• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

45 tys. zł kary za przeciążone ciężarówki

Maciej Naskręt
26 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Kontrola ITD w Gdańsku na al. Armii Krajowej. Kontrola ITD w Gdańsku na al. Armii Krajowej.

Inspektorzy w ostatnich dniach kontrolowali ciężarówki na trójmiejskich drogach. Okazało się, że przeciążonych pojazdów nie brakuje. Trzem kierowcom wystawiono kary na łączną kwotę 45 tys. zł.



Czy kary za przeciążone ciężarówki są wysokie?

W dniach 23-26 października Inspektorzy Transportu Drogowego z Gdańska kontrolowali pojazdy przewożące podwójne kontenery na naczepach typu "combitrailer".

Najczęściej pojazdy tego typu przewożą po dwa 20-stopowe kontenery, których łączna masa znacznie przekracza dopuszczalne normy. Działania kontrolne inspektorów prowadzone były w godzinach wieczorno-nocnych. Wtedy wyjeżdża w trasę najwięcej tego rodzaju pojazdów.

Po wytypowaniu ciężarówek do kontroli, z uwagi na podejrzenie przekroczenia parametrów technicznych, pojazdy były kierowane na punkt wagowy na alei Armii Krajowej w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska w celu ustalenia rzeczywistej masy całkowitej. Okazało się, że każdego dnia zatrzymywano przeciążone pojazdy.

- Jednym z zatrzymanych pojazdów przewożono w dwóch kontenerach 20-stopowych granulat z Gdyni do Aleksandrowa Kujawskiego. Kierowca początkowo nie okazał dokumentów dotyczących przewożonego towaru, jednak od razu przyznał, że prawdopodobnie ma więcej ładunku niż pozwalają na to przepisy - mówi Janusz Staniszewski, pomorski wojewódzki inspektor transportu drogowego.
Według kierującego mogło być to maksymalnie 10 ton więcej.

Wynik ważenia przeciążonej ciężarówki. Wynik ważenia przeciążonej ciężarówki.
15 tys. zł kary dla każdego z trzech kierowców

- Ważenie wykazało, że przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej jest znacznie większe niż początkowo utrzymywał kierowca - całkowita masa wyniosła aż 66 ton - wyjaśnia Staniszewski.
Nadmieńmy, że maksymalna masa całkowita pojazdu nie może przekraczać od 42 do 44, ton w zależności od zestawu.

Nienormatywne ponadto okazały się także naciski poszczególnych osi oraz zespół osi - nacisk potrójnej osi naczepy wyniósł 30,6 tony. W tym przypadku nacisk maksymalny wynieść powinien 27 ton. Również w dwóch innych przypadkach stwierdzono przekroczoną dopuszczalną masę całkowitą, która wynosiła 60 ton.

W każdym z trzech przypadków pojazdy zostały usunięte na parking administracyjny w Gdańsku w celu przeładunku towaru na inne. Wobec przedsiębiorców zostało wszczęte postępowanie administracyjne za naruszenie przepisów ruchu drogowego, określających normatywność pojazdów i wykonywanie przewozów bez zezwolenia. Kara za tego typu naruszenia wynosi 15 tys. zł.

Opinie (151) ponad 10 zablokowanych

  • Jak ma ktoś jedną ciężaróweczkę i się pomyli to idzie z torbami. Jak ktoś ma wielką flotę, ma to gdzieś. Polsjie prawo jest jak pajęczyna - bąk się przebije, ugrzęźnie muszyna.

    • 6 0

  • Kary ? (2)

    Dlaczego w Europie Zachodniej nie opłaca się przeciążać ciężarówek? Powód jest prosty : " za przeciążenie samochodu kary są b. często większe niż wartość samochodu z ładunkiem ".
    To skutkuje. U nas karz stanowi kilkanaście procent ładunku.
    Stad prosta kalkulacja raz złapie dziesięć razy nie, wychodzę na swoje.

    • 10 0

    • (1)

      Tak, zgadzam się, powinno tak być.
      Z tym, że przed takim rozwiązaniem powinny iść przepisy takie, żeby nie wylać dziecka z kąpielą. Dam Ci przykład: samochody dostawcze w hurtowniach spożywczych, piekarniach itp. Te do 3,5 tony mają ładowność jakieś 800- 1000 kg. I weź sobie teraz wyobraź taką np. hurtownię piwa, która musi dowozić skrzyneczki do sklepów. Jeden samochód zabiera jedną (!) paletę towaru... Musiałby zrobić kilka- kilkanaście kursów dziennie. No nie ma takiej opcji.
      Jeśli ktoś nawiedzony by się uparł i składał donosiki o przeładowanych samochodach wyjeżdżających z którejś hurtowni, składu budowlanego itp, to przedsiębiorca może się zwijać. Każda firma tego typu przeładowuje samochody, wożenie mniej w dopuszczalnych przepisami granicach oznacza, że nie zarobisz. I tu jest pies pogrzebany.
      Ale fakt faktem, przeładowanie dużego wozu o 20 ton to przeginka... Tego nie powinno się usprawiedliwiać.

      • 1 3

      • Masz racje i nie masz, przeladowanie pojzadu w piekarni, czy hurtowni piwa takiego do 3,5 tony to przeladujesz mu tylko Dopuszczalna Mase Calkowita pojazdu, czyli mandat od 20 do 500 zlotych, bo nacisku na os powyzej 8 ton nie przekroczysz, a duze mandaty sa wlasnie za przeladowanie osi, 8ton na os droga gminna (estakada kwiatkowskiego) , 9 ton na os droga krajowa, 11,5 tony na os autostrada, nie wiem jak obwodnica, bo nie pamietam jaka ma obwodke na znaku, bo obwodka dookola 6 (droga krajowa 6) mowi kierowcy jaki moze miec nacisk na os.

        • 1 0

  • I co z tego

    Ogolnie wiadomo ze przewoznicy wiedza kiedy beda kontrole .....:) tych co lapia to tylko 0,1 promil tego co powinno byc ukarane. Szczegolnie przewoznicy z Mlawy znani sa z tego ze jak nie oni to kto wezmie 2x 20 po 25 ton kazdy. I niestety wiem co pisze bo od lat pracuje w spedycji i od srodka to znam. Policja powinna zajac sie ITD i ich ukladami z przewoznikami polecam...

    • 8 0

  • (1)

    a co z tymi którzy wożą piasek?

    • 3 2

    • Piasek wozi sie przed 8.00 rano.

      • 2 0

  • kary są za niskie

    Powinny być tak wysokie, żeby sie nie opłacało kombinować. Niech sfinansują tymi karami remont dróg, w których narobili koleiny.

    • 3 1

  • Jak Budyń wygania ludzi z kamienicy w Oliwie którą sprzedał za 400 tys. zł z działką to jest dobrze (1)

    Jak kierowca wiezie ciut więcej, żeby parę groszy więcej zarobić, gdzie nigdy w życiu nie zarobi tyle, co Herr Pudding, to zrobią sobie z niego kozła ofiarnego, dla niego taka kara to więcej niż dla HErr Puddinga jedno mieszkanie.
    Ciekawe, czy gdybym ja kupił sobie tyle mieszkań, co on, to po jakim czasie miałbym kontrolę ze skarbówki skąd miałem na to pieniądze? Po jakim czasie by wszystko zabrali w postaci sankcyjnego podatku 75%?

    • 8 1

    • Nie na temat.

      • 0 0

  • dziecinada

    waga w porcie,waga przed załadunkiem i po załadunku obowiązkowa,wagi wyrywkowe na drogach krajowych i skończy się rumakowanie. na co rząd czeka,przeładowana ciężarówka to jak torpeda na kółkach.

    • 3 1

  • 8 osi

    Skoro jest wyważony na każdą oś, to z czego robicie problem??? To jest ekologia 2 kontenery na jednym aucie. W Szwecji auta ważą po 75ton w Holandii dmc 60ton i to jest ekologia? A naczepy w garażu spawane? Fabryki produkują je pod takie właśnie ładunki. A jak turbiny wiatraków wioze 100ton jedna? To gdzie wasze komentarze że niszczą wasze drogi? Te auta niszczą drogi jak każda inna plandeka czy chłodnia liczy się nacisk na oś nie DMC. Trochę dojrzałości w tym co piszecie ludzie!! Transport zamiast się rozwijać jest tlumiony przez zacofany rząd i społeczność. Dawno DMC powinno być min 60ton.

    • 9 1

  • Wagi drogowe

    Jest za mało takich wag na naszych drogach, to po pierwsze. A po drugie powinien być obowiązek kilkukrotnego ważenia danego pojazdu w tzw. punktach wagowych na całej trasie przejazdu. I to by załatwiło sprawę.

    • 4 2

  • 10 tyś za każdą tonę powyżej.

    Tak powinno być

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Którą z wymienionych linii autobusowych dojedziemy do Rumi?

 

Najczęściej czytane