• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Seat Leon ST. Jakie zostawia wrażenia?

Mart
15 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Seat Leon w wersji kombi zapewnia większe atrakcje niż tylko dobre możliwości ładunkowe.



Nieśmiertelny znaczek TDI, niewielka pojemność, czterocylindrowy diesel, pięć biegów i 105 KM. Kombi. Czytając katalog brzmi to równie porywająco jak kolejna książka Kasi Cichopek. Gdy jednak zasiądzie się za kierownicą Seata, smutne cyferki nabierają blasku. Tak skrojony Seat potrafi dać dużo satysfakcji z jazdy.



Grupa Volkswagena stara się jak może, by każdemu ze słynnych trojaczków segmentu aut popularnych (to niemożliwe, ale gdyby ktoś jeszcze nie wiedział: Volkswagen, Skoda i Seat) nadać indywidualne rysy, pozwalające sprawnie poruszać się wśród jak najszerszej grupy klientów. Na końcu i tak zawsze wygrywa i najlepszy okazuje się Golf.

OD razu więc powiemy, że Golf Variant lepiej jeździ od Seata Leona, w wersji kombi oznaczanego ST. Od razu też powiemy, że Seat Leon lepiej naszym zdaniem jeździ od Skody Octavii z wielkim kuprem, która w do wersji 1.8 musi także zadowolić się zwykłą belką skrętną, a nie niezależnym zawieszeniem.

Podoba się nam wygląd kombi Leona. Projektując nadwozie kombi łatwo "przeciążyć" tył lub sprawić, że wygląda on jakby na siłę doczepiony był do pozostałej części nadwozia. Seat wygląda za to proporcjonalnie, lekko i harmonijnie. Zdejmując z niego emblematy marki od razu można poznać przynależność do koncernu VW. Świadczy o nim chociażby charakterystyczne, ostre zarysowanie kształtu reflektorów. Dynamiczne linie od razu przywołują chęć mocniejszego wciśnięcia pedału gazu, za którym powinny pojawić się sportowe emocje.

  • Seat Leon ST 1,6 CR 105 Style (Diesel)
  • Seat Leon ST 1,6 CR 105 Style (Diesel)
  • Seat Leon ST 1,6 CR 105 Style (Diesel)
  • Seat Leon ST 1,6 CR 105 Style (Diesel)
  • Seat Leon ST 1,6 CR 105 Style (Diesel)
  • Seat Leon ST 1,6 CR 105 Style (Diesel)
  • Seat Leon ST 1,6 CR 105 Style (Diesel)
  • Seat Leon ST 1,6 CR 105 Style (Diesel)
  • Seat Leon ST 1,6 CR 105 Style (Diesel)
  • Seat Leon ST 1,6 CR 105 Style (Diesel)
  • Seat Leon ST 1,6 CR 105 Style (Diesel)
  • Seat Leon ST 1,6 CR 105 Style (Diesel)


Nadwozie hiszpańskiego kombi ma długość 453,5 cm a rozstaw osi wynosi 262 cm. Na tej samej platformie powstają inne pojazdy z grupy, Seatowi przeznaczono rolę auta, które jest nieco mniej przestronne od Octavii i Golfa. Poczujemy to głównie wtedy, gdy zarówno z przodu jak i z tyłu spróbujemy porozpychać się łokciami. Ilość miejsca na nogi i nad głowami jest typowo kompaktowa. Przedział bagażowy Leona ST? Słuszne 587 litrów oraz regularny kształt. Przeciętnej rodzinie 2+1 całkowicie wystarczy, by bezproblemowo spakować się na dłuższy urlop. Miłośnicy wożenia nawet na krótki weekend własnej zmywarki i tak wybiorą Octavię, która w kategorii "pojemność bagażnika" deklasuje wszystkich.

Deska rozdzielcza Seata na szczęście nie kopiuje wyglądu tej z Golfa. Seat pokusił się o własną, dość oszczędną stylistykę. Wygoda i prostota użytkowania wszystkich pokładowych funkcji to duża zaleta Seata. Podobnie jak jakość użytych tworzyw i ich montaż. Nawet w podstawowej wersji wyposażenia Seat nie wygląda "biednie".

