• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Saab 9-2. Kochaj albo rzuć

Marcin Tymiński
21 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Wizja Saaba stylisty Eduarda Graya - Saab 92010 Sixten. Wizja Saaba stylisty Eduarda Graya - Saab 92010 Sixten.

Szwedzki Saab stawia wszystko na jedną kartę. Powstający model 9-2 trzeba będzie albo pokochać, albo... mocno znielubić. Szwedzi chcą, by auto wzbudzało bardzo żywe emocje. Skandynawski maluch ma powalczyć w segmencie premium m.in. z najnowszym Audi A1 czy słynnym Mini.



Nie ma co ukrywać, że oferta tej - bądź co bądź - legendarnej marki jest obecnie mocno ograniczona i nawet najnowszy, bardzo udany Saab 9-5 nie wpłynie znacząco na wzrost sprzedaży tych samochodów. Produkcja w szwedzkiej fabryce koncernu w Trollhättan nie przekracza też 100 tys. sztuk, stąd też decyzja o wprowadzeniu na rynek kolejnego modelu.

Mimo iż Saab nie opublikował jeszcze żadnego oficjalnego oświadczenia w tej sprawie, wiadomo, że firma prowadzi negocjacje z innymi markami, w celu użyczenia platformy dla nowego 9-2. Samodzielne opracowanie samochodu od podstaw byłoby zbyt kosztowne dla producenta, który wciąż boryka się z problemami finansowymi. Wśród potencjalnych partnerów dla Saaba wymienia się chociażby Volkswagena czy BMW.

Wiadomo też, że Saab 9-2 nawiązywać ma bezpośrednio do legendarnego modelu 92. Prototyp tego pierwszego Saaba powstał w 1947 roku, seryjną produkcję rozpoczęto dwa lata później. Saab 92 miał pod maską 3-cylindrowy silnik o pojemności 764 cm sześc. i mocy 25 KM.

Jak będzie wyglądał nowy 9-2? Stylistyką nadwozia i wnętrza zajął się zespół designerów pod wodzą nowego szefa Jasona Castrioty, który doświadczenie do tej pory zdobywał m.in. w Ferrari. Na razie światła dziennego nie ujrzały żadne wizualizacje. Jednak także inni styliści zainspirowani wiadomościami o nowym modelu, popuścili wodze fantazji. A jak będzie wyglądać seryjna wersja Saaba 9-2, prawdopodobnie przekonamy się na początku 2013 roku.

Lotniczy Saab

Początki Saaba (Svenska Aeroplan Aktie Bolaget) sięgają 1937 roku. Firma rozpoczęła działalność w Linköping w Szwecji produkując samoloty. 10 lat później zaczęła wytwarzać samochody. W 1969 roku Saab połączył się ze Scanią i do roku 1995 koncern nosił nazwę Saab-Scania. W 1990 roku dział zajmujący się produkcją samochodów, Saab Automobile przejął amerykański koncern General Motors. Obecnie szwedzki producent jest częścią grupy Saab Spyker Automobiles, która powstała po przejęciu udziałów Saaba od koncernu General Motors przez Spykera - producenta samochodów sportowych z Holandii.

Opinie (39)

  • niezle wyglada

    cos jak maly bentley - moznaby sie polansowac po sopocie ;)

    • 27 3

  • Skandynawski maluch... (6)

    Taki on skandynawski jak... Chiński raczej.

    • 2 23

    • (4)

      chiński? chyba pomyliłeś saaba z volvem...

      • 4 0

      • volvem?

        VOLVO się nie odmienia.

        • 1 0

      • 1 (2)

        właścicielem Volvo jest Chińczyk...nie kumacie tego a produkcja w SZWECJI

        • 2 0

        • ale VW produkuje w Chinach (1)

          wiele modeli

          • 0 0

          • no tak, a VW to brzmi podobnie do Volvo

            eh jo

            • 1 0

    • te

      profesor a skąd wziąłeś chiński tłoku... jak już to właścicielem jest Holender a Volvo Chińczyk i nie ma tu nic wspólnego z produkcją to są właściciele gamoniu.Wsiadaj w swoje A4 bw tedeji zatankuj za 20 pln i pod dyskę podjedź później trochę przy gazówki i zrobisz z jakąś laseczką 123 km, później tydzień orki i jest git wale.

