• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

5 lat strefy "tempo 30" w Gdańsku

Maciej Naskręt
3 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Znak informujący o wjeżdżaniu w strefę "tempo 30" - spowolnionego ruchu do prędkości 30 km/h. Znak informujący o wjeżdżaniu w strefę "tempo 30" - spowolnionego ruchu do prędkości 30 km/h.

Strefa "tempo 30" - ograniczonego ruchu samochodów - funkcjonuje w Gdańsku od ok. pięciu lat. Władze miasta przekonują, że dzięki temu jest bezpieczniej na drogach. Czy faktycznie?



Czy stosujesz się do ograniczenia 30 km/h w strefie "tempo 30"?

Według inżynierów ruchu z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku docelowo sieć stref "tempo 30" docelowo ma objąć wszystkie ulice lokalne w Gdańsku, czyli nawet ok. 70 proc. wszystkich ulic w mieście. Dzięki wsparciu policji, zaczęto wdrażać je w skali całego miasta.

Wraz z nowymi strefami są wytyczane skrzyżowania równorzędne, które według drogowców również stanowią jeden z elementów uspokojenia ruchu. Skrzyżowania te jednak nie będą obowiązywać tam, gdzie kursuje komunikacja miejska. W takich miejscach zastosowane zostaną inne rozwiązania spowalniające ruch - wyniesione przejścia dla pieszych, progi zwalniające, wysepki.

- Statystyki z ostatnich pięciu lat pokazują, że w Gdańsku jest bezpieczniej na drogach, wpływ na to właśnie w dużej mierze wprowadzenie strefy Tempo 30. Od chwili jej wytyczenia w centrum miasta i terenach mieszkalnych odnotowujemy spadek wypadków i ofiar - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta gdańska.
Na terenie Gdańska w latach 2010 - 2015 liczba wypadków drogowych spadła o ok. 20 proc. Podobnie jest w przypadku liczby rannych na gdańskich ulicach. Natomiast w latach 2001- 2010 średnio w roku ginęło aż 27 osób. W 2015 r. liczba ofiar śmiertelnych wyniosła 13 osób.

Czytaj też: Na pomorskich drogach bezpieczniej. Policja podsumowała rok

Zmiana liczby wypadków, ofiar, kolizji w ujęciu procentowym na terenie Gdańska. Zmiana liczby wypadków, ofiar, kolizji w ujęciu procentowym na terenie Gdańska.
Czy władze miasta przeceniają efekty strefy "tempo 30"?

Warto zauważyć, że statystyka prezentowana przez władze miasta została podana dla wszystkich ulic, a nie wyłącznie objętych strefą. Oznacz to, że na poprawę statystyk, miało wpływ dużo więcej czynników - m.in. uruchomienie systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar, montaż oświetlenia, separacja ruchu pieszego i rowerowego od ruchu samochodów. Ponadto na zmianę miał też wpływ rozwój infrastruktury drogowej - w ciągu 5 lat powstała m.in. Trasa Sucharskiego, Trasa Słowackiego, Trasa W-Z, Droga Zielona, przebudowano Trakt św. Wojciecha.

Tylko skuteczne egzekwowanie przepisów dotyczących ograniczenia prędkości (w przypadku strefy jest to 30 km/h) przez policję mogłoby zmusić kierowców do przestrzegania przepisów. Takie też kontrole potwierdził zastępca prezydenta Gdańska potwierdził. Sęk w tym, że nie wiele może powiedzieć o ich skuteczności i wynikach.

- Chcemy raczej popularyzować ideę strefy niż przekonywać mandatami kierowców do ostrożnej jazdy - mówi Grzelak.
Na koniec najciekawsza kwesta. W międzyczasie z gdańskich ulic zniknęły też fotoradary, co po winno wpłynąć na liczbę wypadków i kolizji. Tymczasem tendencja jest odwrotna od spodziewanej.

Czytaj też: "Wędrujące" progi zwalniające. Czemu nie są bardziej trwałe?

Miejsca

Opinie (204) 2 zablokowane

  • (2)

    Kogoś ostro pogielo z tymi strefami..30km/h to na samym sprzęgle można jechać..najlepiej na obwodnicy zróbcie strefę, progi przy każdym zjeździe, światła i przejścia co 100 metrów i oczywiście jeden pas przeznaczyć dla rowerzystów..

    • 51 17

    • nie zes*aj się (1)

      • 8 14

      • idz się przebrac bo już tufi

        • 1 3

  • Rondo na ulicy Toruńskiej.

