• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

AC/DC to nie tylko zespół. To Panda

Bawo,Mart,Ps
24 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 

Elektryczny i elektryzujący Fiat Panda.



Co to jest AC/DC? Australijski zespół metalowy. Większość z nas lepiej pamięta przecież słynne "Highway to hell" niż podręcznik do fizyki, który wyjaśnia, że skrót ten oznacza prąd stały i prąd zmienny. Teraz AC/DC to także Fiat panda rodem z Wejherowa.



Elektryczna nazwa idealnie pasuje do samochodu pozbawionego silnika spalinowego. Przerobienia tradycyjnej pandy na model elektryczny podjął się Auto-Mobil, przedstawiciel tej marki w Wejherowie i w Trójmieście.

Firma dopiero teraz przyznała się, że pierwsze zapytania od klientów flotowych dotyczące konwersji tradycyjnego samochodu na elektryczny dostała prawie dwa lata temu. Pierwsza panda, całkowicie i samodzielnie przerobiona przez Auto-Mobil, wyjechała na nasze drogi już w 2010 roku. Oficjalnie elektrycznego fiacika poznajemy jednak dopiero teraz.

  • Fiat Panda AC/DC
  • Fiat Panda AC/DC
  • Fiat Panda AC/DC
  • Fiat Panda AC/DC
  • Fiat Panda AC/DC
  • Fiat Panda AC/DC
  • Fiat Panda AC/DC
  • Fiat Panda AC/DC
  • Fiat Panda AC/DC
  • Fiat Panda AC/DC


Na czym polega taka konwersja? Pisząc najprościej, w samochodzie silnik spalinowy wymieniany jest na elektryczny, wraz z jego oprzyrządowaniem. Akumulatory zajmują za to miejsce zbiornika z paliwem. Tam gdzie normalnie znajduje się wlew paliwa, mamy gniazdko do ładowania samochodu. Z zewnątrz nikt nie zauważy zmiany. Wewnątrz uwagę zwraca dodatkowy wyświetlacz na desce rozdzielczej - pokazuje moc, prędkość obrotową silnika, pojemność akumulatorów oraz zasięg.

Przekładając moc silnika na konie mechaniczne, tych mamy 20. Silnik elektryczny jest w stanie wygenerować stały moment obrotowy bez względu na prędkość obrotową, a ten wynosi 105 Nm. Elektryczna Panda jest dynamiczna, cichutka, można też zapomnieć, że przy hamowaniu wciska się sprzęgło. Ruszy nawet z trójki, choć wtedy zapala się kontrolka ostrzegająca, że za bardzo obciążamy układ.

Firma zapewnia, że zasięg w pełni naładowanej pandy (czas ładowania to ok. 6 godzin) wystarczy na pokonanie ok. 150 kilometrów ze średnią prędkością 50 - 70 km/h.

Ile wynosi koszt poruszania się elektryczną Pandą? Biorąc pod uwagę różne taryfy prądu, przejechanie 100 kilometrów waha się między pięć a osiem 8 złotych. Wiedząc, że dziennie nie wyczerpiemy akumulatorów  lub że znajdziemy gniazdko do podładowania samochodu, rozwiązanie takie wydaje się nawet praktyczne. Na przeszkodzie jednak stoi cena Pandy po konwersji, a ta wynosi ponad 100 tysięcy złotych. Pomijając to, że otrzymujemy auto praktycznie w podstawowej wersji, koszty serwisu, jakie ponieślibyśmy w przypadku zwykłej wersji oraz inne wydatki, zakup elektrycznej pandy zwróci się najszybciej po przejechaniu ok. 120 tysięcy kilometrów.

Auto-mobil jest jedyną firmą w północnej Polsce dokonującej takich konwersji. Elektryczne Pandy powstają także w Warszawie. Podobnie jak u nas, odbiorcami takich samochodów są przeważnie firmy z branży energetycznej. Z Wejherowa na nasze drogi wyjechało już kilka "zelektryzowanych" Pand.

Firmy i koncerny motoryzacyjne coraz śmielej promują pojazdy elektryczne. Niedawno na naszym rynku zadebiutował Opel Ampera (przy napędzie elektrycznym posiłkujący się również generatorem spalinowym), w salonach Mitsubishi możemy zamawiać model i-Miev, Peugeot oferuje zaś elektrycznego malucha o nazwie iON.





Bawo,Mart,Ps

Opinie (45) 1 zablokowana

  • elektryka - tak

    A jak ta Panda grzeje zimą przy -24C ?

    A jak ta Panda chłodzi latem przy +35C i desce rozgrzanej do 70C?

    Po co to produkować ? Za taką kasę ?

    badziewie za ponad 100 000 ani ziębi ani grzeje?

    komfortu 0 ?

    Rozwiązanie?

    1. Kupić priusa II lub III gen cena od 30 ^
    2. Wsadzić baterry kit z BMS i podpiąć CAN
    3. najtańszy zestaw 4kWh kosztuje 10 000 pln + instalka + montaż w szwecji + (prom tam i z powrotem) = max 15 000 pln lub instalka u dobrego elektryka w Polsce.

    plusy

    jadę w elektryce pełnej 52KM/h lub inny mod do 92km/h silnik 50 KM zamontowany elektryk w priusie fabrycznie, nie jakaś droga modyfikacja.

    po mieście w korkach silnik spalinowy nie pracuje, jadę na elektryku EV ON

    wciskam przycisk EV OFF i jadę normalnym priusem spalinowym z ogrzewaniem!

    jak zagrzeje autko, mogę przełączyć się na tryb elektryczny EV i dalej oszczędzam.

    klimę mam na silniku elektrycznym więc latem jadę sobie zupełnie fuel free.

    decyduje czy ładuje batt z paliwa czy w domu z gniazdka za pomocą kompa pokładowego.

    dojeżdżam do domu podłączam auto do gniazdka.

    zasięg auta :) jak spalinowego,
    zasięg po mieście w zależności od battery kit.

    czego chcieć więcej?

    czekać na ampera, który ma to samo , czy na volta ? Za ile ? Za ponad 200 000 PLN.

    Do tego prius zachowuje gwarancję.

    pozdrawiam,

    • 0 0

  • Fiat

    Co jak co ale pomysł świetny. Takie konstrukcje kiedyś mogą zachwiać pozycją koncernów paliwowych. Jak na razie może jest wiele problemów i kosztów związanych z produkcją, trwałością akumulatorów itd. itp. ale z czasem takie Pandy mogą podbić nasze ulice. Ja osobiście chciałbym kiedyś zamienić mojego Fiata który nie pali aż tak wiele na elektrycznego.

    • 0 0

  • fajne

    A ja popieram wszystkie ekologiczne przedsięwzięcia. W dodatku jeśli łącza się z fajnymi samochodami i muzyką :) W sumie to takie fajne połączenie ekologia, rock i ładnie zrobiony samochód - szkoda że to nie Panda III...

    • 0 0

  • acdc metal hahahahah (1)

    Acdc to nie jest metal tylko hard rock

    • 6 2

    • metal

      Dla fanów liczy się AC/DC ; może kupia tę pandę za więcej niż jest warta i będzie licytacja? :D

      • 0 0

  • 100tyś zł za Pande o mocy 20km hahahahahahahahahahaha (4)

    czy nie lepiej (jeśli ktoś chce oszczędnej jazdy w Pandzie) kupić Pande 1.2 i założyć LPG ? Taka Panda będzie palić z 7 litrów lpg = około 19zł. Zasięg normalny, prędkości normalne i CENA normalna. Na trasie można zejść na 5 litrów LPG = około 14zł.

    • 7 2

    • lepiej

      no lepiej, lepiej- ale kto, co woli - ACDC ma swoją cenę a fiat swoją- niezłe połączenie

      • 0 0

    • hahahaha - a gdy ktoś się pochwali że ma gaz w Pandzie

      to zaraz na forum wyzwiesz go od dusigroszy i kaszybskich tunerów.

      I będzie lepiej.

      • 0 0

    • (1)

      Mam punto II 1.2 60 koni na LPG sekw. - latem na mieście pali mi 7-8 litrów gazu. Zimą spalanie wzrasta do ok. 8-9.

      Ale jest zasada - tankować gaz na shell - auto lepiej jedzie i przejedzie więcej na jednym tankowaniu.

      • 0 0

      • Tak, zaraz odezwie się Genek i powie że on tankuje tylko na Statoilu.

        A po kiilku wpisach dalej nie bedzie wiadomo gdzie tankować

        • 0 0

  • A dajecie gwarancję na 10 lat pracy akumulatora? (3)

    W moim lapku, przy codziennym ładowaniu, akumulator wytrzymuje rok, a przy tym już po 6 miesiacach zauważalnie traci pojemność.
    Ile wytrzyma w takim aucie? Rok, dwa, a później do wymiany?
    Założę się, że koszt nowego to 60% ceny auta :-)

    • 2 0

    • jakby dawali na 10 lat gwarancje, to nikt by ich nie chcial ;p bo by to było podejrzane- standardowa gwarancja 2-5lat starczy. mój ford spasował w okresie gwarancyjnym, to jeździłem starym sedici i też sobi dawał radę- dla mnie ich jakość jest porównywalna

      • 0 0

    • wyjmuj w czasie pracy baterie jesli masz stale podlaczenie do sieci

      to ci taka bateryjka dluzej posluzy.

