• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śrutem w nawierzchnię Słowackiego. Ulica zyska lepszą przyczepność

Maciej Naskręt
8 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 07:14 (9 sierpnia 2017)

We wtorek wieczorem ruszyły prace polegające na poprawie przyczepności leśnego fragmentu ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska. Drogowcy będą tam pracować nocami do 12 sierpnia. GZDiZ po raz pierwszy wykorzysta do tego metodę tzw. śrutowania.



Czy po poprawie przyczepności będzie mniej wypadków?

Od 8 do 12 sierpnia, na odcinku 2 km w kierunku Wrzeszcza realizowane będzie tzw. śrutowanie nawierzchni ul. Słowackiego. Roboty wykonywane będą wieczorem i nocą, tj. w godz. od 19 do 5. Z ruchu kołowego zostanie wyłączony jeden z dwóch pasów ruchu.

- Prace mają na celu poprawę szorstkości wspomnianej ulicy przy wykorzystaniu technologii śrutowania. Zostaną one wykonane na odcinku, na którym dochodziło do największej liczby zdarzeń drogowych - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Technologia śrutowania polega na zwiększeniu przyczepności nawierzchni jezdni poprzez zastosowanie urządzeń wyrzucających z siebie metalowy śrut, który uderzając z odpowiednią siłą w nawierzchnię tworzy jej nową makro- i mikrostrukturę.

Śrutowanie jest realizowane za pomocą samobieżnego urządzenia wraz ze zintegrowanym układem odsysania i pakowania urobku po śrutowaniu oraz stalowego śrutu. Odsysanie wspomagają magnesy. Po zakończeniu robót specjalne urządzenie sprawdzi jakość wykonanych prac. Technologia ta nie była dotąd stosowana przez GZDiZ.

W przypadku opadów deszczu, które uniemożliwiają prowadzenie prac, termin może zostać przesunięty.

Poprawianie przyczepności powinno być standardem

Przypomnijmy, że wszystkie drogi wykonane z nawierzchni bitumicznej mają tę wadę, że po kilkunastu latach intensywnego użytkowania stają się mniej szorstkie - mikropory wypełniają się resztkami opon, a także zwykłym brudem. W efekcie jezdnie tracą właściwą przyczepność i stają się mniej bezpieczne dla podróżnych. Łatwiej wpaść na nich w poślizg, wydłuża się też droga hamowania.

Gdy stan ten potwierdza laboratorium drogowe, zarządca drogi powinien zlecić remont nawierzchni. Zwykle, by poprawić przyczepność drogi, nawierzchnię lekko się frezuje. Jednak taki zabieg obniża komfort jazdy i przyczynia się do szybszego spękania jezdni i powstawania dziur.

Dlatego od pewnego czasu stosuje się tzw. śrutowanie. Jednak realizacja prac nie powinna uśpić czujności kierowców. Zawsze, a w szczególności po opadach deszczu, jadąc z Matarni do Wrzeszcza, należy poruszać się z prędkością maksymalną 70 km/h.

Ul. Słowackiego w Gdańsku jest bezlitosna dla kierowców przekraczających prędkość, nie tylko po czy w czasie deszczu, ale i przy dobrej pogodzie. Kilka tygodni temu zginęła tu młoda kobieta w ciąży.2016 roku policja była wzywana do 333 wypadków i kolizji.

Opinie (265) 2 zablokowane

  • Śrutownie? (6)

    A jak się to ma do opon motocyklowych?

    • 5 10

    • Dobrze, ciągle matoły jeżdzą na łysych.

      • 6 4

    • Nie trzeba (1)

      Takie głąby jak ty kolezko psują opinie normalnym motocyklistom

      • 4 3

      • nie rozumiem...czyli w/g Ciebie normalny motocyklista to jaki??? Glabie...

