekracza 3,5 tony, powinniśmy pamiętać o viaTOLL'u, czyli systemie elektronicznego poboru opłat na wskazanej sieci dróg w Polsce - dodaje Ciepliński.

Dopuszczalne prędkości jazdy z przyczepą obowiązujące w Polsce:
Poza obszarem zabudowanym (droga jednojezdniowa) - 70 km/h
Poza obszarem zabudowanym (droga dwujezdniowa) - 80 km/h
Droga ekspresowa (droga jednojezdniowa) - 80 km/h
Droga ekspresowa (droga dwujezdniowa) - 80 km/h
Autostrada - 80 km/h

- Poruszając się autem z przyczepą musimy pamiętać, że nasz zestaw gabarytowo jest zdecydowanie dłuższy i szerszy. Zwróćmy uwagę, że całkowita masa jest wyraźnie większa od masy auta osobowego, którym poruszamy się na co dzień. Przy większych prędkościach nasza droga hamowania będzie dłuższa. Przy manewrowaniu pomocne mogą okazać się dodatkowe lusterka boczne montowane zazwyczaj na standardowych lusterkach. Warto pamiętać o adekwatnym doborze mas samochodu i przyczepy. Jeżeli stosunkowo lekkie auto będzie ciągnęło potężną przyczepę - może dojść do tzw. "wężykowania", a nasza podróż zakończyć w rowie. Pamiętajmy również, że w przyczpie nie można przewozić pasażerów - zakończył ekspert.

Moto-poradnik: złe nawyki kierowców

mJ

Miejsca

Opinie (39) 3 zablokowane

  • Caravaning (8)

    Nie jest to forma dla wszystkich, trzeba to kochać i lubić. Jest tez dużo droższa niż wyjazdy do hoteli, sam zakup sensownej przyczepy to min. 15 tys., jej garażowanie itd.
    Ja uwielbiam taki wypoczynek i dużo bardziej mi odpowiada niż pobyt w pięciogwiazdkowym hotelu. A jak ktoś pisze, że to wakacje dla biedoty, to nie miał w ogóle do czynienie z kosztami takiej formy wypoczynku. Dla porównania, sensowny camper to min. 50 tys. aby używać go raz lub dwa w roku. Prawda, że wakacje w Egipcie za 2 tys. za osobę taniej?

    • 56 0

    • kupowac kampera? (3)

      Kampera się wypozycza - od 400zł/dobę. Mając kampera to człowiek jest uwiazany bo na wakacje tylko kamperem bo jak tu nie jechać jak się 50tys utopilo. A tak raz kamperem a za rok co innego 😊

      • 10 2

      • Czy ja wiem.... (2)

        Zaciekawiło mnie wypożyczenie Campera. Wszedłem na dwie pierwsze strony. Koszt wypożyczenia takowego auta na 14 dni to około 7000zł. 498zł/doba w sezonie wysokim. Do tego około 300 zł jakaś opłata serwisowa. 5000 kaucja!!! 400 km limitu dziennego....paliwo z 12l/100 pewnie spala. 50 tyś. wydajesz i masz campera.... :)

        • 4 0

        • do tego trzeba doliczyć koszty za campingi (1)

          a kwota na zachodzie czy Europy czy w Skandynawii to koszt nawet i 100zł za dobę (na Islandii)

          • 1 0

          • Jeśli ktoś chce podróżować po Europie to faktycznie może być drogo,

            ale jeśli ma się mniej pieniędzy to można pożyczyć od kogoś małą przyczepę (nie koniecznie campera), do której zawsze można dostawić jakiś namiot, a potem wystarczy znaleźć miejsce do biwakowania - może to być działka kogoś z bliskich lub też za opłatą u kogoś gdzieś np. w nadmorskiej miejscowości czy nad jeziorem i naprawdę fajnie spędzić urlop. Osobiście nie lubię tłoku na campingach, a tak na większej przestrzeni można mieć więcej prywatności i sobie odpocząć od zgiełku miasta.

            • 2 0

    • racja wyporzyczanie bardziej sie olaca ale to i tak drogi interes 7dni 3tys minimu

      dodatkowo koszty paliwa i koszty podłączenia koszty kempingu to drogi interes a wygody niespecjalne!!

      • 0 1

    • Jednak przyczepa (2)

      Zgadzam się, że to dobre dla ludzi, którzy to lubią. Nie każdy potrzebuje luksusowego hotelu ani też wyjazdów gdzieś do ciepłych krajów (ja zdecydowanie wolę wakacje nad polskim morzem). Przyczepę lub campera można też zakupić a potem użytkować na spółkę z rodziną czy przyjaciółmi, albo też kupić taniej coś używanego.

