• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odbiory Tristara latem. Jesienią system przejdzie poważny sprawdzian

Maciej Naskręt
1 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Ciemne chmury nad Tristarem zdają się ustępować, ale najważniejszy test systemu zaplanowano na jesień. Ciemne chmury nad Tristarem zdają się ustępować, ale najważniejszy test systemu zaplanowano na jesień.

Na przełomie lipca i sierpnia mają zakończyć się prace przy budowie systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Jeśli system ruszy latem, to już jesienią zbadany zostanie jego wpływ na płynność ruchu w Trójmieście. Jeśli Tristar upłynni jazdę, wykonawca otrzyma ok. 26 mln zł, które dziś są zablokowane na koncie bankowym Gdyni.



Jak oceniasz realizację systemu Tristar?

Według założeń projektowych Tristar miał rozwiązywać większość problemów wywołanych dużym ruchem na drogach Trójmiasta. Jego pomysłodawcy i wdrażający system samorządowcy zapowiadali, że w efekcie czas podróży po głównych ulicach Trójmiasta skróci się o 20 proc.

Tristar to system, który dzięki kamerom i czujnikom kontrolującym ruch aut na ulicach, automatycznie dopasowuje sygnalizację świetlną do jego potrzeb. Jego zadaniem jest generowanie tzw. "inteligentnej zielonej fali", która zapewni pojazdom płynny przejazd przez miasto. Ma on też kontrolować parkingi (tablice świetlne mają kierować nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informować na wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.

Uruchomienie systemu pozwoli na takie zarządzanie ruchem, które zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni nawet o 20 proc.

Wykonawcą przedsięwzięcia jest firma Qumak, a zamawiającym miasto Gdynia, które ogłosiło przetarg także w imieniu Sopotu i Gdańska. Koszt inwestycji to ok. 133 mln zł.

Początkowo zakładano, że system będzie gotowy w połowie 2014 r. Latem zeszłego roku Qumak wnioskował o odsunięcie terminu zakończenia realizacji do grudnia i uzasadniał to pracami drogowymi na terenie Gdańska, które utrudniały wejście na plac budowy systemu.

Przy następnym wniosku o przedłużenie terminu wykonania prac, który wpłynął do zamawiającego pod koniec ubiegłego roku, tego argumentu nie można było już użyć.

Na początku marca informowaliśmy, że w Tristarze wciąż nie działa większość podzespołów.

Jak sytuacja wygląda trzy miesiące później?

- Tristar jest włączony i działa. Trwa odbiór końcowy, w trakcie którego wykonywane są testy, usuwane usterki i wykonywana kalibracja oprogramowania. Zakładamy, że odbiory zakończą się najszybciej na przełomie lipca i sierpnia - mówi Małgorzata Pabiś-Rzeniewicz z Wydziału Inwestycji Urzędu Miejskiego w Gdyni.

Wtedy rozpoczną się badania, które sprawdzą, czy i jak Tristar wpłynął na poprawę ruchu. Przypomnijmy, że jednym z zadań systemu jest skrócenie czasu podróży po ulicach Trójmiasta, na których system zainstalowano, względem okresu sprzed trzech lat, kiedy to sterowania ruchem nie było w ogóle.

- Badania ruchu i analiza nie mogą rozpocząć się przed odbiorem końcowym prac od wykonawcy i zgodnie z zapisami umowy, nie szybciej, niż pod koniec września tego roku. Czekamy na rozpoczęcie roku szkolnego i akademickiego, gdy na ulicach Trójmiasta występuje duże natężenie ruchu - tłumaczy Małgorzata Pabiś-Rzeniewicz.

Następnie wykonawca będzie miał około miesiąca na przygotowanie i przedstawienie zamawiającemu wyników badań.

- Jeśli zostaną one zatwierdzone, dokonamy ostatecznego rozliczenia inwestycji. Powinno to nastąpić w listopadzie tego roku - zapewnia Pabiś-Rzeniewicz.

Urzędnicy z Gdyni od powodzenia sprawdzianu uzależniają też wypłacenie ostatniej transzy pieniędzy za realizację zamówienia. To ok. 20 proc. z zakontraktowanych 133 mln zł.

Kiedy zadziałają fotoradary w systemie Tristar?