        • 1 1

    • będzie niszczyć każde (2)

      prawa fizyki

      • 4 0

      • (1)

        chodzilo mi o przyczepnosc

        • 2 0

        • będzie rwać z felg każdą oponę

          nie mówiąc o siłach tnących i destabilizacji

          • 0 0

  • Super wiadomosc! Bedziemy jezdzic jeszcze szybciej!!!

    • 17 1

  • Kasa wywalona w błoto, czy tam w śrut. Mam tańszy sposób (2)

    Włączyć wreszcie odcinkowy pomiar.
    Druga sprawa - czemu Trójmiasto.pl nie zajmuje się już remontem przejazdu przez tory tramwajowe na Hucisku? Do tej pory remont nie jest skończony.

    • 25 5

    • dobre pytanie

      przejazd na Hucisku jest w opłakanym stanie... ale chyba znam odpowiedź - nie zrobią tego remontu dopóki na budowę tego bunkra/galerii będą jeździć ciężarówki i ciężki sprzęt

      • 0 0

    • Też się podpinam

      Tam jest jeszcze gorzej nim zaczęło się coś dziać. Wzięli, rozgrzebali i tyle.

      • 0 0

  • kierowcow za ryj a nie droge !!!!

    predkosc to zlo !!

    • 14 5

  • najlepszą przyczepność mają nawierzchnie betonowe (3)

    • 3 5

    • Yhmm

      Szczególnie jak się w nie przywali

      • 3 1

    • (1)

      G prawda. Betonowe mają większą trwałość ale przyczepność słabszą

      • 3 1

      • a gumowe?

        i co ze spalaniem?

        • 2 0

  • (4)

    Odcinkowa kontrola prędkości by była efektywniejsza pod względem zwiększenia bezpieczeństwa przy mniejszym nakładzie kosztów.

    • 18 5

    • A kto umarł

      Ten nie żyje

      • 6 1

    • A co by było

      gdyby i wtedy dochodziło do kolizji i wypadków? Czy zwolennicy fotoradarów popełniliby publicznie sepuku?

      • 3 4

    • Nie pomorze - będą asy kombinować. Zapie... (1)

      najpierw na łeb, na szyję a potem hamować żeby wyrobić średnią. Polak potrafi...

      • 1 0

      • pomoże pomoże

        Wszędzie pomogło to i tu pomoże ;)

        • 0 0

  • :)

    Niech kaźdy trzyma się przepisów na drodze, a będzie wszysko okej;)

    • 13 4

  • Prezydent Adamowicz był dumny z pokręconego odcinka. (1)

    Tak tylko przypominam.
    Można było tę drogę wyprostować w czasie budowy.

    `

    • 1 12

    • Nie dość że trzeba by las wycinać to jeszcze wyszło by wielokrotnie drożej. Jak ktoś jedzie przepisów to nie ma siły by tam wypaść. Jak ktoś jest debilem to i na prostej się rozwali. Właśnie na prostych odcinkach i przy dobrej pogodzie jest najwięcej śmiertelnych wypadków

      • 13 0

  • (3)

    Jeżdżę tam 70 i cala masa idiotów wyprzedza mnie z prędkością grubo ponad 100. Rajdowcy zas***i.

    • 32 5

    • mhm (2)

      to może jeździj prawym pasem? Wtedy nie będziesz się musiał denerwować niepotrzebnie ;) A inni niech sobie gnają jak są takimi rajdowcami, co się nimi przejmujesz.

      • 4 5

      • (1)

        Może nie chce aby ktoś w niego wjechał.

        • 2 0

        • bez przesady

          nie przesadzajmy - 90-100 jest bezpieczna predkoscia na tym odcinku - jesli ktos nie panuje nad samochodem w takich warunkach i przy takiej predkosci to wrocic na kursa albo wsiasc na rower.

          • 3 4

  • ach,szkoda... (1)

    • 1 0

    • 70 km na godz.to jadą frajerzy.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót 4WD?

 

Najczęściej czytane