• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Aluminiowe czy stalowe? Które felgi wybrać na zimę?

Michał Jelionek
5 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Wybór obręczy na zimę to odwieczny problem kierowców. Wybór obręczy na zimę to odwieczny problem kierowców.

Dla większości zmotoryzowanych listopad to ostatni dzwonek na wymianę opon letnich na zimowe. Każdorazowo, przy okazji wizyty w punkcie wulkanizacyjnym, pojawia się ten sam dylemat: które felgi lepiej zdadzą egzamin w zimowej aurze? Powinniśmy postawić na alufelgi? Czy mimo wszystko "ubrać" nasz pojazd w klasyczne, stalowe obręcze?



Wśród polskich kierowców panuje przeświadczenie, że eksploatowanie felg aluminiowych podczas zimowych wojaży nie jest najlepszym rozwiązaniem. Dlaczego? Głównym powodem stereotypowego przekonania są wszechobecne na drogach substancje chemiczne. Na skutek trudnych warunków atmosferycznych i nieustającego kontaktu z solą drogową - obręcze aluminiowe są bardziej podatne na korozję niż felgi stalowe. Niestety, ale jest to mit, w rzeczywistości jest zupełnie odwrotnie.

Z jakiego rodzaju felg korzystasz?

Niewielkie odpryski czy zarysowania w połączeniu z preparatami zalegającymi na jezdniach to woda na młyn dla rdzy. Przez wspomniane ubytki, do wnętrza felgi dostają się niechciane chemikalia, powodujące powolne "wyżeranie" obręczy.

- Co ciekawe, to właśnie felgi stalowe są bardziej narażone na występowanie rdzy. Wynika to z tego, że często rysujemy je, np. zakładając kołpaki. Poza tym felgi aluminiowe są lepiej zabezpieczone i posiadają więcej warstw lakieru. Są lakierowane nie tylko kolorem bazowym, a później lakierem bezbarwnym, ale także podkładem antykorozyjnym. Dzięki temu felga aluminiowa jest lepiej chroniona przed rdzą niż stalowa - tłumaczy Filip Fischer z oponeo.pl.

Jak się okazuje, alufelgi mogą być miłe dla oka nie tylko w scenerii letniej, ale również w katorżniczych warunkach zimowych. Jeśli nie przykładamy szczególnej uwagi do wyglądu naszego pojazdu i zamiast wizualnych doznań wybierzemy oszczędność - postawmy na "stalówki". Pamiętajmy jednak, że w okresie zimowym o felgi stalowe musimy dbać tak samo jak o alufelgi.

Lista trójmiejskich punktów wulkanizacyjnych

Priorytetem w walce z korozją jest właściwa pielęgnacja i konserwacja felg. W przypadku obręczy ze stopów metali lekkich unikajmy skomplikowanych wzorów, gdyż ciężko takowe dokładnie umyć. W okresie zimowym nie zaleca się korzystania z felg wysoko polerowanych (z polerowanymi rantami lub ramionami) lub chromowanych. Tego typu obręcze posiadają płytszą warstwę ochronną.

- Często powtarzanym argumentem przemawiającym za felgami stalowymi jest to, że w przypadku nawet małego poślizgu, gdy samochód zatrzymuje się np. dopiero na krawężniku - felgi mogą ulec uszkodzeniu, a dodatkowo modele aluminiowe są droższe w ewentualnej naprawie. Trudno się z tym nie zgodzić. Naprawa felg aluminiowych na pewno jest trudniejsza i droższa, ale nie zapominajmy, że są one też mocniejsze i tym samym trudniej je uszkodzić niż stalówki - dodaje.

Obalamy zatem dwa mity. Pierwszy z nich tyczy się podatności na korozję - wbrew powszechnemu przekonaniu, zdecydowanie bardziej narażone na rdzę są felgi stalowe. Nieprawdziwe jest również stwierdzenie, że obręcze stalowe są bardziej odporne na drobne uderzenia i odkształcenia niż alufelgi.

Na które felgi powinniśmy się zatem zdecydować w okresie zimowym? Przede wszystkim zastanówmy się na czym tak naprawdę nam zależy. Jeżeli chcemy, aby nasze auto prezentowało się równie dobrze zimą, bez zastanowienia wybierzmy nasze wymuskane alufelgi. Jeśli jednak stawiamy na wygodniejszy wariant - zaopatrzmy się w felgi stalowe do opon zimowych. Inwestycja w drugi, stalowy komplet obręczy pozwoli zaoszczędzić pieniądze i czas, które stracimy w punktach wulkanizacyjnych. Z podobnego założenia wychodzi większość polskich kierowców.

Opinie (57) 5 zablokowanych

  • "rdza" (3)

    A jaki rodzaj korozji "rdzy" występuje w aluminiowych felgach?
    (Dzięki temu felga aluminiowa jest lepiej chroniona przed rdzą niż stalowa - tłumaczy Filip Fischer z oponeo.pl. )

    • 12 4

    • "felgi aluminiowe są lepiej zabezpieczone i posiadają więcej warstw lakieru" (1)

      ciekawe jakim cudem - przecież od dawna wiadomo, że amelinium nie pomalujesz !

