• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zamiast budowy ekspresówki w stronę Helu zelektryfikujmy tam kolej

Maciej Naskręt
14 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Podróż pociągiem z Gdyni do Helu zajmuje ok. 1 godzinę i 30 minut. Po wykonaniu elektryfikacji czas ten można by skrócić nawet o 30 minut. Podróż pociągiem z Gdyni do Helu zajmuje ok. 1 godzinę i 30 minut. Po wykonaniu elektryfikacji czas ten można by skrócić nawet o 30 minut.

Rząd ogłosił plany budowy drogi Via Maris z Gdyni do Władysławowa, czyli przedłużonego OPAT-u. Planowana droga jednak nie zmniejszy korków - przesunie je w inne miejsce przed rogatki Władysławowa. Większe korzyści dla Pomorza przyniosłaby elektryfikacja linii do Helu - uważa Maciej Naskręt.



Czy wierzysz w powstanie drogi ekspresowej do Władysławowa?

Od kilkunastu dni można usłyszeć, że rząd Prawa i Sprawiedliwości ma nowy pomysł na pomorskie drogi ekspresowe. Chodzi o nowy projekt - drogę pn. "Via Maris", która ma przebiegać po dawnym śladzie OPAT, ale nie będzie łączyć się za Redą z drogą krajową nr 6 w kierunku Słupska. Ma za to skręcić na północ i - wzdłuż śladu obecnej drogi na Hel - prowadzić aż do Władysławowa.

Pomijając fakt, że wzorem dotychczasowych inwestycji (Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna), opracowanie dokumentacji dla "Via Maris" może urzędnikom zająć znowu 10 lat, wydaje się, że koncepcja "Via Maris" powstała na potrzeby odciągnięcia uwagi opinii społecznej od budowy ekspresówki z Trójmiasta do Słupska i dalej w kierunku Koszalina.

Po rozbudowie drogi ogromne korki przed Władysławowem...

Zajmijmy się jednak kwestią ruchu drogowego w proponowanym wariancie. Po ewentualnym oddaniu drogi "Via Maris" sezonowe korki przesuną się z Rumi, czy Redy w kierunku Władysławowa. Będą jednak jeszcze bardziej uciążliwe niż teraz, bo bezpośrednie wpięcie w Obwodnicę Trójmiasta drogi "Via Maris" sprawi, że przed rogatkami Władysławowa pojawi się jeszcze więcej aut w przeliczeniu na godzinę. A to oznacza, że korek może być jeszcze większy od tych, które kierowcy doświadczyli przed bramkami na autostradzie A1.

"Wepchnięcie" wszystkich samochodów z "Via Maris" na Półwysep Helski, gdzie infrastruktura drogowa, a także parkingowa jest na słabym poziomie, bowiem nie ma na nią miejsca, nie jest dobrym pomysłem. Nie tylko pogorszy to warunki do jazdy. Turyści stracą mnóstwo czasu na przemieszczanie się w trakcie cennego dla siebie okresu - urlopu. Permanentne korki latem to dalsze pogorszenie wizerunku Półwyspu Helskiego jako atrakcyjnego miejsca do wypoczynku.

Na budowie "Via Maris" zyskają mieszkańcy Rumi i Redy, ale tylko na kilka lat. Korki wrócą i tak na krajową "szóstkę". Rozbudowa dróg, także w Trójmieście, pokazuje, że zatory drogowe po kilku latach wracają na poszerzone trasy.

Nowa droga ekspresowa w kierunku Władysławowa. Nowa droga ekspresowa w kierunku Władysławowa.
...lepiej więc zainwestować w linię kolejową do Helu

Zamiast więc rozpoczynać trudny drogowy projekt inwestycyjny, warto pomyśleć o rozwoju transportu zbiorowego w kierunku Półwyspu Helskiego. Chodzi o elektryfikację i budowę nowych mijanek na linii z Gdyni do Helu.

