• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Panie, a ile to pali? Ile wlejesz, tyle spali

Michał Jelionek
20 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Rezerwa paliwa... to jeden z gorszych widoków dla kierowcy. Rezerwa paliwa... to jeden z gorszych widoków dla kierowcy.

Ponoć najlepszym sposobem na obniżenie spalania samochodu jest... przesiadka do komunikacji miejskiej albo na rower. Coś w tym jest, jednak nie wszyscy mogą sobie na taką zamianę pozwolić. Jest jednak kilka sposobów, dzięki którym silnik waszego auta będzie miał mniejszy apetyt na paliwo, a wy rzadziej będziecie odwiedzać stacje benzynowe.



Średnie spalanie w twoim aucie wynosi (nie uwzględniając LPG):

Wskaźnik poziomu paliwa ponad stan - któż z nas, kierowców, nie lubi takiego widoku deski rozdzielczej swojego auta? Niestety, zazwyczaj sielanka nie trwa zbyt długo, bo przecież wskazówka w mgnieniu oka opada na sam dół, a na małym wyświetlaczu zapala się znienawidzona przez wszystkich kontrolka rezerwy paliwa. Duże spalanie to istna zmora zmotoryzowanych, bo przecież kolejny raz trzeba odwiedzić stację benzynową i zostawić pod dystrybutorem kilka stówek. A to bardzo boli. Można to jednak robić rzadziej, tylko jak?

Tak naprawdę podczas codziennej jazdy wystarczy zastosować się do kilku prostych zasad, a z pewnością odczujecie, że paliwa z baku będzie ubywało wolniej. Oczywiście, nie liczcie na to, że auto zacznie nagle palić kilka litrów mniej. Pewnych rzeczy nie przeskoczymy, ale na pewno zaobserwujecie poprawę. Warto o tym pomyśleć, bo przecież paliwo do tanich nie należy.

Jedź płynnie

Można jak mantrę powtarzać: gwałtowne przyspieszanie i hamowanie oraz jazda na wysokich obrotach to woda na młyn dla dużego zużycia paliwa. Żeby obniżyć spalanie należy jeździć przede wszystkim płynnie. To fundamentalna zasada i absolutna podstawa ekonomicznej jazdy. Przewidujmy i analizujmy to, co zaraz może wydarzyć się na drodze, bez zbędnego naciskania na pedał gazu czy hamulca. Taka umiejętność pozytywnie wpływa również na żywotność hamulców i ogumienia.

Pamiętajmy także, aby zaraz po przekręceniu kluczyka nie żyłować jednostki napędowej. Rozpocznijmy od spokojnej jazdy. Dajmy silnikowi chwilę czasu na rozgrzanie i osiągniecie właściwej temperatury. Zimny silnik oznacza wyższe spalanie, gdyż układ wtryskowy pompuje do cylindrów większą ilość paliwa.

Jeśli zaś wybieramy się w dłuższą podróż - starajmy się utrzymywać na trasie równomierną prędkość. Pozwoli to obniżyć średnie spalanie auta.

Hamuj silnikiem

Dojeżdżanie, a w zasadzie toczenie się na biegu jałowym do skrzyżowania z zapalonym czerwonym światłem - to klasyka gatunku i niestety błąd wielu kierowców. Nie wrzucajmy na luz, hamujmy silnikiem. To podstawa ekojazdy. Zasada jest prosta, gdy dojeżdżamy do sygnalizatora - kilkadziesiąt metrów przed docelowym zatrzymaniem - zdejmijmy nogę z gazu przy załączonym biegu. Kiedy obroty spadną w okolice 1500 obr/min - zredukujmy bieg i kontynuujmy zatrzymywanie auta na niższym biegu. Gdy silnik pozostaje na biegu, elektronika sterująca pracą jednostki napędowej odcina dopływ paliwa. W taki sposób spalanie podczas hamowania silnikiem wynosi... 0 litrów. Zapomnijmy więc o istnieniu biegu jałowego podczas jazdy.

Hamowanie silnikiem i jazda na wyższych biegach - to recepta na niższe spalanie. Hamowanie silnikiem i jazda na wyższych biegach - to recepta na niższe spalanie.
Wysokie biegi

Wysoki bieg przy niezbyt dużej prędkości obrotowej silnika - to klucz to niskiego zużycia paliwa. Co mówią nam zasady ekojazdy? Biegi zmieniajmy możliwie jak najszybciej. Tak, aby w miarę szybko rozpędzić auto i wspiąć się biegami do tego najwyższego. Mówi się, że dla "benzyniaków" zmiana na wyższy bieg powinna nastąpić przy 2500 obr/min, a przy dieslach przy 2000 obr/min.