Kierowców najbardziej jednak rozpala kwestia uruchomienia fotoradarów w systemie Tristar. Przypomnijmy, że Generalny Inspektor Transportu Drogowego wyraził zgodę na ustawienie rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle w sześciu miejscach. Zatem niedozwolony przejazd będzie rejestrowany na skrzyżowaniach Morskiej z obwodnicą zobacz na mapie Gdyni oraz Trasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. W Sopocie mandat będzie można dostać za przejazd na czerwonym na skrzyżowaniu alei Niepodległości z ulicą Malczewskiego zobacz na mapie Sopotu, natomiast w Gdańsku kierowcy muszą mieć się na baczności m.in. w okolicach Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska oraz Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska.

Do tego dochodzi odcinkowy pomiar prędkości na leśnym odcinku ul. Słowackiego w Gdańsku i ul. Wielkopolskiej w Gdyni. Pomiar będzie dokonywany na obu jezdniach.

Problem w tym, że miasta jeszcze nie zdecydowały, kto będzie zarządzał danymi z wykroczeń, które zarejestrują kamery systemu Tristar. Może to robić Generalna Inspekcja Transportu Drogowego, policja a nawet straż miejska. Póki decyzja w tej kwestii nie zapadnie, kierowców kara nie spotka.

Urzędnicy muszą oficjalnie poinformować o włączeniu fotoradarów.

Opinie (174) 4 zablokowane

  • "Jeśli Tristar upłynni jazdę, wykonawca otrzyma ok. 26 mln" (13)

    Hmmm, a jakie kryteria założono że spełnią ten warunek? Czyli co musi się wydarzyć w tym upłynnieniu, że wykonawca otrzyma kasę? Proszę o ujawnienie.

    • 145 11

    • jak miasto wydalo tyle kasy to oczywiscie ze sie ruch uplynni (3)

      kto placi ten ma :) a metode badan zna tylko ten kto za nie placi

      • 38 3

      • No raczej w interesie miasta byloby tego nie placic (2)

        • 5 1

        • bzdura, bo już tyle zapłacili, trzeba teraz nam wmówić, że jest lepiej (1)

          i zapłacić

          • 8 1

          • przecież to proste jest do wyliczenia :)
            mamy dane porównawcze przed i po czyli średnie czasy przejazdów i ilość pojazdów jakie się "przelała" przez nasze drogi
            Znając życie to znowu będzie narodowy ból d*py Warszawiaków stojących w korku na Hel zaczynającym się już od bramek w Warszawie ;)))

            • 0 0

    • koperta (1)

      jedynym kryterium będzie koperta dla obierającego projekt.

      • 25 6

      • To, to jeszcze nic! Taki mały przekręt

        Lepszy numer, że mamy w kraju zarząd spółki "elektrownia atomowa", który nie robi dokładnie nic, a biorą (z niejakim Gradem na czele) olbrzymią (atomową) kasę co miesiąc. Mało tego istnieją jeszcze spółki skarbu państwa powołane na "Euro 2012" i nadal "działają" - czytaj - biorą miesięczne olbrzymie wypłaty i uważają, że są bardzo potrzebne i "roboty" maja jeszcze na co najmniej półtora roku. To jest dopiero ustawienie krewnych i znajomych królika!

        • 6 0

    • ten projekt już usprawnił ruch. Firma Qumak i tyle w temacie

      • 14 4

    • (3)

      Jest w artykule, nie wiem czy Pan Naskręt zredagował, czy Pan nie umie czytać, dla pewności cytuję:
      "Wtedy rozpoczną się badania, które sprawdzą, czy i jak Tristar wpłynął na poprawę ruchu. Przypomnijmy, że jednym z zadań systemu jest skrócenie czasu podróży po ulicach Trójmiasta, na których system zainstalowano, względem okresu sprzed trzech lat, kiedy to sterowania ruchem nie było w ogóle."
      To jest w.g mnie dość karkołomne zadanie, bo aut przybyło, miasta się rozrosły, więc ciężko im będzie utrzymać ruch na poziomie sprzed 3 lat

      • 11 3

      • co to znaczy "poprawę"? (2)

        jakaś liczba graniczna by się przydała

        • 7 1

        • (1)

          20% to nie liczba?

