• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System start-stop: pomaga czy szkodzi?

Michał Jelionek
20 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Prawdopodobnie niebawem system start-stop będzie wykorzystywany w każdym nowym aucie. Prawdopodobnie niebawem system start-stop będzie wykorzystywany w każdym nowym aucie.

System start-stop to już niemal obowiązkowa pozycja wyposażenia nowych samochodów. Najprościej rzecz ujmując, jest to układ, który wyłącza silnik wtedy, kiedy nie jest on potrzebny. Co warto o nim wiedzieć?



Co myślisz o systemie start-stop?

Ostatnio - ze względu na aferę z udziałem Volkswagena - bardzo głośno zrobiło się o normach emisji spalin. Normach, które co jakiś czas ulegają odgórnemu zaostrzeniu. Restrykcyjne przepisy to jeden z powodów, przez który niemal obowiązkowym wyposażeniem nowych aut stał się system start-stop (układ montowany jest w około 70 proc. nowych samochodów).

Z roku na rok system cieszy się coraz większą popularnością, jednak niewiele mówi się o eksploatacji podzespołów auta. Warto się nad tym pochylić i zastanowić, czy silnik naszego pojazdu jest stosownie przygotowany na takie obciążenie?

Schemat działania tego układu jest bardzo prosty. Poruszamy się autem z aktywnym systemem start-stop, który przy każdorazowym zatrzymaniu pojazdu (np. na światłach czy w korku), powoduje automatyczne przejście silnika w stan spoczynku na czas postoju. Wystarczy, że wrzucimy luz i puścimy sprzęgło, a motor samoczynnie się wyłączy. Ponowne uruchomienie silnika następuje po naduszeniu sprzęgła (w automatach wystarczy zdjąć nogę z pedału hamulca).

- Oczywiście, aby system działał precyzyjnie i nieodczuwalnie, producenci aut oraz dostawcy rozwiązań technologicznych rozbudowali układ o moduły, czujniki oraz zmodyfikowali elementy wykonawcze, jakimi są rozrusznik i alternator - wyjaśnia Jakub Ignatowski z serwisu aut francuskich Buldog.
System start-stop pozwala nieznacznie obniżyć zużycie paliwa, a ponadto, podczas krótkotrwałego postoju, blokuje emitowanie toksycznych spalin i hałasu (szczególnie w ruchu miejskim). To niepodważalne plusy i zalety układu. Pytanie tylko, jak wygląda współpraca tego inteligentnego systemu z podzespołami auta?

Załóżmy, że przez kilkadziesiąt kilometrów żwawo mknęliśmy autostradą naszym turbodoładowanym dieslem. Autostrada się skończyła, a my dobrnęliśmy do docelowego zjazdu. Pojawia się pierwsza "przeszkoda". To znak stop albo sygnalizacja świetlna. Zatrzymujemy się, a silnik naszego auta gaśnie. W tym momencie rozgrzana do czerwoności turbina dostaje mocno w kość, bo przez moment nie otrzymuje smarowania ani chłodzenia. A przecież sami producenci turbodoładowanych jednostek zalecają, żeby przez kilkanaście sekund studzić silnik przed jego wyłączeniem.

- System działa zależnie od warunków panujących na drodze, np. nie działa, gdy temperatura silnika jest nieodpowiednia lub gdy ciągniemy przyczepę. Poprawnie działający system start-stop nie powinien wpływać na podzespoły samochodu. Tak więc, gdy pojawiają się jakiekolwiek objawy złej pracy, warto udać się do wyspecjalizowanego serwisu - dodaje Ignatowski.
- W mojej ocenie system start-stop jest zbędnym gadżetem, lekko irytującym. Jeśli chodzi o współpracę systemu z innymi podzespołami, przede wszystkim najbardziej w kość dostaje rozrusznik i akumulator, poprzez nadmierne ich zużywanie. To samo niestety odnosi się do turbiny. Ekologia ekologią, ale koszty szybszego wyeksploatowania poszczególnych podzespołów ponosi użytkownik pojazdu - potwierdza Adam Łoś z Auto Serwis Perfekt.
Czy układ szkodzi współpracującym podzespołom? Producenci zapewniają, że nie. Czy układ szkodzi współpracującym podzespołom? Producenci zapewniają, że nie.
Działanie systemu budzi pewne kontrowersje i wymaga wzmocnienia niektórych podzespołów. Proste rozruszniki, akumulatory czy alternatory, bez odpowiedniej budowy, z całą pewnością nie wytrzymałyby takiego obciążenia. Kompletnie zmienia się cykl pracy rozrusznika, bo o ile w dotychczasowym trybie był uruchamiany kilka albo kilkanaście razy dziennie, tak teraz, do włączania i wyłączania jednostki napędowej dochodzi kilkadziesiąt razy w ciągu doby.

