Wiadomości

Auta elektryczne: standardy ładowania w Trójmieście

Najnowszy artukuł na ten temat

Dwa elektryczne radiowozy dla straży miejskiej

Stacja ładująca tuż przy Urzędzie Miejskim w Gdańsku na ul. Nowe Ogrody 6.
Stacja ładująca tuż przy Urzędzie Miejskim w Gdańsku na ul. Nowe Ogrody 6. fot. Energa

Przed tygodniem informowaliśmy o stacjach ładujących zlokalizowanych na terenie Trójmiasta, w których bezpłatnie "zatankujecie" swoje elektryczne auto. Tym razem zagłębiliśmy się w dość skomplikowanym i nie do końca jasnym temacie standardów obowiązujących w terminalach ładujących.



Standardy ładowania samochodów elektrycznych to, niestety, temat rzeka. Temat, w którym nie znaleziono jeszcze wspólnego języka. W Trójmieście znajduje się aktualnie kilkanaście ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów EV. I właśnie na nich skupiamy się w tym artykule.

Pomijając klasyczne gniazda 230 V, na trójmiejskich stacjach ładujących wyróżniamy tak naprawdę trzy międzynarodowe standardy ładowania: CHAdeMO (punkty szybkiego ładowania), Type 1 (SAE J1772, punkty normalnego ładownia) i Type 2 (VDE-AR-E 2623-2-2 - Mennekes, punkty półszybkiego ładowania).

Zasadniczą różnicą między standardami CHAdeMO a Type 1 i Type 2 - obok oczywiście przepustowości i szybkości ładowania - jest rodzaj wtyczek. To tak żeby trochę skomplikować życie miłośnikom aut EV. Chciałoby się napisać co kraj - a przynajmniej region świata - to... wtyczka.

Stacje ładujące w Trójmieście

Wtyczka CHAdeMO.
Wtyczka CHAdeMO. fot. chademo.com
Ładowarka CHAdeMO do wymysł Japończyków. CHAdeMo może ładować auto z maksymalną mocą 62,5 kW (napięcie 500VDC i prąd maksymalny 125A). Do samochodów EV zgodnych z japońskim standardem należą m.in.: Nissan Leaf, Toyota IQ, Mitsubishi I-MiEV, Citroen C-Zero, Peugeot iOn, Kia Soul EV czy Subaru R1e. Na całym świecie wybudowano niespełna 10 tys. stacji ładujących ze standardem CHAdeMO (około 6 tys. w samej Japonii). W Polsce jest ich... osiem, ale aż trzy zainstalowano w Trójmieście.

Port ładowania SAE J1772 combo.
Port ładowania SAE J1772 combo. mat. prasowe
Type 1 SAE J1772 combo to z kolei amerykańska odpowiedź na japońską technologię. Dzięki temu standardowi auto może być ładowane zarówno prądem stałym z zewnętrznej ładowarki (DC), jak i jednofazowo z ładowarki pokładowej (AC). Type 1 wspierają producenci: Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche, VW i koncern General Motors.

Wtyczka i gniazdo Mennekes.
Wtyczka i gniazdo Mennekes. fot. mennekes.de
Kolejnym, chyba najpopularniejszym europejskim standardem jest Type 2 VDE-AR-E 2623-2-2 - Mennekes. Taka ładowarka pozwala na pracę jednej (3,5 kW) lub trzech faz (11, 22 lub 44 kW).

