• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdańsku auta "na prąd" zaparkują za darmo

Michał Jelionek
30 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Jeśli posiadasz samochód "na prąd" - będziesz mógł bez opłat parkować w SPP w Gdańsku. Jeśli posiadasz samochód "na prąd" - będziesz mógł bez opłat parkować w SPP w Gdańsku.

Od 11 lipca właściciele samochodów z napędem elektrycznym lub hybrydowym typu Plug-in będą mogli bez żadnych opłat pozostawić swój pojazd w gdańskiej strefie płatnego parkowania. Przepustką do darmowego parkowania będzie specjalna karta, którą bezpłatnie wyrabia Zarząd Dróg i Zieleni.



W Gdańsku można również korzystać z darmowych terminali ładujących. W Gdańsku można również korzystać z darmowych terminali ładujących.
W grudniu ubiegłego roku pisaliśmy o fałszywych przywilejach dla samochodów "na prąd" w Gdańsku. Od tamtego czasu sporo się zmieniło, włodarze miasta postanowili premiować właścicieli pojazdów napędzanych ekologicznymi źródłami energii. I nie chodzi tu jedynie o udostępnienie darmowych terminali ładujących. Od 11 lipca posiadacze "elektryków" będą mogli za darmo parkować w płatnych strefach.

Żeby zostać zwolnionym z opłat parkingowych w gdańskich SPP właściciele samochodów z napędem elektrycznym (EV) lub hybrydowym typu plug-in (PHEV) muszą zgłosić się do ZDiZ, a następnie złożyć specjalny wniosek o wydanie identyfikatora uprawniającego do bezpłatnego parkowania.

Adnotacji szukajcie w dowodzie rejestracyjnym w rubryce D. Adnotacji szukajcie w dowodzie rejestracyjnym w rubryce D.
W siedzibie ZDiZ przy ul. Partyzantów 36 zobacz na mapie Gdańska należy przedstawić kserokopię dowodu rejestracyjnego pojazdu (oryginał dowodu do wglądu). Jeśli w dowodzie rejestracyjnym auta nie ma adnotacji potwierdzającej, że samochód posiada napęd elektryczny albo typu PHEV (w dowodzie pozycja D) - wówczas należy zabrać ze sobą inny dokument potwierdzający homologację pojazdu.

Czytaj także: Tak będą wyglądały nowe strefy płatnego parkowania w Gdańsku

W przypadku braku takowego dokumentu - ZDiZ zgłosi się do dealera albo importera z prośbą o potwierdzenie homologacji danego egzemplarza. To może nieco wydłużyć proces wydania karty.

ZDiZ na wydanie identyfikatora ma 30 dni. W praktyce trwa to 1-2 dni robocze. Wnioski można składać już teraz. Karta wydawana jest na czas określony, do 31 stycznia 2017 roku albo - jeśli występuje takie ograniczenie - do dnia utraty ważności dowodu rejestracyjnego.

Jakiś czas temu podobne przywileje wprowadzono w Sopocie. Z tym małym wyjątkiem, że o identyfikator zwalniający z opłat za parkowanie mogą ubiegać się jedynie mieszkańcy Sopotu. Kartę w Gdańsku może wyrobić każdy właściciel auta "na prąd", nie tylko osoba zameldowana w Gdańsku. W Gdyni nie przewidziano ulg dla ekosamochodów.

Czytaj także: Gdzie zatankujesz auto "na prąd" w Trójmieście?

Miejsca

Opinie (44)

  • (2)

    Hybryda bez benzyny nie pojedzie więc nie wiem dlaczego ma parkować za frajer.
    Elektryków się nie czepiam, niech sobie parkują.

    • 32 12

    • (1)

      Hybryda a hybryda plug in to zupelnie cos innego. Plug in pojedzie bed wachy. Malo, bo malo, ale pojedzie

      • 17 4

      • ja też na rozruszniku pojadę

        • 5 1

  • za pol roku kolejny artykul bedzie o aferze

    w ktorej pol miasta ma hybrydowe samochody: matizy, polonezy, golfy i mazdy

    • 37 5

  • (2)

    W Gdańsku, a w Gdyni?

