• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zamiast budowy ekspresówki w stronę Helu zelektryfikujmy tam kolej

Maciej Naskręt
14 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Podróż pociągiem z Gdyni do Helu zajmuje ok. 1 godzinę i 30 minut. Po wykonaniu elektryfikacji czas ten można by skrócić nawet o 30 minut. Podróż pociągiem z Gdyni do Helu zajmuje ok. 1 godzinę i 30 minut. Po wykonaniu elektryfikacji czas ten można by skrócić nawet o 30 minut.

Rząd ogłosił plany budowy drogi Via Maris z Gdyni do Władysławowa, czyli przedłużonego OPAT-u. Planowana droga jednak nie zmniejszy korków - przesunie je w inne miejsce przed rogatki Władysławowa. Większe korzyści dla Pomorza przyniosłaby elektryfikacja linii do Helu - uważa Maciej Naskręt.



Czy wierzysz w powstanie drogi ekspresowej do Władysławowa?

Od kilkunastu dni można usłyszeć, że rząd Prawa i Sprawiedliwości ma nowy pomysł na pomorskie drogi ekspresowe. Chodzi o nowy projekt - drogę pn. "Via Maris", która ma przebiegać po dawnym śladzie OPAT, ale nie będzie łączyć się za Redą z drogą krajową nr 6 w kierunku Słupska. Ma za to skręcić na północ i - wzdłuż śladu obecnej drogi na Hel - prowadzić aż do Władysławowa.

Pomijając fakt, że wzorem dotychczasowych inwestycji (Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna), opracowanie dokumentacji dla "Via Maris" może urzędnikom zająć znowu 10 lat, wydaje się, że koncepcja "Via Maris" powstała na potrzeby odciągnięcia uwagi opinii społecznej od budowy ekspresówki z Trójmiasta do Słupska i dalej w kierunku Koszalina.

Po rozbudowie drogi ogromne korki przed Władysławowem...

Zajmijmy się jednak kwestią ruchu drogowego w proponowanym wariancie. Po ewentualnym oddaniu drogi "Via Maris" sezonowe korki przesuną się z Rumi, czy Redy w kierunku Władysławowa. Będą jednak jeszcze bardziej uciążliwe niż teraz, bo bezpośrednie wpięcie w Obwodnicę Trójmiasta drogi "Via Maris" sprawi, że przed rogatkami Władysławowa pojawi się jeszcze więcej aut w przeliczeniu na godzinę. A to oznacza, że korek może być jeszcze większy od tych, które kierowcy doświadczyli przed bramkami na autostradzie A1.

"Wepchnięcie" wszystkich samochodów z "Via Maris" na Półwysep Helski, gdzie infrastruktura drogowa, a także parkingowa jest na słabym poziomie, bowiem nie ma na nią miejsca, nie jest dobrym pomysłem. Nie tylko pogorszy to warunki do jazdy. Turyści stracą mnóstwo czasu na przemieszczanie się w trakcie cennego dla siebie okresu - urlopu. Permanentne korki latem to dalsze pogorszenie wizerunku Półwyspu Helskiego jako atrakcyjnego miejsca do wypoczynku.

Na budowie "Via Maris" zyskają mieszkańcy Rumi i Redy, ale tylko na kilka lat. Korki wrócą i tak na krajową "szóstkę". Rozbudowa dróg, także w Trójmieście, pokazuje, że zatory drogowe po kilku latach wracają na poszerzone trasy.

Nowa droga ekspresowa w kierunku Władysławowa. Nowa droga ekspresowa w kierunku Władysławowa.
...lepiej więc zainwestować w linię kolejową do Helu

Zamiast więc rozpoczynać trudny drogowy projekt inwestycyjny, warto pomyśleć o rozwoju transportu zbiorowego w kierunku Półwyspu Helskiego. Chodzi o elektryfikację i budowę nowych mijanek na linii z Gdyni do Helu.

Wykonanie tego zadania byłoby na pewno tańsze i bardziej ekologiczne od budowy "Via Maris". Przygotowanie elektryfikacji zajęłoby urzędnikom mniej czasu. Nie byłoby konieczne pozyskiwanie nowych terenów. Przedsięwzięcie oznaczałaby też poprawę wizerunku całego nadmorskiego terenu.

Elektryfikacja linii do Helu stworzyłaby nową ofertę ruchu dalekobieżnego w sezonie. Nie tylko rozwiązałby się problem czasochłonnej zmiany lokomotywy z elektrycznej na spalinową w Gdyni, co oznacza zysk kilkudziesięciu minut, ale pojawiłaby też m.in. możliwość wjazdu do Władysławowa i Helu nowoczesnych pociągów, takich jak Pendolino czy Flirt3. Kto wie, może wreszcie wróciłyby do Polski przewozy samochodów pociągiem np. z Warszawy do Helu.

Mało tego. Na trasę między Trójmiastem a Półwyspem można byłoby wprowadzić w sezonie pociągi elektryczne odpowiednie dla ruchu miejskiego - na wzór pociągów poruszających się po linii SKM. Składy o dużej pojemności pasażerów lepiej radziłyby sobie tłumem pasażerów niż szynobusy. Wreszcie, na elektryfikacji zyskaliby też sami mieszkańcy powiatu puckiego. Skróciłaby się im podróż do Gdyni.

Korzyści z transportu szynowego jest dużo. Pytanie, czy tak samo dużo jest wizji i odwagi u planujących rozwiązania komunikacyjne dla tej części regionu, by jeszcze raz zastanowić się nad ogłoszonymi publicznie propozycjami?

Opinie (289) 3 zablokowane

  • Do autora

    Pomarzyć dobra rzecz ale zejdźmy na ziemię. Elektryfikacja linii jako lekarstwo na bolączkę długiej zmiany lokomotywy w Gdyni? Wolne żarty. W pierwszej kolejności należałoby przymusić PKP PLK i PKP Intercity, by ta czynność trwała maksymalnie kwadrans a nie kilkadziesiąt minut. Wagonów do przewozu samochodów nie będzie - brak rampy w Helu i zupełnie nieopłacalny biznes. Nikt ich nie będzie utrzymywał, by sobie pojeździły przez 2-3 miesiące w roku. A Pendolino, jeśli miałoby jeździć tak jak do Kołobrzegu, to również nie jest żadną przesłanką do elektryfikacji. Dopóki sytuacja z koleją na Pomorzu będzie wyglądać tak jak wygląda, dopóty nie ma sensu elektryfikacja linii 213. Nie stać nas na porządną ofertę na SKM, a marzy się pociąg do Helu co godzinę poza sezonem.

    • 2 1

  • Myli się Pan, nie wszystkie samochody blokujące obwodnicę i Redę, Rumię latem docierają do Władysławowa. Fala aut stopniowo zmniejsza się, ale kręgosłupem jest kierunek Władysławowo i to jest fakt. Widzę potencjał, Władysławowo moze być kolejnym ważnym miastem portowym. Dlaczego Ustka ma drogę krajową. Brawo PiS. Aha droga wojewódzka do Władysławowa juz dzis ma parametry drogi krajowej.

    • 2 1

  • debilizm (1)

    elektryfikacja nic nie da bo turyści nie porzucą samochodów w trójmieście i nie pojadą dalej koleją, tylko dalej będą jechać autami, a liczenie na to, że całkowicie zrezygnują z samochodów jest żałośnie naiwne.

    • 5 3

    • Chodzi o to żeby do pociągu wsiedli już w Wa

      • 2 0

  • HIGHWAY to HEL (1)

    Alternatywnym rozwiązaniem jest zainwestowanie w modernizację portu HEL oraz Jastarnia. Nieznaczna przebudowa umożliwiłoby wejście promom samochodowo-osobowym, które mogą wypływać z Gdyni lub Gdańska. Dojazd z Gdańska do Helu zajmowałby nie więcej jak 1,5h, a to dobry wynik w sezonie letnim. Taka możliwość na pewno zachęci turystów, którzy zmęczeni kilkugodzinną jazdą chętnie zaczerpną świeżego powietrza. Jedyny problem to co zrobić z tymi promami poza sezonem letnim. Dlatego rozwiązaniem może być czarter krótkoterminowy.

    • 9 4

    • Bierz w czarter i rób biznes!