Postój? Wyłącz silnik

Planujesz postój trwający ponad pół minuty? Zgaś silnik. Nowsze samochody wyposażone są w dość irytujący system Start/Stop, który każdorazowo przy zatrzymaniu pojazdu powoduje automatyczne przejście silnika w stan spoczynku. Oczywiście nie zaleca się wyłączania silnika na każdych światłach, ale warto o tym pomyśleć przy nieco dłuższych przerwach w jeździe, np. na przejazdach kolejowych.

Zbędny balast

Wpływ na większe zużycie paliwa ma oczywiście masa pojazdu. Wiadomo, im auto cięższe - tym spalanie wyższe. Dlatego też warto co jakiś czas zrobić mały przegląd bagażnika i opróżnić go ze zbędnego ekwipunku. Na większe spalanie gigantyczny wpływ ma wszystko, co wystaje poza obrys auta. Mowa o bagażniku czy też boksie dachowym, a nawet samym stelażu, które znacząco zwiększają opory aerodynamiczne. Już samo otwarcie szyberdachu czy okien przy większych prędkościach może mieć wpływ na zużycie paliwa.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Pamiętajmy, że wiele urządzeń, z których korzystamy podczas jazdy samochodem potrzebuje do działania prądu (np. ogrzewanie tylnej szyby, kierownicy, lusterka boczne czy fotele). A przecież ten nie jest darmowy i jakoś musi zostać wytworzony. Jak nietrudno się domyślić, jego produkcja zwiększa zużycie paliwa.

Ciężko wyobrazić sobie podróżowanie samochodem w okresie letnim bez użycia klimatyzacji. Niestety, ta ma ogromny wpływ na spalanie auta. Na pełnych obrotach klima może podnieść zużycie paliwa nawet o 2 litry na każde 100 km. Jeśli jej nie potrzebujemy - to po prostu ją wyłączmy.

Pamiętajmy o odpowiednim doborze ogumienia do modelu auta, ale również o właściwym ciśnieniu w oponach. Z pewnością na niższe spalanie wpłynie regularne serwisowanie naszego samochodu i wymiana podstawowych elementów eksploatacyjnych.

Sprawdź ceny paliw na trójmiejskich stacjach

Opinie (101) 1 zablokowana

  • (1)

    Romet - 2l/100km

    • 3 0

    • Jak na jednym kole pomykasz przez miasto?

      • 1 1

  • Wskaźnik poziomu paliwa ponad stan - któż z nas, kierowców, nie lubi takiego widoku deski rozdzielczej swojego auta?

    ja nie lubię

    • 2 4

  • (1)

    ja zalewam za 20 dyszki i śmigam od stacji do stacji :-)

    • 4 1

    • chyba LPG

      • 0 0

  • (2)

    BMW 320 ed 4,5/100 km i nie oszczedzam go na światłach :)

    • 0 6

    • (1)

      Chyba oleju

      • 3 0

      • silnikowego...

        • 1 0

  • 1.8 kompresor 156KM automat od 11 do 15 litrów średnia prędkość 20km/h czyli korki

    i te wszystkie rady Panie Jelionek można przy tym aucie między bajki włożyć...

    • 4 1

  • Nic nie mam do komunikacji

    Fiat punto evo 1.3 mjt 75 km. 5.5 litra w miescie,na trasie 4,7 z kompletem. Wczesniej,auto Panda 1,1 prawie 8 litrów w miescie :). Na lato, honda cbf 125 3 litry na 100 kilometrów. Można? Dziękuję i pozdrawiam.

    • 0 1

  • Civic 1.6 vtec benzyna a nie dizel (1)

    Miasto 7 zima 8. Trasa lato 5 zima 5,5do 6
    Wolę bene lać niż dizla utrzymywać. Rocznie 25000 km i jestem szczęśliwym człowiekiem który tylko filtry i płyny wymienia.

    • 3 0

    • Mam taki sam

      Najmniejsze spalanie ma przy ostrym otwarciu przepustnicy przy 3,5tys obrotów. Vtec się załącza i spalanie jak przy 2500.... A przyjemność wieksza. Przy wolnym otwarciu to dopiero powyżej 4,5 tyś vtec trybi ale to już nie jest eko tylko sama radocha....

      • 2 0

  • Spalanie?

    Silnik tylko 2 litrowy, ale w terenie, przy załączonym napędzie 4x4 + reduktor, około 30 litrów benzyny na 100 km.

    • 1 1

  • Rower - 1 banan/h

    i dużo satysfakcji :-)

    • 2 0

  • Jak można jeździć płynnie i ekologicznie, jak co kawałek są progi zwalniające, albo przejścia dla pieszych?

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na drodze ekspresowej jednojezdniowej wynosi:

 

Najczęściej czytane