    Weźcie zlikwidujcie to pseudo rondo bo ono stwarza więcej zagrożenia niż pożytku !!
    Nie ma to jak przykręcić kawałek plastiku i powiedzieć że teraz tu będzie rondo.
    10 mętrów dalej jest znak informujący o wjeździe do strefy z skrzyżowaniami równorzędnymi. to tak ciężko zlikwidować to "rondo" i postawić znak 10 m wcześniej ?
    na tym "progu zwalniającym" nie obowiązują normalne przepisy jak na rondzie bo przez rondo przejeżdża się w 2 sekundy, wiec w razie kolizji to winny jest ten który wjechał ułamek sekundy później

    • 3 4

  • ANKIETA (3)

    Kto dba o bezpieczeństwo swoje i PISzych? - łapka w górę. Czyżby w ankiecie przekaz podprogowy PISzych?? :)

    • 2 2

    • PIESzych zjadłeś E ciemniaku (1)

      • 2 2

      • Przeczytaj odpowiedzi w ankiecie :-) zrobionej przez dziennikarzy :-)

        • 0 0

    • PISzych poganiam pejczem z jelit wielbłądów.

      • 2 1

  • Kolejny idiotyzm to drogi równorzędne np.w Oliwie.Wysyp stłuczek i poważnych wypadków. (1)

    Zapewne ktoś z pociotek na tablicach inf.chciał zarobić.
    Z tą 30 to chyba przygotowanie do ratowania budżetu po drenażu.

    • 25 13

    • Jak się nie zna przepisów i wymusza pierwszeństwo to tak jest.

      • 2 2

  • kto odpowie za wypadek w strefie skrzyżowań równorzędnych

    Mieszkam na obszarze strefy skrzyżowań równorzędnych. 90% przypadków wyjazdu na większą ulicę, w których ktoś nadjeżdża z lewej kończy się wymuszeniem. Znaki na jezdni są niewidoczne. Znak mówiący o strefie nie ma podstaw prawnych. Kto odpowie za wypadek? Starosta, który wbrew obowiązkowi nie zapewnił oznakowania? Sądzę, że patrol drogówki pójdzie po najmniejszej linii oporu.
    Szkoda, że autor nie przygotował materiału rzetelnie.

    • 7 2

  • (2)

    Tempo 30 może uspokoiło ruch ale mnie nie.
    Gdy wjeżdżam na skrzyżowanie równorzędne nigdy nie wiem czy ten, który ma ustąpić, wie o tym.
    Na wszelki wypadek ustępuję, mimo że mam pierwszeństwo

    • 20 3

    • to szaleństwo.

      • 1 0

    • Nagminnie !

      .

      • 4 0

  • %%% (1)

    W Sopocie srefa 30 jest prawie wszędzie... Hitem jednak jest brak oznaczeń pasów dla pieszych i niewidoczne znaki poziome i pionowe... Wiadomo strefa to prawie zerowe koszty a naprawa bieżąca to juz wydatek. Przejście przy madisonie, przejście przy galeri bałtyckiej przy wysepce, zle oznaczenie na piaskach i Kowalska,w sumie całe rondo przy Sobieskim w gdansku miejsc jest sporo... 30 to przesada, kurczę w całym mieście ?! No moze 40 km/h. Nawet policja tak wolno nie jeździ ...

    • 11 4

    • A no właśnie...

      Usunięto znaki, które trzeba konserwować.

      • 1 0

  • Coraz gorzej się to czyta..... (1)

    "Według inżynierów ruchu z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku docelowo sieć stref "tempo 30" docelowo ma objąć..."

    Kolejny artykuł z takim bełkotem. Czy naprawdę nikt już nie czyta tego, co napisał?

    • 7 0

    • Raczej tak...

      i nie tylko ze względu na drobny błąd. Głównie ze względu na oczywistą sprzeczność działania drogowców z prawem, którą rzetelny dziennikarz powinien opisać, a tego niestety boi się lub nie potrafi zrobić.

      • 3 0

  • Sprawa jest prosta (1)

    Czyjś koleś produkuje lub handluje tymi szykanami, które montuje się na jezdni (i które dość szybko się zużywają). Interesik mniejszy niż ekrany dźwiękochłonne ciągnące się kilometrami w szczerym polu, ale na skalę kolesia i jego dobroczyńcy, z pewnością dochodowy.

    • 88 29

    • święte słowa

      • 3 0

  • progi zwalniające

    Sądzę, że większość z kierowców nie ma zielonego pojęcia, że jest rozporządzenie w sprawie warunków technicznych jakim mają odpowiadać znaki i sygnały drogowe. Jest w nim mowa o progach. Określa się ich profile, szerokości, itp. Mówi się też, o tym, w jakiej odległości od skrzyżowania lub przejścia dla pieszych mają być. I co z tego?
    ZDiZ ma to głęboko w dolnej części ciała i w swojej bezkarności jest w stanie nawet potwierdzić niezgodność montażu progu z prawem na piśmie. Zawiadomiona o tym prokuratura przez dwa lata nie potrafi sobie dać rady. Nie jestem zwolennikiem PiS, a szczególnie p. Jaworskiego (jako alternatywy dla Adamowicza) ale mam nadzieję, że w końcu ktoś ukróci ten proceder i głupkowate uśmiechy samozadowolenia znikną z twarzy ludzi, którzy robią wszystko, ale nie to, czego oczekują kierowcy w Gdańsku.

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co roku na terenie Trójmiasta odbywają się Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski. Jak nazywa się to wydarzenie?

 

Najczęściej czytane