• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szwedzkie Saaby z polską baterią

Bawo
6 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Saab-9-3 SportSedan Aero wersja z roku 2006. Saab-9-3 SportSedan Aero wersja z roku 2006.

W szwedzkim Harmattan ruszyła ponownie produkcja Saaba, a konkretnie jednego modelu modelu - 9-3 sedan. Pozostawioną swojemu losowi przez General Motors markę kupiło i reaktywowało po roku konsorcjum chińsko-szwedzkie. Ciekawostką jest, że w odrodzonym Saabie mamy także swój polski wkład.



Odrodzony Saab powstaje w liczbie 10 egzemplarzy tygodniowo, w bogatej odmianie Aero sedan, pod maską której pracuje dwulitrowy silnik benzynowy turbo o mocy 220 KM. Cena samochodu to równowartość nieco ponad 130 000 złotych.

Wolumen marki zwiększy się stopniowo, zgodnie z popytem rynkowym. Na wiosnę zapowiedziano elektryczną wersję samochodu. Pierwszy rynek zbytu to Chiny, podobnie jak obecnie, w przypadku odmiany benzynowej. Niewielka partia aut dostępna jest jednak dla szwedzkich klientów drogą internetową.

Konsorcjum National Electric Vehicle Sweden, ożywiając szwedzką markę, rozumiało, że musi wrócić do cech, które wyróżniały Saaba spośród innych aut, przede wszystkim wysokiej jakości i całkiem dużej niezawodności. W tym celu powróciło do sprawdzonych poddostawców, w tym poznańskiego Exide Technologies S.A.

Współpraca z Exide to pełne nawiązanie do tradycji. Zakład Exide w Nol w Szwecji od zawsze zaopatrywał byłą spółkę Saab Automobile AB. Od 1999 roku produkcję akumulatorów do SAABA wyprowadzono ze Szwecji.

Od 2011 roku dostawy te realizował poznański oddział Exide Technologies S.A. Saab to kolejna marka w portfolio poznańskiego producenta. Poznańskie akumulatory dostarczane są także do: zakładów Fiata w Tychach, Volkswagena w Poznaniu, New Holland w Płocku oraz Same Deutz Fahr w okolicy Lublina, zaś za granicą do Volkswagena w Bratysławie, Jaguara i Land Rovera w Hallewood, TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile) w czeskim Kolinie, Scanii i Volvo Trucks w całej Europie. Szkoda, że przynajmniej w niektórych przypadkach, już nie pod dobrze nam znaną nazwą "Centra".

Historia samochodów marki SAAB sięga 1947 roku, wtedy to, jako uboczna produkcja firmy lotniczej, powstał pierwszy samochód o nazwie UrSAAB. Testowane w tunelu aerodynamicznym nadwozie miało współczynnik oporu powietrza Cx 0,32, taki sam jak współczesne samochody sportowe. W 1969 roku Saab połączył się ze szwedzkim producentem ciężarówek - Scanią, nosząc do rozwodu w 1995 roku nazwę Saab-Scania. W 1990 roku SAAB-a kupiło General Motors, które po wielu perypetiach, w roku 2012 doprowadziło do bankructwa spółki i wygaszenia produkcji samochodów. W tym samym roku firmę przejęła spółka NEVS.
Bawo

Opinie (36) 3 zablokowane

  • (2)

    Saab-krokodyl. Tylko!

    • 20 5

    • nie tylko!

      inne są też niepowtarzalne!

      • 6 0

    • Jejciu te literowki i zbedna interpunkcja

      • 2 2

  • No tak, tylko produkowanie teraz 9-3 to cofnięcie sie w czasie jakies 10 lat.

    • 27 4

  • Piękne auta.

