• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Starsze auta nie wjadą do centrów miast?

Michał Jelionek
7 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zakaz wjazdu starszych aut do centrum miasta? To nie żart. Nowy pomysł posłów PO może wejść w życie od 2016 roku. Niewykluczone, że ekostrefy powstaną również w Trójmieście. Zakaz wjazdu starszych aut do centrum miasta? To nie żart. Nowy pomysł posłów PO może wejść w życie od 2016 roku. Niewykluczone, że ekostrefy powstaną również w Trójmieście.

Stop! Ten samochód nie może wjechać do centrum. Spytacie dlaczego? Odpowiedź jest prosta: jest zbyt stary. Brzmi jak mało śmieszny żart, a jednak, już niedługo absurdalne przepisy mogą wejść w życie. O specjalną klasyfikację aut oraz miejskie ekostrefy walczą posłowie PO.



Co myślisz o ekostrefach w miastach?

Projekt Platformy Obywatelskiej zakłada wydzielenie specjalnych stref oraz podział samochodów osobowych na kategorie. Nowe przepisy mają za zadanie zredukować emisję szkodliwych spalin produkowanych przez auta. Dlatego już na starcie, na straconej pozycji są leciwe auta, których wjazd do centrów miast będzie mocno ograniczony albo kompletnie zabroniony.

Jak ma to działać w praktyce? W świetle nowych przepisów pojazdy zostaną podzielone na klasy ekologiczne w zależności od emisji spalin (czerwoną, żółtą, zieloną i niebieską, gdzie czerwona jest najgorszą a niebieska najlepszą). Kierowca będzie musiał zaopatrzyć się w odpowiednią etykietę przypisaną do rodzaju silnika oraz daty pierwszej rejestracji swojego pojazdu, a następnie nakleić ją na przednią szybę auta. Koszt takowej naklejki to 10 zł.

Nowe przepisy uderzą przede wszystkim we właścicieli samochodów z silnikami diesla, gdyż te podzielono na aż cztery klasy. W przypadku aut z jednostkami benzynowymi w ogóle nie uwzględniono pierwszych, najbardziej ograniczonych klas (2 i 3). Z projektu jasno wynika, że najbardziej pokrzywdzeni zostaną posiadacze samochodów z silnikami wysokoprężnymi, które wyprodukowano przed 1997 rokiem oraz "benzyniaki" zarejestrowane po raz pierwszy przed 1993 rokiem. Takie auta nie będą mogły wjechać do żadnej ekostrefy.

Co ciekawe, w najwyższej ekoklasie pomysłodawcy przepisów postawili na równi 14-letnie auto z silnikiem benzynowym oraz 5-letniego diesla. Różnica wieku jest znaczna, ale prawa takie same. W praktyce oznacza to tyle, że bez żadnych ograniczeń, po każdej strefie będziemy mogli poruszać się jedynie "benzyniakami" zarejestrowanymi po 2001 roku oraz "ropniakami" wyprodukowanymi po 2010 roku.

Samochody z silnikiem diesla: Klasa 2 (czerwona) - auta w wieku 15-18 lat, Klasa 3 (żółta) - auta w wieku 11-14 lat, Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 6-9 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 5 lat i młodsze. Pojazdy z jednostką benzynową: Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 15-22 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 14 lat i młodsze. Samochody z silnikiem diesla: Klasa 2 (czerwona) - auta w wieku 15-18 lat, Klasa 3 (żółta) - auta w wieku 11-14 lat, Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 6-9 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 5 lat i młodsze. Pojazdy z jednostką benzynową: Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 15-22 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 14 lat i młodsze.
Wydzielone ekostrefy będą oznaczone specjalnymi znakami. Głównymi wyznacznikami dla kierowców będą jednak dołączone tabliczki informujące o klasach pojazdów dopuszczonych do wjazdu w daną strefę (na tabliczkach znajdziemy kolorowe symbole klas z numerami od 2 do 5).

Jeśli nie zakupiliśmy naklejki albo na tablicy brakuje kolorowej etykiety przypisanej do naszego auta - wówczas musimy zawrócić. Wjazd w niedozwoloną strefę będzie skutkował mandatem, którego wysokość nie jest jeszcze znana. Warto dodać, że ograniczenia nie będą dotyczyły mieszkańców stref, inwalidów oraz samochodów zabytkowych.

Czytaj także: Kierowców czeka rewolucja mandatowa

Jak już wspomnieliśmy, za naklejki przyjdzie nam zapłacić 10 zł. W momencie "degradacji" samochodu do niższej klasy, właściciele będą zobligowani do aktualizacji etykiety, a tym samym dodatkowego wydatku. Dystrybucją naklejek zajmą się samorządy. Ich zadaniem będzie również wyznaczenie stref w centrach miast.

