Wiadomości

stat

Toyota Prius. Wciąż dojrzewa

Kontrowersyjny wygląd, ale oszczędności paliwa spore. Oto Toyota Prius.

Toyota Prius to zielona wizytówka Toyoty. Ekologiczne, przy okazji mocno ekscentryczne auto na rynku obecne jest już od 19 lat. Przez te prawie dwie dekady samochód dorobił się dozgonnych fanów, którzy nie wyobrażają sobie posiadania innego modelu. Sporą popularnością Prius cieszy się np. w Stanach Zjednoczonych, gdzie można kupić go w cenie o wiele przystępniejszej niż na starym kontynencie. Wraz z kolejnymi wersjami samochód przeważnie korzystnie ewoluował, co od razu widać po jego najnowszej, czwartej odsłonie.



Podobno o gustach nie ma dyskusji. Nie będziemy więc rozprawiać o wyglądzie zewnętrznym Priusa. Patrząc na jego najnowszą wersję, przez chwilę nie wiedzieliśmy, gdzie Prius ma przód, a gdzie tył, w jego przypadku ważniejsze jest jednak co innego. Samochód jest obecnie większy i przestronniejszy. Nasz "outsider" kusi nie tylko obszernym wnętrzem, ale i wygodną pozycją za kierownicą. Widoczność też jest całkiem niezła. W poprzednich wersjach siedziało się o wiele mniej komfortowo. Obsługa nieco wciąż futurystycznie wyglądającego kokpitu jest stosunkowo prosta, nikt nie powinien się zgubić poznając kolejne elementy obsługi hybrydy. Minusy wnętrza? Materiały wykończeniowe w środku mogłyby być nieco lepsze, gdzieniegdzie po oczach biją tanie plastiki.

Sporym mankamentem nie tylko Priusa, ale i np. hybrydowych Lexusów był układ kierowniczy zupełnie znieczulony na wszelkie doznania płynące z drogi. To jednak nie GTA i odrobina realnej przyjemności z prowadzenia auta by się przydała. Obecnie Priusa prowadzi się jak sporego sedana. Rozstaw osi ma zresztą taki sam jak Avensis - 2700 mm.

Co jednak najważniejsze, w aucie jest bardzo cicho, do uszu kierowcy i pasażerów nie dobiega już jednostajne wycie silnika jak miało to miejsce w poprzedniej generacji Priusa. Nadwozie Priusa jest też o 60 proc. sztywniejsze dzięki większemu wykorzystaniu wysoko wytrzymałej stali. Zawieszenie jest dość komfortowe i dobrze tłumi nierówności.

Osiągi Toyoty Prius nie zrobią na nikim wrażenia. 180 km/h prędkości maksymalnej i 10,6 sekundy do "setki" oraz 122 KM całego napędu hybrydowego - tak to wygląda na papierze. Samochód potrafi jednak być całkiem żwawy i to mimo bezstopniowej przekładni. Zjawisko "wycia" podczas dynamicznego przyśpieszania prawie nie występuje, a Toyota równomiernie rozwija moc.

Producent przekonuje, że Prius może spalać 3,3 litra paliwa na 100 km. Wynik podawany przez Toyotę raczej trudno uzyskać, ale nowy Prius rzeczywiście potrafi być oszczędny. I to bardzo. To największa zaleta ekscentrycznej hybrydy. Niezależnie czy jedziemy po mieście, szybko mkniemy autostradą z kompletem pasażerów, żabimi skokami poruszamy się w korkach lub do pełna załadujemy bagażnik (ten jest pojemny, szkoda tylko, że ma dość niską ładowność - 385 kg), Prius "nie chce" spalić więcej niż 4,4 litra na "setkę". To naprawdę świetny wynik. Jeżdżąc Priusem stacje benzynowe odwiedza się naprawdę rzadko.

Salony Toyoty w Trójmieście

Toyota Prius to pojazd dla kogoś, kto ceni sobie oszczędną jazdę, lubi hybrydy, a nie przepada za motoryzacyjną masówką. Musi jednak pogodzić się też z tym, że za kierownicą Priusa należy zapomnieć o sportowych doznaniach. Im dłużej jednak się Priusem jeździ, tym więcej pozytywnych uczuć żywi się do tego samochodu.

Niewątpliwa przyjemność z posiadania topowej hybrydy Toyoty jednak kosztuje. Podstawową wersję Priusa - Active (dobrze wyposażoną, m.in. w systemy bezpieczeństwa) kupimy za niespełna 120 tys. zł, wersja Prestige kosztuje jednak już ponad 144 tys. zł. Tu wyposażenie jest naprawdę bogate, na pokładzie auta oprócz np. zestawu kamer, systemu monitorowania martwego pola czy systemu ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu znalazł się także np. wyświetlacz HUD. Za Toyotą Prius przemawia jednak jeszcze jeden argument. To praktycznie bezawaryjne auto.

Samochód do testów użyczony przez firmę Carter, przedstawiciela Toyoty w Trójmieście

Dodaj zdjęcie do artykułu
Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Tytuł:
Treść:
Autor (opcjonalny):
E-mail (opcjonalny):
Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Opinie (razem: 97)

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Wydarzenia