    • 7 4

    • w gdyni urzednicy parkuja za darmo

      i wszyscy szczesliwi

      • 20 2

    • a w Lęborku?

      a w Kluczborku
      a w Warszawie
      a w Iławie?

      • 1 0

  • (4)

    Co to za przyjemność jeździć hybryda? Przejedzie 100km i trzeba czekać x godzin żeby się naladował, a każdy inny (normalny) samochód wystarczy zatankować w 5 minut i jechane dalej

    • 12 32

    • (2)

      poczytaj chłopcze co to jest auto z napędem hybrydowym i co to jest rekuperacja, a potem się wymądrzaj.

      • 14 8

      • Skąd wiesz, że to pisał "chłopcze"? Może dziewczyna?

        • 6 1

      • Rekuperacja wystarczy na dodatkowe co najwyżej 20 km.

        • 3 1

    • Ignorant i hybryda

      Hybryda ignorance działa tak samo jak benzynowiec, spala tylko mniej paliwa dzięki części elektrycznej

      • 1 0

  • xxx (5)

    Prad uzyskujemy ze spalania wegla, nie wspominajac o akumulatorach, które nie sa "ekologiczne", wiec gdzie tu promowanie ekologii? Takie auta sa drogie, wiec jest to promowanie bogatych?

    • 32 10

    • nie są drogie (3)

      np Norwegia - Nissan Leaf kosztuje tyle co podstawowa Skoda fabia kombi
      Vw Golf elektryk jest w tej samej cenie co Golf z 1.2 TSi

      Niemcy - Peugeot iOn kosztuje 19 tys. euro a Peugeot 108 połowę tego
      u nas taki iOn kosztował 140tys a Toyota Aygo (trojaczki z Kolina) od 35 tys - gdzie tu połowa ?

      jaki kraj takie ceny nowych elektryków

      komuś bardzo zależy w polsce, żeby były tak cholernie drogie

      • 15 0

      • w Skandynawii Kia Soul EV jest tańsza niż wersja z silnikiem spalinowym
        w Niemczech EV kosztuje 50% więcej
        na Węgrzech 2 x więcej
        a w Polsce jej nie ma w ofercie

        • 4 0

      • (1)

        A ile dokładnie te auta kosztują?
        Może haczyk polega na tym że w Polsce tanie są samochody ?
        I czy ceny elektryków zawierają uwzględnione dopłaty przy rejestracji ?
        Niespecjalnie widzę problem w zakupie w UE i eksploatacji u nas.

        • 0 1

        • Nissan Leaf

          wersja 24KW w Norwegii od 199000 koron,
          czyli 200tys x 0,47 (wczorajszy kurs) = 94 tys.zł
          cena w Polsce 128 tys.zł
          34 tys.zł więcej
          w Norwegii najdroższa wersja 30KW na full wypasie kosztuje równowartość naszego 24KW - 128 tys.zł

          nie, ceny nie zawierają żadnych zniżek

          w Polsce są tanie?
          nigdy nie byłeś za płotem np w Obwodzie kaliningradzkim, tam to są tanie, np Renault Duster 2.0 4x4 automat za 55 tys.zł !, Opel Mokka 1.8 benz. 4x4 automat za 62tys.zł, nadal produkowany pod in.nazwą Spark 1.4 automat (u nich ciężko o manual) 23 tys.zł
          Ale Rosja jest zła i niedobra i co z tego, że mają benzynę w tej samej cenie co my, tylko, że my za litr a oni za wiadro

          • 2 0

    • może chodzi o to, żeby mniej spalin w centrum miasta było

      jak spojrzysz na mapy zanieczyszczenia powietrza
      to zawsze najgorzej jest w centrach miast
      a tam przecież elektrownia węglowa nie dymi,

      po za tym Francja ma prąd z atomu a Szkocja z wody,
      kraje skandynawskie podobnie