Wdrożenie projektu w życie zapowiedziano m.in. w Krakowie i Poznaniu. Czy Trójmiasto pójdzie śladami wspomnianych miast i stworzy ekostrefy? Najbliższy przyjęcia dość kontrowersyjnych przepisów jest Gdańsk.

- Wciąż analizujemy problematykę związaną z tym projektem. Mamy wątpliwości dotyczące egzekwowania tych zasad, ale również zastanawiamy się, jak będą funkcjonować niektóre podmioty gospodarcze - zdradza Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

W Gdyni raczej wyklucza się wprowadzenie zmian.

- To bardzo świeży temat, który raczej na pewno nie znajdzie poparcia w Gdyni. Być może są takie miasta, w których niezbędne są takie ograniczenia. U nas nie ma takiej potrzeby, nie mamy zanieczyszczonego powietrza - przyznaje Maciej Karmoliński, wicedyrektor gdyńskiego ZDiZ.

W Sopocie tematu nie poruszono, jednak nie można wykluczyć, że w przyszłości ekostrefa w kurorcie powstanie.

O tym, kiedy i w których miastach nowe regulacje zaczną obowiązywać dowiemy się już niebawem. Pomysłodawcy chcieliby, aby prawomocnie przepisy weszły w życie z początkiem nowego roku.

Jeśli pod znakiem informującym o ekostrefie zabraknie etykiety, którą oznaczony został nasz samochód - to niestety, ale nie będziemy mogli poruszać się po tym obszarze. W przypadku powyższej tabliczki, dopuszcza się poruszania samochodów wszystkich czterech klas.  Jeśli pod znakiem informującym o ekostrefie zabraknie etykiety, którą oznaczony został nasz samochód - to niestety, ale nie będziemy mogli poruszać się po tym obszarze. W przypadku powyższej tabliczki, dopuszcza się poruszania samochodów wszystkich czterech klas.

Opinie (141) 2 zablokowane

  • Chore... (14)

    Wspaniale... Jesteś mało zamożny, prowadzisz jakimś cudem biznes w oparciu o leciwe autko dostawcze no to kara, centrum jest dla bogatych w olbrzymich SUVach, palących więcej i emitujących więcej niż niejedno auto nie mieszczące się w naklejkach. Tak strasznie chcemy udawać zachód, może zaczniemy choć trochę udawać ich zarobki, bo na razie tylko wydatki nam wychodzą podobnie.

    • 194 20

    • Bardzo dobrze. (8)

      Proszę zwrócić uwagę jaki złom wjeżdża do Gdańska. Szczególnie busy na tablicach GKA, GKS, GDA, GKW, NE i inne. Zawsze jeżdżą lewym pasem i dużo kopcą. Oczywiście, już dawno można było rozwiązać ten problem. Wystarczy robić rutynowe kontrole techniczne pojazdów. Ale do tego należałoby mieć kompetentną Policję.

      • 31 43

      • wyobraz sobie ze to sie bardzo zmienilo, te rejestracje to juz z reguly ludzie duzo (3)

        bogatsi i jezdzacy duzo lepszymi samochodami niz GD ! .... bogatsi uciekaja z miast a zostaja ... sory ale to tylko gwoli prawdy.

        • 10 8

        • (2)

          I tak sobie to tłumacz....
          ze bogatych nie stac na działkę/dom w mieście.
          tia...

          • 4 1

          • To prawda, ale 90% to blokowiska i z tamtad uciekaja na łono natury ... (1)

            • 1 3

            • "stamtąd."

              • 4 0

      • a co na to stacje diagnostyczne ? (1)

        • 3 0

        • Zacierają ręce

          Interes się kręci

          • 2 0

      • Ty zapewne jeździsz roczna skodą albo fordem z rejestracja WE... bo taką dał ci pan abyś mógł wciskać ludziom jakiś badziew.

        • 7 2

      • często jeszcze z okien tych samochodów wylatują puste puszki na chodnik lub trawnik

        • 3 0

    • Poza tym: dlaczego mam za to płacić? Niech sprawdzają w dowodzie rejestracyjnym, po to chyba jest ten dokument! I już za niego zapłaciłem! A jak auto się zestarzeje i będzie konieczność zmiany naklejki to kolejny wydatek! Ciekawe, jak tę naklejkę będzie się zdzierać, pewnie tak samo, jak rejestracyjną. Niedługo nic przez szybę widać nie będzie bo cała będzie w naklejkach lub pozostałościach po naklejkach.