      • 2 0

      • kwota 50tyś zł (1)

        tyczyła się na pewno używanego campera bo nowe kosztują pow 200.000zł nawet do 2-3 milionów złotych. wystarczy popatrzeć chociażby na campery na allegro.

        • 3 0

        • dokladnoe tak

          Tak, piszac pierwszego posta mialem na mysli minimalna cene za campera nadajacego sie na jakis wyjazd, oczywiscie uzywanego.

          • 0 0

  • W tym roku jedziemy rodziną pod namiot... (1)

    ...nie do Egiptu czy Grecji. Na Kaszuby!

    • 42 4

    • Super! Mogę z Wami?

      • 3 0

  • Bułgaria, złote piaski i maluch z niewiadówką!

    To były czasy piękne :)

    • 21 0

  • Najważniejsze jest via tool. (5)

    Czyli kiedy DMC pojazdu plus DMC przyczepy wynosi od 3501 kilogramów, to podlegamy na via toll. Inaczej 3000 mandatu, i to od każdej bramki.

    • 16 0

    • I prawko kat. C (1)

      jeżeli pow. 3.5 tony

      • 2 6

      • Po co? On pisze o całym zestawie (samochód + przyczepa)

        a nie samym samochodzie... Przykład: Toyota HiLux i dowolna 2-osiowa przyczepa kempingowa wymaga Viaboxa.

        • 4 0

    • (2)

      Głupiś widać że niesłuchałeś podczas szkolenia - płaci się za przejazd odcinka danej drogi począwszy od przejazdu pod pierwszą bramownicą do ostatniej w cenie tej samej a nie jak twierdzisz za każdą bramkę

      • 1 0

      • sprawdź sobie na stronie GITD na ile "odcinków" podzielona jest trasa z Gdyni do Wejherowa.
        I istotnie - za każdy z tych odcinków kara to 3000zł, a niektóre odcinki mają po 300m.

        • 1 0

      • jakbyście się nie kłócili to i tak nowak i reszta imbecyli bez szkoły ani godności was wydyma na kase...

        • 0 0

  • Jest mały problem (3)

    Do ciągnięcia kampera powinny być uprawnione samochody powyżej 300 KM.

    • 3 29

    • nie KM a Nm + pojemnosc

      A niby po co 300KM skoro z przyczepą można max 80km/h. Bardziej są tu potrzebne Nm-etry(Niutonometry) plus odpowiednia pojemność, od 2.0 w górę.

      • 9 0

    • Baranie...

      ..kamper to nie przyczepa....

      • 16 0

    • kamper 1.9

      Kampery to zazwyczaj zwykłe dostawczaki, z rozbudowaną częścią ładunkową. Dizelek 1.9 wystarczy do przemieszczania się takim domkiem na kółkach. Szybko i bezpiecznie się tym nie pojeździ z racji konstrukcji zawieszenia i wysokości nadwozia, więc po co ładować w to moc? Bardziej liczy się zasięg, niezawodność, łatwość ewentualnych napraw i dostępność części.

      • 1 0

  • Pana instruktora słabo słychać - na przyszłość przyciszcie trochę muzykę w tle jak ktoś się wypowiada ;-)

    • 11 0

  • Nikt takiej dziupli teraz nie zabiera ze sobą, jest za mała nawet na 1 osobę.

    • 0 12

  • Wszystkie porady

    Na pewno wykorzystam w przyszłości w swoim kamperze.
    Pozdrawiam

    • 0 2

  • Wakacje w przyczepie/camperze to fajna sprawa.

    Jeśli oczywiście ktoś lubi takie klimaty. No bo wiadomo, że luksusu tam nie ma, ale na pewno jest trochę wygodniej niż w samym namiocie. Poza tym jak się przez cały rok mieszka w bloku czy w domu, to naprawdę fajnie jest tak spędzić trochę czasu przebywając nie w murach a bliżej natury, a do tego jeszcze można się przecież przemieszczać w trakcie wypoczynku. Niekoniecznie musi być też drogo - przyczepę można wypożyczyć z wypożyczalni albo od rodziny/znajomych i tak samo miejsce do biwakowania można znaleźć - jeśli ktoś np. Ma jakąś działkę (w sensie kawałek ziemi w jakimś ciekawym miejscu).

    • 8 1

  • Chłopaki próbowali coś w końcu nagrać na poziomie semi-pro, ale końcówka im nie do końca wyszła...

    Typek w kasku lata w przyczepie prawie jak Jeremy Clarkson w Top Gear ale...
    obok w prawym dolnym rogu widać typka, który normalnie sobie stoi na przodzie przyczepy i smartfonem nagrywa te wygłupy. Czyli jednak można ustać normalnie?

    • 2 6

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

Za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym o 50 km/h kierowca straci prawo jazdy na okres:

 

Najczęściej czytane