• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projektant Jaguara z wizytą w Gdańsku

Michał Jelionek
6 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Stylistykę Jaguara F-Type Coupe opracował Ian Callum, któremu przy projektowaniu górnej i tylnej części nadwozia pomagał Tadeusz Jelec.
Stylistykę Jaguara F-Type Coupe opracował Ian Callum, któremu przy projektowaniu górnej i tylnej części nadwozia pomagał Tadeusz Jelec.

Tadeusz Jelec, wybitny polski projektant samochodów, który od 25 lat tworzy wizerunek prestiżowych aut z brytyjskiej stajni Jaguara, będzie gościć w Trójmieście. Spotkanie odbędzie się w najbliższy czwartek, 9 października w Audytorium Wielkiej Zbrojowni zobacz na mapie Gdańska Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Wstęp jest bezpłatny.



Tadeusz Jelec Tadeusz Jelec
Jego droga na sam szczyt rozpoczęła się w Londynie, a dokładniej w Royal College of Art. Studia na kierunku projektowania transportu ukończył w 1988 roku. Zanim jednak trafił do prestiżowej uczelni, która wywindowała go na sam szczyt, był studentem Politechniki Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska. Przygoda z budowaniem maszyn zakończyła się jednak fiaskiem, a przyszły designer Jaguara studiów nie ukończył.

Bezpośrednio przed Royal College of Art, Jelec trafił do Chelsea School of Art. Tutaj zdobył podstawowe "szlify" z projektowania ogólnego, które - jak się później okazało - otworzyły drzwi do wielkiej kariery. A ta rozpoczęła się pod skrzydłami uznanego projektanta Petera Stevensa. Brytyjczyk tworzył grupę projektową firmy TWR (Tom Walkinshaw Racing), która współpracowała m.in. z Jaguarem.

Jelec przez dwa lata pracował przy tworzeniu aut takich jak: Mazda, Volvo, Lotus czy Jaguar. Polak szybko został rzucony na głęboką wodę. Momentem przełomowym w życiu projektanta było podjęcie się zlecenia restylizacji klasycznego Jaguara XJ40. Talent polskiego konstruktora szybko dostrzegł Geoff Lawson, ówczesny dyrektor biura designerskiego Jaguara. Zachwycony Lawson bez zastanowienia zwerbował Jelca do macierzystego studia projektowego Jaguar Cars w Coventry. Polski konstruktor otrzymał stanowisko Desing Managera. Do dnia dzisiejszego projektant z Giżycka odpowiedzialny jest za budowę wnętrza oraz nadwozi aut sportowych Jaguara.

W ciągu 25-letniej kariery, pod kierunkiem Jelca powstały takie modele Jaguara jak: XJ40, XJ8, XF-Facelift, XF-Sportbrake, F-Type Coupe. Warto dodać, że ostatni z wymienionych modeli został wyróżniony nagrodą "najpiękniejszego samochodu sportowego roku 2014" w plebiscycie czytelników niemieckiego czasopisma Auto Motor und Sport.

Tadeusz Jelec podczas spotkania z pasjonatami motoryzacji podzieli się swoją przebogatą wiedzą i doświadczeniami.

Wykład wybitnego projektanta odbędzie się 9 października (czwartek) o godz. 14 w Audytorium Wielkiej Zbrojowni Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (wejście od ul. Tkackiej). Wstęp jest bezpłatny.

Wydarzenia

Spotkanie z Tadeuszem Jelcem, Design Managerem Jaguara

wykład

Miejsca

  • ASP Gdańsk, Targ Węglowy 6

Opinie (23) 2 zablokowane

  • Jedna jaskółka wiosny nie czyni (2)

    ale miło poznać sąsiada.

    • 1 1

    • w zapyzialej POlsce nigdy nic by nie osiagnol

      pod czyjes sukcesy latwo sie podczepiac

      • 5 0

    • jest jeszcze kilku innych m. in. Justyn Norek

      na Kaszubach szczytem wzornictwa i elegancji jest AŁDI i Panzerwagen ;)

      • 0 0

  • (9)

    gratuluję sukcesu osobistego

    natomiast co do firmy to obecne auta Jaguara są ewidentnie bez "duszy"
    pora więc projektanta zmienić i wrócić do klasyki
    już nie cofając się w "zamierzchłe" czasy nawet użytkowe modele X-type czy S-type miały swój indywidualny styl
    czego się nie da powiedzieć o tych obecnych...