          • 2 1

          • 20% to liczba ale w stosunku i porównaniu do czego

            aby czytać ze zrozumieniem trzeba mieć komplet informacji w tekście, no ale rozumiem żeś ograniczony

            • 2 0

    • upłynni

      sukces musi być, nawet jak ci dadzą kryteria to nie masz do czego porównac :)

      • 6 0

    • światła w gdyni sa tak ustawione

      że mamy co 500 m postój . Już samo pomajstrowanie wkretakiem i przestawienie interwałów zmiany swiateł załątwiło by sprawę ale teraz rozumiem czekaja na TRISTAR zmienią tu zmienią tam i 20 % w 3 min i co i 26 baniek na konto cyk premie itd itp tak sie robi gróba kasę to wy nie wiecie

      • 5 0

  • Poważny sprawdzian czeka nasze nerwy.

    • 70 4

  • (10)

    Jedyne co zaobserwowałem do tej pory w działaniu tego systemu, to skrócenie faz światła zielonego dla pieszych na wielu skrzyżowaniach i spóźniona reakcja na przyciski światła "na żądanie". Tam gdzie one są zamontowane (często trzeba czekać dwie zmiany gdyż nie można zdążyć z odpowiednim wyprzedzeniem wcisnąć guzika np. przejście przy 3-Maja przy pl. Zebrań Ludowych).

    • 114 6

    • Też to zauważyłem (5)

      I to bardzo wyraźnie, na przejściu przez Grunwaldzką przy Miszewskiego trzeba prawie biec żeby zdążyć, na innych przejściach objętych Tristarem też to widać. Normalnym krokiem nie ma szans na przejście. To jest niedopuszczalne aby "usprawniać" ruch kosztem pieszych i to jeszcze udawać, że to zasługa systemu. Może w ogóle zlikwidujmy przejścia dla pieszych to na pewno samochody szybciej pojadą.

      • 52 2

      • To jest niestetey celowe działanie (3)

        Te przejścia są dwuetapowe, co oznacza że nie masz zdążyć za jednym razem.

        • 14 1

        • guzik prawda, można zdążyć jeszcze przed momentem kiedy powinno się zmienić światło na zielone

          ale guzik "na żądanie" trzeba nacisnąć o wiele wcześniej i dlatego światło się nie zmienia dla pieszych przez co trzeba czekać dwie zmiany świateł na następną szansę

          • 7 0

        • Bzdura (1)

          To są przejścia jedno-etapowe.
          Dwu-etapowe są specjalnie oznaczone. O tych, o których piszę nie są w ten sposób oznaczone.

          • 12 2

          • tri star dla młodych!

            w ten sposób usuwa się także element podstarzały z centrów miast, dzięki czemu poprawiamy estetykę śródmieścia

            • 2 0

      • co ciekawe wlot Wyspiańskiego w Plac Komorowskiego jest obsłużony poprawnie

        fakt, że osoby o znacznie ograniczonej ruchomości prawie na pewno nie zdążą, ale większość nie ma żadnego problemu z przejściem na zielonym.

        • 2 0

    • W Gdyni to samo (1)

      Żeby przejść na drugą stronę Morskiej trzeba odstać 5 min, pomimo ze nic nie jedzie. Dodatkowo często psy w krzakach juz czekają. Ten system jeśli chodzi o pieszych to porażka

      • 16 1

      • które skrzyżowanie?

        • 1 1

    • piszcie ludziska gdzie (1)

      • 0 0

      • i nie napisali

        • 0 0

  • (24)

    Mam kumpla w firmie instalującej i w tym systemie chodzi tylko i wyłącznie o zarabianie kasy za wykroczenia. Cały system nie ma racji bytu ponieważ infrastruktura ulic w trójmieście nie pozwala na upłynnienie ruchu. Niestety itd. nie zgodził się na uruchomienie wszystkich rejestratorów i jest beka :) niestety nasz społeczeństwo jest na tyle tępe, że ślepo wierzy, że to poprawi przepustowość. Ale nikt nie pisze ile będzie kolizji, najechań na tyły aut, bo ludzie będą się bać przelatywać na żółtym... Powodzenia życzę i dobrych hamulców i opon!!!