      • 17 1

    • Lemingi płaczą ale bedaą głosowac na Bronka ,Tak te pomysły są idiotyczne bo promuja tylko kolesiów partyjnych (1)

      POwcy stwierdzili ze kto z nimi tyrzyma jest bogaty stac go na nowe auto a reszta to hołota której trzeba jak zawsze zycie utrudniac ajak sie niepodoba to niech emigruja.Ludzie niekupują nowych aut dlatego ze chca zatruwac siebie i środowisko tylko dlatego ze ich nie stac na nowe bo POwcy tak ich okradaja ze nawet na kredyt ich niestac!! Ci sami biedacy w POlsce gdy wyemigrują w ciagu roku dorabiaja sie nowego auta i kupuja mieszkanie tam na kredyt!Ale widać POwcy Bronka cha rozładowac korki wiec zeby ograniczyc ruch samochodowy wymyslili ze bedą karac biedaków nic nieoferując w zamian.Zamiast inwestowac wkomunikacje miejscą jej dostepnosc i by sie mieszkańcom bardziej oplacała niz jazda autem samemu to najlepiej ludziom wszystkiego zabronic i karac Taka jest własnie POlska Bronka i jego kolesiów partyjnych w miastach i z rzadu!!

      • 22 4

      • po roku na emigracji mieszkanie na kredyt???
        napisz od razu ze jacht kupują, co ci szkodzi ignorancie..

        • 0 2

    • Najbardziej trują domowe piece.

      Powietrze w miastach zanieczyszczają głównie piece domowe i tym w pierwszej kolejności powinny zająć się władze miasta. Palenie śmieci, plastików, mebli, niskiej jakości węgiel...to największe zagrożenie dla zdrowia mieszkańców Gdańska. No cóż najłatwiej przeprowadzić eksterminację kierowców wprowadzając kolejny podatek. Cały czas odwołują się do zachodu tylko zarobki mamy z trzeciego świata. Dalej będziecie głosować na POlszewików?

      • 3 0

    • Na pewno dadzą nam podwyżki aby kupić nowe auta.

      • 2 1

  • No jakim trzeba być ignorantem żeby forsować taki przepis. (4)

    Ja na całe szczęście wjadę moim dwusuwowym skuterem pachnącym miksolem. Żonie natomiast kupiłem 5.0 litrowego merca amg. Pali tylko 30/100. I w ogóle powinno się wymieniać auta co 3 lata bo ich produkcja bierze się z powietrza przecież.

    • 68 9

    • to głabie niema nic wspólnnego z ekologią !!Spaliny naz zabijaja powoli głąbie!!! (1)

      co nieznaczy ze trzeba zabronic wszystkiego i to biedakom utrudnic zycie aby zyło sie lepiej bogatym!Tak trzeba ruch samochodowy ograniczac w miescie i na terenie osiedli mieszkaniowych.Trzeba zadbac oto by ludzie sami zrezygnowali z aut w miescie bo sie im to nie bedzie oplacac taniej i szybciej sparwną komunikacja miejska!Ale by tak było to na stanowiskach muszą byc fachowcy a nie kolesie partyjni jak obecnie!!

      • 3 7

      • Komunikacja w Gdańsku - Trójmieście to farsa.

        • 0 0

    • diesle w całej Europie są na straconej pozycji

      Kiedy zachód sprzedaje diesele to durni Polacy się cieszą. Kiedy wreszcie ludzie przejzycie na oczy i powiecie nie ropniakom. W spalinach diesla nawet nowego jest kilkakrotnie więcej siarki niż w 15 letniej benzynie. A to właśnie siarka szkodzi najbardziej zarówno przyrodzie jak i zabytkom.

      • 6 2

    • chyba ich popier !!!

      w 3mieście nie ma problemów takich jak np w krakowie !!!
      tutaj cały czas wieje i smogu nigdy nie będzie !!!
      Jak trzeba będzie to wydrukuje sobie te naklejki

      • 3 0

  • (3)

    To godzi w podstawowe prawa konstytucji która gwarantuje nam równość wobec praca. Bogatsi których stać na droższe samochody znów mają mieć przywileje?

    • 109 15

    • bogatsi? (1)

      20-letni benzyniak to luksus?

      • 8 7

      • kupujesz auto

        płacisz podatek od luksusu

        • 2 1

    • ale tyś płytki

      To właśnie biednego stać tylko na benzynę. Ropniak jest zbyt drogi w zakupie i utrzymaniu.

      • 2 1

  • "zgoda i bezpieczeństwo" ma swoją cenę. (2)

    I tak o to prezydenci i rady działają na "korzyść" obywateli.