      • 0 0

    • winę za lapka ponoszą producenci i szmal

      Montują w bateriach do laptopów elektroniczne elementy, które po iluśtam cyklach (tak, żeby na gwarancję jeszcze starczyło, ale nie dłużej) odmawiają współpracy. Nie to, że ogniwa są zużyte, ale po prostu producent chce zarobić na kolejnej baterii.

      • 2 0

  • jeszcze trochę (8)

    trzeba zacisnąć pasa i czekać nim elektryki wejdą do masowej produkcji co wpłynie na drastyczny spadek ich cen i dostępność. 100km za 8zł - żyć nie umierać ;) jak się jeszcze odniesie do tego co jest teraz to za rozsądne pieniądze mógłbym i taką panda śmigać :)

    • 3 1

    • (5)

      Tylko trzeba się z tym liczyć, że jak takie auta masowo wejdą na rynek i zacznie spadać sprzedaż benzyny na stacjach, to Donek szybko zareaguje, żeby za tanio się obywatelom nie jeździło. Niestety, ale mamy rząd który żyje tylko z podatków, a jak brakuje kasy to je podwyższa, zero gospodarności i innowacyjności w rządowych pomysłach spowoduje, że jak zapłacisz mniej za benzynę to dowalą Tobie gdzie indziej.

      • 12 0

      • Widać jak się znasz... (2)

        Co do aut elektrycznych to w Polsce za każdego premiera opłacalnie nie było, bo państwo nie dopłaca do takich aut... Tak jak to ma miejsce w innych bardziej rozwiniętych krajach UE...

        • 0 0

        • (1)

          Skoro do czegoś trzeba dopłacać, to znaczy, że jest złe. To brnięcie w ślepą uliczkę. Samochody elektryczne, farmy wiatrowe, biogazownie rolnicze, kogeneracja. Fanaberie dla bogaczy a nie dla kraju na dorobku.

          • 4 0

          • racja

            coś w tym jest... auta mogliby lepsze u nas w Polsce robić,ale podatki by wszystko zjadły - teraz mamy volvo, toyoty. nissany i inne "cuda" i fiata z Włoch, ale i tak lepiej z Włoch niż z Niemiec- może już po wojnie, ale wolę włoskie niż niemieckie

            • 0 0

      • dadza akcyze czy inny podatek na prad i tyle bedzie z taniej jazdy (1)

        chory kraj

        • 5 0

        • kraj i auta

          taki kraj, że nawet polskich aut już nie ma- a pandy wystarczy troszkę poprzerabiać pod siebie i już każdy będzie zadowolony

          • 0 0

    • lobby paliwowe od dziesiątek lat blokuje rozwój paliw alternatywnych (1)

      a arabi co ? mają zdechnąć z głodu ? tam tylko sam piasek, pustynia

      • 0 0

      • A jakie widzisz paliwa alternatywne, tylko konkretnie bez fantastyki, że gdyby nie koncerny to byśmy złamali prawa fizyki i chemii choćby w kwestii wodoru.

        • 0 1

  • Wolałbym (3)

    kupić za 30 tyś złoty jakiś normalny samochód i 70 tyś wydać na paliwo niż za 100tyś męczyć się w tej Pandzie i podróżować za 8zł od gniazdka do gniazdka.

    • 10 3

    • gniazdka

      Może nie w to gniazdko wkładasz to, co trzeba. za 100tys. masz w ym aucie chyba wszystko-z tego, co można poczytać w opisie tego modelu, a jak kupisz ato za połowę ceny, to musisz potem wydać 2x tyle na rzeczy, których brakuje. Rozwiązanie dla marud to kupować tańsze i dokładać co rok po parę tys.,żeby jeździło.

      • 0 0

    • przy tak wysokiej cenie to normalne ze sie niopłaca ale własnie oto chodzi by sie nieopłacało (1)

      gdyby była produkcja seryjna cena auta była by max 5tys wyzsza jak diesla czy LPG.

      • 1 1

      • miev czy iON sa seryjne a kosztuja krocie

        jak chcesz miec dobre bateryjki i akceptowalny zasieg i mase ustrojstwa to tanio nie bedzie

        • 1 0

  • AC/DC (1)

    oznacza w slangu angielskim biseksualność :)

    • 2 0

    • bi też są fajni

      A masz coś do bi? Fajni ludzie, tylko trochę żyją w swoim świecie. Mnie moja stara pandzinka wystarczy, ale pomysł z AC/DC na fiacie, to bardzo fajna sprawa. Pewnie fani się rzucą na nie za jakiś czas.

      • 0 0

  • fan i auto

    Jestem fanem AC/DC - za ile można kupić to auto? Podoba mi sie

    • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma Abarth nadaje sportowy charakter której marce aut?

 

Najczęściej czytane