• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Auta z UE już bez cła

2 stycznia 2002 (artykuł sprzed 22 lat) 
Duża część planujących zakup auta mówi, że woli kupić starszy samochód zachodni od nowego wyprodukowanego w Polsce. Z kolei zniesienie zakazu sprowadzania do Polski samochodów starszych niż 10-letnie ułatwi życie kolekcjonerom. Kłopoty mieli ci, którzy po wejściu w życie zakazu chcieli zakupić auta z lat 60.

Zerowa stawka celna obowiązywać będzie dla samochodów wyprodukowanych w krajach, z którymi Polska podpisała umowy o wolnym handlu. Są to państwa należące do Unii Europejskiej, EFTA, CEFTA, a także Litwa, Łotwa, Estonia, Izrael, Wyspy Owcze oraz Turcja.

Nie wzrośnie akcyza - dla pojazdów o pojemności do 2000 ccm będzie to wartość 6,4, a powyżej 2000 ccm - 17,6 proc. wartości auta. Całkowita wartość importowanych aut nowych i używanych (z cłem i akcyzą) objęta jest 22-proc. podatkiem VAT.

Zarówno przedstawiciele producentów, jak i Polska Izba Motoryzacji, są przeciw sprowadzaniu używanych pojazdów. Przedstawiciele tej ostatniej twierdzą, że co czwarty sprowadzony samochód nie powinien być w ogóle zarejestrowany, a u 60 proc. stwierdzono wady poważnie zagrażające bezpieczeństwu na drodze.

Rok 2001 był ostatnim, w którym na część samochodów z UE obowiązywał bezcłowy kontyngent (wyniósł on 45 750 aut).

Głos Wybrzeża

Opinie (15)

  • wreszcie

    Wreszcie bedziemy mieli normalny rynek. Od tego, zeby po drogach nie jezdzily graty powinna byc stacja diagnostyczna dopuszczajaca je do ruchu, a nie cla, kontyngenty i zakazy. Za wypadek ktorego przyczyna byla niesprawnosc samochodu odpowiadac powninien nie tylko wlasciciel samochodu, ale takze stacja (lub konkretny pracownik), ktora pozwolila mu jezdzic po drogach. Nie byloby wtedy korupcji, ktora teraz kwitnie w stacjach diagnostycznych.

    • 0 0

  • nareszcie!

    zgadzam sie z przdmówcą co do joty! normalny rynek - stare samochody - po odpowiednich cenach, koniec \"przespawek\" w starych zachdnich autach, skorodowane na wskroś maluchy i polonezy - na złom!!!! a od sprawdzania stanu samochodu to jest diagnosta! co roku ma szanse na wyeliminowanie jeżdżących trumien. i nie oszukujmy sie - 10-cio letni golf jest 10 razy lepszy niż 2-letni \"nówka\" polonez!

    • 0 0

  • Gratulacje

    Zgadzam sie z kolegami, ile czasu czekałem na to teraz wreszcie sprowadze sobie 10 a moze 12 letnie bmw ktore jest 100* lepsze od polskiego złomu!!!!

    • 0 0

  • Cło-nie, ale podatek...

    Hm, ciekawe jakiego teraz \"cla\" (czyt. podatku) na sprowadzane auta mozemy sie spodziewac ze strony fiskusa? Czy to w celu \"ratowania\" rodzimego przemyslu samochodowego, czy też finansów Państwa? Pożyjemy, zobaczymy...

    • 0 0

  • Potanieją samochody

    Moim zdaniem bardzo potanieją samochody używane, już zarejestrowane w Polsce. Czy to dobrze ...? Nie powiedziałbym tego.
    A poza tym, auto z zagranicy nie koniecznie musi być w lepszym stanie niż to z Polski (nie mówię tu o zawieszeniu). Ludzi za granicą nie zawsze jest stać na kupno nowej części, aby naprawić nawet najmniejszy defekt. A przynajmniej w Niemczech stacje diagnostyczne bardzo rygorystycznie przestrzegają przepisów. -Właśnie większość takich aut jest sprzedawana w Polsce-

    • 0 0

  • Moze w koncu

    Moze w koncu bedzie mozna przewiezc do polski i legalnie zarejstrowac auta typu jaguar lub ferrari starsze niz 10 lat. W koncu nie obrazajac nikogo kazdy przyzna racje ze duzo bezpieczniej jest jezdzic 15 letnim jaguarem niz rocznym polonezem a ze to zniszczy nasz przemysl motoryzacyjny no coz moze juz czas przestac dopkladac do nie rentownych przedsiebiorstw i pozwolic gospodarce dzialac i usunac tych co przynosza straty a kto chce miec nowe niech kupuje np lanosa , ja tam wole sobie kupic 10 letniego mercedesa i nie czekac 3 miesiace na naprawe gwarancyjna ( przypadki potwierdzone )

    • 0 0

  • Wole Poloneza

    Nie sadze aby 10-letni Golf byl lepszy od 2-letniego Poloneza. Poza tym samochody uzywane sprzedawane Polakom przez Niemcow sa uwazane przez nich za zlom. Tylko nasi rodacy o czym swiadcza powyzsze wypowiedzi zachwycaja sie zachodnim szrotem. Nasi zachodni sasiedzi nie trzymaja samochodu wiecej niz 3 lata od daty zakupu. Poza tym sprowadzanie samochodow spowoduje krach naszego rynku samochodowego oraz likwidacje wielu miejsc pracy. Nie uwazam takze ze 15-letnie auta zachodnie sa bezpieczniejsze od naszych nowych.

    • 0 0

  • legionist - ty palan.cie

    cos ci sie gościu pop. iło! byłeś kiedyś za granicą czy tylko widziałeś ją na szklanym ekranie? czasami bywam u zachodnich sąsiadów i widziałem tam wiele aut starszych niż trzyletnie i ich kierowcy nie wyglądali na Polaków czy murzynów. pozdrów ojca rydzyka i marka jurka! nara!

    • 0 0

  • Cła

    A czy ktoś się wogóle orientuje że zniesione właśnie cło to 5% wartości auta i nie mniej niż ileś tam euro a jest to tylko ułamek ceny samochodu, akcyzy i Vatu także szaleństw na rynku aut bym się nie spodziewał. Zaraz rząd przywali nam dla wyrównania trochę akcyzy więcej i tyle. A co do wytworów polskiej motoryzacji to ech... szkoda gadać.

    • 0 0

  • a polscy producenci

    faktycznie , można się cieszyć z tego że co rusz
    mamy jakieś obniżki.tylko co dalej-przykład supermarketów i konkurencyjnych cen a teraz
    złom z Zachodu.Polska naprawdę zostanie
    n a j w i ę k s z y m śmietnikiem Europy.
    czy nie warto już dziś wzosić okrzyki radości

    • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

W sezonie 2020 kino samochodowe przy Gdynia Arena mogło pomieścić:

 

Najczęściej czytane