      • 0 0

  • Rozwiązaniem są też promy samochodowo pasażerskie (3)

    chyba nawet taniej wyjdzie niż przebudowa linii
    ale niestety droga nazywana OPAT też jest koniecznością

    • 5 1

    • To takie proste!

      Bierz kredyt i kupuj taki prom!
      Będziesz milionerem.

      • 1 0

    • (1)

      Dokladnie, za dwa lata bedzie cala s7 i można skierowac Warszawe na terminal w Gdansku i na Hel prom. Takie promy sa w biednej naszym zdaniem Czarnogórze i skracają korki i drogę o godzinę. Kosztują kilka euro. W naszym przypadku moglyby skrocic stanie w korku od obwodocy, Rumię, Redę o 3 godziny i oddech dla środowiska. Tyle się mówi o powrocie do morza tylko nic się nie robi! Koszt dwóch promów i rozbudowę drôg to promil tych mżinek typu via!A i miejsc pracy troche przy okazji.....

      • 1 2

      • i co

        Wszystkie te samochody z promu na polwyspie? Zajezdza go....
        No i w naszym kraju byloby to nie kilka a kilkadziesiat euro...;)

        • 3 0

  • "problem czasochłonnej zmiany lokomotywy" (1)

    Za dawnych dobrych czasów na pociągu TUR do Chojnic zmiana lokomotywy nie przekraczała 5 minut. Po prostu na dworzec w Tczewie wjeżdżał pociąg ciągnięty przez elektryczną, a z tyłu czekała już spalinowa... Zajmowało to mniej czasu niż teraz maszyniście przejście z jednej do drugiej kabiny szynobusu...

    • 20 1

    • Ale tu nie podjeżdża z tyłu!

      Najpierw musi odjechać jedna, żeby mogła podjechać druga. To trwa.

      • 1 0

  • I co? Myśli Pan, że 50 tysięcy kierowców samochodów wraz z rodzinami, (2)

    bagażami każdego letniego dnia przesiądzie się na pociąg? Gdzie? W Gdyni? W Redzie? Gdzie zostawią swoje samochody? Będą godzinami krążyć po mieście i szukać wolnych miejsc?? A może też będą zadowoleni, gdy za krótki przejazd pociągiem za 4 osoby + bagaż zapłacą więcej niż za drogę np. z Katowic nad morze?

    • 7 6

    • Dodatkowo

      Dobre połączenia kolejowe + morskie odciążyłyby drogi z kierowców z 3miasta i okolic, którzy też przecież jeżdżą na Półwysep.

      • 0 0

    • Przecież o to właśnie chodzi

      - żeby jechać np. z Warszawy nad morze, a nie zostawiać samochód w 3mieście, przecież to bzdura.

      • 2 1

  • Nie zgodze sie z Panem Maciejem (1)

    Jedynie zwiekszenie przepustowosci linii poprawi sytuacje. Od Redy do Helu linia jest jednotorowa. Najlepszym rozwiazaniem jest budowa drugiego toru, ktory skrocilby czas przejazdu na tej trasie. Linia ta w sezonie jest wrecz zapchana na maksimum. Dlugie oczekiwania na mijankach tymbardziej kiedy jadacy pociag z przeciwnego kierunku jest opozniony, opoznia pozostale! Tu tkwi problem. A autobusy szynowe sa bardziej ekonomiczne od taboru elektrycznego do czasu kiedy nie powstana inne zrodla w zaopatrywanie w energie niz obecne elektrownie weglowe. Pozdrawiam

    • 21 1

    • 100% racji

      • 1 1

  • "( ) - uważa Maciej Naskręt"

    to można we własnym artykule pisać o sobie w trzeciej osobie - jak o kimś innym?
    Jakieś alter ego tego pana napisało ten artykuł ? Dziwaczna figura stylistyczna.

    • 4 3

  • ---MOST---

    A Ja zbudowałbym most z Gdańska do Helu.Dwa pasy w jedną i dwa pasy z powrotem.W lini prostej jest ok.32 km.Przejazd na Hel 10zł i z powrotem 10 zł.Pieniądze nie wielkie a atrakcja murowana!!!

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CVT?

 

Najczęściej czytane