• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pielęgnacja tapicerek samochodowych

Michał Jelionek
9 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Jak zadbać o samochodowy garnitur? Jak zadbać o samochodowy garnitur?

Skórzana tapicerka w naszym aucie to powiew luksusu, obszycie welurowe charakteryzuje pospolitość i praktyczność, z kolei alcantara to niezwykle wdzięczny i wytrzymały materiał - niezależnie, który rodzaj tapicerki wykorzystano do produkcji kokpitu naszego samochodu, o każdy z nich powinniśmy sumiennie zadbać. Jak to robić?



Najczęściej spotykanymi tapicerkami w katalogowych ofertach producentów aut są: skóra, weluralcantara. To trzy zupełnie różne materiały wykorzystywane do obszycia samochodowych kokpitów. Struktury poszczególnych tapicerek mocno się różnią, ale wszystkie narażone są na to samo, czyli zabrudzenia i utratę koloru. Co powinniśmy zrobić, żeby utrzymać je w należytym stanie?

Która tapicerka według ciebie jest najlepsza?

Zacznijmy od najszlachetniejszej z tapicerek, będącej synonimem elegancji i splendoru, czyli skóry. To surowiec skazany na sukces, ale i wymagający poświęcenia zdecydowanie największej uwagi. Sam w sobie jest produktem prestiżowym, bardzo trwałym i dość skomplikowanym. Każdy, kto użytkuje produkty skórzane: buty, odzież czy meble, doskonale wie, że odpowiednia pielęgnacja to recepta na zachowanie właściwości i żywotności skóry. Identycznie jest w przypadku tapicerki.

W autach z kilku-, kilkunastoletnią przeszłością, gołym okiem dostrzeżemy tapicerkę nadgryzioną zębem czasu. Zwykle to efekt niedbalstwa poprzednich właścicieli. Można tego uniknąć. Skórzane obicie w naszym pojeździe posiada warstwę ochronną. To swego rodzaju powłoka zabezpieczająca przed wilgocią i czynnikami atmosferycznymi (wysokimi i niskim temperaturami czy promieniami słonecznymi). Innymi słowy - chroni przed utratą najważniejszych właściwości surowca. Z biegiem lat, przezroczysty pancerz wyraźnie się ściera, co prowadzi do utraty blasku, płowienia, przebarwień, pęknięć czy przetarć. Można go jednak utrwalać.

Czytaj także: Fura, skóra i... skóra, czyli samochodowy garnitur skrojony na miarę

Skórzana tapicerka powinna być konserwowana 2-4 razy w ciągu roku. Zanim jednak zabierzemy się za budowanie warstwy ochronnej - musimy odpowiednio przygotować i wyczyścić materiał. Do tego posłużą nam preparaty dedykowane obiciom skórzanym, które można kupić w każdym sklepie motoryzacyjnym lub większym markecie.

Na samym początku skrupulatnie odkurzamy tapicerkę, a następnie przy pomocy odpowiedniego środka czyszczącego, gąbki (bądź irchowej ściereczki) i ciepłej wody zabieramy się za usuwanie tłuszczu. Lepsze preparaty powinny efektywnie wchłonąć się w czyszczony materiał. Jeśli tak się nie stanie, będziemy musieli osuszyć powierzchnię czystą szmatką. Dopiero po tej czynności możemy przejść do "laminowania" tapicerki.

Konserwacja polega na dokładnym wcieraniu preparatu ochronno-pielęgnacyjnego. Egzamin doskonale zda bawełniana szmatka. Po nałożeniu wosku impregnacyjnego powinniśmy odczekać kilkadziesiąt minut do całkowitego wyschnięcia tapicerki. Pamiętajmy, aby substancji zabezpieczającej nie nakładać bezpośrednio na skórę, a ilość płynu dozujmy z wyczuciem, bo w bardzo łatwy sposób możemy przesadzić z natłuszczeniem siedzisk. Jeżeli zauważymy drobne przetarcia, możemy użyć specjalnego kremu do regeneracji.