      • 5 1

  • Odłączając dopływ paliwa na samym rozruszniku (elektrycznym przecież) też można kawałek przejechać (3)

    A więc jest to również napęd elektryczny

    • 11 3

    • a nie prawda (2)

      i można to obliczyć
      że nie pojedziesz na rozruszniku nawet kawałka

      • 1 2

      • z góry na luzie pojedziesz

        pod górę można pchać
        gorzej na płaskim, chyba, że wieje to żagiel

        • 2 0

      • nie licz, idź sprawdź

        • 0 0

  • Dobre i to, ale.. (2)

    ... aby promować ekologiczne pojazdy, trzeba ulg w podatkach przy zakupie. Teraz ekoauto jest stosunkowo drogie i stać na nie tylko lepiej uposażonych. W ten sposób robimy darmowe parkingi dla bogatszych. Trochę paradokos.

    • 12 1

    • melexy posiadają homologację

      • 6 0

    • serio

      myslisz ze jak auto bedzie 20% tansze to kowalskiego ktory jezdzi 12-letnim passatem 1.9tdi z wycietym DPFem (wartym 15tys.) bedzie stac na zakup?
      na nasze warunki ekologia to rowery i LPG, trzeba znac swoje miejsce w lancuchu pokarmowym.

      • 4 1

  • idea płatnego parkowania (7)

    Zawsze nam tłumaczono, że głowną ideą płatnego parkowania jest a) rotacja miejsc w centrum b) mniejsza ilość aut w centrum c) wcale nie chodzi o zysk gminy. No i teraz wytłumaczcie mi czemu dopuszcza się samochod elektryczne do centrum miasta, jaka róznica między "benzyniakiem" a "elektrykiem" z punktu widzenia punktów a) b) i c)

    • 27 4

    • bardzo trafne spostrzeżenie :)

      • 6 3

    • moze (b) jest niewlasciwie zdefiniowane?

      moze nie chodzi o ilosc aut w centrum a o ich uciazliwosc dla mieszkancow (halas i spaliny)?

      • 2 3

    • punkt c - nie mają zysku ha ha
      a ogólnie to paranoja

      • 2 2

    • Masz rację, gryzie się to z idea SPP. Ale samorząd ma ograniczone możliwości w zakresie promowania i zachęcania ludzi, aby po mieście jeździły nowe i ekologiczne samochody. A że zachęcać powinien, to jest oczywiste, bo nowe i ekologiczne auta są choćby bezpieczniejsze, niż stare szroty. Dlatego jedną z niewielu możliwości są ulgi w płatności za miejsce postojowe. Więcej praktycznie samorząd nie może. Wszystko leży w gestii władz centralnych.

      • 3 1

    • Może jakiś wysoko postawiony urzędas kupił takie auto i stąd pomysł.

      • 3 0

    • spaliny w centrum, to jest różnica

      popatrz na mapy zatrucia powietrza,
      zawsze centra miast, tam gdzie najwięcej ludzi

      • 3 0

    • A no dlatego, że przy zakupie nowego samochodu, ludzie zaczną chętniej wybierać hybrydy, bo mimo, że są nieco droższe, to dużo mniej spalają ( więc koszty zakupu benzyny znacznie się obniżają - w moim przypadku o połowę!), a jeśli dodatkowo mogę parkować bez szukania parkomatów i stresowania się, kiedy mi się kończy bilecik, to zdecydowanie wybiorę hybrydę! I właśnie o to chodzi - by ludzie zaczęli jeździć ekologicznymi i ekonomicznymi autami!

      • 0 0

  • a u nowoczesnego i inowacyjnego Szczurka NIE! (1)

    • 6 4

    • a ja nie mam jachtu

      taki jestem nienowoczesny

      • 1 0

  • W Gdyni nie przewidziano ulg dla ekosamochodów

    W Gdyni to i za parkowanie motocyklów trzeba płacić... Masakra, w przypadku kontroli to jedyna opcja to odwoływać się do mandatu.

    • 7 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

Car-sharing to:

 

Najczęściej czytane