- Reasumując, standard CHAdeMO pozwala na pracę terminala ładującego z mocą do 62,5 kW (punkty CHAdeMO należące do Energi mają moc ok. 40 kW). Type 1 pozwala na podłączenie pojazdów posiadających wbudowaną ładowarkę o mocy do 7,2 kW (ładowanie jednofazowe), natomiast Type 2 umożliwia ładowanie trójfazowe dla pojazdów wyposażonych w ładowarki do 22 kW. Dla zobrazowania różnic wspomnianych standardów warto przyjrzeć się szybkości ładowania. W przypadku CHAdeMO naładowanie pojazdu "do pełna" trwa około 60 min - są to tak zwane punkty szybkiego ładowania. Natomiast Type 1 oraz Type 2 pozwalają na naładowanie pojazdu w czasie nawet 8 godzin (przy ładowaniu o mocy 3,5 kW) - porównuje Jakub Dusza z Grupy Energa.
Gdańsk:
- Stacja ładująca Energii, al. Grunwaldzka 472 zobacz na mapie Gdańska (obok kompleksu biurowego Olivia Business Centre) - standard ładowania CHAdeMO.
- Stacja ładująca Energii, al. Zwycięstwa 13 zobacz na mapie Gdańska (koło stacji paliw Lotos) - standard ładowania CHAdeMO.
- Stacja ładująca Energii, ul. Nowe Ogrody 6 zobacz na mapie Gdańska (między Urzędem Miejskim w Gdańsku a Szpitalem Wojewódzkim) - standard ładowania Type 1Type 2.
- Stacja ładująca miasta Gdańska, ul. Zawodników 1 zobacz na mapie Gdańska (nieopodal stadionu żużlowego) - standard ładowania Type 1Type 2.
- Stacja ładująca miasta Gdańska, ul. Partyzantów 36 zobacz na mapie Gdańska (przy budynku ZDiZ) - standard ładowania Type 1Type 2.
- Stacja ładująca miasta Gdańska, ul. Karwieńska 3 zobacz na mapie Gdańska (przy oliwskim ZOO) - standard ładowania Type 1Type 2.

Gdynia:
- Stacja ładująca Energi, al. Zwycięstwa 165 zobacz na mapie Gdyni (koło stacji paliw Lotos w Redłowie) - standard ładowania CHAdeMO.

Sopot:
- Stacja ładująca Energi, ul. Kościuszki 25/27 zobacz na mapie Sopotu (przy magistracie) - standard ładowania Type 1Type 2.

Straszyn:
- Stacja ładująca Ensto Chago, ul. Starogardzka 17a zobacz na mapie Gdańska - standard ładowania Type 2.

O standardach ładowania porozmawialiśmy z człowiekiem, który zna temat od podszewki. To Zbigniew Kopeć, inżynier specjalizujący się w przerabianiu samochodów z napędem spalinowym na napęd elektryczny. Na własnej posesji udostępnia potrzebującym użytkownikom pojazdów EV gniazda zasilające do podładowania baterii. Uważa, że w naszym kraju brakuje przede wszystkim ogólnodostępnych klasycznych gniazd 230 V, a nie terminali szybkiego ładowania.

- Ładowanie pojazdu ze zwykłego gniazdka 230 V daje prądu zazwyczaj na 30 km jazdy autem EV. Warto zaznaczyć, że 95 proc. ludzi w Polsce, ale też na świecie, pokonuje dziennie mniej niż 60 km, i tak przez cały rok - mówi Zbigniew Kopeć, konstruktor aut elektrycznych.
Z punktu szybkiego ładowania CHAdeMO można korzystać m.in. przy kompleksie biurowym Olivia Business Centre.
Z punktu szybkiego ładowania CHAdeMO można korzystać m.in. przy kompleksie biurowym Olivia Business Centre. fot. Energa
Jednak świat idzie do przodu i stawia na terminale szybkiego ładowania. Co ciekawe, na terenie naszych zachodnich sąsiadów postawiono już około 100 punktów szybkiego ładowania, a Niemcy szacują, że do 2020 roku po ich drogach będzie jeździło milion aut EV. W Polsce samochodów zasilanych prądem jest bardzo mało, a to swego rodzaju hamulec rozbudowy specjalnej infrastruktury.

- Do szybszego ładowania potrzeba gniazd siłowych 3 x 400 V po 16A, a co ileś punktów ładowania przydałyby się siłowe 32A, rzadziej 63A. I tak naprawdę do podłączenia auta dla szybkiego doładowania EV po drodze, ze specjalnymi wtyczkami, każdy użytkownik powinien dokupić adapter dopasowujący wtyczkę do istniejącego gniazda siłowego. Markety i parkingi powinny być wyposażane w słupki (gniazdka) dla EV do doładowania po drodze ze specjalnymi gniazdkami pasującymi do wtyczek zainstalowanymi w różnych droższych samochodach (CHAdeMO, Type 2 itp.) Tak to powinno wyglądać - zakończył ekspert.

W kolejnym artykule przedstawimy wam dostępne i popularne na polskim rynku samochody "na prąd".

Opinie (57)

Dodaj opinię
Walczymy z przemocą słownąKasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na drodze ekspresowej jednojezdniowej wynosi: