• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Peugeot 208 GTI. Pierwotny gen pradziadka

BawoMartDb
11 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Jest mały, ale nie pęka. Peugeot 208 GTI.


Peugeot postanowił przypomnieć o sobie w segmencie GTI. Tak powstał rasowy 208, który po prostu... daje niezwykle dużo frajdy z jazdy.



Przełom lat 70. i 80. to czas narodzin diabelskich pudełek, czyli kompaktowych, korzystnie budżetowanych samochodów sportowych, które w rajdach i na ulicach pozostawiały w tyle niejednego znacznie droższego i cięższego, klasycznego rywala. Szlaki przecierał tu VW Golf GTi. Wkrótce po nim na rynku pojawił się Peugeot 205 GTi. Lekki, wyposażony w napęd na przód i mocny silnik i nie do poskromienia przez konkurencję.

Moda na GTI trwa do dziś. Nadal są to kompakty. Nadal legitymują się bardzo dużą mocą, przekraczającą często 200 KM, są jednak znacznie większe i cięższe od pierwowzorów, przypominając niepokojąco de facto ich konkurencję z przed trzydziestu lat. A przecież pierwszy Golf GTi miał 3,7 metra długości i ważył tylko 780 kg. Obecny Golf 7 ma za to aż 4,2 metra długości i waży ponad 1200 kg. Co ciekawe, auto jest lżejsze od modelu VI!

To właśnie rozmiar i masa sprawiają, że cięższe i większe GTi, mimo mocniejszych silników, nie dają już takiej radości z jazdy jak dawne samochody tej samej klasy. Powstałą w ten sposób lukę postanowił zagospodarować Peugeot, powołując do życia model 208 GTI. To w męskiej linii prosty potomek kultowego 205 GTI i to nie tylko z nazwy. 205 ważył 875 kg i rozwijał moc od 105 do 130 KM. 208 to 1160 kg zbliżone wymiary i aż 200 KM. W ten sposób odrodziło się iście diabelskie pudełko.

Od typowego 208 odróżniają go na pierwszy rzut oka sportowe dodatki, poprawiona aerodynamika, szerzej rozstawione koła, 17 calowe obręcze ze stopów lekkich i rasowa, spłaszczona kierownica. Pod maską auta "siedzi" silnik 1.6 htp o mocy 200 KM i momencie obrotowym, wynoszącym 275 Nm. Znamy go już od pewnego czasu choćby z Cooper-a "S".

  • Peugeot 208 GTI
  • Peugeot 208 GTI
  • Peugeot 208 GTI
  • Peugeot 208 GTI
  • Peugeot 208 GTI
  • Peugeot 208 GTI
  • Peugeot 208 GTI
  • Peugeot 208 GTI
  • Peugeot 208 GTI
  • Peugeot 208 GTI
  • Peugeot 208 GTI


To właśnie ten silnik, wyposażony w zmienne fazy rozrządu, turbosprężarkę i  połączony z sześciobiegową, manualną skrzynią przekładniową, pozwala nam rozpędzić się do setki w 6,8 sekundy i rozpędzić do 230 km/h. Robi to absolutnie entuzjastycznie. O to, żeby nie aż nazbyt, dba specjalnie skalibrowane zawieszenie, wzmocniona tylna belka i  302-milimetrowe wentylowane tarcze hamulcowe z przodu i 249-milimetrowe tarcze z tyłu.

Kiedy już ochłoniemy od przemożnej chęci ciągłego dodawania gazu, odpuścimy szybkie manewry przy dużej prędkości i stracimy chęć na nagłe hamowanie do zera, przypominające lądowanie na lotniskowcu, warto rozejrzeć się wokół. Od pewnego czasu znakiem rozpoznawczym Peugeotów jest mała kierownica. Nie inaczej jest i w tym przypadku. Z tym, że w przypadku 208, jest ona zdecydowanie lepiej wykonana i wzbogacona sportowymi, metalowymi wstawkami. Wielkość kierownicy i jej kształt przypomina nieco rozwiązania znane z konsoli gier komputerowych. Świetnie leży w ręku i dosłownie zachęca do gwałtownych manewrów - jak w gokarcie.