      • 2 0

  • Lachoniki z Sopotu i tak polecą na moje BMW (5)

    możecie mi tylko pozazdrościć !

    • 14 16

    • pewnie JO jak u ciebie mówią (1)

      tylko prócz tego bmw powinieneś mieć coś pomiędzy no...i,, bo tylko śmiech będzie :)

      • 6 0

      • jo w Kraju Saaba znaczy TAK

        • 5 0

    • Najpierw oddaj Iwonę. (1)

      Potem bierz się za resztę.

      • 2 0

      • ciach ciach ciach

        odcinam się

        • 0 0

    • Gdzie można spotkać najwięcej Sopockich lachonów ?

      • 0 0

  • Ładny ale jako maskotka a nie auto użytkowe! (3)

    Saaby są paliwożerne i drogie w utrzymaniu. Do tego obecnie saab to składak i to budzący zdziwienie mechaników. A przy tym ilość guziczków i przełączniczków jak w myśliwcu z lat 80 XX wieku. Auto może i kultowe ale niepraktyczne do granic możliwości.

    • 4 10

    • Anetko,

      czy jeździłaś kiedyś za kierownicą Saaba, czy tylko na innych siedzeniach :)

      • 8 0

    • za....sty nick:)

      • 1 0

    • ja mam 9-3 1,9TiD 08 i 6,5 po mieście
      składak hmmm dziś każde auto można nazwać składakiem

      • 0 0

  • Z tymi chromowanymi ramkami świateł wygląda jak solidny wiejski tuning. (3)

    Auto ma się wyróżniać z tłumu ale od dłuższego czasu w tłumie budzi śmiech. Niby kultowe i luksusowe ale nie znajdzie nabywców bo kosztowne w eksploatacji no i podstawowa sprawa sąsiad czegoś takiego nie będzie zazdrościł i tylko uśmiechnie się z politowaniem. A najgorsze że zrobi to sąsiad który użytkuje skodę octavię i w tym jest problem. Do tego sprawdźcie ile te auta tracą na wartości!!! 5 letni saab jest wart często 30% początkowej wartości i nadal jest problem ze sprzedażą. A odwieczne podpieranie się tradycjami lotniczymi gdy samochód jest składakiem części różnych marek często z krajów rozwijających się to potwarz. Czyli ani kultowe ani użyteczne.

    • 2 19

    • wszystkie samochody to skladaki gamoniu. Producenci samochodow maja srednio 300-400 dostawcow roznych podzespolow. Tak naprawde producent samochodu w zasadzie je tylko montuje i lakieruje, reszta produkowana jest poza fabryka

      • 2 1

    • nie wiem czy się orientujesz ale od dłuższego czasu większość saabów właśnie tak miała te ramki zrobione

      • 1 0

    • no te ramki to syf ale 9-3 po lifcie jest kozak :D szczególnie kolor silver snow ktorego jestem szczesliwym posidaczem

      • 1 0

  • fajowy (3)

    jak mini bugatti vernon

    • 18 2

    • mam identyczne skojarzenie!

      :)

      • 2 1

    • vernon, jo? (1)

      • 4 0

      • jo jo kaszebe!

        • 5 1

  • ja kocham Saaby mimo iż takowego nie posiadałem,
    może się z iści :-)

    • 8 0

  • słaby..

    ja wole moje bite czterdziestoletnie polo z giętej blachy dachowej. dokupiłem do kompletu nowe dresiki, białe skarpetki, sandały i jestem pan, jak malowanie..

    • 11 1

  • imho (1)

    troszke Audi TT albo chryslerem crossfire podchodzi (podbna klasa ?) ale poza tym bomba

    • 4 2

    • bąba się piszę jo!

      ale jak tatuś zrobi "dziubek" to nie ma H we wsi

      • 0 0

  • dobrze wygląda będzie przyciągał wzrok

    tylko musi mieć kopa,, bo inaczej będzie bieda, ten wygląd prowokuje do ostrej jazdy

    • 5 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze wiadomości

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ACC?

 

Najczęściej czytane