Wiadomości

stat

25 mln na utrzymanie systemu Tristar

Przetarg został podzielony na dwa zadania, obejmujące infrastrukturę dla wszystkich użytkowników dróg oraz dotyczącą wyłącznie komunikacji miejskiej.
Przetarg został podzielony na dwa zadania, obejmujące infrastrukturę dla wszystkich użytkowników dróg oraz dotyczącą wyłącznie komunikacji miejskiej. fot. Łukasz Głowala/Trojmiasto.pl

Prawie 25 mln zł będzie kosztowało Gdańsk utrzymanie i serwis urządzeń Tristar w najbliższych latach. Dotychczas prace te wykonywano w ramach umowy gwarancyjnej, która wygasa w grudniu bieżącego roku.



Czy Tristar wpłynął na poprawę płynności ruchu?

tak, dzięki niemu korki znacznie się zmniejszyły

7%

tak, ale tylko na niektórych skrzyżowaniach

17%

nie, nie widać żadnej poprawy po jego wprowadzeniu

49%

nie, jest gorzej niż przed jego wdrożeniem

27%
Przetarg na utrzymanie sprawności systemu Tristar został podzielony na dwa zadania:

  1. Dotyczące infrastruktury dla wszystkich użytkowników dróg do 10 grudnia 2020 r.

  2. Dotyczące infrastruktury dla komunikacji miejskiej do 31 grudnia 2021 r.

W ramach pierwszego zadania wykonawca będzie zobligowany do m.in.:

  • bieżącego utrzymania w dobrym stanie technicznym i estetycznym całej infrastruktury systemu Tristar,

  • dokonywania napraw sygnalizacji i pozostałych urządzeń systemu,

  • zapewnienia całodobowego serwisu oraz dozoru technicznego,

  • codziennych objazdów i kontroli urządzeń sygnalizacji i elementów infrastruktury,

  • obsługi informatycznej, w tym bieżącej aktualizacji oprogramowania i usuwania ewentualnych błędów.

W tej części przetargu wpłynęła tylko jedna oferta od gdańskiej firmy Eldro Serwis na kwotę ok. 19 mln zł 915 tys. zł.

W ramach drugiego zadania wykonawca będzie odpowiadał za m.in.:

  • serwis i utrzymanie Systemu Informacji Pasażerskiej, w tym tablic oraz urządzeń pokładowych w tramwajach i autobusach,

  • utrzymanie sprawnej bezprzewodowej transmisji danych w ramach systemu,

  • usuwanie wszystkich awarii i usterek,

  • dbałość o poprawne funkcjonowanie oprogramowania systemu w ramach SIP.

W zakresie drugiego zadania także została złożona tylko jedna oferta - firmy GMV Innovating Solutions z Warszawy, która swoją pracę wyceniła na ok. 5 mln 71 tys. zł.

Nieznacznie przekroczony zakładany budżet



Złożone oferty odbiegały nieco od wydatków planowanych na ten cel przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. W zadaniu pierwszym budżet przekroczony został o niespełna 3 mln zł, zaś w drugim oferta była tańsza o prawie 0,5 mln zł.

W ramach drugiego zadania przewidziano m.in. utrzymanie tablic Systemu Informacji Pasażerskiej.
W ramach drugiego zadania przewidziano m.in. utrzymanie tablic Systemu Informacji Pasażerskiej. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Przejęcie odpowiedzialności za Tristar już w grudniu



Ostatecznie umowy z wykonawcami podpisano m.in. ze względu na brak czasu na powtórne rozpisanie przetargu i ryzyko mniej korzystnych ofert. Obsługę systemu obie firmy przejmą już 11 grudnia, czyli w momencie, gdy wygasają dotychczasowe umowy na utrzymanie systemu.

- Po tym terminie za sprawność systemu będą odpowiadały firmy wyłonione w przetargu. Dotychczasowa umowa na utrzymanie sygnalizacji świetlnej została więc rozszerzona o utrzymanie sprawności całego systemu Tristar. Jest to pierwsza taka umowa dotycząca infrastruktury systemu Tristar - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Przekazanie tak znacznego zakresu prac firmom zewnętrznym nie wpłynie w żaden sposób na liczbę etatów w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

- W ramach przetargu nie zmieni się operator i zarządca systemu. Jest nim GZDiZ, a dokładniej pracownicy Działu Inżynierii Ruchu. Stan ten zostanie utrzymany niezależnie od tego, kto będzie odpowiadał za poprawność działania systemu - wyjaśnia Kiljan.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (240)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.