• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Akcyza od busów przerabianych na kampery odroczona

mJ
3 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Przerabianie busów na kampery stało się bardzo modne. Przerabianie busów na kampery stało się bardzo modne.

Od dłuższego czasu zapowiadano nałożenie podatku akcyzowego na auta dostawcze przerabiane na kampery. Mamy dobre informacje dla firm specjalizujących się w takich modyfikacjach, ale i pasjonatów, którzy na własną rękę budują swoje kampery - póki co zmiany w przepisanych zostały odroczone do 1 lipca 2022 roku.



Czy kiedykolwiek podróżowałe(a)ś kamperem?

W świetle przepisów fabrycznie budowane kampery są traktowane przez fiskusa jako auta osobowe, a to oznacza, że obłożone są podatkiem akcyzowym. Akcyzy nie płaci się w przypadku zakupu samochodu dostawczego. Dlatego też wiele osób decyduje się na przerobienie pojazdu użytkowego na kampera.

Rząd chce ten proceder ukrócić. Przygotował nowe przepisy, dzięki którym takie modyfikacje podlegałyby podatkowi akcyzowemu. Kilka dni temu w sejmie przeszła jednak poprawka, dotycząca wydłużenia okresu ochronnego dla tego typu pojazdów. Zatem plany rządu zostały odroczone o co najmniej rok, do 1 lipca przyszłego roku.

Czytaj także: Przerabiają vany w kampery


Przypomnijmy, że w naszym kraju stawka akcyzowa na auta osobowe z silnikami spalinowymi wynosi: 3,1 proc. (dla jednostek napędowych do pojemności 2 litrów) i 18,6 proc. (dla pojazdów z silnikami powyżej 2 litrów). Szczególnie druga, większa wartość sprawia, że nierzadko import samochodu staje się nieopłacalny.

Stąd też nieuczciwi importerzy wpadli na pomysł obejścia wysokiej akcyzy. Po zakupie auta osobowego za granicą przekwalifikowywali je na pojazd dostawczy/ciężarowy. Po sprowadzeniu samochodu do kraju, wprowadzeniu drobnych modyfikacji i zmianie statusu te były rejestrowane jako "osobówki".

  • Podatek akcyzowy nałożony na busy przerabiane na kampery może wyhamować rozkwit branży caravaningu.
Nowe przepisy mają zapobiec temu zjawisku, szkoda tylko, że ucierpi na tym prężnie rozwijająca się branża caravaningu. Na rynku jest coraz więcej firm, które oferują przebudowę busów na kampery. Jest też coraz więcej osób, które hobbystycznie, do własnego użytku budują domy na kółkach.

Dodajmy tylko, że podatek akcyzowy nałożony na przerobione busy nie byłby tylko zaległą akcyzą od wartości zakupionego dostawczaka. W świetle prawa podatek naliczany będzie od gotowego kampera, z uwzględnieniem dokupionego wyposażenia i zabudowy (m.in. meble, ogrzewanie, izolacja termiczna, instalacja elektryczna i wodna). A to może kilkukrotnie przewyższyć wartość bazowego auta dostawczego.

Wynajem kamperów w Trójmieście

mJ

Opinie (71) ponad 10 zablokowanych

  • I tak wygramy wybory i tak, a wtedy będzieta mieli jeszcze wincyj niskich podatków. By żyło się lepiej misiom i obajtkom.

    To pisałem ja - Kaczor, naczelnik ojczyzny dojnej.

    • 23 3

  • Niech wprowadza podatek od swojej głupoty!

    • 27 2

  • Zamiast skutecznie ścigać nieuczciwych importerów

    Np: kto "przebranżowi auto do roku po zarejestrowaniu, ten...." . Można coś innego. :)
    Ale rozpędzony socjalizm nie patrzy na boki, celem szczęście ludzkości.

    • 24 0

  • Kolejny akcja Pisu pt. zobaczcie nasi wyborcy jak dowalimy tym bogatym.

    • 24 0

  • Pojazd specjalny

    Zawsze mi się wydawało, że taki kamper ma w dowodzie rejestracyjnym wpisane: pojazd specjalny. A tu w artykule coś piszą, że kamper wielkości ciężarówki to niby jest osobówka według US. Dziwne, ale widać prawdziwe.

    • 14 1

  • Czegoś nie rozumiem... (1)

    Przecież mogę kupić busa zarejestrowanego na ciężarowy,zabudować jak kampera, zamontować żaluzje oddzielającą kabinę od reszty auta i bez problemu przechodzi przegląd. Kto będzie wiedział, że mam na pace zabudowę. Diagnosty to nie interesuje jeśli jest przegroda.

    • 23 2

    • Czegoś nie rozumiem...

