- 1 Paraliż drogowy na północy Gdyni (146 opinii)
- 2 Ten kierowca musi kochać Jezusa (117 opinii)
- 3 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (98 opinii)
- 4 "Popis" tego kierowcy to kiepska reklama dla marki BMW (245 opinii)
- 5 Pomorskie Targi Autokosmetyki po raz drugi (5 opinii)
- 6 Po co kolejny remont na autostradzie? (84 opinie)
43. urodziny Poloneza. 3 maja kameralny przejazd przez Trójmiasto
43 lata temu, dokładnie 3 maja 1978 roku, rozpoczęła się produkcja dobrze znanego na naszych drogach FSO Poloneza. Trójmiejscy miłośnicy tego modelu będą świętować kolejne urodziny popularnego "Poldka" - w poniedziałek niewielka kawalkada Polonezów przejedzie z Gdyni do Gdańska.
Na samym początku produkcji z fabryki FSO wyjeżdżały jedynie samochody w wersji bazowej, wyposażone w silniki o pojemności 1,3 litra i mocy 65 KM, a także 1,5-litrowe jednostki o mocach 75 i 81 KM. W ofercie dostępny był także "odprężony" wariant o mocy 70 KM. Do roku 1982 silniki zestrojone były z 4-biegową skrzynią biegów, natomiast później doposażono Polonezy w przekładnię o 5 biegach.
Start przejazdu w Gdyni, meta w Gdańsku
Historia Poloneza FSO to jednak temat na oddzielny, zdecydowanie bardziej rozbudowany artykuł. Wróćmy do poniedziałkowego przejazdu Polonezów ulicami Trójmiasta.
3 maja o godz. 14 fani Polonezów spotkają się w Gdyni na parkingu przy sklepie Kaufland na ul. Unruga 5. Początkowy plan zakładał, że przejazd wystartuje z Polanki Redłowskiej, ale z przyczyn niezależnych od organizatorów trzeba było zmienić lokalizację. W Gdyni kawalkadę kultowych aut będzie można spotkać na ulicach: Janka Wiśniewskiego, 10 Lutego, Świętojańskiej oraz al. Zwycięstwa.
W Sopocie, w Kamiennym Potoku, Polonezy zjadą z głównej arterii i przejadą ulicami Haffnera i Powstańców Warszawy. Polonezy w kierunku Gdańska pomkną wzdłuż pasa nadmorskiego ulicami: Bitwy pod Płowcami, Jelitkowską i Kapliczną. Polonezy spotkacie także na ulicach: Piastowskiej, Chłopskiej, al. Rzeczypospolitej, al. Legionów, Wyspiańskiego i al. Zwycięstwa.
Ostatnią prostą przejazdu będzie już ścisłe centrum Gdańska i ulice Rajska, Podmłyńska, Podwale Staromiejskie, Targ Drzewny i Targ Węglowy, który jest metą wydarzenia. Pełną trasę przejazdu zobaczycie po kliknięciu w poniższy link.
MAPA PRZEJAZDU POLONEZÓW PRZEZ TRÓJMIASTO
- Spodziewamy się co najmniej 10 pojazdów. Nie każdy z nich będzie Polonezem, z pewnością pojawią się Żuk i Lublin, a także jeden z ostatnich wyprodukowanych Polonezów Truck z roku 2003. Jako miłośnicy samochodów nieco wysłużonych przychylnym okiem patrzymy na te nieco zgraciałe egzemplarze, bo według nas to one mają duszę - wyjaśnia Marcel ze Zjednoczenia Graciarzy Pomorza.
Klasyki rozpoczęły sezon 2021
Opinie (95) 5 zablokowanych
-
2021-05-02 07:19
(4)
Pamiętam jak Polonez przeszedł lifting i wyszedł model Caro. Następnie wprowadzono silnik 1.4 produkcji Rovera. To była rewolucja techniczna na miarę Polski.
- 18 2
-
2021-05-02 08:12
I dobrze że sie skończyła
- 1 9
-
2021-05-02 10:17
mój znajomy mechanik jak usłyszał że polonez bedzie mial silnik 1.4 rovera to
to: włożył do poloneza silnik 1.8 od mercedesa wraz z skrzynią automatem i kawałkiem zawieszenia i to dopiero była rakieta
- 2 0
-
2021-05-02 13:16
jak go filmowalil
Polski premier PAwlak docenial i jezdil Polonezem
- 1 1
-
2021-05-02 16:04
Do teraz poznałbym na ucho
Ruszającego "z werwą" i wysoko kręconego Poldka z silnikiem Rovera. Całkiem ładnie brzmiał!
