• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

TIRy pod specjalnym nadzorem

10 grudnia 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 
Inspektorzy na czatach

Kierowcy samochodów ciężarowych, korzystający z dróg województwa pomorskiego (i nie tylko), często się skarżą, że nie mogą spokojnie pracować, ponieważ czyhają na nich inspektorzy transportu drogowego. A wiadomo, że spotkanie z nimi to, w wielu przypadkach, odpływ z kieszeni kilkuset złotych. Bowiem -jak twierdzą - inspektorzy, jeśli chcą, zawsze znajdą dziurę w całym. I nie ma co z nimi wojować, gdyż może się to skończyć podwyższeniem kwoty mandatu.Tyle kierowcy.
A co na to sami inspektorzy.

Wiesław Lewandowski, pomorski wojewódzki inspektor transportu drogowego z Gdańska mówi: - Postępujemy zgodnie z literą prawa, to znaczy z "Ustawą o transporcie drogowym". Stanowczo odpieram zarzut, że idziemy na łatwiznę i kontrolujemy jedynie kierowców w ruchu krajowym. Jeśli wykroczenia dopuszczają się kierowcy zagranicznych wozów, to także podlegają podobnym sankcjom, jak kierowcy polscy.
Dodaje, że w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku skontrolowano w naszym województwie 4658 samochodów ciężarowych, w tym 3948 w transporcie krajowym i 710 międzynarodowym. Czy zatem potwierdza się teza, że inspektorzy "łapią" głównie kierowców polskich?
- Wprawdzie skontrolowaliśmy tylko blisko 18 proc. pojazdów zagranicznych, jednak średnia dla kraju wynosi 40 proc. A to oznacza, że w naszym województwie istotnie sprawdzamy głównie kierowców polskich. Przede wszystkim dlatego, że - oprócz granicy morskiej - nie mamy innych przejść granicznych i z tego powodu po naszych drogach jeździ znacznie mniej ciężarówek zagranicznych - wyjaśnia W. Lewandowski.
Dodaje, że istnieje niewielki ruch tranzytowy na "berlince", prowadzącej do Obwodu Kalinigradzkiego, jednakowoż, w ujęciu procentowym, stanowi on ilość stosunkowo niewielką.

Podobnie jest z bazami promowymi w Gdańsku i w Gdyni. Ze statków korzystają głównie samochody polskie, zaś w okresie zimowym i ten ruch zamiera.

Inspektorzy kontrolują także prawidłowość przewozu materiałów niebezpiecznych (ADR). W minionym półroczu sprawdzono 216 pojazdów krajowych i 8 zagranicznych. Zaś w przypadku artykułów szybko się psujących (ATP)sprawdzono 246 samochodów krajowych i 38 zagranicznych. Zanotowano sporo nieprawidłowości w przypadku przewozu materiałów niebezpiecznych -stwierdzono je u 21 proc. przewoźników, a przy przewozach artykułów szybko się psujących nieprawidłowości stwierdzono u 10,5 proc. przewoźników.

Potwierdza to tezę, że część przewoźników transportuje artykuły spożywcze w niezbyt dobrych warunkach. - Po to jesteśmy, aby eliminować takie przypadki dla naszego dobra - mówi inspektor W. Lewandowski.
Przypadków naruszenia "Ustawy o transporcie drogowym" - o dziwo - nie było aż tak wiele. Na ponad 4600 pojazdów w niespełna 300 przypadkach stwierdzono brak opłat za korzystanie z dróg krajowych i w 125 brak wymaganych licencji.
Jednak tym, co najbardziej niepokoi inspektorów są wyniki kontroli czasu jazdy i odpoczynku kierowców (AETR). Na skontrolowanych 4658 kierowców samochodów ciężarowych, nieprawidłowości stwierdzono w 835 przypadkach.

Czy oznacza to zatem, że kierowcy przekraczają dozwolony czas jazdy dlatego, że chcą więcej zarobić, czy też zmuszają ich do tego właściciele środków transportu?
- Nie można tego w sposób jednoznaczny wyjaśnić - twierdzi inspektor.

A teraz kary.
- W ciągu półrocza wydaliśmy 913 decyzji o nałożeniu kary. 20 proc. dotyczyło przewoźników krajowych, a w przypadku obcokrajowców co 20 otrzymał decyzję administracyjną. "Ściągnięto" też z przewoźników blisko 2 mln zł, które przekazano Skarbowi Państwa. Niestety, zdaniem W.Lewandowskiego, inspektorzy za swoją operatywność nie otrzymali premii...

Użytkownicy dróg często skarżą się na głębokie koleiny niewątpliwie wyciśnięte przez przeładowane samochody ciężarowe.. - Od pewnego czasu możemy ważyć pojazdy. Na 270 samochodów jedynie w 8 przypadkach stwierdzono naruszenie dopuszczalnej masy całkowitej lub nacisku na oś...
Czy zatem CB Radio działa i przeładowane samochody w odpowiednim czasie zmykają na boczne drogi? Wydaje się to prawdopodobne; ktoś przecież te koleiny rzeźbi...
Głos Wybrzeża

Opinie (2)

  • głebokie koleiny

    Głębokie koleiny na drogach, bardzo niebezpieczne dla samochodów osobowych, są skutkiem przede wszystkim złego wykonania drogi. Ludzie, którzy zdecydowali o oszczędnościach przy budowie dróg nie przewidzieli obciążenia ruchem samochodowym? Teraz dochodzi do takich absurdów jak nakładanie mandatów za pełne wykorzystanie nośności samochodów albo zamykanie dróg dla samochodów cieżarowych w czasie upałów. Ciekawe jak Włosi albo Francuzi by wyglądali ze swoim transportem jakby był on uzależniony od upałów.

    • 1 0

  • inspekcja nieroby

    Powiem pare zdąń na temat pracy naszej "kochanej" ITD.
    Pradwą jest że skupiają sie na Polskich przewoźnikach, bo z moje praktyki i spostrzeżeń drogowych to na rekach jednej reki można poliiczyć jak się widziało jak inspekcja zatrzymuje jakiegoś obcokrajowca. Ja wielę razy podczas odpoczynku na parkingach widze jakie imprezy odbywają sie w kabinach naszych wschodnich sąsiadów. Do późnych godzin nocnych libacja a raniutko BRUM i dalej w trasę. A o ich stanie trzeźwości to wolę nie wspominać, bo każdy kto pracuje za "kółkiem" to widział to pewnie wielokrotnie.
    Po całej Hutniczej jezdzi ITD ale boją sie podjechać do kolumny stojących cieżarówek gdzie włąsnie trwa impreza na całego. To jest własnie ogromne zagrożenie !!!!!!!! A nasza inspekcja wypisuje mandaty za 20 min. przekroczenia czasu pracy czy żle, czy za krótką pauzę. W naszym województwie sporo porusza sie cieżarówek zagranicznych ale trzeba chcieć je skontrolować. Polaka najłatwiej ukarać bo nie podskoczy "Panu Inspektorowi" bo sie boi że jakk sie uprze to bedzie musiał sprzedać zestaw aby starczyło na mandat.
    Czekam tylko kiedy staną sie inspektorzy bardziej ludzcy i zrozumieją że za przekroczony czas pracy są odpowiedzielni nasi szefowie, wymagający wiecej i wiecej. Bo jak sie nie podporządkujesz to na twoje miejsce bedzie inny.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

Czym jest AMG Brand Center Gdańsk?

 

Najczęściej czytane