• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Alfa Romeo ze skrzynią TCT. Sprzęgła dwa

Bawo,Mart,Ps
14 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 

Alfa Romeo Giuletta ze skrzynią TCT. Dobre połączenie.



Automatyczna skrzynia TCT to stosunkowo nowe rozwiązanie w ofercie Alfy Romeo. Najpierw trafiła do MiTo, teraz także do topowego modelu Alfy - Giulietty. Nową skrzynią Włosi rzucają rękawicę konkurencji spod znaku Volkswagena. Do testów staje właśnie Alfa Romeo Giulietta.



Dwusprzęgłowe, automatyczne skrzynie biegów uważane są za szybkie. Od 2003 r. oferuje je Grupa Volkswagena - to popularne DSG. Niektóre modele tego koncernu przy dobrze zaprogramowanej skrzyni tego typu jeżdżą świetnie. Nam z DSG najlepiej jeździło się Seatami.

Inżynierowie Alfy stworzyli podobną skrzynię, tyle, że 7 lat później. Twierdzą, że ich TCT (ang. Twin Clutch Transmission) jest lżejsza i łatwiejsza w eksploatacji. No i w przeciwieństwie do DSG może współpracować z systemem "start and stop".

Nie wdając się w techniczne szczegóły i skomplikowaną terminologię, TCT to równoległe połączenie dwóch przekładni mechanicznych z których jedna obsługuje biegi parzyste, druga nieparzyste. Każda z nich posiada osobne sprzęgło, które pracuje bez oleju, "na sucho" (w przeciwieństwie do skrzyni DSG, pracującej "na mokro"). To rozwiązanie ma m.in. za wpływać na zmniejszenie zużycia paliwa oraz dzięki współpracy z systemem start&stop ograniczać emisję szkodliwych substancji Obniża też wagę samej skrzyni. TCT waży 81 kg, niewiele więcej od manualnej, sześciobiegowej przekładni.

Skrzynia TCT zawsze równolegle wybiera dwa biegi - ten, który przekazuje napęd na oś oraz drugi, który go zastąpi. Przełączaniem napędu z jednego sprzęgła na drugie steruje elektronika.

Wrażenia z jazdy

W praktyce sześciobiegowa skrzynia TCT sprawdza się bardzo dobrze, lecz nie rewelacyjnie. Biegi zmienia w zależności od wyboru programu jazdy w systemie DNA samochodu. Ten najlepszy i jedynie słuszny w Alfie to "dynamic". Daje najwięcej frajdy z jazdy. Po jego wyborze przy mocnym naciskaniu pedału gazu, skrzynia zmienia przełożenia dopiero powyżej sześciu tysięcy obrotów. Oczywiście, jest też tryb manualny. Biegi można wybierać małymi (chyba zbyt małymi) łopatkami przy kierownicy. W każdej chwili, niezależnie od programu jazdy, można też ręcznie wymusić redukcję lub wybrać wyższy bieg. TCT zrobi to szybko i bez szarpnięć.

  • Alfa Romeo Giulietta


Z turboładowanym, bardzo elastycznym silnikiem 1.4 o mocy 170 KM i skrzynią TCT, Alfa potrafi dostarczyć prawdziwie sportowych emocji - co ważne: przy zupełnie rozsądnym zużyciu paliwa rzędu 9 litrów w mieście. Cieszy, że silnik jest nadal bardzo dynamiczny przy wysokim zakresie obrotów.

Podoba nam się sportowy charakter przekładni i to, że elektronika nie próbuje na siłę poprawiać kierowcy. TCT jednak odrobinę zbyt wolno zbiera się do pracy, gdy jedziemy powoli i nagle mocno dodajemy gazu. Czuć wtedy, że automat musi chwilę "pomyśleć". Nieco za wolno zrzuca też biegi przy hamowaniu.

Generalnie, Giulietę ze skrzynią TCT można śmiało polecać nawet zatwardziałym zwolennikom sprzęgła. Istnieje bardzo duża szansa, że nawet po krótkiej przejażdżce przekonają się do automatu tego typu. Żeby mieć Giuliettę ze skrzynią TCT trzeba dopłacić 8 tys. zł.

Samochód użyczony do testów przez PUH Auto-Mobil, przedstawiciela marki Alfa Romeo w Trójmieście.
Bawo,Mart,Ps

Opinie (52) 3 zablokowane

  • sceneria...

    ... nieprzypadkowa- koń by się uśmiał

    • 4 9

  • wiadomość dnia?? (2)

    a cóż to za cudny sponsorowany artykulik na pierwszej stronie? Pobawili się "dziennikarze"? to pysznie.... taka sobi rozryweczka dla przciętnego mieszkańca naszej "metropolii"

    • 1 7

    • No i? (1)

      Wyjdź na ulicę, spal kilka opon, porzucaj śnieżkami w ratusz. Pokaż, jak płoniesz ze złości, że inni mają lepiej.
      Frustracja skraca życie. Chociaż skoro Twoje jest takie nędzne, to może nie ma nad czym płakać?

      A tak na poważnie - get a life!

      • 4 2

      • anglista psycholog

        czyżby owy dziennikarz?

        • 3 0

  • drażni mnie umiejscowienie nr rejestracyjnego z przodu (1)

    cała symetria zakłócona

    • 3 8

    • To nawiąanie do Alfowskiej tradycji...

      ...z lat 60-ych. A ściślej do kultowego Spidera.

      • 4 0

  • Alfke ma.... (2)

    Moja mama i mój znajomy ..gey

    • 0 11

    • No i co...

      ... w związku z tym?

      • 3 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • no narescie w automacie ! w USA kija nikt by nawet nie chcial za free !

    automat daje ogromna wygode i wolna reke i noge ! to jeszcze nie dla polakow !

    • 12 1

  • anegdotka (3)

    UWAGA!

    Spotykają się dwaj kierowcy Alfa Romeo! Dlaczego się nie witają?
    Bo widzieli się już rano w serwisie!

    • 0 18

    • stary i nudny dowcip

      • 5 0

    • to o kierowcach Fordów było w oryginale....

      • 3 1

    • ZESR.... SIE ZE SMIECHU

      • 2 2

  • śliczne panienki mnie łapią na przejażdzkę

    Giuletta tct w czerwonym trójwarstwowym kolorze to wielka frajda z jazdy .Przed ślicznymi studentkami nie mogę się ognać.Mają ogromne smaczysko mimo ze jestem o10 lat starszy

    • 1 0

  • ALFA

    Clarkson kiedyś powiedział, że Alfa stojąca obok wypucowanego Audi wygląda jak bukiet kwiatów na tle krawężnika.Ma facet rację !!!

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Który trójmiejski dealer jest przedstawicielem marki Smart?

 

Najczęściej czytane