Zdecydowanie mocniejszy musi być również akumulator, który jest mózgiem całej operacji. W układzie start-stop bateria musi być częściej doładowywana, bo przecież odpowiada za pozostałe elementy (klimatyzację, elektryczne szyby, audio etc.). Komputer na bieżąco monitoruje i analizuje jego stan, a w skrajnych przypadkach zbyt dużego obciążenia albo niedoładowania akumulatora - nie pozwoli na wyłączenie jednostki napędowej, która będzie doładowywała baterię.

Niektóre systemy start-stop, dzięki akumulatorom AGM, umożliwiają również odzyskiwanie energii podczas hamowania. Sterowniki elektronicznego układu mają bardzo odpowiedzialną funkcję, bo jednocześnie kontrolują wiele parametrów i podzespołów, m.in.: smarowanie turbosprężarki, położenie pedału sprzęgła i hamulca, temperaturę wewnątrz i na zewnątrz auta czy jego prędkość.

Reasumując, inżynierowie uspokajają, że nowoczesne systemy nie zagrażają silnikowi naszego auta. Są tak skonstruowane i zmodyfikowane, żeby - drastyczne chciałoby się napisać - włączenia i wyłączenia jednostki nie wpływały negatywnie na współpracujące podzespoły. I pewnie mają rację, choć jest wielu kierowców, którzy w to po prostu nie wierzą. Zazwyczaj takie osoby wybierają auta bez systemu start-stop albo każdorazowo wyłączają układ. To proste, wystarczy nadusić przycisk i po problemie.

- Rosnąca liczba pojazdów na drogach oraz obawa przed złym stanem powietrza wymusza na konstruktorach, aby pojazdy były bardziej ekonomiczne. Opanowano już prawie do perfekcji downsizing silników. Kolejnym krokiem jest wyłączanie silnika wtedy, gdy go nie potrzebujemy. Jestem zwolennikiem postępu technologicznego i chciałbym, aby pojazdy były ekologiczne, jak to tylko możliwe. Uważam, że to słuszny krok - szczególnie, gdy skonfrontujemy go z jakością powietrza w naszych miastach. Oczywiście może się okazać, iż system z początku produkcji jest bardziej awaryjny, jednak producenci cały czas unowocześniają swoje rozwiązania. Tak jest niestety z każdym nowym rozwiązaniem technicznym, wymagają doświadczeń i choćbyśmy z tego tytułu ponosili dodatkowe koszty, to są one niewspółmierne do zysków z obniżonego spalania i zmniejszonej emisji spalin - zakończył Ignatowski.
A jakie są wasze opinie i doświadczenia związane z systemem start-stop?

Miejsca

Opinie (126) 1 zablokowana

  • (1)

    Socjalistyczny unijny absurdalny ekoterror

    • 20 5

    • Raczej homolobby koncernowe.

      • 2 0

  • (2)

    Większy akumulator=bardziej pojemny=więcej czasu potrzebuje na naładowanie.
    System start stop jest zrobiony do jazdy po mieście.
    Nie wiem jak duże są u Was miasta ale u nas max 20-30km się jedzie.
    Więc kiedy aku ma się naładować?
    Z samego hamowania nie starczy.
    Cytat z art: "w skrajnych przypadkach zbyt dużego obciążenia albo niedoładowania akumulatora (komputer) - nie pozwoli na wyłączenie jednostki napędowej, która będzie doładowywała baterię"
    To jak to jest z tym ekonomicznym systemem?
    Jest czy go nie ma bo się sam wyłącza?

