• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Warto zadbać o akumulator samochodowy

Michał Jelionek
19 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nie możesz odpalić auta? Rozruch awaryjny przy pomocy kabli nie jest zalecany przez ekspertów. Nie możesz odpalić auta? Rozruch awaryjny przy pomocy kabli nie jest zalecany przez ekspertów.

Odpali czy nie odpali? To nurtujące pytanie każdego zimowego poranka zadają sobie kierowcy, którzy zbagatelizowali odpowiednie przygotowanie akumulatora swojego pojazdu do uciążliwych, ujemnych temperatur. Leciwa bateria potrafi spłatać figla w najmniej odpowiednim momencie. Żeby tego uniknąć, jeszcze przed nadejściem prawdziwej zimy, warto wziąć nasz akumulator pod lupę.



Większości z nas, kierowców, kompletnie nie interesuje stan akumulatora naszego pojazdu. Wspominamy miniony rok, w którym samochód nie odpalił przecież "jedynie" pięć razy. Zapewne w tym sezonie będzie podobnie, a my jakoś przebrniemy przez katorżnicze mrozy. A może nie warto ryzykować i zaprzątać sobie głowy poranną walką ze słabym rozrusznikiem? Podpowiadamy, w jaki sposób utrzymać dobrą kondycję naszego akumulatora.

Czytaj także: Kierowco! Nie daj się zaskoczyć zimie

Podczas jazdy w niskich temperaturach auto wykorzystuje większą ilość prądu elektrycznego. Na żywotność akumulatora wpływ ma bardzo wiele czynników. Jeżeli zależy nam na utrzymaniu baterii w jak najlepszej kondycji, musimy pamiętać o drobiazgach.

Źródłem elektryczności w naszym aucie jest przede wszystkim alternator, którego jednym z zadań jest ładowanie akumulatora podczas jazdy. Z kolei podstawowym zadaniem baterii jest efektywne dostarczanie prądu niezbędnego do rozruchu pojazdu, ale również zasilanie podczas postojów.

Postarajmy się, aby przy porannym przekręcaniu kluczyka w stacyjne urządzenia pobierające prąd (dmuchawy, radio) były wyłączone. Pozwoli to odciążyć akumulator, który powinien całą swoją moc skomasować na odpalenie pojazdu. Istną katorgą dla baterii jest jazda na krótkich odcinkach. W okresie zimowym już na starcie akumulator traci o wiele więcej energii. Zatem alternator potrzebuje więcej czasu na naładowanie baterii. Niestety, na kilkukilometrowych trasach nie ma możliwości skutecznego doładowania.

Przy temperaturze 0 stopni Celsjusza pojemność akumulatora spadnie o mniej więcej 20 proc. Przy ostrych mrozach wydolność może zmniejszyć się nawet o 40 proc. Oczywiście to parametry przypisane naładowanej baterii. W przypadku akumulatora, który na starcie nie jest w pełni naładowany, wspomniane wartości obniżą się jeszcze bardziej. Jedno jest pewne: baterie naszych aut nie znoszą zimy.

W końcu... Polak mądry po szkodzie. W przypadku akumulatorów i zimy to powiedzenie sprawdza się podręcznikowo. Auto nie odpaliło, szukamy pomocy u znajomych albo przypadkowo napotkanych kierowców, a w ruch idą kable rozruchowe. Awaryjne zapalanie auta nie jest jednak zalecane przez ekspertów. Pamiętajmy o odpowiedniej kolejności podłączania biegunów (zawsze biegun plusowy pojazdu sprawnego podłączamy do bieguna plusowego auta niesprawnego). Bardziej desperacką i kompletnie odradzaną próbą reanimacji naszego pojazdu jest odpalanie na popularny "pych".