    • 31 0

  • stylistycznie to taki opel vectra (1)

    sprzed 10 lat

    • 5 23

    • bo to jest vectra C technicznie

      całą płytę podłogową z niej wzieli, troche staroć już

      • 1 0

  • A co to ma do... (4)

    Wszystko super, ciekawy artykuł... Ale zaraz, zaraz... Coś tu nie gra... Mam! Czytam trojmiasto.pl a tu artykuł o szwedzkich samochodach i bateriach z Poznania. Co to ma do Trójmiasta?

    • 20 10

    • jak to co (1)

      mamy prom do Szwecji ;)

      • 12 0

      • No i bitwe Oliwska

        • 3 0

    • Bo Szwedzi w trakcie Potopu nakradli tyle, że więcej u nich polskich zabytków niż u nas (1)

      • 4 0

      • w muzeum w Sztokholmie są zrabowane nam meble gdańskie

        tylko najmniej wartościowe i to w małej ilości można je obejrzeć. Większości nie ma co szukać na ekspozycjach. Powód? Są zbyt cenne, by je pokazywać.

        • 1 0

  • polskie

    fajne, szkoda tylko, że to nie polskie Saaby ze szwedzką baterią ;-)

    • 30 0

  • Cóż 130 tys. odkładając 1tys miesięcznie za 11 lat kupię tą furę (6)

    no powiedzmy sobie prawdę kto jest wstanie odłożyć 1 tys. miesięcznie z wynagrodzenia na poziomie nawet 3 do 4 pln tys miesięcznie, a tak w ogóle jaka garstka tyle zarabia w tym kraju zarabia się najniższą głodową, którą dopuszczają rządzący, a jaką to każdy wie.

    • 22 4

    • ktoś jest niemota to tak zarabia (3)

      • 4 10

      • (1)

        nie obrażaj ciężko pracujących ludzi. to nie ich wina że w tym kraju bandyci proponują pracę za 3,50 zł za godzinę

        • 4 2

        • bandyci?

          przecież nie musisz brać tej roboty. wolisz żeby ten jak go zwiesz bandyta nie zaoferował ci nic? jeżeli tak to równie dobrze możesz tej roboty nie wziąć i wyjdzie na to samo. jak chcesz dawac wiecej to sam załóż działalność.

          • 2 3

      • ja zarabiam 5 razy tyle co ty

        a nie nazywam cię niemotą

        • 2 0

    • a ja piję kawę z ekspresu za 21 tys polskich złotych i nie rozumiem waszych trosk

      zasiadam w SSP (spółka skarbu państwa) zarabiam 28 tys zł brutto.

      Co z tego że jestem tu z nadania, nic wam do tego.

      W następnych wyborach znów dacie mi tą posadę a może lepszą.

      By żyło mi się lepiej!

      • 2 0

    • każdy inżynier z 5 letnim doświadczeniem

      ma wiecej niz 3 tys PLN netto. a połowa ma więcej niż 4 klocki. 10% zarabia ponad 6 tys a 0,5% ponad 10.

      • 1 0

  • 9-3 wspaniale auto ! tylko w automacie polecam ! najlepiej siagnac z usa ! duzo tansze. (1)

    • 4 6

    • fajne było ale 10 lat temu

      teraz konkurencja poszła 1,5 generacji do przodu. to auto bazuje na vectrze C podczas gdy insignia już się zdążyła zestarzeć. oby za te 130 patyków było porządne wyposażenie bo inaczej sabinka nie ma szans z konkurencja. poza tym czy tu nie ma jakiejs kaczki dziennikarskiej? 10 aut na tydzień? czyli co 500 rocznie? saab stał się manufakturą?

      • 1 0

  • Złomek.

    • 1 8

  • SUPER ! wiadomość (1)

    to znak, że ktoś jeszcze na tym świecie kocha motoryzację. Ze smutkiem czytałem informację jakt to GM położył a potem zostawił tą cudowną markę z pięknymi samochodami.

    • 11 3

    • no tak ale ten saab to właśnie model GM

      • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Czym jest Autodrom Pomorze?

 

Najczęściej czytane