• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

21,5 mln zł za buspasy na Morskiej w Gdyni

Patryk Szczerba
9 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Nowe buspasy na Morskiej w Gdyni dołączą do istniejącego odcinka pomiędzy ulicą Zakręt do Oksywia i estakadą Nowe buspasy na Morskiej w Gdyni dołączą do istniejącego odcinka pomiędzy ulicą Zakręt do Oksywia i estakadą

Firma Eurovia zajmie się budową pięciu odcinków buspasów na ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Oprócz tego zostaną m.in. przebudowane chodniki na odcinku ponad 2,5 km i ścieżka rowerowa o długości blisko kilometra. Całość prac będzie kosztowała 21,5 mln zł.



Czy dzięki buspasom poprawi się punktualność komunikacji w tej części Gdyni?

Pasy przeznaczone dla autobusów pojawią się na odcinkach pomiędzy ul. Zakręt do Oksywia a Zespołem Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych. Razem będzie ich pięć. Trzy powstaną w kierunku centrum miasta, a dwa w kierunku Rumi.

Buspasy na Morskiej bez ciągłości w Gdyni



Ciągłości nie będzie, ale rozwiązanie - jak zapewniają urzędnicy - i tak znacząco ułatwi przejazd pojazdom komunikacji miejskiej, pozwalając zaoszczędzić czas wybierającym transport publiczny.

Buspasy oraz pasy ruchu dla aut będą miały po 3,5 m szerokości. Dla dróg i chodników przewidziano minimalną szerokość po 2 metry. Przy okazji inwestycji nie znikną miejsca parkingowe, czego obawiali się mieszkańcy i kierowcy.

Oprócz buspasów zmieni się także m.in. infrastruktura dla pieszych i rowerzystów.

- Dodatkowo wykonawca przebuduje chodniki na odcinku ponad 2.5 km i ścieżkę rowerową o długości blisko kilometra. Modernizacji ulegną także istniejące już zatoki autobusowe oraz sygnalizacja świetlna w obrębie skrzyżowań ul. Morskiej z ulicami: Kalksztajnów, Mireckiego, Grabowo. Przebudowana zostanie również trakcja trolejbusowa. Przewidziano nasadzenie 8 drzew, 1,5 tys. krzewów oraz założenie nowych trawników, traw rabatowych i bylin - mówi Jan Ziarnicki z referatu relacji z mediami Urzędu Miasta w Gdyni.
Prace za 21,5 mln zł wykona firma Eurovia, która w przetargu okazała się lepsza od firmy MTM.

Eurovia wykona buspasy na Morskiej w Gdyni



Zaoferowała o 200 tys. zł wyższą cenę i dłuższy czas wykonania - 47 tygodni przy 42 tygodniach zaoferowanych przez MTM. Decydujący okazał się czas zajęcia pasa drogowego dla wszystkich robót - premiowany dwa razy bardziej niż czas wykonania. W przypadku Eurovii został obliczony na 240 dni, a w przypadku MTM - na 259. Wykonane instalacje będą posiadały 5-letnią gwarancję.

- Od lat wydawało się, że to projekt nierealny, choć bardzo potrzebny i w sumie technicznie prosty. Przedłużenie wyjazdów z zatoczek przystankowych, drobne przebudowy i usunięcie aut, które z części jezdni uczyniły prywatny parking, to może być niezwykła zmiana i najważniejsze wsparcie dla komunikacji zbiorowej - przypominał w listopadzie Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, radny Gdyni.
Przypomnijmy, że nowych odcinków buspasów na Morskiej nie byłoby, gdyby nie wsparcie unijne. Prace są realizowane w ramach projektu "Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia"

Schemat planowanych buspasów na Morskiej w Gdyni



Odcinki buspasów w stronę centrum:
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, rozpoczynający się w rejonie skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Zakręt do Oksywia w śladzie istniejących prawoskrętów do posesji, następnie po istniejącym prawoskręcie na skrzyżowaniu z ul. Kalksztajnów i z "otwarciem" istniejącej zatoki autobusowej;
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicach skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Mireckiego z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicy skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Grabowo z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
Odcinki buspasów w stronę Rumi:
  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi rozpoczynający się przed skrzyżowaniem ul. Mireckiego z ul. Morską dalej w śladzie prawoskrętu z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi, rozpoczynający przed skrzyżowaniem ul. Morskiej z ul. Grabowo, od prawoskrętu za budynkiem przy ul. Morskiej 42, w śladzie istniejących prawoskrętów i z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej.
  • Schemat buspasów na Morskiej. Schemat buspasów na Morskiej.