      Ciężarowym nie wszędzie wjedziesz a i opłaty drogowe wyższe niż za specjalny kaper

      • 0 0

  • A jak ktoś przerobi kampera na busa to dostanie zwrot akcyzy? (1)

    • 40 0

    • No skądże!

      Kupił osobowe, to zapłacił akcyzę. A że mu się siedzeń nie chce wozić, tylko skrzynki to jego sprawa :-)

      • 0 0

  • Jakos nie widze w tym frajdy i sensu (4)

    Chcesz skorzystac z wczasow? Rezerwujesz hotel, hostel i podobne. Kwotowo wyjdzie ci na to samo (wynajem kamperow jest drogi), no chyba, ze kupisz ale to wydatek na biednego kampera ze 100tys - ile za to mozesz miec noclegow w hotelu, gdzie jest wygodnie, czesto z jedzeniem, sprzataja za ciebie i sie nie gniezdzisz. Jak jedziesz gdzies dalej to tracisz mase godzin na jazde (samolotem bys juz polecial i wrocil).
    Aha, dla madralinskich - NIE, nie mozna sobie stanac kamperem gdzie sie chce, a zwlaszcza gdzies w lasach. Musza byc to dedykowane miejsca (ktore tez kosztuja) i ktore trzeba czesto wczesniej rezerwowac.
    Ot, taki trend, jak posiadanie elektryka w Polsce (jezdzacego na wegiel).

    • 15 14

    • Do ok (1)

      Kupujesz kampera za 100 tys.Jeździsz 2 lata po całej Europie.Zapewniam Cię,że możesz stanąć na każdym parkingu.Potem sprzedajesz za 100 tys.Czego nie rozumiesz?

      • 6 11

      • Gdzie za 100 tys? Kamper kupiony za 100 tys

        i jezdzony 2 lata po calej Europie sprzeda sie spokojnie za 200 tys. Poniewaz jest jak nowy i ma wymienione klocki. Zreszta wystarczy spojrzec - za 25 letnie T4 z przebiegiem miliarda km sprzedajacy zycza se tyle co za polowe nowej osobowki twierdzac ze wlozyli w nie 90 tysiecy ale z zalem musza sprzedac bo wlasnie kupuja wiekszy. I oddadza tylko w dobre rece, nie inne.

        • 14 2

    • Do ok

      Kupujesz kampera za 100 tys.Jeździsz 2 lata po Europie.Zapewniam Cię, że możesz stanąć na każdym parkingu.Potem sprzedajesz za 100 tyś.Chyba słaby przykład z tymi hotelami

      • 2 5

    • Wszystko zależy co kto lubi

      W różnych krajach są różne przepisy to po pierwsze tak na wstępie. Poza tym jeśli masz np. kamera zbudowanego na blaszaku to parkujesz i nocujesz na każdym parkingu, bo nikt z zewnątrz nawet się nie zorientuje, że to kamper ot zwykły dosyawczak stoi. Co więcej koszt budowy takiego jest stosunkowo niski. Jeśli użyjesz własnych rąk to w około 30 tys się zmieścisz. Poza tym kamper to swoboda. Jadę gdzie chcę, o której chce, jaką trasą chcę itd. A wygoda to kwestia gustu. Nie lubię restauracji, bo wolę gotować sam, a wypady choćby pod namiot wspominam dużo lepiej niż noclegi w 5* hotelach.
      Jeśli ktoś lubi hotele to spoko, ja ich osobiście nienawidzę, czy to w Polsce czy za granicą nie czuje się w nich swobodnie i tyle. Irytują mnie ludzie, skaczącą wokół mnie obsługa i ta cała hotelowa otoczka. W kamperze czy namiocie śpię w swoim łóżku, w swojej pościeli bez tych wszystkich ludzi dookoła i to są wakacje.

      • 10 2

  • Pisopatologia (1)

    To jest bezmyślna patologia. Ta wyższa akcyza na mocniejszy bezpieczniejszy silnik powoduje, że każdy element wyposażenia takiego auta jest bez porównania droższy niż w aucie o mniejszej pojemności silnika i nieproporcjonalnie winduje cenę auta. Polityka prosta złupić kogo się da i jak się da i rozdać najbiedniejszym aby głosowali odpowiednio, ale też tak aby się nie wzbogacili za bardzo. Bo jak się wzbogacą to takie podatki mogą ich dotknąć a to mogłoby zmienić już ich preferencje wyborcze. Jesteś biedny i chcesz być dalej biedny: głosuj na PiS

    • 15 3

    • to pisiory to w prowadziły?

      ustawa o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 roku

      • 0 0

  • W Polsce obowiązuje

    system pieczarkowy, jesteś za bardzo kreatywny to myk podatkiem.
    Miłego dnia :)

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbyła się pierwsza edycja Monster X Tour w Polsce?

 

Najczęściej czytane