• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Auta z UE już bez cła

2 stycznia 2002 (artykuł sprzed 22 lat) 
Duża część planujących zakup auta mówi, że woli kupić starszy samochód zachodni od nowego wyprodukowanego w Polsce. Z kolei zniesienie zakazu sprowadzania do Polski samochodów starszych niż 10-letnie ułatwi życie kolekcjonerom. Kłopoty mieli ci, którzy po wejściu w życie zakazu chcieli zakupić auta z lat 60.

Zerowa stawka celna obowiązywać będzie dla samochodów wyprodukowanych w krajach, z którymi Polska podpisała umowy o wolnym handlu. Są to państwa należące do Unii Europejskiej, EFTA, CEFTA, a także Litwa, Łotwa, Estonia, Izrael, Wyspy Owcze oraz Turcja.

Nie wzrośnie akcyza - dla pojazdów o pojemności do 2000 ccm będzie to wartość 6,4, a powyżej 2000 ccm - 17,6 proc. wartości auta. Całkowita wartość importowanych aut nowych i używanych (z cłem i akcyzą) objęta jest 22-proc. podatkiem VAT.

Zarówno przedstawiciele producentów, jak i Polska Izba Motoryzacji, są przeciw sprowadzaniu używanych pojazdów. Przedstawiciele tej ostatniej twierdzą, że co czwarty sprowadzony samochód nie powinien być w ogóle zarejestrowany, a u 60 proc. stwierdzono wady poważnie zagrażające bezpieczeństwu na drodze.

Rok 2001 był ostatnim, w którym na część samochodów z UE obowiązywał bezcłowy kontyngent (wyniósł on 45 750 aut).

Głos Wybrzeża

Opinie (15)

  • Potanieją samochody

    Moim zdaniem bardzo potanieją samochody używane, już zarejestrowane w Polsce. Czy to dobrze ...? Nie powiedziałbym tego.
    A poza tym, auto z zagranicy nie koniecznie musi być w lepszym stanie niż to z Polski (nie mówię tu o zawieszeniu). Ludzi za granicą nie zawsze jest stać na kupno nowej części, aby naprawić nawet najmniejszy defekt. A przynajmniej w Niemczech stacje diagnostyczne bardzo rygorystycznie przestrzegają przepisów. -Właśnie większość takich aut jest sprzedawana w Polsce-

    • 0 0

  • Cło-nie, ale podatek...

    Hm, ciekawe jakiego teraz \"cla\" (czyt. podatku) na sprowadzane auta mozemy sie spodziewac ze strony fiskusa? Czy to w celu \"ratowania\" rodzimego przemyslu samochodowego, czy też finansów Państwa? Pożyjemy, zobaczymy...

    • 0 0

  • Gratulacje

    Zgadzam sie z kolegami, ile czasu czekałem na to teraz wreszcie sprowadze sobie 10 a moze 12 letnie bmw ktore jest 100* lepsze od polskiego złomu!!!!

    • 0 0

  • nareszcie!

    zgadzam sie z przdmówcą co do joty! normalny rynek - stare samochody - po odpowiednich cenach, koniec \"przespawek\" w starych zachdnich autach, skorodowane na wskroś maluchy i polonezy - na złom!!!! a od sprawdzania stanu samochodu to jest diagnosta! co roku ma szanse na wyeliminowanie jeżdżących trumien. i nie oszukujmy sie - 10-cio letni golf jest 10 razy lepszy niż 2-letni \"nówka\" polonez!

    • 0 0

  • wreszcie

    Wreszcie bedziemy mieli normalny rynek. Od tego, zeby po drogach nie jezdzily graty powinna byc stacja diagnostyczna dopuszczajaca je do ruchu, a nie cla, kontyngenty i zakazy. Za wypadek ktorego przyczyna byla niesprawnosc samochodu odpowiadac powninien nie tylko wlasciciel samochodu, ale takze stacja (lub konkretny pracownik), ktora pozwolila mu jezdzic po drogach. Nie byloby wtedy korupcji, ktora teraz kwitnie w stacjach diagnostycznych.

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym o 50 km/h kierowca straci prawo jazdy na okres:

 

Najczęściej czytane