• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

10 lat bez Ikarusów w Gdańsku

mJ
28 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

W najbliższy czwartek, 31 stycznia, po dziesięciu latach nieobecności, na ulice Gdańska ponownie wyjadą autobusy marki Ikarus. W celu przypomnienia o istnieniu tego kultowego pojazdu, dwa egzemplarze Ikarusa przejadą pamiętną trasą linii 142.



Data 31 stycznia nie jest przypadkowa. Dokładnie tego dnia, dekadę temu, po raz ostatni na ulice Gdańska wyjechały wysokopodłogowe Ikarusy. Jednym z autobusów, który zakończył pewną epokę w historii gdańskiej komunikacji, był ten z numerem taborowym #2339 (model 260, rocznik 1985). Teraz ten sam Ikarus powtórzy kurs sprzed dziesięciu lat.

Ten sam autobus, ta sama trasa i ta sama godzina odjazdu - wszystko musi się zgadzać. Symboliczny przejazd odbędzie się w czwartek, około godz. 13:15. Autobusy wyruszą z pętli Wrzeszcz PKP zobacz na mapie Gdańska, a następnie przejadą al. Żołnierzy Wyklętych i ulicami: Słowackiego zobacz na mapie Gdańska, Potokową zobacz na mapie Gdańska, Rakoczego zobacz na mapie GdańskaKartuską zobacz na mapie Gdańska. Metą przejazdu będzie Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska.

W przejeździe może wziąć udział każdy zainteresowany. Autobusy mogą zabrać około 200 osób. Po dotarciu autobusów na Dworzec Główny około godz. 14., autobusy będą udostępnione do zwiedzania oraz robienia pamiątkowych zdjęć.

- Posiadam w sumie pięć Ikarusów, w tym właśnie ten z numerem #2339. Dla mnie to są fenomenalne pojazdy. Pamiętam, że 10 lat temu, kiedy pojawiła się informacja o wycofaniu Ikarusów z gdańskiej komunikacji, ludzie przyjęli to z wielką ulgą. Mocno psioczyli na te autobusy, ale przez dekadę chyba trochę do nich zatęsknili, bo bardzo często, gdy prowadzę Ikarusa jestem zatrzymywany na drodze przez przypadkowe osoby, które chcą zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie albo zwiedzić pokład - śmieje się Łukasz Staniszewski z Kultowego Ikarusa.
Przypomnijmy, że Ikarusy służyły gdańszczanom przez blisko 28 lat i ustąpiły miejsca nowszym pojazdom, lepiej przystosowanym do potrzeb osób starszych, niepełnosprawnych i rodziców z wózkami - marki Solaris, MAN czy Mercedes.

Historia Ikarusów w Gdańsku

Ikarusy 280 i 260, bo takie gościły na gdańskich ulicach, to produkty węgierskiej myśli motoryzacyjnej. Stały się jednymi z najpopularniejszych w świecie. Spotkać je można było nie tylko w wielu krajach Europy, ale również Azji, Afryce, czy nawet Ameryce, dlatego też powstała również wersja przystosowana do ruchu lewostronnego o oznaczeniu Ikarus 281.

Pierwsze przegubowe Ikarusy pojawiły się na polskich drogach w 1977 roku w Katowicach i zostały oznaczone symbolem Ikarus 280.11. W kolejnych latach Ikarusy pojawiły się w większości polskich miast - łącznie do Polski dostarczono ponad 7 tys. egzemplarzy.

Ikarusy 280 i 260 to autobusy wysokopodłogowe z konstrukcją opartą na wysokiej kratownicy. Sześciocylindrowy silnik RABA-MAN chłodzony cieczą umieszczony został poziomo między I a II osią. Moc 192 KM pozwala rozpędzić się do prędkości 120 km/h.

Pierwsze Ikarusy pojawiły się w Gdańsku 5 października 1981 roku. Ogółem do Gdańska, w latach 1981-1993 dostarczono 227 "przegubowych" oraz 73 "krótkich" pojazdów. Pierwsze gdańskie linie, na jakich pojawiły się nowe autobusy, to 108, 131 i 139.

Dominacja autobusów marki "Ikarus" w Gdańsku trwała do 1994 roku, kiedy to ZKM Gdańsk, jako pierwsza firma komunikacyjna w Polsce zakupiła 15 sztuk nowoczesnych, niskopodłogowych Mercedesów typu O405N.

Komunikacją miejską do Norwegii

mJ

Wydarzenia

10. rocznica wycofania Ikarusów w Gdańsku: Przejazd Ikarusem

Opinie (129) 8 zablokowanych

  • Jechałem nim 10 lat temu spod biblioteki glownej (7)

    • 33 2

    • 10 lat temu jechałem ostatni raz autobusem...

      • 4 1

    • nie ma to jak sławne ogórki (1)

      to były autobusy ... nie do zdarcia .... i dziś jeszcze po górach bieszczadzkich takie jeżdżą

      • 7 1

      • he

        • 0 0

    • Jelcz (2)

      a ktoś ma starego Jelcza? też takie krótkie były :) 3 drzwiowe

      • 8 1

      • Siedzenia były tragiczne, bo mientkie (!) na plecach :)

        • 2 4

      • Jelcze (ogórki) były 2 drzwiowe, 3 drzwiowe były Berliety.

        • 0 0

    • TIRy na tory!

      • 0 3

  • Raz na jakiś czas warto, żeby wyjechały na ulice (10)

    Właśnie po to, żeby ludzie sobie przypomnieli jaki to był syf i docenili, że na szczęście już na codzień już nie trzeba mieć z tym rakiem do czynienia.

    • 93 67

    • Ciekawe bo to bardzo trwałe autobusy jak widzisz. (6)

      • 27 4

      • (5)

        I co z tego, skoro stawiały zasłonę dymną, w środku była komora gazowa a wszytko smierdziało i trzeslo się tak, że plomby z zębów wypadały.
        Trwałość to tylko jeden z wielu czynników - bynajmniej nie najważniejszy.
        Ich miejsce jest w muzeum lub na szrocie, na pewno nie na ulicach nowoczesnego miasta.

        • 24 35

        • (2)

          ale siedzenia były wygodniejsze :)

          • 45 2

          • fakt bezsprzeczny (1)

            wygodniejsze siedzenia (choć mało odporne na gdańskich wandali) i dużo lepsze ogrzewanie ... a i w lecie Te Okna to można było normalnie otworzyć !!!!!

            • 27 1

            • Dużo lepsze ogrzewanie? Te autobusy były magiczne, jak na dworzu było -10 to w autobusie -15 :), zimą się zamarzało a latem kleiło tyłkiem do siedzenia

              • 7 9

        • Gdyby były naprawiana tak jak powinny to by było ok.

          • 0 0

        • Teraz jak menel wejdzie to tez jest komora gazowa

          ale okien nie otworzysz. Ja tam lubię Ikarusy.

          • 4 0

    • tamte były lepsze

      to niby "nowoczesne" dziadostwo zimą nie ma klimatyzacji, latem grzeje

      • 22 4

    • Super autobusy

      Pamiętam jak jeździło się na przegubie, albo stało przy kierowcy - miał te czerwone i zielone guziki do otwierania drzwi.... wtedy chciało się być kierowcą takiego pojazdu :-)

      • 54 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • (4)

    Fakt że te autobusy były bardzo pojemne

    • 105 2

    • I latem w tloku jak sie otworzyło okno to bylo czym oddychac a tera ?? Autobus z klima a w sierodku wedzonka ....

      • 34 0

    • (2)

      A niektóre Ikarusy miały "skórzane" fotele i ściany w "drewnie"!

      • 19 0

      • (1)

        lepsze te "skórzane" niż materiałowe z wydzielinami, brudem i robactwem poprzedników

        • 2 0

        • latem - siadanie gołą skórą na tych materiałowych siedzonkach tooo... opcja dla odfasowanych

          • 0 1

  • pamiętam jak jeździły pod górę ul. Redłowskiej w Gdyni. Zostawiały za sobą wielką chmurę (3)

    spalin.

    • 61 2

    • w przedziale pasażerskim też dusiła

      • 12 2

    • Diesel musi dymić.

      • 6 0

    • Podobno spalanie ich było mniejsze od nowoczesnych autobusów poruszających się po naszych drogach... Czy teraz kradnie się paliwo...? Na wszystkich wlewach widać plomby ....

      • 0 1

  • Miały swój klimat (4)

    Wtedy ludzie nie myśleli, że można byłoby jechać w bardziej komfortowych warunkach (to samo odnośnie tramwajów), wszyscy byliśmy do nich przyzwyczajeni. Nie było klimy, silnik głośniej pracował wprowadzając przy tym czasem cały autobus w drgania, no ale mimo wszystko po latach mamy chyba do nich jakiś sentyment.

    • 106 3

    • (1)

      zima czlowiek zastanawial sie czy w ogole usiasc na tym lodowatym siedzeniu czy stac :D i te zamarzniete od srodka szyby... nie wspomne o czarnej chmurze dymu jak ruszaly w przystanku. Pomimo tego wspominam je z sentymentem.

      • 22 0

      • Otworzyliście mi pamięć

        Obładowany, wyjący Ikarus wspinający się na Chełm to była codzienność. Najpierw 108 a po oddaniu "Nowj trasy" doszły 295, 208...to były czasy haj lajfu ;-)

        • 6 0

    • trzeba mieć krótką pamięć albo być dzieckiem żeby mieć sentyment do tych gratów

      wiem, bo jeździłem i źle wspominam.

      • 2 4

    • Biegi wchodzące ze zgrzytem jak byly jeszcze starsze wersje ze skrzyniami manualnymi. No i jazda w przegubie.

      • 0 0

  • (4)

    W zimę stulecia sprawdziły się dobrze.

    • 65 3

    • (1)

      jak zapora przeciwśniegowa chyba

      • 1 7

      • Po prostu jezdzily a nasze jelcze nie dawaly sie uruchomic na mrozie.

        • 12 0

    • W zimę stulecia (1)

      Nie było Ikarusów

      • 1 0

      • Chodziło mu o zimę 1986/1987 i Ikarusy były, jeździły i tyłki ogrzać można było :)

        • 1 0

  • (4)

    O tak , ciężko było wsiąść i wysiąść osobom starszym i niepełnosprawnym , a także z wózkami dziecięcymi , ponieważ autobusy te mają wysokie schody. Więc zawsze trzeba było poprosić kogoś o pomoc, co było dość krępujące , bo czasami ludzie celowo odwracali wzrok, by nie pomóc wysiąść lub wsiąść do tych autobusów. No i faktycznie w środku często śmierdziało spalinami.

    • 32 18

    • To najpiękniejszy z zapachów. (1)

      • 6 1

      • nie czułeś dzięki temu współpasażerów

        • 10 0

    • Ikarus (1)

      Ale ludzie nie robili tylu problemów ze wsiadaniem i wysiadaniem co teraz i nie było skarg na kierowcę

      • 13 2

      • były, ale zarząd miał na to bardziej wyrąbane niż teraz

        • 4 2

  • poza ikarusem wszystko wygląda tak samo dzisiaj :) (4)

    • 32 36

    • Przecież to zdjęcie z obecnych czasów, (1)

      autobus na zdjęciu jest po renowacji (1993r. produkcji, ostatnia partia jaka przyjechała do Gdańska), ze starym 5-cio cyfrowym nr wozu, w 2009r. oznaczenia były już 4-cyfrowe

      • 12 0

      • Też mam wrażenie, że zdjęcie jest "z teraz". Tych słupków na chodniku nie było 10 lat temu.

        • 7 0

    • jeśli można pomylić zdjęcie sprzed 10 lat i obecnie, to znaczy, że nic się nie zmieniło (oprócz słupków). Taki to postęp zaliczyliśmy

      • 0 2

    • zapomniałeś dopisać ... w Kielcach i Sieradzu , czyli tam gdzie mieszkasz Trolu

      • 1 1

  • Ciekawe co zrobią mohery (1)

    Kiedys wskakiwały a w tych czasach każą jeszcze opuszczać podłogę mimo, że pojazdy są nieskopodlogowe

    • 42 14

    • poczekaj, sam sprawdzisz niedługo

      • 13 3

  • Pamiętam jak jeździły na linii 199 (2)

    Nigdy zgodnie z rozkładem. Jeżeli przyjechał na czas to znaczy, że to poprzedni kurs przypadkowo się wstrzelił.

    • 52 5

    • W sumie nadal tak jest :D

      • 16 3

    • Tu akurat nic się nie zmieniło teraz nawet częściej się spuzniaja bo ikarusy były niemal bezawaryjne a te nowe co chwilę coś

      • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CVT?

 

Najczęściej czytane