      • 5 1

      • ameliniową farbę trzeba

        • 0 0

    • taka sama jak w przypadku felg stalowych

      • 2 8

  • Moim zdaniem (9)

    felgi aluminiowe to tylko kwestia estetyki - najczęściej auto na takich po prostu ładniej się prezentuje. Ja mam i na zimę i na lato stalówki, gdyż: na wyglądzie mi wcale nie zależy, nie muszę zabezpieczać ich przed kradzieżą, są łatwe w naprawie, nie martwię się ich stanem wizualnym, ważą tyle samo co alu, naprawy są prostsze i tańsze, obsługa ogumienia w serwisach (zmiana opon z wyważaniem) jest tańsza ... Ale fakt - stalówki nie przykryte kołpakiem prawie nigdy nie wyglądają fajnie ... Coś za coś.

    • 24 8

    • (8)

      Tak jak piszesz, w Polandii nikt nie słyszał o czymś takim, jak masa nieresorowana i alusy to tylko estetyka.

      • 6 12

      • Czy wiecie, że (6)

        przeciętna waga felgi aluminiowej (np. 15 cali) jest nieco WIĘKSZA (czytaj: felga jest cięższa) od stalowej (tej samej średnicy). A większość myśli: o, aluminiowa - bardzo lekka.

        • 13 4

        • (4)

          Co jest cięższe: kilogram stali czy aluminium? A może kilogram pierza?

          • 7 5

          • Felgi aluminiowe są cięższe od stalowych - obojętnie czy 15 czy 16 cali. (1)

            Jak ktoś nie wierzy niech poczyta, dokształci się albo zapyta mądrzejszych.

            • 5 3

            • liczą się fakty

              Gęstość stali jest dużo wyższa od gęstości aluminium. W praktyce oznacza to, że z 2 felg o takiej samej objętości to ta z aluminium będzie lżejsza...

              • 2 2

          • Na takie samo koło trzeba więcej surowca (kg-mów) aluminium niż stali ...

            • 6 2

          • kilogram pierza jest lżejszy!

            • 11 2

        • A rozmiar kończy się na 15"? Felga alu 16" jest lżejsza niż stalowa. Oczywiście mówię o porządnych felgach, nie made in china.

          • 4 2

      • Wiem, co to masy nieresorowane i dlatego

        masz ode mnie jedynego plusa. A inni niech sobie jeżdżą na ciężkich alufelgach i narzekają, ze zawieszenie często maja do naprawy.

        • 7 1

  • zwroćcie uwagę pseudoponiarzom

    by nie sprejowali piast smarem miedziowym przed zamontowaniem felg aluminiowych. MIEDZI I ALUMINIUM nie należy łączyć ponieważ powstaje ogniwo ( szczególnie w połączeniu z wodą)i powoduje przyśpieszone utlenianie się aluminium, powierzchni przylegania do felgi, która nie jest lakierowana

    • 5 0

  • Co rok mam bekę (1)

    czytając te zabawne teorie w komentarzach zamieszczanych przez wysokiej klasy specjalistów.

    • 7 0

    • Ja tez :)

      • 8 0

  • re (2)

    sonda niekompletna ja i wielu kierowców posiadamy dwa komplety alu felg na zime i na lato

    • 4 4

    • (1)

      "przez cały rok jeżdżę na alufelgach"
      niekompletna?

      • 5 0

      • re

        sorki nie zauważyłem

        • 1 1

  • latem alusy 18, zimą alusy 17 i git

    • 1 2

  • Obalanie mitów? Jak coś się słabo sprzedaje to trzeba ludziom wodę z mózgu robić.

    Aluminiowe felgi według niby specjalistów są pancerne wiec nie będzie potrzeby ich naprawiania!! Są poza tym przed zima są zalane nano cząsteczkami które zjadają pierwsze obawy rdzy :)

    • 6 3

  • (1)

    Panie redaktorze, felgi mamy stalowe i z lekkich stopów aluminium a nie z "lekkich stopów stali"

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 9 2

    • U nas w Polsce, zimą na tonę śniegu ładuje się 3 tony soli, tak że nie ważne jakie mamy felgi, prędzej czy później i tak zostaną zeżarte przez korozję.

      • 3 0

  • Felgi aluminiowe (2)

    nie mają żadnego uzasadnienia oprócz estetyki i wyglądu. Przeprowadzone badania udowodniły że nie są istotnie lżejsze od stalówek, nie mają wpływu na aerodynamikę czy zużycie paliwa. Są droższe w zakupie i naprawie. Każdy wulkanizator nie wiedziec czemu kasuje więcej za zmianę opon na alusach niż stalówkach.

    • 16 4

    • Estetyka i wygląd są wystarczającym uzasadnieniem ps podaj źródło tych badań (1)

      • 3 3

      • spoko, przecież nikomu nie bronię zakładać alufelg. co więcej przyznaję że auta ładnie się w nich prezentują, choć sam nie wydałbym na nie kasy. O badaniach czytałem w jakimś magazynie motoryzacyjnym.

        • 7 1

  • To kwestia gustu i portfela jak w wielu, wielu innych życiowych opcjach do wyboru.

    • 25 3

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W jakiej dzielnicy Gdańska miała miejsce katastrofa autobusu w 1994 roku?

 

Najczęściej czytane