- Jeżeli nie mamy wyjścia i w ekspresowym tempie musimy postawić samochód "na nogi", awaryjnym rozwiązaniem są kable. Pamiętajmy, aby zaraz po powrocie do domu, akumulator przez około 10-12h ładować prostownikiem lub ładowarką automatyczną. Dlaczego? Za uzupełnienie brakującego prądu w akumulatorze odpowiada alternator. Ładuje baterię w miarę swoich możliwości, czyli przekazuje większy prąd niż zalecany jest przy ładowaniu prostownikiem. Dlatego też może dojść do tzw. przegrzania akumulatora - wyjaśnia Mikołaj Gmiński z firmy Akumar.

Jak uniknąć problemów z rozruchem auta w okresie zimowym?

- Przede wszystkim nie bagatelizujmy sprawy i kontrolujmy formę naszego akumulatora na bieżąco. W przypadku baterii obsługowych powinniśmy sprawdzać, czy klemy nie są zaśniedziałe, stan naładowania, jak również poziom i gęstość elektrolitów. Niedobór możemy uzupełnić sami, wystarczy dolać wody destylowanej - tłumaczy Waldemar Gajowiak z firmy Auto-Bat.

Dodajmy, że właściciele aut wyposażonych w akumulatory nowszej generacji, czyli tzw. "bezobsługowe" nie muszą martwić się o poziom elektrolitu.

W pełni naładowany akumulator samochodowy powinien utrzymać odpowiednie napięcie spoczynkowe (12,6 - 12,8 V) oraz gęstość elektrolitów (1,26 - 1,28 kg/l), którą możemy sprawdzić przy pomocy aerometru. Jeżeli zauważymy jakiekolwiek uchybienia - warto powierzyć pojazd fachowcom, którzy dokładnie zbadają kondycję naszej baterii.

Lista trójmiejskich sklepów z akumulatorami

Jeżeli chcemy utrzymać jak najdłuższą żywotność naszego akumulatora - czyśćmy go regularnie. Brzmi absurdalnie, ale rzeczywiście zaleca się "polerować" klemy i końcówki biegunowe. Warto za kilkanaście złotych zakupić specjalną szczotkę. Baterie bardzo nie lubią brudu i wilgoci, które w połączeniu mogą doprowadzić do zwarcia. Po oczyszczeniu elementów akumulatora, nasmarujmy wazeliną lub smarem miedzianym sworznie akumulatora, pozwoli to na efektywniejsze przewodzenie.

Na żywotność akumulatora wpływa jeszcze kilka innych czynników. Wymontowując baterię np. w potrzebie doładowania jej w ciepłym pomieszczeniu, pamiętajmy o starannym i mocnym zainstalowaniu akumulatora do nadwozia. Jeżeli z auta korzystamy sporadycznie, np. 1-2 w tygodniu - profilaktycznie ładujmy baterię prostownikiem. Dodatkowo, w mroźny poranek, przed pierwszym przekręceniem kluczyka, upewnijmy się, że wszystkie urządzenia "zżerające" prąd (radio, nawiewy) są wyłączone. Zdecydowanie ułatwi to uruchomienie silnika.

- Tak naprawdę akumulator powinniśmy kontrolować nie tylko przed zbliżającymi się mrozami. Warto robić to regularnie, nawet dwa razy w roku. To trochę jak przegląd olejowy. Przy rutynowej kontroli sprawdzane są: alternator, pobór prądu, ładowanie oraz wykluczenie jakichkolwiek zwarć - dodaje Gmiński.

Opinie (56) 2 zablokowane

  • Czytam i ......... myślę, że pan Jelionek przepisał artykuł z "Motoru" z rocznika 1976 (11)

    Sprawdzanie elektrolitu, dolewanie wody destylowanej? Przecież 99% akumulatorów eksploatowanych obecnie posiada akumulatory bezobsługowe.

    • 59 8

    • ba.. no taka wiedza merytoryczna i obeznanie, to i taki 'artykuł'..

      • 5 3

    • Oczywiście chciałem napisać, że 99% samochodów posiada akumulatory bezobsługowe. (2)

      Przepraszam

      • 11 4

      • Na tym forum nawet jak ktoś przeprasza dostaje minusika, ciekawe. (1)

        • 9 1

        • no bo ktoś tracił czas na czytanie sprostowanie...duh..