Wykonanie tego zadania byłoby na pewno tańsze i bardziej ekologiczne od budowy "Via Maris". Przygotowanie elektryfikacji zajęłoby urzędnikom mniej czasu. Nie byłoby konieczne pozyskiwanie nowych terenów. Przedsięwzięcie oznaczałaby też poprawę wizerunku całego nadmorskiego terenu.

Elektryfikacja linii do Helu stworzyłaby nową ofertę ruchu dalekobieżnego w sezonie. Nie tylko rozwiązałby się problem czasochłonnej zmiany lokomotywy z elektrycznej na spalinową w Gdyni, co oznacza zysk kilkudziesięciu minut, ale pojawiłaby też m.in. możliwość wjazdu do Władysławowa i Helu nowoczesnych pociągów, takich jak Pendolino czy Flirt3. Kto wie, może wreszcie wróciłyby do Polski przewozy samochodów pociągiem np. z Warszawy do Helu.

Mało tego. Na trasę między Trójmiastem a Półwyspem można byłoby wprowadzić w sezonie pociągi elektryczne odpowiednie dla ruchu miejskiego - na wzór pociągów poruszających się po linii SKM. Składy o dużej pojemności pasażerów lepiej radziłyby sobie tłumem pasażerów niż szynobusy. Wreszcie, na elektryfikacji zyskaliby też sami mieszkańcy powiatu puckiego. Skróciłaby się im podróż do Gdyni.

Korzyści z transportu szynowego jest dużo. Pytanie, czy tak samo dużo jest wizji i odwagi u planujących rozwiązania komunikacyjne dla tej części regionu, by jeszcze raz zastanowić się nad ogłoszonymi publicznie propozycjami?

Opinie (289) 3 zablokowane

  • Parkingi dla samochodów i dalej kolej.

    To najlepsza opcja. Zresztą bywało już tak, że na Hel można było dojechać tylko komunikacją zbiorową i to jest dobry kierunek. Ruch na półwyspie tylko dla mieszkańców.

    • 1 0

  • ja piernicze

    niech przestaną chrzanić i mydlić oczy tylko się wezmą do roboty, od kilku lat tylko pitu pitu......

    • 0 0

  • Prom (2)

    A dlaczego nie ztworzyć linii promowej np. z Nowego Portu na Hel. Promy o ładownosci 200 samochodów.
    Janek

    • 6 7

    • No właśnie! Dlaczego nie stworzyłeś takiej linii? (1)

      • 0 0

      • Bo bilet na "białą flotę" jest poza zasięgiem przeciętnego Polaka a co dopiero duża jednostka z samochodem. Płytki rynek, to nie Brytania czy Skandynawia...

        • 0 0

  • Bardzo dobry pomysl (3)

    Modernizacja linii kolejowej do Helu, celem zwiekszenia jej atrakcyjnosci, funkcjonalnosci, a najwazniejsze przepustowosci, powinna byc najwazniejszym priorytetem w tym rejonie Kaszub. Rownoczesnie powinny byc prowadzone intensywne dzialania prowadzace do uruchomienia linii PKM do polnocnych dzielnic Gdyni i dalej w glab gminy Kosakowo. Tyle priorytety kolejowe.

    W czesci science-fiction postuluje za zbudowaniem drugiej odnogi kolejowej z Wladyslawowa (Swarzewa) do Jastrzebiej Gory i dalej do Karwi.

    Co do czesci drogowej oczywiscie nie wolno zapominac o S6 (Gdynia-Luzino), OPAT, nowej Hutniczej (droga czerwona) i modernizacji (poszerzeniu) szosy do Wladyslawowa. Co do Wladyslawowa, nalezy koniecznie pamietac o zbudowaniu na jego przedmiesciach (500m przed stacja Wladyslawowo) wielkogabarytowego taniego/darmowego miejskiego parkingu skomunikowanego z PKP i PKS (koniecznosc budowy dodatkowego przystanku-peronu w sasiedztwie Drogi Chlapowskiej), celem ostatecznej likwidacji wiecznych korkow i zatorow w scislym centrum miasta.
    Dzialania te powinny byc prowadzone rownolegle

    • 5 1

    • (2)

      Była z Pucka do Krokowej ale zaorali ....