    • 13 2

    • (1)

      Przeciętny alternator samochodowy ma wydajność prądową 70-120A. Ile z tego trafia do akumulatora zależy oczywiście od obciążenia innymi odbiornikami (światła, radio, elektronika, nawiewy), ale projektując instalację samochodową przyjmuje się, że prąd ładowania powinien wynosić 10% pojemności akumulatora. Czyli 5-8A w typowych osobówkach. Prąd pobierany przez przeciętny rozrusznik w zależności od temperatury (gęstość oleju) to 80-120A. Czyli 15x prąd ładowania. Z tego prosty wniosek, że prąd zużyty na 2s pracy rozrusznika (to i tak sporo za dużo dla ciepłego silnika w systemie start-stop) akumulator odzyska w 30s pracy silnika. Zdążysz dojechać do kolejnych świateł? W praktyce w większości przypadków prąd potrzebny na odpalenie zimnego silnika wraca do akumulatora zanim opuścisz parking.

      • 1 1

      • niestety praktyka pokazuje, że Twoje teorie nie znajdują potwierdzenia w rzeczywistości, najbardziej ujęło mnie wskazanie, że akumulator uzupełni wydatek z rozruchu zimnego silnika jeszcze przed wyjazdem z parkingu; dziwne, że popyt na akumulatory wciąż jest...

        • 4 0

  • (1)

    Poproszę o wypowiedź prawdziwego znawcę KIEROWCO BMW co o tym sądzisz ?

    • 11 2

    • Padł mu wał przy 200 tys. Po mieście się wozi.

      • 5 0

  • mu

    full wypas musi byc tylko po co -no tak nie bedzie sie czym chwalic sasiadom.

    • 4 0

  • W moim AUDI zakupionym 3 lata temu u Groblewskiego... (3)

    Start/Stop padł 2 dni po okresie gwarancji... Badziewie wymyślone tylko po to, by zarabiali na serwisie.

    • 25 0

    • Ale przecież samochód był na gwarancji?? (2)

      Więc wszystko naprawili na ich koszt. Więc w czym problem?

      • 1 15

      • umiesz czytać? (1)

        • 15 0

        • :-)

          Wygląda na to, że nie potrafi :-P

          • 2 0

  • oby ku lepszemu!

    panie Łoś, jakoś mało przekonująca ta wypowiedź w kontekście potencjalnie zwiększonej ilości klientów ;)
    panie Ignatowski, dobrze pan prawisz, zwłaszcza w ostatnim akapicie ;)

    • 1 1

  • System start-szrot.

    • 12 1

  • drastyczne chciałoby się napisać

    czyli jak? bo nie rozumiem :D

    • 0 1

  • Najważniejszy dla uzyskania niskiego spalania to

    jest sprawny układ hamulcowy oraz kierowca.

    • 16 1

  • przerost formy nad treścią (1)

    niby ma być bardziej ekologicznie ale na pewno nie ekonomicznie - parę groszy zaoszczędzonych na paliwie z nawiązką zostanie wydanych przy wymianie akumulatora (koszt akumulatora+kodowanie) oraz części które z oczywistych przyczyn szybciej zużywają się przy ciągłym włączaniu/wyłączaniu.

    Pod przykrywką wzniosłych idei przemycany jest dodatkowy zysk dla serwisów i producentów części zamiennych

    • 20 1

    • Sam akumulator też nie jest produkowany bez szkody dla środowiska. Zastanawiam się od początku powstania hybryd dlaczego nie mówi się nic na temat złomowania tych aut. Jaki jest koszt utylizacji akumulatorów i ile materiałów trzeba zużyć na ich produkcję.

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

W sezonie 2020 kino samochodowe przy Gdynia Arena mogło pomieścić:

 

Najczęściej czytane