          • 1 1

    • (4)

      Bzdury wypisujesz nowobogacki panie. Sa ludzie, ktorzy jezdza autami nieco starszymi niz twoje wypieszczone bmw z 2013 roku.

      • 5 19

      • (1)

        ale mogą mieć w nich nowe akumulatory... kmiocie

        • 13 4

        • Tak samo jak w nowych autach mozesz zamontowac akumulator obslugowy

          • 3 8

      • Mylisz się, nie jeżdzę BMW tylko Fiatem i nie 2013 tylko z 2009 (1)

        i jeszcze dodam, że samochód mam do przemieszczania się a nie jak to ładnie ująłeś do pieszczenia. A jeżeli zarzucasz mi wypisywanie bzdur to proszę o merytoryczne przykłady bo nazwanie mnie nowobogackim nic do dyskusji nie wnosi.

        • 11 3

        • W fordzie (może to nowobogacka marka... nie znam się na takiej klasyfikacji ;)) z 97 roku miałem fabrycznie bezobsługowy akumulator (który nota bene był używany 10 lat i został zmieniony głównie z racji wieku a nie tego, że nie dawał już rady - choć oczywiście nie był już tak sprawny jak nowy...). Zamieniony został oczywiście na bezobsługowy bo w tych czasach aby znaleźć nowy "obsługowy" to trzeba się nieźle postarać...

          • 7 0

    • Bzdury.

      Wszystkie tańsze, włączając w to Centre standard, wymagają kontroli i dolewania wody destylowanej.

      • 3 3

    • podstawa

      Czerwone do plusa, czarne do minusa.

      • 1 0

  • zimą? (1)

    W tej chwili na Przymorzu 11 stopni. Na plusie oczywiście.

    • 28 0

    • w grudniu? przecież to normalne w końcu wielkanoc idzie :-)

      • 11 0

  • Oblugówki są zdecydowanie lepsze od bezobsługowych. Chyba domyślacie się dlaczego powstały aku, przy których kierowca nie może ingerować?

    • 20 1

  • (16)

    Dlaczego miałby nie odpalić? Nowy albo kilkuletni samochód musi odpalić, nie ma zmiłuj. Gdybym jednak miał starszy samochód to dbałbym o to, aby akumulator nie był starszy niż powiedzmy 5-6 lat i profilaktycznie go wymieniał. Jak akumulator siada, bo jest zimno to jest złomem, a nie akumulatorem i zamiast biegać z kablami do sąsiada albo z prostownikiem do domu należy jak najszybciej udać się do dilera po nowy akumulator. Wówczas można spać spokojnie.

    P.S. Nie skomentuję sprawdzania elektrolitu czy dolewania wody destylowanej. Zwłaszcza w erze, w której akumulatory są bezobsługowe.

    • 20 19

    • (2)

      A kilkunastoletnie? 14-letnie?

      • 3 0

      • W czym widzisz problem? Przecież nawet do 20-letniego samochodu można kupić nowy akumulator...tak samo jak nowe opony, nowy olej silnikowy itp. Jak jeszcze nie zardzewiał ten 14-letni samochód i jest w dobrym stanie technicznym to może mieć nowy akumulator zamiast jakiegoś ledwo zipiącego gluta i wtedy też nie martwisz się o odpalanie zimą.

        • 5 0

      • Mój obecnie 13-to letni samochód z niemałym silnikiem diesla nie ma problemu z odpalaniem nawet przy dużych mrozach... Kwestia dbania o samochód i wymiany (ostatecznie odsiarczania - choć to jest ew. półśrodek aby dojeździć do końca sezonu) akumulatora jak ten zaczyna mieć oznaki zużycia. Poprzedni 18-to latek też nie miał z tym problemów... Tak jak już ktoś napisał akumulator ma swoją żywotność i tak jak opony czy olej trzeba go co jakiś czas wymienić na nowy a problemów nie będzie... A jak ktoś oszczędza na częściach eksploatacyjnych to sam sobie winien. A gadanie, że to drogie to i nowobogackie to śmiechu warte... Jak kogoś nie stać na podstawowe sprawy przy samochodzie to niech jeździ mniejszym i tańszym samochodem (takie zazwyczaj też mają tańsze części zamienne) albo komunikacją publiczną...

        • 9 0

    • nie ma czegoś takiego jak akumulator bezobslugowy (5)

      typowy chwyt marketingowy..nie odpala kup nowy, a nie naprawiaj. Wystarczy zerwać etykietę i są koreczki, które można bez problemu odkręcić i dolać elektrolit...podładować i kupno nowego aku można odłożyć w czasie.

      • 11 3

      • (4)

        Wybacz i nie bierz tego do siebie, ale osobiście wolałbym kupić nowy akumulator co 5-6 lat niż babrać się w zrywanie fabrycznych etykiet, odkręcanie koreczków, dolewanie wody czy ładowanie akumulatora jak 40 lat temu. Ponadto nawet po takiej operacji akumulator równie dobrze może się za kilka dni znowu rozładować jak jest już zużyty. Nic nie jest wieczne i nie warto niczego odkładać w czasie, bo to się potem mści. No chyba, że lubisz wzywać lawety jak jesteś na nartach w Austrii. Policz sobie ile to jest powiedzmy 1000zł na akumulator raz na 6 lat. Śmieszna kwota. No, ale zawsze znajdzie się jakiś Paździoch, który będzie "naprawiał" nawet nienaprawialne rzeczy. W końcu Polak "wie lepiej". Pewnie dlatego mamy w Polsce tyle wypadków komunikacyjnych ile mamy. Ludzie pewnie "naprawiają" też zużyte tarcze hamulcowe, nie wymieniają co 2 lata płynu hamulcowego, bieżnikują opony i wpadają na inne, jeszcze bardziej kuriozalne pomysły, żeby tylko "odwlec w czasie" nieuniknione, czyli zakup nowej części zamiennej. Nie tędy droga, przyjacielu.

        • 8 11

        • (2)

          to chyba Scanią jeździsz, że aku za 1000zł kupujesz;p 5-6lat żywotność akumulatora to też bajki. średnio po 4latach trzeba już wymieniać..wszystko zależy od tego jak jezdzisz, czy garazujesz auto itp.

          • 6 4

          • (1)

            Nie Scanią, BMW M5 F10. Jeśli ty możesz kupić tańszy akumulator to tym bardziej nie rozumiem po co bawić się w reanimowanie starego trupa. Dajesz kilka stówek i masz spokój na kilka lat. W przypadku kiedy garażujesz samochody akumulatory mogą wytrzymać i 10 lat, ale i tak dla bezpieczeństwa wolałbym je wymieniać co 5-6 lat.

            • 3 4

            • żeby jeszcze ta wymiana była bezproblemowa...ale zwykle jak już akumulator siada znaczy ze jest ostry mróz i snieżyca a kierowca utknął z niesprawnym autem na środku pola. I weź tu go wyciągaj, odkręcaj te śruby zgrabiałymi od zimna rękami, śnieg wali i zimno jak cholera...

              • 4 0

        • i dlatego auta bezobsługowe są tak dyskusyjne- zawsze znajdzie się ktoś kto zacznie je naprawiać ze szwagrem w stodole...

          • 3 0

    • (4)

      Najlepsza możliwa opcja "należy udać jak najszybciej udać sie do dilera po nowy akumulator"... To jest chyba najgorsza możliwa opcja. Naprawde trzeba być już niedojdą żeby nie umieć wymienić akumulatora (no chyba że jest to Renault Trafic, ale to Reanult..).
      Ostatnio znajomy sie chwalił że wymienił akumulator u Zdunka. JEgo znajomości i zniżki u Zdunka dał mu wynik na fakturze 480 zł aku Centra futura 540A 53Ah...
      Zobaczcie ile te aku kosztują.