    • 3 14

    • wprost przeciwnie (8)

      cofanie sie do klasyki to głupota. Jaguary zawsze były na swoje czasy autami nowoczesnymi, dziś łączą elegancję, dobrej jakości wnętrza z nowoczesnością. Wg mnie powinni być bardziej innowacyjni, może indyjski kapitał im pomoże. To o czym ty piszesz to schyłek Jaga u progu lat 1990-2000. Klepanie tej samej stylistyki nie wyszło im na dobre. Dopiero teraz zaczynają oddychać

      • 3 2

      • (7)

        jak dla mnie to teraz to Jaguary wyglądają jak typowe azjatyckie plastiki
        trójkątne bez stylu i klasy
        jak można to mylić z nowoczesnością?

        nie mają w sobie nic brytyjskiego ani europejskiego
        uważam że wymienione powyżej modele były ostatnimi z jakąś klasą

        • 1 4

        • Jak to nie mają w sobie nic brytyjskiego ani europejskiego.
          Mają psują się na potęgę.

          • 0 2

        • a co twoja 38 milionowa ojczyzna polska produkuje? (4)

          • 3 1

          • (3)

            gdybyś był obcokrajowcem to byś wiedział choćby z racji dobrego wychowania i odrobiny kultury że nazwy własne takie jak Polska piszemy z dużej

            • 1 1

            • ta polska nie jest dla Polakow (1)

              skorumpowany PRLbis

              • 1 0

              • co nie zmienia zasad gramtyki

                • 1 0

            • Istnieje

              też coś takiego jak interpunkcja. Pan "poprawiacz innych" zapomina o tym.

              • 0 0

        • wnętrze XJ wygląda jak kokpit luksusowego jachtu.

          Jest do bólu brytyjskie. A z zewnątrz połączenie dyskretnej elegancji z nowoczesnością. Własnie tak powinien wyglądać Jag. Projektowanie nie polega na klepaniu tego samego żeby Jag wyglądał jak Bristol. Oni zawsze byli wybitni, a stylistyka lat 90 była dobra ale wtedy. Cofanie sie w stylistyce to samobójstwo.

          • 2 0

  • (1)

    Kolejne wydarzenie z racji godziny 14:00 zaplanowane głównie z myślą o bezrobotnych i studentach :-/

    • 15 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Nierozliczone pieniądze powojenne.

    Po wojnie można było lecieć na marzeniach najemników teraz nie wypada.

    • 1 1

  • Trzeba z Polski wyjechać by coś znaczącego w życiu osiągnąć. (2)

    Marny system, marne uczelnie i potworna biurokracja.

    • 13 1

    • A do tego (1)

      A do tego wszystkiego mamy jeszcze ludzi którzy ciągle narzekają.

      • 1 3

      • na taki ustrój jak mamy trzeba narzekać

        to przejaw zdrowego rozsądku

        • 0 0

  • (3)

    Prawda jest taka, że w wielu koncernach samochodowych projektują Polacy. ..

    • 3 3

    • masz na myśłi ludzi urodzonych na terenie Polski? (2)

      bo rozumiem, że nie są to polskie biznesy, pomysły i inicjatywy

      • 0 1

      • nikt ci nie broni zakładać własnego biznesu (1)

        • 0 1

        • oczywiście, nie widzę problemu żeby konkutrować z Jaguarem

          zacznę już dziś, to żaden problem dla mnie,
          ty mi pomożesz,
          tak to sobie wymarzyłem,
          Polska jest tak dobrym miejscem do tego,
          że aż dziw, że cały naród nie jest tryliarderami
          i wszytsko od wykałaczek po promy kosmiczne
          nie jest polskiej myśli technicznej :)

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze wiadomości

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Cayenne i Macan to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane