- 1 Alkoholowa mapa Polski (46 opinii)
- 2 Mała uliczka, duży problem (266 opinii)
- 3 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (325 opinii)
- 4 Ktoś "przeparkował" wrak... bez kół (127 opinii)
- 5 Plichta przejmie salon Kia w Gdańsku (44 opinie)
- 6 Kraj, z którego pochodzą piraci drogowi (403 opinie)
43. urodziny Poloneza. 3 maja kameralny przejazd przez Trójmiasto
43 lata temu, dokładnie 3 maja 1978 roku, rozpoczęła się produkcja dobrze znanego na naszych drogach FSO Poloneza. Trójmiejscy miłośnicy tego modelu będą świętować kolejne urodziny popularnego "Poldka" - w poniedziałek niewielka kawalkada Polonezów przejedzie z Gdyni do Gdańska.
Na samym początku produkcji z fabryki FSO wyjeżdżały jedynie samochody w wersji bazowej, wyposażone w silniki o pojemności 1,3 litra i mocy 65 KM, a także 1,5-litrowe jednostki o mocach 75 i 81 KM. W ofercie dostępny był także "odprężony" wariant o mocy 70 KM. Do roku 1982 silniki zestrojone były z 4-biegową skrzynią biegów, natomiast później doposażono Polonezy w przekładnię o 5 biegach.
Start przejazdu w Gdyni, meta w Gdańsku
Historia Poloneza FSO to jednak temat na oddzielny, zdecydowanie bardziej rozbudowany artykuł. Wróćmy do poniedziałkowego przejazdu Polonezów ulicami Trójmiasta.
3 maja o godz. 14 fani Polonezów spotkają się w Gdyni na parkingu przy sklepie Kaufland na ul. Unruga 5. Początkowy plan zakładał, że przejazd wystartuje z Polanki Redłowskiej, ale z przyczyn niezależnych od organizatorów trzeba było zmienić lokalizację. W Gdyni kawalkadę kultowych aut będzie można spotkać na ulicach: Janka Wiśniewskiego, 10 Lutego, Świętojańskiej oraz al. Zwycięstwa.
W Sopocie, w Kamiennym Potoku, Polonezy zjadą z głównej arterii i przejadą ulicami Haffnera i Powstańców Warszawy. Polonezy w kierunku Gdańska pomkną wzdłuż pasa nadmorskiego ulicami: Bitwy pod Płowcami, Jelitkowską i Kapliczną. Polonezy spotkacie także na ulicach: Piastowskiej, Chłopskiej, al. Rzeczypospolitej, al. Legionów, Wyspiańskiego i al. Zwycięstwa.
Ostatnią prostą przejazdu będzie już ścisłe centrum Gdańska i ulice Rajska, Podmłyńska, Podwale Staromiejskie, Targ Drzewny i Targ Węglowy, który jest metą wydarzenia. Pełną trasę przejazdu zobaczycie po kliknięciu w poniższy link.
MAPA PRZEJAZDU POLONEZÓW PRZEZ TRÓJMIASTO
- Spodziewamy się co najmniej 10 pojazdów. Nie każdy z nich będzie Polonezem, z pewnością pojawią się Żuk i Lublin, a także jeden z ostatnich wyprodukowanych Polonezów Truck z roku 2003. Jako miłośnicy samochodów nieco wysłużonych przychylnym okiem patrzymy na te nieco zgraciałe egzemplarze, bo według nas to one mają duszę - wyjaśnia Marcel ze Zjednoczenia Graciarzy Pomorza.
Klasyki rozpoczęły sezon 2021
Opinie wybrane
-
2021-05-02 08:11
(16)
Niby szajs ten polonez ale przynajmniej Polska jakieś auta produkowała, a teraz żadnych.
Zobaczcie po upadku bloku wschodniego produkuje się dacie,skody a z polskich marek nic.
Tak jest ze wszystkim w Polsce, poziom inżynieri jest na wszystkich gałęziach gospodarki mizerny.
Nawet taka syrena, była z wyglądu całkiem, całkiem (porsche to nie było) i można było ją modyfikować jako auta sportowe no ale cóż, wyszło jak zawsze.- 66 13
-
2021-05-03 07:08
Tyle że...
...ta Dacia to Renault francuski, a Skoda to VW, czyli obcy kapitał. My też taki mamy, produkuje jednak auta pod swoimi markami.
- 1 0
-
2021-05-02 15:51
Trzeba bylo zlodziei do taczki wlozyc a nie
Wypudrowanych kwasnych i dertuśkow pod francuskim krawatem wybierac i sie zachwycac jak gozale walini i sprzedaz panstea za darmo!
A ty sie patrzyles jeden z drugim i klaskales!
Dalej durnoty tak robicie!
Juropa! a kim oni sa te europeyczycy?
Jelopy i tluki bezz. Histori i sszkoly, nikt ich nawet w kraju nie wybiera a Polacy im marynarki zakladajaa! Zenujace!- 1 5
-
2021-05-02 15:30
Levacteo. Robbactwo!
Ludzie zacznijcie łączyć proste fakty, pół wieku minęło a wy dalej na tych levarow kosro po głosujecie, prawda jest taka ze jedyny Pis zaczął cos dla polski robić, a niee tylko obiecywać i kraść, sprzedali by was w skarpetkach! A wy młodzi zacznijcie dostrzegać a nie slepo patrzycie w kolorowe zmanipulowane tv. I sami sie dowiedzcie!
Bo nie chcielibyście powrotu tych klamiacych, napychajacych własne kieszenie sprzedawców polski!- 4 9
-
2021-05-02 15:21
No stassiuu tez kiedyś wąsów nam zazdrościli!
Miej pretensje do Levarow. Co Polskę rozsprzedali. I dalej by to robili do zera!
- 1 3
-
2021-05-02 15:15
Nie produkujemy bo komuna nam blokowała
Wszystkie dobre i konkurnecyjne projekty
- 2 5
-
2021-05-02 14:53
Bo wyprzedano majątek panstwa !!Okazało sie ze ci co przejeli władze byli jeszce gorsi do PZPR!! (3)
Politycy Uni demokratycznej okazali sie komunistami co chcieli tylko stołki zmienic ,a AWS z którego wywodzi sie PO sprzedali co sie dało by sie wzbogacić
- 6 4
-
2021-05-03 08:03
PiS to kontynuuje.
- 4 0
-
2021-05-03 07:02
I dobrze że sprzedawali bo wszystko co jest w państwowych rękach to okazja do rozkradania.
Problem nie polega na tym ŻE sprzedali tylko KOMU sprzedali.- 4 0
-
2021-05-02 15:55
Dokladnie
Tylko czekaja zeby znowu levary lejce przejac i na kolejne 50 lat cie spedadza! Bedziesz wsrod salonow w sandałkach POmykał, i dalej gały wybauszal w tfałemy jak duren.
- 2 4
-
2021-05-02 09:51
co ty pitolisz człowieku?
teraz produkuje takie same polonezy w róznych fabrykach
no chyba że masz na mysli Warszawę czy Syrenkę, ale to sa raczej wczesniejsze czasy- 1 1
-
2021-05-02 09:39
No i co z tego?
Teraz też się produkuje w Polsce auta.
O niebo lepsze niż te szajsowate z prlu.
Syrena (dno techniczne), 126p (kosiarka z karoserią), Polonez (brzydactwo i techniczne badziewie).
Wiem, bo takimi niestety jeździłem.
Nic przyjemnego :(- 13 9
-
2021-05-02 08:28
(4)
VW prowadził rozmowy z FSO. Gdyby nie związki zawodowe to może dzisiaj FSO byłoby częścią VAG w miejsce Skody.
Po fiasku z FSO WV kupił Skodę.- 22 2
-
2021-05-02 15:22
Po co nam fso jak jest pasek w berlinie!
- 5 4
-
2021-05-02 09:43
(2)
Bo to ponoć dawne służby wolały się "dogadać" z Koreancami. Dlatego weszliśmy w Tico, lanosy...
- 7 3
-
2021-05-02 16:42
Nie służby
Tylko związki. VW powiedział że zainwestuje i zmodernizuje fabrykę ale 3,5 tys z ponad 17tu tys pracowników musi odejść. Związkowcy powiedzieli: takiego. No i Niemcy poszli na całość że skoda. Fartem znalazł się Daewoo i obiecał że utrzyma zatrudnienie w 100proc. No i przez parę lat było fajnie. A potem okazało się że Daewoo to wydmuszka i bankrut i dziś w FSO hula wiatr tylko.
- 10 1
-
2021-05-02 14:39
Dzisiejsze służby dogadałyby się z Moskwiczem.
- 12 3
-
2021-05-02 12:16
Wygląd to było wtedy naprawdę coś na tle klocków z lat 70-tych. Z wykonaniem gorzej. (2)
Prymitywne ciężkie, nieocynkowane blachy. Silnik niedobrany do ciężkiej konstrukcji. Skrzynia biegów koszmar (dopiero w wersji Caro było super).
- 10 18
-
2021-05-02 16:43
(1)
wymień kto cynkował blachy. na palcach jednej ręki można policzyć.
- 2 1
-
2021-05-03 10:39
VW, Audi, Mercedes, Citroen, Ford
- 1 0
-
2021-05-02 10:27
Wczoraj ok. 18.00 na obwodnicy wyprzedził mnie (2)
taki zielony, z lat 80, dobrze dawał. Piękna klasyczna motoryzacja, szacun dla właściciela jeżeli to czyta :)
- 46 4
-
2021-05-02 21:13
Witam serdecznie i dziękuję za słowa.
- 3 1
-
2021-05-02 20:52
Jezdze takim ladnym pierwsza produkcja wstawiony silnik od Mirafiori pasuje jak nic dwa walki rozrzadu dwa litry pojemnosci zrywa sie jak nic w tej ciezkiej budzie,nie jeden zachodni zostaje w tyle,byly jeszcze z silnikiem rovera w dieslu ale to byla pomylka,atu pomylka,a tu weteran cie bierze
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.