Miejsca

Opinie (170) 7 zablokowanych

  • Matrix

    21 milionów - za co? Po co?
    Istne szaleństwo.

    • 8 2

  • Kolejna głupota w Gdyni

    Zamiast przeznaczyć kasę na jeden wiadukt w zakorkowanej Chyloni pajace z UM wywalają grube miliony na idiotyczne projekty które i tak nie odkorkują koślawej ul. Morskiej. Już o wiele lepszy pomysłem byłoby wyrównanie wybojów i dziur na Morskiej niż ta bzdura.

    • 16 2

  • Buspas przy SKM Gdynia Stocznia (1)

    Stały widok: jeden autobus jedzie buspasem a drugi autobus równoległym pasem. A zirytowani kierowcy bujają się za nim. Pomijam już fakt w jakim stanie jest tam nawierzchnia.
    Panie Szczurek, farbą NIE DA SIĘ zamalować dziur w ulicach

    • 35 5

    • Nie da się

      • 1 3

  • Śmiechu WARTE !!! Powinni dać nagrodę pomysłodawcy projektu

    • 5 1

  • Tak jak na zdjęciu widać...

    • 4 2

  • Budowa jeszcze jednego pasa a nie byś pasa

    • 4 1

  • Gdzie upchamy buspas?

    ul.Morska na wysokości KAUFLANDU jest już do maximum rozdęta. Do 2006 roku(data otwarcia Kauflandu)było tak, że była jedna jezdnia o dwóch pasach w kier. Chyloni, i druga 2 pasy w kier.Centrum. Teraz jest tak, że prawy jest do skrętu w ul.Mireckiego&Kaufland, dwa środkowe kier.Chylonia i jeden lewy do skrętu w Mireckiego/Komandorską i do zawrócenia w kier.Centrum. Gdzie będzie Bus-pas? Pozostał tylko wąski chodnik ze ścieżką dla kolarzy. Teraz też aby przejść przez przejście trzeba prawie biec bo "zielone" jest limitowane i okrojone. A gdy dojdą jeszcze 2 pasy x po 3.5 metra na stronę? Dziadki z zakupami już nie wyrabiają się w czasie 20 paru sekund a to ponad 26 metrów do pokonania i wpadają pod auta. Ja nie "dziadek" i też ledwo co !

    • 7 3

  • Po co to

    Skoro zaraz wyskoczy jakaś pani derektor firmy z Mostów i bedzie nim chciała jeździć na wyłączność. Po co jej to ułatwiać?

    • 11 1

  • Co za durnie... Jak ze ścieżkami rowerowymi - żadnej ciągłości a do tego skończy się na malowaniu białą farbą za grube miliony. Szczurasowy standard ku wielkiej radości pajaców co go uważają za bóstwo

    • 17 0

  • Każdy cykl sygnalizacji świetlnej

    Każdy cykl sygnalizacji świetlnej ma ograniczoną "moc "przerobową-tzn. określoną przepustowość. I tak gnający Buspasem autobus/trolejbus- w pewnym momencie ma koniec pasa i co ? Czeka aż ktoś go wpuści. Zanim go wpuszczą to pojedzie kilka samochodów to reszta dalej stoi. Znając życie wyjechać z Buspasa będzie chciało może i 2 pojazdy na raz i co wtedy? Za 5-10 sek zmiana światła na STOP i co,-dalej stoimy? Ale kombinujcie dalej...

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Levante to pierwszy SUV w historii marki:

 

Najczęściej czytane