Nieco jak z gokarta są też przylegające, półkubełkowe oparcia przednich siedzeń i wykończona aluminium końcówka lewarka skrzyni przekładniowej. Przyzwyczajenia wymaga, podobnie jak w wielu innych samochodach, ekran dotykowy. Ale - podczas szybkiej jazdy, któż o nim pamięta?

Dwustukonne 208, które zawiera na pokładzie w zasadzie kompletne wyposażenie, kosztuje 82 800 zł. Za podobną w charakterze Fiestę ST trzeba zapłacić 73 500 złotych. Niewiele więcej za VW Polo GTi. Wrażenia kosztują. Komu zaś nie wystarczą, może z czasem spróbować przesiąść się do jednej z dwóch rajdowych wersji 208 GTI-24H Nurburgring o mocy 300 KM, albo 208 T16 Pikes Peak o mocy 875 KM. Ten ostatni samochód dojeżdża do 100 km/h w zaledwie 1,8 sekundy!

Nie tylko 208 GTI. Zobacz spis trójmiejskich salonów marki Peugeot
BawoMartDb

Opinie (47) 2 zablokowane

  • (1)

    no jo.. bardziej błyszczące fele, naklejka na kierownicy i gałce i od raz jest zdecydowanie szybszy..

    • 9 16

    • syf

      • 2 7

  • Wzmocniona przednia belka???? (2)

    Czy ja o czymś nie wiem, czy zaczęto stosować jakieś innowacyjne na skalę światową rozwiązanie? Panie redaktorze, belki (np. skrętne) stosuje się raczej w tylnym zawieszeniu. Z przodu mamy kolumnę McPhersona. Tak mi się wydaje....

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 29 1

    • może chodzi o nadwozie?

      W autach z ramą jest "przednia belka" - to cześć ramy równoległa do osi a przed przednimi kołami.

      W autach samonośnych może chodzi o jakieś usztywnienie nadwozia w miejscu "przedniej belki"?
      Może nawet taka cześć nadwozia dziedziczy swą nazwę po przodkach :D

      • 3 0

    • pewnie mu chodziło o przednią ramę, sanki czy jak to tam

      tam gdzie dolne wachacze są mocowane

      • 5 0

  • fwd? (15)

    co z tego skoro te wszystkie obecne auta sa fwd?
    niby gt niby coupe mocne silniki a wszystko pedzone na przod.
    jedynie gt86 jest aktualnie takim prawdziwym oldschoolowym autem. Z nepedm na tyl i bez turbo.

    • 8 0

    • popieram

      FWD jeszcze byłoby ok ale z mechaniczną szperą. niestety wiekszosc "szportowców" tego nie ma a jak już mają to elektroniczną czyli żadną bo sterowaną hamulcami jak w golfie GTI

      • 4 0

    • (3)

      Jak wszystkie? W BMW masz napęd albo na tył albo na obie osie. W czym problem? Tyle tylko, że takie rozwiązania kosztują, coś za coś.

      • 2 0

      • no tak bmw (2)

        tak jak i lexus. Tyle ze to wyjątki.

        A co do kosztów to niby co kosztuje? AWD czy napęd na tył?
        Bo RWD jest nieco prostsze konstrukcyjnie niż FWD.

        • 1 0

        • czy ja wiem. ja bym powiedzial ze minimalnie bardziej RWD (1)

          w RWD masz dodatkowy wał i dyfer przy tylnej osi. w FWD za to masz zintegrowany w obudowie ze skrzynią. roznica jest w tym wale ktory kosztuje pare zlotych i podlodze ktora do tego celu zostala przystosowana

          • 1 0

          • zapomnialem jeszcze dodac

            ze jak masz te czesci osobno jak w RWD to proces montazowy jest trudniejszy. wtedy do skladania dyfra potrzebujesz dodatkowej stacji. do tego musisz wyprodukowac drugi korpus.

            • 1 0

    • (9)

      GT86 ma napęd na tył, ale i tak nie daje rady wielu autom FWD.

      • 2 2

      • co to znaczy dawać rade? (8)

        Gdzie w jakich okolicznościach?
        Rura na prostej spod świateł do świateł? Na pewno.
        Czy na krętej wąskiej drodze? To już pewnie zależy.

        Przy jakiej przyczepności? Bo wbrew pozorm RWD daje przewagę kierowcom co sie potrafią posługiwać gazem w gorszych warunkach.

        Oczywiście iż moc gt86 może sie wydawać niezbyt wielką ale auto ma nisko położony środek cieżkości, dobrą aerodynamikę choć lekką nadwagę. Ale IMO musi dawać mnóstwo funu. Szczególnie jak sie potrafi operować gazem w zakrętach.
        A to ze jakieś FWD ma wiekszą moc, szybciej jedzie do setki czy rozwija wieksza predkość maksymalną?
        No i co z tego? Przecież nie o to tutaj chodzi.

        • 3 0

        • (7)

          Na przyczepnych asfaltowych nawierzchniach żadne RWD nie da rady porównywalnemu autu przednionapędowemu, tutaj kontrolowana nadsterowność nie jest żadną przewagą. Nawet czteronapędówki w rajdach na suchy asfalt ustawia się ze sporą przewagą mocy na przód.

          • 2 2

          • (5)

            to dlaczego auta do wyścigów na 1/4 mili sa tylnonapędowe? Przednionapędówka to od wielkiego dzwonu.
            DTM? GT3? GT4? Wszelkie formuły?
            Przecież to wszystko to sa RWD.
            Kontrolowana nadsterowność i lepsze przekazywanie napędu jest zaletą zawsze - przecież stracić przyczepność nawet na suchym asfalcie to nie problem - szczególnie jak sie porusza w okolicy limitu. A w wypadku RWD jest to łatwiejsze do opanowania.

            • 4 1

            • (4)

              Formuła 1 ma napęd na tył, bo takie są regulacje FIA. W DTM też chyba tak jest.

              • 0 0

              • kiedyś takich regulacji w F1 nie było (3)

                z reszta nawet jakby byly to nadal bedzie na tyl ewentualnie dorzuca przod ale nigdy na sam przod. przod daje gorsze przyspieszenie z tej samej mocy bo przy przyspieszaniu dociskana jest tylna oś a przód traci przyczepność. FWD zostało wymyślone z przyczyn ekonomiki.
                poza tym w każdych warunkach lepsza bedzie kontrolowana nadsterownosc niz kontrolowana podsterownosc. w obu przypadkach jest uslizg ale tylko RWD zaciesnia zakret. w FWD do tego masz niekorzystne sily na przednich kolach. dodanie gazu powoduje efekt zyroskopowy i przeciwdziala skretowi kol. przy duzych mocach ma to duze znaczenie. i oprocz wplywu na uklad kierowniczy ma to znaczenie rowniez przy zuzyciu przegubow oraz niekorzystny wplyw na prace przedniego zawieszenia.

                • 1 0

              • (2)

                Masz rację. Po prostu chciałem podkreślić, że podawanie F1 czy DTM za przykład, nie było trafne, bo inżynierowie nie mają wyboru.

                A GT86 wypada gorzej na torach, niż sportowe hatchbacki. Może daje więcej możliwości zabawy, ale różne są priorytety.

                • 0 0

              • od jakich hatchbacków wypada gorzej?

                • 0 0

              • update

                na torze top gear wygrały z nią tylko focus ST i golf GTI z bezpośrednich konkurentów ale one jechały na suchym torze a toyota na czesciowo mokrym. pozostała czesc stawki wypadła za toyotą i to jadąc na suchym. nawet dużo mocniejsze renault megane. suma sumarum nie widze zadnego lepszego hot hatcha od tej toyotki. pomijam już fakt że te wszystkie hot hatche nie dosc ze sa 10-25 koni mocniejsze to na dodatek mają turbo więc przebieg mocy maja korzystniejszy, nie dosc ze maximum maja wyzsze to dół sporo potężniejszy. a to oznacza ze toyota musi to wszystko nadrobić prowadzeniem.