Wspomniane już na początku, niewielkie TDI nie klekocze zbyt głośno spod maski po odpaleniu pojazdu. 105 KM i silnik o pojemności 1.6 nie zrobi z Seata sprintera (0-100 km/h w 10,7 s). Coś zaczyna się dziać dopiero powyżej 2000 obrotów, po sprawnym "wachlowaniu" precyzyjnie wchodzącymi biegami. Swoje największe atuty Seat Leon ST pokazuje na trasie. Dość długie przełożenia skrzyni sprawia, że szósty bieg nie jest nam wcale potrzebny. W samochodzie jest cicho nawet przy autostradowych prędkościach. Uszu podróżujących nie drażnią także zbytnio szumy powietrza opływającego karoserię. Dzięki temu nawet dłuższe podróże Leonem nie wymagają przerw. Można jechać i jechać. Paliwo nie skończy się nam szybko. Nasze wyniki to ok. 5,7 litrów w mieście i o 0,7 litra mniej na trasie. Jeździliśmy nie poszukując temperamentnych doznań.

Pochwalić wypada zawieszenie Seata. Osiągnięcie balansu pomiędzy twardością pozwalającą pewnie "połykać" zakręty bez nadmiernych wychyłów nadwozia, a komfortem pozwalającym cieszyć się wygodną jazdą, to swego rodzaju sztuka. Seat dobrze ją opanował, zaniedbując jednak przy tym trochę układ kierowniczy. Ten pracuje dość lekko, siła wspomagania dobrana jest optymalnie, jednak czułość układu jest nieco za niska. Przeciętnemu kierowcy nie powinno to w niczym przeszkadzać, w końcu ta wersja Seata nie została stworzona, by sprawdzać się w rajdach, jednak tu Seat mógłby więcej zaczerpnąć z know how (oczywiście) Golfa, niż żeglować w kierunku sennych układów kierowniczych, jakie znaleźć możemy raczej u francuskiej konkurencji.

Wszyscy szukający nowego, kompaktowego kombi w swoich poszukiwaniach nie powinni pominąć salonów Seata oraz skorzystać z jazdy próbnej. Tak skrojony Seat powinien szybko do siebie przekonać, gdyż auto od razu pokazuje się z dobrej strony. Cena wersji testowanego egzemplarza czyli Leon ST 1,6 CR 105 Style (Diesel) oscyluje wokół 78 tysięcy złotych.

Samochód do testów przekazany przez firmę Seat Plichta, przedstawiciela Seata w Trójmieście
Mart

Miejsca

Opinie (14) 4 zablokowane

  • Za tę kasę... (5)

    Można ale lepszym wyborem byłoby B6 w benzynie... wstawić dobry gaz i śmigamy... nawet kolejną wersję paska by znalazł w niezłym stanie... no i 30k w kieszeni... ale jak komuś nie szkoda kasy to już jego wybór.

    • 6 28

    • passerati (3)

      Nie każdy chce jeździc brzydkim ,oklepanym passkiem i udawać króla spod trójmiejskiej wsi.
      Są ludzie którzy wolą auta z charakterem i w nowoczesnym designie.

      • 13 2

      • (2)

        Rozumiem że Seat Leon, klon Skody Rapid, albo na odwrót, to wg ciebie, "...auto z charakterem i w nowoczesnym designie." Co ty bierzesz, też to chcę!

        • 1 0

        • (1)

          leon to klon octavii 3 i golfa 7, toledo jest klonem rapida i niewiele ma wspólnego z leonem

          • 0 1

          • Jest dokładnie na odwrót kolego, poczytaj potem komentuj.

            • 0 0

    • Za tę kasę

      Wybór jest ogromny. A każdy kierowca, chociaż raz w życiu, chciałby kupić auto z salonu. Mimo, że to się w ogóle nie opłaca.

      • 9 1

  • Wyobraźcie sobie, że po ulicach jeżdżą tylko samochody grupy VAG... (6)

    • 12 5

    • i jedna Honda

      • 4 0

    • umarłbym z poprawności

      a auta byłyby tak oszczędne, że trzeba by z nich spuszczać paliwo...

      • 5 1

    • Jezu!

      Tylko nie to!

      • 4 0

    • na zlot zlomowcow

      zapraszamy na motomania pomorze

      • 1 0

    • a ja jeźdzę Mercedesem i uważam, że byłoby równie nudno gdyby po ulicach śmigały same gwiazdy

      urok motoryzacji polega właśnie na jej różnorodności

      • 1 1

    • no jeżdżą w Kartuzach i co?

      • 0 0

  • Wewnątrz pozostawia wrażenie udziwnionego golfa, na zewnątrz pozostawia wrażenie starego audi.

    Ale zawsze lepsze to niż skoda, renault czy toyota.

    • 5 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywają się trójmiejscy dealerzy BMW?

 

Najczęściej czytane