- 1 1
-
2021-05-02 07:52
Mam sentyment do poloneza ale... (1)
Ta konstrukcja już w fazie projektu była przestarzała i nie była konkurencją, ale i tak sukces, że cokolwiek było za komuny
- 8 3
-
2021-05-02 13:11
Mial w polonezie nawet cd radio.
Borewicz go doceniał.
- 1 0
-
2021-05-02 08:11
(16)
Niby szajs ten polonez ale przynajmniej Polska jakieś auta produkowała, a teraz żadnych.
Zobaczcie po upadku bloku wschodniego produkuje się dacie,skody a z polskich marek nic.
Tak jest ze wszystkim w Polsce, poziom inżynieri jest na wszystkich gałęziach gospodarki mizerny.
Nawet taka syrena, była z wyglądu całkiem, całkiem (porsche to nie było) i można było ją modyfikować jako auta sportowe no ale cóż, wyszło jak zawsze.- 66 13
-
2021-05-02 08:28
(4)
VW prowadził rozmowy z FSO. Gdyby nie związki zawodowe to może dzisiaj FSO byłoby częścią VAG w miejsce Skody.
Po fiasku z FSO WV kupił Skodę.- 22 2
-
2021-05-02 09:43
(2)
Bo to ponoć dawne służby wolały się "dogadać" z Koreancami. Dlatego weszliśmy w Tico, lanosy...
- 7 3
-
2021-05-02 14:39
Dzisiejsze służby dogadałyby się z Moskwiczem.
- 12 3
-
2021-05-02 16:42
Nie służby
Tylko związki. VW powiedział że zainwestuje i zmodernizuje fabrykę ale 3,5 tys z ponad 17tu tys pracowników musi odejść. Związkowcy powiedzieli: takiego. No i Niemcy poszli na całość że skoda. Fartem znalazł się Daewoo i obiecał że utrzyma zatrudnienie w 100proc. No i przez parę lat było fajnie. A potem okazało się że Daewoo to wydmuszka i bankrut i dziś w FSO hula wiatr tylko.
- 10 1
-
2021-05-02 15:22
Po co nam fso jak jest pasek w berlinie!
- 5 4
-
2021-05-02 09:39
No i co z tego?
Teraz też się produkuje w Polsce auta.
O niebo lepsze niż te szajsowate z prlu.
Syrena (dno techniczne), 126p (kosiarka z karoserią), Polonez (brzydactwo i techniczne badziewie).
Wiem, bo takimi niestety jeździłem.
Nic przyjemnego :(- 13 9
-
2021-05-02 09:51
co ty pitolisz człowieku?
teraz produkuje takie same polonezy w róznych fabrykach
no chyba że masz na mysli Warszawę czy Syrenkę, ale to sa raczej wczesniejsze czasy- 1 1
-
2021-05-02 14:53
Bo wyprzedano majątek panstwa !!Okazało sie ze ci co przejeli władze byli jeszce gorsi do PZPR!! (3)
Politycy Uni demokratycznej okazali sie komunistami co chcieli tylko stołki zmienic ,a AWS z którego wywodzi sie PO sprzedali co sie dało by sie wzbogacić
- 6 4
-
2021-05-02 15:55
Dokladnie
Tylko czekaja zeby znowu levary lejce przejac i na kolejne 50 lat cie spedadza! Bedziesz wsrod salonow w sandałkach POmykał, i dalej gały wybauszal w tfałemy jak duren.
- 2 4
-
2021-05-03 07:02
I dobrze że sprzedawali bo wszystko co jest w państwowych rękach to okazja do rozkradania.
Problem nie polega na tym ŻE sprzedali tylko KOMU sprzedali.- 4 0
-
2021-05-03 08:03
PiS to kontynuuje.
- 4 0
-
2021-05-02 15:15
Nie produkujemy bo komuna nam blokowała
Wszystkie dobre i konkurnecyjne projekty
- 2 5
-
2021-05-02 15:21
No stassiuu tez kiedyś wąsów nam zazdrościli!
Miej pretensje do Levarow. Co Polskę rozsprzedali. I dalej by to robili do zera!
- 1 3
-
2021-05-02 15:30
Levacteo. Robbactwo!
Ludzie zacznijcie łączyć proste fakty, pół wieku minęło a wy dalej na tych levarow kosro po głosujecie, prawda jest taka ze jedyny Pis zaczął cos dla polski robić, a niee tylko obiecywać i kraść, sprzedali by was w skarpetkach! A wy młodzi zacznijcie dostrzegać a nie slepo patrzycie w kolorowe zmanipulowane tv. I sami sie dowiedzcie!
Bo nie chcielibyście powrotu tych klamiacych, napychajacych własne kieszenie sprzedawców polski!- 4 9
-
2021-05-02 15:51
Trzeba bylo zlodziei do taczki wlozyc a nie
Wypudrowanych kwasnych i dertuśkow pod francuskim krawatem wybierac i sie zachwycac jak gozale walini i sprzedaz panstea za darmo!
A ty sie patrzyles jeden z drugim i klaskales!
Dalej durnoty tak robicie!
Juropa! a kim oni sa te europeyczycy?
Jelopy i tluki bezz. Histori i sszkoly, nikt ich nawet w kraju nie wybiera a Polacy im marynarki zakladajaa! Zenujace!- 1 5
-
2021-05-03 07:08
Tyle że...
...ta Dacia to Renault francuski, a Skoda to VW, czyli obcy kapitał. My też taki mamy, produkuje jednak auta pod swoimi markami.
- 1 0
-
2021-05-02 08:35
(1)
Plastiki plowialy, Alu felgi nie wiem z czego po pierwszym deszczu chropowate jakieś... Szkło użyte do szyb chyba z jakiejś klatki schodowej przetopione. Słabej jakości auta.
- 7 14
-
2021-05-02 16:45
bredzisz
- 1 2
-
2021-05-02 08:46
Motoryzacyjny koszmarek
- 8 19
-
2021-05-02 09:34
Miałem kiedyś ten cudaczny samochód
i nigdy więcej nie chcę takiego mieć.
- 17 6
-
2021-05-02 09:47
Nie wierze. Trojmiasto.pl pisze przed wydarzeniem (1)
Ale ta pandemia pozmieniala redakcję .
- 14 2
-
2021-05-02 15:55
Pamietaj
Najpierw swoji z UMemu!
- 1 0
-
2021-05-02 09:50
nie zapominajmy, ze to włoski FIAT - nie 'polski Polonez' - dla mniej rozgarniętych narodowców (3)
:O)
- 9 9
-
2021-05-02 12:01
Włoski "Fiat", był włoskim, wtedy kiedy (1)
produkowany był na włoskich cześciach i licencji. Wtedy , jeszcze mimo iz przestarzały, do czegoś się nadawał. Potem to tylko partanina w wykonaniu FSO.
- 2 1
-
2021-05-02 12:51
mniejsza o to
ale sam projekt ma bardzo mało wspólnego z Polską (same wytyczne to mało, skoro projekt robili Włosi i nawet pierwsze egzemplarze produkowali w Turynie)
bo tu wielu myśli że Polonez to polski samochód a nie coś na licencji, tak jak 126p- 6 3
-
2021-05-02 23:23
Dokładnie Fiat 137.
- 1 0
-
2021-05-02 10:14
miło wspominam wiśniowego Poloneza CARO plus
kupiłem od gościa (pracownika z LOTOS) z Osowej z przebiegiem ok 130 tyś bez gazu, jazde tym samochodem do dziś pamiętam: miękko, wygodnie, dostojnie.
Gdyby blacha była lepsza i dużo lepsze właściwości jezdne najpewniej do dziś bym go używał do jazdy codziennej, ponieważ lubię polskie produkty. Pozdrawiam fanów, właścicieli i czytelników artykułu.- 15 3
-
2021-05-02 10:25
(1)
Kto w latach 80 tych miał poloneza to był gość. :-)
- 19 3
-
2021-05-02 16:59
Ja mialem Taunusa i to ja byłem gość
A właściciele Poldków się ślinili...
Taka to była ta Peerelowska motoryzacja.- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.