Chcesz zadbać o tapicerkę? Zacznij od odkurzania. Chcesz zadbać o tapicerkę? Zacznij od odkurzania.
Pora na welur, czyli prawdopodobnie najpopularniejszą tkaninę wykorzystywaną do pokrycia wnętrza pojazdu. To całkiem przyjemny i praktyczny materiał. Nie można jednak doprowadzić do "zapuszczenia" wnętrza pojazdu, bo każdorazowa próba czyszczenia będzie dla nas istną katorgą. Najbardziej niewdzięczną odmianą weluru jest ten charakteryzujący się miękkością i puszystością. To woda na młyn dla okruchów czy drobinek piasku. Zaniedbane i nieczyszczone fotele niczym magnes przyciągają kurz, który przenika do włókien siedziska. Ponadto, dywaniki welurowe "lubią" wilgoć, co również bywa problematyczne.

Czytaj także: Wyślij swoje auto do salonu piękności

Teoretycznie, prace porządkowe moglibyśmy od razu rozpocząć od prania tapicerki. Zalecamy jednak na samym początku zaprzyjaźnić się z odkurzaczem i usunąć widoczne śmieci. Do "kąpieli" obić niezbędna będzie niewielka inwestycja. Polecamy kupno proszku, który wystarczy równomiernie zaaplikować na welur, a po kilkunastu minutach ponownie odkurzyć. Po tych czynnościach kokpit auta warto nieco wysuszyć (otwórzmy wszystkie drzwi i pozostawmy pojazd na jakiś czas w "przeciągu"). Idealnymi warunkami do czyszczenia wnętrza pojazdu jest ciepły i stosunkowo wietrzny dzień.

Co z alcantarą? To materiał tekstylny, przypominający nieco zamsz, wykonany z poskręcanych mikrowłókien poliuretanu i poliestru. Dzięki czemu jego struktura jest bardzo wytrzymała i odporna na ścieranie. Alcantara jest bardzo podatna na plamienie i filcowanie. Uspokajamy jednak - to tapicerka, którą bardzo łatwo się czyści.

Lista trójmiejskich firm zajmujących się auto detailingiem

Jak już wspomnieliśmy, żeby utrzymać materię w odpowiedniej kondycji, trzeba o nią dbać i regularnie konserwować. Tapicerkę z alcantary powinniśmy stosunkowo często odkurzać i przecierać zwilżoną szmatką (unikajmy zwilżonych chusteczek, które możemy zakupić niemal w każdym większym sklepie). Niektórzy popełniają podstawowy błąd - używają zbyt dużej siły i zamiast wycierać plamę, wcierają brud. Drugim błędem jest "zalanie" alcantary zbyt dużą ilość wody. Pamiętajmy również o prawidłowym czyszczeniu, czyli tzw. metodzie od szwu do szwu. Do pozbycia się trwalszych zanieczyszczeń oraz konserwacji musimy użyć specjalnych preparatów. Jeżeli na naszej tapicerce zauważymy drobne supełki - nie próbujmy się ich pozbyć samodzielnie. Tę czynność pozostawmy fachowcom.

Reasumując, dobry stan tapicerki naszego pojazdu zależy wyłącznie od nas samych. Sumienne i systematycznie dbanie pozwoli zachować świetny wygląd i świeżość. Nasze niedbalstwo szybko odbije się na jakości wnętrza samochodu. Jeżeli nie czujemy się na siłach, nie mamy wolnego czasu czy ochoty - zawsze możemy powierzyć samochód profesjonalistom od auto detailingu. Kompleksowa usługa to wydatek rzędu kilkuset złotych. Wybór należy do was.

Opinie (18) 8 zablokowanych

  • (2)

    O czym właściwie jest ten artykuł...?
    Przepisem na pranie spisanym z opakowania spray'u do tapicerki ?

    • 30 5

    • Dla osob, ktore nigdy nie mialy stycznosci ze skora, alcantara czy nawet welurem, wcale sie nie dziwie, ze nie znajda w tekscie nic dla siebie ;) moze w dziale rowery cos znajdziesz?