      • 6 1

      • (3)

        Wszystko zależy jaki kto ma samochód. Wyobraź sobie, że w niektórych samochodach, aby dostać się do akumulatora trzeba rozebrać pół bagażnika (tak, bagażnika, bo niektórzy mają akumulatory z tyłu, w bagażniku pod różnymi osłonami), a następnie podłączyć komputer i dać znać samochodowi, że został zamontowany nowy akumulator. Nie każdy chce się brudzić albo nie każdy ma specjalistyczny interfejs diagnostyczny do programowania komputera samochodu. Stąd niektórzy udają się do dilera, a nie udają pod blokiem Mariana-znawcę wszystkiego. Trzeba być niedojdą, żeby nie wiedzieć takich rzeczy.

        • 6 7

        • uff, to ja jestem dojdą :-)

          • 2 1

        • (1)

          Niektórzy przechodzą ten cyrk nawet z wymianą głupiej żarówki...

          • 4 0

          • Ludzie wszystko zależy od samochodu. W niektórych autach bez pomocy serwisu i specjalistycznych narzędzi nie obejdzie się w innych zrobi to 5 latek.

            • 1 0

    • 2 letni aku bezobsługowy VARTA 54Ah

      Przy tygodniu na -10 i niżej nie odpala już. Samochód użytkowany do 2x na tydzień po 10-15 km max.

      • 0 0

    • Taboru to gniot wytrzymał pół roku

      • 0 0

  • Zabrakło jednej istotnej praktycznej informacji. Otóż przy głębokim rozładowaniu, kiedy napięcie spoczynkowe wynosi mniej więcej 11,5 V i mniej akumulator ulega zasiarczeniu i jego sprawność spada. Ładowanie prostownikiem nie pomaga i akumulator nadaje się do wyrzucenia.

    • 10 1

  • należy jaso i wyraźnie napisać (1)

    Każdy akumulator wymaga obsługi!!! Nie ma takiego czegoś jak akumulator bezobsługowy.

    • 6 5

    • moj akumulator jest bezobslugowy

      Ja go nie obsluguje, jak cos bedzie nie ok to zajmie sie nim serwis

      • 2 2

  • bosch (1)

    Zdecydowana większość akumulatorów jest bezobsługowa. Wiąże się to z zastosowaniem technologii Ca/Ca . Nie które akumulatory wapniowe mają dostęp do cel (odkręcane korki lub zdjemowany panel ) . Nie ma konieczności jednak ich sprawdzania bo odparowanie wody jest znikome. Osobiście polacam akumulatory TUBORG ,Moll, Topla , Forse. Są zdecydowanie najbardziej żywotnymi akumulatorami na rynku. Czasem warto wybrać mniej znaną markę , a nie trzymać się utartych stereotypów typu Bosch .
    pozdrawiam
    Inż. mech.

    • 19 0

    • akumulator

      Z nim, podobnie jak z innymi zachodnimi jest taki problem, że są zaniedbywane w trakcie transportu czy magazynowania, przez co można się naciąć, mimo, że niby markowe. To już lepiej czasem wziąć jakiś tańszy właśnie jak mówisz, jenoxa ewentualnie czy coś. Przynajmniej swoich się wspiera i w kieszeni więcej zostanie.

      • 0 0

  • A ja mam

    super accu, ale jest on pod maską laguny II. I mogę sobie wsadzać kartę (kluczyk) sprawdzać stan baterii, a i tak cisza, milczy. A rozrusznik nie tylko, że zamontowany tak że kanał tylko na dostęp pozwala, ale i czytnik elektroniczny ma częste fanaberie. To nie samochód, to francuska pomyłka.

    • 5 3

  • A ja fwa tygodnie temu

    kupiłem nowy akumulator i jedyne co tam można złapać go za otwieraną rączkę. A elektrolit to Se można wypić za dobre sprawowanie akumulatora.

    • 7 1

  • Mało wiedzy

    Baaaaaardzo słabiutki artykulik

    • 7 5

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

Okrągły znak z czerwoną obwódką i białym tłem oznacza:

 

Najczęściej czytane