    A co urzędnikami? Oni mają służbowe limuzyny 2-3 letnie lub auta hybrydowe itp. więc co ich to obchodzi? Przecież oni muszą jakość dotrzeć do centrum...

    • 48 4

    • oczywiście dalej pojdzeiecie głosować na Komorowskiego (1)

      co nie?

      • 10 1

      • Bronek dozorca żyrandola.

        Dalej bo zgoda buduje. Ha, ha, ha. Marny mamy naród.

        • 0 0

  • A czemu nie wykorzystać już istniejących, ekologicznych nalepek z Dekry? (4)

    stosowane są w całych Niemczech...

    • 23 5

    • bo dekra dawała wg. emisji spalin, a nie daty rejestracji pojazdu (2)

      • 11 0

      • (1)

        I tak powinno być. Problemem nie jest to, że diesel ma powyżej 5 lat, problemem jest to, że Janusz filtry powycinał bo szkoda na nie kasy.

        • 21 0

        • Miałem samochód z 2008, miał już filtr cząstek i jak widać nie łapał by się na "5"

          • 1 0

    • Prze ciez jest juz norma EURO - i samochody sa juz sklasyfikowane

      • 1 0

  • To skandal, pogwałcenie demokracji i konstytucji! (3)

    Ale cóż ten kraj istnieje tylko dla bogatych, reszta to teoria...

    • 33 9

    • Zły tytuł, powinien brzmiec: Biednym wstęp wzbroniony ! (1)

      proponuje jeszcze wedlug dochodow np. ponizej 2000 na glowe wzbroniony ...

      • 22 2

      • jakim biednym?

        samochody benzynowe z 1993 roku miały obowiązkowy katalizator, często wtrysk i inne rozwiązania ograniczające trucie. Problem dotyczy tylko stawiających zasłonę dymną diesli.

        • 6 3

    • w niedzielę wybory :)

      żeby nie żyło się IM lepiej ;)

      • 6 1

  • Posłowie jeżdżą nówkami, także spoko. (1)

    • 39 3

    • dokladnie POsłowie kupili sobie nówki auta za nasze podatki na nasz koszt

      • 6 1

  • 10 zł (2)

    Zamiast kasować 10 zł za naklejki to lepiej niech postawią znaki np. strefa czerwona i kierowca powinien wiedzieć, że swoim gruchotem do tej strefy nie może wjechać. W dowodzie jest rok produkcji i pojemność, więc policja może stwierdzić, że dane auto nie może tu wjechać... było by taniej i my byśmy za to nie płacili, ale to i tak poroniony pomysł.

    • 11 18

    • pomysł poroniony (1)

      ale twój też by nie zdał egzaminu, bo jak sprawdzić metrykę parkującym autom ??

      • 2 1

      • Ale stojące auto nie zanieczyszcza powietrza, więc po co je sprawdzać ?

        • 2 2

  • Panowie się nudzą (3)

    W całym Trójmieście nie ma zanieczyszczonego powietrza bo zawsze coś wieje - nie jesteśmy Krakowem, czy Warszawą.
    Do tego trzeba dodać, że 5-letni benzyniak też może mieć uszkodzony silnik i smrodzić białym dymem - i kto to będzie weryfikował??

    • 51 7

    • data rejestracji pojazu będzie weryfikować (1)

      ciekawe czy ZTM zabroni swoim starym autobusom wjazdu??

      • 12 0

      • chyba ci w glowie wieje

        a spaliny sie ulatniaja?

        • 0 0

    • biały dym to woda w układzie spalania

      Ale ty oczywiście wolisz czarny dym...

      • 1 1

  • (2)

    Ktoś kto te klasy naklejko we wymyślił jest idiotą. Diesle z 2010 roku mogą być bardziej "trujące" od tych np. z roku 2007 (już wtedy stosowano DPF). Druga sprawa: Nowe benzyniaki z wtryskiem bezposrednim moga być dużo bardziej "trujące" niż stare diesle nawet bez dpfa.
    Co więcej, wątpię by gaźnikowe benzynowe auta typu Cinguecento z roku np. 1993 mają naklejkę 4 było tak samo ekologiczne jak np. Peugeot 206 z silnikiem 1,4 hdi.

    • 28 5

    • tutaj nie Niemcy że ocenia się ilość emitowanych spalin

      tu jest Polska, kraj absurdu i urzędniczej rozpusty

      • 15 1

    • od dawna wiadomo ze diesle to najbardziej trujaca maszyna!!

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Bentayga to SUV marki:

 

Najczęściej czytane