                • 0 0

          • Mustang da

            • 0 1

  • Boże litości... (3)

    208 T16 Pikes Peak o mocy 875 KM. Ten ostatni samochód dojeżdża do 100 km/h w zaledwie 1,8 sekundy!
    Takie niusy tylko na trojmiasto.pl

    • 3 3

    • możesz zawsze sie przesiąść

      nie szkodzi że nie sprzedają

      • 4 0

    • Sprawdź zanim napiszesz...

      wystarczy 10 sek szukania w sieci i już byś człowieku się nie kompromitował.

      • 2 0

    • Auto jeździ i Loeb wygrał nim Pikes Peak, więc nic dziwnego w tym "niusie" nie ma.

      • 1 0

  • Rakieta kosmiczna i tak jest szybsza

    • 5 0

  • (1)

    GTI skończyły się na Kill em All

    • 6 0

    • No to nowa 208GTI ma mniej mocy na kilogram masy niż 205GTI.

      • 5 2

  • Błagam was drodzy reporterzy (4)

    nie ma takiego auta co przyspiesza do setki w 1,8 sekundy. Jeżeli ktoś podaje że rajdówka ma takie osiągi to jest to czas teoretyczny bez uślizgu kół, czyli w warunkach nieosiągalnych. W takim czasie to czasami przyspieszają dragstery, których opony są bardzo miękkie i posmarowane klejem, tak jak asfalt po którym jadą.

    • 7 6

    • a skąd reporterzy mają to wiedzieć ?

      • 4 1

    • Nie masz racji (1)

      jest takie auto i potrafi tak przyspieszać

      • 4 3

      • Tak jak pisał poprzednik, pod pewnymi warunkami tylko. Musisz mieć minimum wygrzane slicki i czyściutki przyczepny asfalt (asfalt, nie róznej maści mieszanki asfaltowo-betonowe). W niższych temperaturach bądź na bieżnikowanych oponach i na typowej drogowej nawierzchni nie ma praktycznie szans aby zejść poniżej 3 sekund.

        • 2 3

    • Stosunek mocy do masy w tym aucie to 1:1. Nawet super samochody jak Veyron, Agera R takiego nie mają. Nie jest to rajdówka. Przygotowane było specjalnie na wyścig górski na asfalt.

      • 2 1

  • wiekszosc aut objedzie ale mało sportowej limy z dieslem juz nie

    takie to troche smutne bo niby auto "sportowe" ale cudzysłów jest tutaj bardzo widoczny. osiągi zblizone do prawie 1,8 tonowej BMW 525 z nowym 2 litrowym dieslem. cała nadzieja w zwrotności autka, ale to też nie to co 30 lat temu. ogólnie jest ok ale szału nie ma

    • 6 6

  • szlaki to przecierał Renault 5 GT ... (3)

    a nie golf "panie redaktorze"

    • 14 1

    • No ale skąd oni mają to wiedzieć (1)

      Przecież w tym kraju "woldzwagieny" są wzorem metra i w powszechnej świadomości wszystko zaczęło się od vw.
      Golf wzorem kompaktu. Polo wzorem subkompaktu. Pastuch wzorem klasy średniej. No to wiadomo, że golf gti musi być wzorem dla wszystkich małych gti.
      Jakoś tylko mało kto wie, że golfa zaprojektowali Włosi.

      • 6 0

      • bo Włosi są w każdym interesie na całym świecie ;-)

        • 0 0

    • akurat nie masz racji

      Pierszym samochodem typu GTI był Golf pierwszej serii, kilka lat przed Renault 5

      • 0 2

  • Czy ktoś mi może wytłumaczyć co to znaczy (1)

    "korzystnie budżetowany samochód sportowy"? W jakim to języku?

    • 14 0

    • Nie wiadomo,

      ale jak brzmi!

      • 14 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CNG?

 

Najczęściej czytane