      Elektryfikacja powinna być oprócz linii z Gdyni - do Helu także z Gdyni - do Bydgoszczy przez Kościerzynę , Wierzchucino.
      Jeśli nie daj Boże coś się wysypie na trasie do Tczewa lub za Tczewem to można skierować pociągi przez Kościerzynę. Tak samo można było by tamtędy puszczać pociągi towarowe a nie przez Gdańsk .

      Była też kiedyś linia z Wejherowa do żarnowca oraz przez Kostkowo do Lęborka

      • 2 0

      • Trasa przez Kościerzynę (węglówka) jest na krótkiej liście do realizacji.Elektryfikacja i drugi tor do Kościerzyny. Miejmy nadzieję, że tego nie spieprzą...

        • 0 0

      • Słusznie prawicie. Jestem za wspólnym i równoczesnym rozwojem,

        przy czym w tak obleganym miejscu jak półwysep skupiłbym się jednak bardziej na ekologicznym i antykorkowym transporcie kolejowym

        • 1 0

  • droga, kolej , statki na Hel, i to jest prawidłowe działanie

    • 0 0

  • (13)

    Ciekawe gdzie turyści zostawią samochody żeby pojechac pociągiem na Hel.....

    • 209 37

    • (6)

      We Wrzeszczu zbudowano niedawno wielki parking dla aut, rzekomo tak bardzo potrzebny. Co drugi Janusz pyszczył, że bez niego nie przesiądzie się nigdy na kolej. I co? Święci pustkami, nie licząc auta pana ochroniarza.

      • 26 4

      • Gdzie jest ten parking? (4)

        • 7 4

        • tam gdzie była wioska indiańska (3)

          • 14 0

          • płatny oczywiscie (2)

            • 6 9

            • dokladnie, platny. Czyli taki, jaki powinien byc parking w centrum miasta (1)

              Ten teren moglby zarabiac duzo wiecej, gdyby tam cos zbudowac, albo przydac sie znacznie wiekszej czesci spoleczenstwa, jesli zrobionoby tam park.

              Zrobiono parking, a jasnie hrabia jeszcze oczekuje, ze bedzie mogl tam laskawie parkowac. Moze jeszcze doplate?

              • 10 2

              • Za stanie na peronie też płacisz ?

                albo przystanku autobusowym ?

                • 3 3

      • a przed parkigniem ns zakazie parkuje mnóstwo samochodów tak że noe ma jak przejść chodnikiem

        • 25 1

    • przed biurem trojmiasto.pl (1)

      • 5 3

      • Żebyś wiedział, że tam jest parking. Oczywiście, dla januszy za drogo.

        • 1 1

    • na parkingu a gdzie

      a ty swój gdzie zostawiasz? w lesie?

      • 4 1

    • jak to gdzie

      W Warszawie.

      • 7 1

    • na złomowcu

      • 6 1

    • pod własnym domem?

      albo w Rivierze ;)

      • 43 9

  • elektryfikacja za mało

    Trzeba dobudować drugi tor wtedy to miałoby sens.

    • 4 0

  • a na końcu OPATu ograniczenie do 50 i fotorejestratory; czyli od Redy korki. Ta trasa powinna omijać Wejherowo

    • 0 0

  • Najważniejsza warszawka, pępek świata,bo przecież nikt z innej części Polski nie jeździ na Hel

    • 1 2

  • Elektryfikacja i pozniej Przewozy Regionalne MArszałka wojewodztwa puszcza starego zapchanego smierdzacego kibla serii en57. Tak jak robia to do Tczewa. nie dziekuje

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaka usługa kryje się pod nazwą auto-detailing?

 

Najczęściej czytane