    • 152 52

    • zrób im na złość nie przejedżaj na czerwonym to nie zarobią (4)

      • 42 10

      • gorzej jak ten za tobą postanowi odwrotnie (3)

        • 18 10

        • to zapłaci i mi, i policji (2)

          • 14 12

          • nie sądzę (1)

            dostaniesz ochłapy z jego OC, a on mandat za 100 zł. Problemy na 2 miesiące masz w pakiecie

            • 5 2

            • Czemu niby?

              Auto do warsztatu. biorę samochód zastępczy i resztę załatwia zaufany warsztat.
              Jeżeli coś strzyka idę do lekarza i potem z kwitkiem do prawnika co wyciągnie i za inne dolegliwości.

              • 3 8

    • a po co fotorejestratory jak teraz tak wszyscy się boją że im prawko zabiorą ,że jeżdzą zgodnie z przepisami? (1)

      • 10 7

      • żeby bali się jeszcze bardziej

        • 9 1

    • "Przelatywać na żółtym"? Jeśli kierowca jadący przed tobą uzna że nie zdąży na żółtym, to ty jadący za nim tym bardziej nie

      Traktujesz żółte jakby było zielonym? A potem na wczesnym czerwonym "jeszcze zdążę"? A potem piesi czekają na zielonym aż banda palantów "przelatuje". Koniec z tym.

      • 36 9

    • ..

      argumenty na poziomie........, w stylu "najtaniej z Modlina"

      • 8 3

    • Racja (4)

      Niestety potwierdzam : chodzi tylko o drenowanie Naszej kieszeni oraz monitoring jezdni. System ma olbrzymie możliwości łącznie z pasami pasażerów z przodu i tel. kom. w ręku.
      Ba ale tych opcji urzędy nie wykupiły, a co będzie:

      - pomiar prędkości z obu stron
      - pomiar średniej odcinkowej
      - czerwone światła
      Nie wiem czy linie ciągłe oraz światła przednie.

      Ale i tak posypie się płacz i kasa..

      • 17 9

      • (2)

        A co mają pasy z przodu i telefon w ręku do usprawnienia ruchu w korku? Dla bezpieczeństwa to powinno się może zabronić również zestawów głośno mówiących, jedzenia, palenia, i bicia gruchy bo rozprasza

        • 3 2

        • Całkiem sporo (1)

          Telefon w ręku powoduje, że na jeździe się nie skupiasz. Ciągle takich widze na drodze komóra i ślepy nie widzi, że się światło zmieniło. A potem reszta stoi o kolejne światła dłużej.

          Zestawy to co innego, chyba że właśnie wyszukujesz w komórce z kim pogadać, bo wtedy także możesz stanowić problem.

          Pasy jak dla mnie w korku nic nie zmieniają możesz jeździć bez, ale nie oczekuj potem od ubezpieczyciela, że ci zwróci cokolwiek za utratę zdrowia podczas wypadku.

          Trzy ostatnie poki co nawet nikt nie podnosił, ale widzę masz problem ze wszystkim.

          • 6 1

          • sporo to napisałeś ale nic na temat. Może teraz zrozumiesz: co maja dać mandaty za inwigilacje tristarem do ograniczenia korków ? Tylko nie pisz ze gość z komórka w ręku nie widzi świateł bo to słabe..

            • 0 0

      • drenowanie

        • 2 0

    • no to dobrze chyba?
      więcej ukaranych nakoksowanych dresów = bezpieczniej na drodze

      • 22 7

    • Nie będzie odcinkowego pomiaru prędkości bo system nie spełni wymagań homologacji. To jest bubel. Każdy kto dostanie mandat na podstawie wskazań tristara w sadzie wygra sprawę.

      • 10 0

    • Światło żółte nie jest od przelatywania. (2)

      Przepisy i bez tristara mówią, że przy palącym się na sygnalizatorze świetle żółtym wjazd na skrzyżowanie jest zabroniony.

      • 1 2

      • (1)

        Ciekawy jestem czy jak wcisniesz hebel do podlogi a w twoj zapakuje koles i skaduje tobie auto czy tez bedziesz chwalil ten system :)

        • 6 3

        • Dokładnie tak, dalej będzie chwalił ten system

          Choć ten co wpadnie w niego jeżeli nie ma AC to już dużo mniej.
          Jeżeli wpadnie w d.... to nie będzie i tak już duża prędkość, bo chyba ślepy nie jest więc także wciśnie hebel ino z opóźnieniem. Jeżeli w ogóle nie wciśnie oznacza, że jest ślepy i należy mu zabrać prawo jazdy.

          Sam takiego ślepca szukam, bo mam tylny zderzak do wymiany :). Póki co jakoś każdy wciska, bo ja nie zamierzam przelatywać :).

          • 2 0

    • Co oznacza zarabianie kasy na wykroczeniach (3)

      Raczej zarabianie na głupocie ludzi nie stosujących się do przepisów.
      Proszę obal wreszcie ten system i jeździj poprawnie, a nagle się okaże że wyrzucono pieniądze w błoto.

      Kiedy wszyscy wreszcie się nauczą, że system co najwyżej może wspomóc ruch w godzinach szczytu i na imprezach. Bo póki co wszystkie systemy świateł działały jak chciały i tyle. Teraz przynajmniej będą działały według programu.

      Do tego teraz wreszcie dzięki kamerom będzie widać co się dzieje na skrzyżowaniach i jak będzie wypadek to szybciej służby zostaną wysłane.
      Bo największe korki powodują wypadki, zepsute auta i nikomu niepotrzebne pochody.

      • 2 1

      • (2)

        proszę obal wreszcie browara, bo strasznie smęcisz
        "jeździj poprawnie", to nie znaczy, że nigdy cię nie złapią za cokolwiek, nie bój się wujku. dziś pasy jutro 50-tka w nowym miejscu, pojutrze za wyciek z pojazdu, lub parkowanie.
        Jesteś kierowcą, jesteś dojną krową, zrozum to.

        • 6 4

        • Bzdury gadasz

          Mam 18 lat prawo jazdy. Przejechane spokojnie ponad 800.000k, jako dostawca pizzy za młodu, potem handlowiec i wiele innych zawodów z jazdą po mieście.
          Mandatów hmm z tego co pamiętam zapłaciłem 4 w życiu.
          Czy złamałem przepisy hmm pewnie nie raz, ale zawsze z głową i nie tak aby zaraz za to zatrzymywali.
          Po mieście na stałe 50 i tyle, a więcej tam gdzie są znaki, oczywiście +5 co róż się zdarza, ale to w granicach błędu, więc się nie bój małolacie mandatu nie otrzymam :P.

          Mówisz parkowanie hmm parkuje tam gdzie można, a tam gdzie nie po prostu nie parkuje. Jeżeli wiem, że gdzieś będzie pełno aut i może być problem z parkowaniem to zostawiam je dalej lub nawet na pętli, w domu i jadę autobusem. Nie jestem przyspawany do auta i pod drzwi nie muszę dojechać.

          Wyciek z auta hmm, a co jesteś ślepy czy głuchy czy masz dwie lewe ręce i do auta nie zaglądasz. Dbasz to jeździsz, nie dbasz to płacisz proste. Aut miałem pewnie więcej niż ty lat masz prawo jazdy stąd ta różnica w poglądach.

          • 6 2

        • No bo mandat za przekraczanie prędkości, za parkowanie na środku chodnika czy za olej lejący się z cacuszka stan igła co to Niemiec po nim płakał - to straszne szykany dla rasowego miszcza.

          • 1 0

    • No tak

      • 0 0

  • Niezła sumka ponad 130 mln. (5)

    Wg statystyk unijnych 7 na 10 najbardziej zakorkowanych dużych miast w UE to miasta w Polsce! Najwolniejsza stolica Europy to Warszawa.

    Co na to Qmak?

    Ps. najbardziej zanieczyszczone powietrze w Europie ma 6 polskich miast (na 10 najgorszych, pozostałe to Bułgaria i Serbia).

    • 27 9

    • Serbia nie jest w unii ciamciaku. (2)

      jw

      • 8 11

      • Czytanie ze zrozumieniem

        A gdzie masz napisane, że jest?

        • 9 1

      • Serbia jest w Europie, wracaj do podstawówki

        Qmak pisze, że 6 polskich miast jest w pierwszej 10 najbardziej zanieczyszczonych w Europie, a nie w UE ciemniaku!

        • 9 1

    • (1)

      Wolne miasto Gdańsk

      • 11 6

      • Wolne Miasto od smogu

        • 0 0

  • ZDiZ Gdynia (7)

    Tak jest, gdy Tristarem zajmuje się dr Jacek O. pracujący równolegle dla Zarządu jak i Politechniki :-)

    • 65 7

    • Zdecydowanie lepiej jest (5)

      gdy komentują to bezrobotni siedzący cały dzień przed kompem :

      • 6 18

      • Krytyka i sprawdzanie sensu wydatkowania publicznych (4)

        pieniędzy to też praca.

        • 6 3

        • A cóż to za sprawdzanie (3)

          przez anonimowego autora, ale walącego adwersarzy po nazwisku. I co to za argument, że ktoś łączy pracę naukową z praktyką w ZDiZ? Czego to ma dowodzić? Że autor tego wpisu nie może znaleźć pracy w ZDiZ czy na PG?
          Prezydentowi elektowi Dudzie też dopiero co wyciągano blokowanie etatu, co okazało się brednią. I tak samo traktuję te rewelacje anonima krzyczącego: Łapaj złodzieja Kowalskiego.

          • 4 8

          • okazało się brednią?

            • 2 2

          • (1)

            Czy to na PG nie powstał dokument koncepcyjny uzasadniający konieczność budowy tristara? I teraz ludzie którzy stworzyli dokument pracują przy jego budowie i obsłudze.

            • 6 0

            • Zapewne lepiej żeby pracował przy nim

              anonimowy sfrustrowany komentator portalu, co prawda bez elementarnej wiedzy w zakresie inżynierii ruchu, ale za to chętnie walący po nazwisku sam bezpiecznie chowając się za nickiem.

              • 2 3

    • taka moda

      to popularne w Gdyni. zawsze jest dobrze mieć stabline siedzonko na uczelni jakby dało się ciała np. z Tristarem i przyszło odejśc ze stanowiska w urzędzie. to samo z zarządzie komunikacji miejskiej (ZKM Gdynia) , same profesory i doktory z dwoma siedziskami. taka moda. a czy wpływa to na ich decyzje? hmmm...o co ryzykować?

      • 2 0

  • (2)

    I tak będą go odbierać do jesieni 2020.

    • 50 4

    • To akurat optymistyczne założenie. (1)

      • 8 0

      • ja stawiam 2050

        • 1 0

  • Robić coś, bo póki co porażka totalna ten trisr*ł!!!

    • 34 11

  • (1)

    Póki co to jedzie się wolnej i wszędzie czerwone. Z perspektywy pieszego też kicha, bo przechodzenie po pasach kojarzy się bardziej z sprintem.

    • 73 7

    • wystarczy jeździć przepisowo

      można przejechać na "zielonej fali" może z dwoma czerwonymi światłami z centrum Gdańska do Gdyni. polecam czytanie znaków drogowych

      • 0 2

  • Ten kto miał zarobić, zarobił... (3)

    UE dała kasę to się zrobiło geszefcik. A to, że to bubel, to już nie ważne. Pozdrawiam myślących :)

    • 66 9

    • oj tam oj tam

      pieniążki przelane, ekrany wiszą, dziennikarze się cieszą.

      Tam tam tarataram, niech władza żyje nam!!!

      • 5 0

    • Problem w tym, że ten co wygrał pluje sobie teraz w twarz (1)

      Jakbyś wiedział co w trawie piszczy i byłbyś kumaty to byś wiedział, że Qumak niezły bigos sobie zrobił. Bo robi to czego nie potrafi, a ci których w...ł poszli do firmy odpowiadającej za odbiór Tristara. Cała branża się z Qumaka śmieje, bo teraz to kilku ich trzepie za wszystkie wpadki ile wlezie.
      Postawili sobie za cel, albo uwalą Qumak, albo oni oddadzą system idealny.

      • 4 0

      • Kumaty jestem o to sie nie martw...

        Na pewno wiem, że jak jestem informatykiem to nie biorę się za chirurgie. A tu polusy-cwaniaki chciały przytulic kasę i wyszło jak zawsze. A Qumaka powinni udu..ć bez żadnych skrupułów i na dodatek nałożyć kary.. Jak się na czymś nie zna to się za to nie zabiera. Proste.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

BMG Goworowski to trójmiejski przedstawiciel marek:

 

Najczęściej czytane