      • 9 2

    • A co chciało dziecko się dowiedzieć? Kurtki ze skóry z węża strażackiego masz w C&A

      • 5 4

  • Skórę to lepiej zostawić fachowcom, (1)

    ponieważ później dojdzie im jeszcze poprawianie po osobie, która nie ma o tym pojęcia, a bazując na jakimś tam artykule narobi tylko więcej szkód.

    Szanowny Pan Michał nawet nie zorientował się gdzie w np. Gdańsku znajdują się firmy, które profesjonalnie odnowią skóry zainteresowanym ludziom.

    Artykuł o wszystkim i o niczym.

    Polecam wyszukać RENOWACJA MALOWANIE SKÓR w Gdańsku.
    Efekt - jak nowe!!

    • 2 3

    • Julia, chyba biznes się nie kreci bidulo? ;) bo kto to w skory wchodzi ;)

      • 5 0

  • witam (6)

    Ja moje bmw raz w roku oddaje do spa i skóra wygląda jak nowa.Kosztuje mnie to około tysiąca ale po to sie ciężko uczyłem i pochodzę z zamożnej rodziny żeby niczego sobie nie żałować.

    • 6 6

    • Lubie goscia ;)

      • 3 0

    • (2)

      SPA to najlepsze rozwiązanie jak nie ma się czasu na samodzielną kosmetykę. Co do pielęgnacji skóry to robisz to zbyt rzadko. Skórę powinno się czyścić i impregnować minimum raz na pół roku, a fotel kierowcy raz na 3 miesiące.

      • 1 0

      • hm..

        ale ja dużo nie jeżdżę więcej latam samolotami w interesach dlatego uważam że raz w roku wystarczy

        • 0 0

      • a po co? Jak sie zmienia auto choć raz na 5 lat to nic sie z fotelem nie stanie

        tym bardziej jak skóra dobra gatunkowo

        • 1 0

    • Czekałam...

      • 0 0

    • zawód. ..

      ....syn :)

      Trolling raczej słaby i dość oklepany. Mogles dla zmylki dopisac ze w tej bawarze masz 1.9TDi i spalanie trzymasz na poziomie 4/100. Takie hybrydy w Żukago czy Los Kartuzes są bardzo powszechne. Obowiązkowa skórzana tapicerka, żeby błoto z gumofilcow nie przylegalo.

      • 1 0

  • nigdy więcej skóry! (3)

    zimą zimna, latem gorąca, a po kilku latach świeci się jak psu ........

    • 4 7

    • jak się jej nie czyści i nie konserwuje to na pewno po paru latach się świeci. Co do lata to są auta z wentylacją foteli a co do zimy to podgrzewanie jest standardem :)

      • 3 0

    • (1)

      Na zimę jest funkcja podgrzewanych foteli.
      A na lato ręcznik i można żyć.
      A żeby nie świeciła to sa odpowiednie pianki np. Autoland i matowieje

      • 2 0

      • albo klima

        • 0 0

  • (1)

    Jeśli chodzi o porady tutaj zamieszczone apropos skóry to niestety jest to stek bzdur. Skóra nie znosi wody a autor tego artukułu zachęca do usuwania jakiegoś tłuszczu za jej pomocą WTF? Odkurzanie też należy wykonywać delikatnie bo można porysować lico skóry końcówką odkurzacza. Skóry czyści się dedykowanym środkiem (polecam Colurlock) za pomocą delikatnej szczotki, wyciera się to mikrofibrami/bawełnianymi ścierkami. Zabezpiecza się też odpowiednim produktem.

    • 2 3

    • racja

      Nie chcę robić kryptoreklamy,ale faktycznie colourlock jest bardzo dobry. Stosuję go do skóry w swoim Volvo i jestem bardzo zadowolony. Delikatna pianka dokładnie czyści a środek konserwujący sprawia że skóra robi się przyjemna w dotyku a przy okazji ma warstwę ochronną. Nie wiem gdzie można kupić taki zestaw w Gdańsku,ja korzystałem z allegro. Woda i tłuszcz...brawo

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Toyota Mirai to auto zasilane:

 

Najczęściej czytane